Openbaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 15:00

Maar ik heb ook nooit beweerd dat 'in alle eeuwigheid' oneindig betekent!
Het zou beter vertaald zijn als er stond: de eeuw der eeuwen. De bedeling, die duizend jaar duurt, staat in het teken van het oordeel en de verhoging van de Middelaar en verderf van de goddelozen.
Na deze bedeling zal de Vader zijn alles in allen (1 Kor. 15:28 ) Het leven gaat dan inderdaad door voor Gods kinderen, maar de goddelozen zullen er dan niet meer zijn, omdat zij geheel verdorven (tenietgedaan) zijn in de duizend jaren
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 15:11

:lol:

Voor de duidelijkheid nog een kleine noot: in de 1000 zijn er ook ongelovigen en na de 1000 jaar wordt de satan nog een kleine tijd ontbonden en dan zal het einde zijn en het laatste oordeel!!!

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 15:28

Okee, eerst de duizend jaren, dan de Gog en Magog en dan de overgave van Christus'Koninkrijk aan de Vader

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 15:31

Dat laatste oordeel gaat niet meer over de goddelozen maar over de duivel zelf, want volgens Openb. 20:9 + 10 zullen de opstandelingen door vuur uit de hemel verslonden worden en de duivel in de poel van vuur en sulfer geworpen worden.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 15:33

en hoe zie je dan vers 11 tot 15?

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 15:42

Niet als een opeenvolgende gebeurtenis, maar als een nieuwe belichting op het duizendjarig Vrederijk.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 06 jul 2006 04:29

Menucha schreef:

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.

Je hebt namelijk de regeerperiode van Christus op aarde: de 1000 jaar. Openbaring 20:6 gaat hier over. De martelaren uit de grote verdrukking (na de opname van de Gemeente) worden weer levend en zullen met Christus 1000 jaar regeren over deze aarde… Daarna is er nog zolang, met een nieuwe hemel en aarde en uiteraard blijft Christus dan tot in alle eeuwigheid regeren.

Dit vers handelt over de opstanding der eeuwig levenden. Zij gaan Christus tegemoet naar het Heilige en Hemelse Jeruzalem de stad die boven de aarde is gesitueerd. Christus zal geen voet zetten op een zondige aarde zetten als hij n-notabene- de verlosten van die plaats op komt halen.
Zij zullen 1000 jaren in de stad, in de hemel zijn.
Satan is dan gebonden en de gestorvenen, die de aanblik van Christus en de stad niet konden aanzien liggen -als in een slaap- dood op de aarde.

Over de toestand -dan- op aarde wordt gesproken als de afgrond.

Romeinen 10:7
Genesis 1:2

Jer. 4:19-26

Te midden van de woesternij, dood en verderf moet Satan de aanschouwer zijn van het leed en de puinhoop die hij heeft veroorzaakt.
De Heiligen zijn mét Chtistus in de Hemelen en dientengevolge buiten het bereik van de Mensenmoordenaar.

Want nu ook de goddelozen dood zijn, kan de Duivel niemand bedriegen!
Er is dus eerst een opstanding tot eeuwig leven.
Na de 1000 jaren komt Christus terug mét de verlosten en zullen ten aanschouwen van deze verlosten het laatste oordeel over de verlorenen voltrokken worden. Ook zij zullen uit hun graven opstaan en met Satan opnieuw hun plannen proberen uit te voeren. Met hun nog zieke lichamen zullen zij menen de Vorst der gerechtigheid te kunnen overwinnen.

Op een teken van de Vader zal Christus Satan én zijn volgelingen geheel vernietigen.
Ten bewijs in overvloede zal de Vader door Christus en de werking van Zijn Geest, de verlosten niets achterhouden dat van het bewijs der dingen zal getuigen. Daarna zal Christus, ook weer op een teken van Zijn God én Vader de aarde in een oogwenk geheel weer in de oorspronkelijke paradijselijke staat terugbrengen en Zijn dienstwerk weer teruggeven aan de Vader en Zijn God..

Daarna zal het hemels Jeruzalem nederdalen op een volkomen vlakke plaats, nabij de Olijberg en daar eeuwig de nieuwe Hoofdstad zijn van de aarde.
Laatst gewijzigd door biblebook op 15 aug 2006 05:16, 6 keer totaal gewijzigd.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 08 jul 2006 13:00

Menucha schreef:

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Je hebt namelijk de regeerperiode van Christus op aarde: de 1000 jaar. Openbaring 20:6 gaat hier over. De martelaren uit de grote verdrukking (na de opname van de Gemeente) worden weer levend en zullen met Christus 1000 jaar regeren over deze aarde… Daarna is er nog zolang, met een nieuwe hemel en aarde en uiteraard blijft Christus dan tot in alle eeuwigheid regeren.

Ik zie dat Menucha een andere visie op het duizendjarig rijk heeft dan Biblebook en ik weer een andere visie. Eerst zullen we het eens moeten worden over wat er in de duizend jaren zal gebeuren, of dat die tijd al voorbij is.

Dan maar eerst deze vraag. Waarover zullen de martelaren uit de grote verdrukking in Op. 20:4 regeren?
Mijn antwoord is: in de duizend jaren vindt het oordeel over de goddelozen (en rechtvaardigen) plaats.

Hand 17,31
Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.
Rom 2,16
In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie
[/quote][/i]

Deze dag des oordeels duurt duizend jaar:

2 Petr 3,8
Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat één dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag.

De heiligen zullen Hem helpen bij het oordelen in Zijn koninkrijk:

1 Kor 6:
2 Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?
3 Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer de zaken, die dit leven aangaan?
2 Tim 4,1
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
Mat 12:
41 De mannen van Ninevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jonas is hier!
42 De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht, en hetzelve veroordelen; want zij is gekomen van het einde der aarde, om te horen de wijsheid van Sálomo; en ziet, meer dan Sálomo is hier![/

Dit vers handelt over de opstanding der eeuwig levenden. Zij gaan Christus tegemoet naar het Heilige en Hemelse Jeruzalem de stad die boven de aarde is gesitueerd. Christus zal geen voet zetten op een zonddige aarde zetten als hij n-notabene- de verlosten van die plaats op komt halen.
Zij zullen 1000 jaren in de stad, in de hemel zijn.
Satan is dan gebonden en de gestorvenen, die de aanblik van Christus en de stad niet konden aanzien liggen -als in een slaap- dood op de aarde.

Ik ben van mening dat de tijden van de wederoprichting van alle dingen (Hand. 3:21) tijdens het Koninkrijk van Christus zijn zullen. De aarde en de hemel zullen weer herschapen worden, Christus zuivert de aarde uit van alle goddelozen en daarna zal Hij het Koninkrijk overgeven aan de Vader (1 Kor. 15:28 ) In die duizend jaren zullen de heiligen met Christus de wereld oordelen (op 24 tronen) en zijn ze vanzelfsprekend niet in de hemel. Misschien wel in het heelal, waar het gericht plaats vindt, maar precies weet ik het ook niet.
Satan zit straks gebonden in een put des afgronds, onder de aardbodem. Als je stel: de afgrond is de aarde, hoe kan die dan toegesloten worden? Het klopt beter als je denkt aan het onderaardse, een grot o.i.d.

Over de toestand -dan- op arde wordt gessproken als de afgrond.

Romeinen 10:7
Genesis 1:2

Jer. 4:19-26

Rom. 10:7 gaat over het afdalen van Christus in het dodenrijk, om de zielen van de uitverkorenen daaruit te verlossen
Hoezo denk je dat de toestand in Gen. 1:2 weer terugkeert, zelfs duizend jaar lang?
Jer. 4 gaat volgens mij over het oordeel door de Assyriers en misschien in het verlengde daarvan de diaspora (verstrooiing van de Joden). Het gaat immers over het geroep der ruiters en boogschutters (vs. 29), het geluid der bazuin en krijgsgeschrei (vs. 20) en zo kan ik wel doorgaan.

Te midden van de woesternij, dood en verderf moet Satan de aanschouwer zijn van het leed en de puinhoop die hij heeft veroorzaakt.
De Heiligen zijn mét Chtistus in de Hemelen en dientengevolge buiten het bereik van de Mensenmoordenaar.

Nee, in de duizend jaren gaat het leven op aarde door. Er zullen dan gewoon volken zijn (Openb. 20:3) die vereringen en geschenken toevoeren aan de Koning (Psalmen 72:8-11) Hij zal recht doen, Psalmen 72 is een heel mooie psalm over dit Koninkrijk.

Want nu ook de goddelozen dood zijn, kan de Duivel niemand bedriegen!

Christus vestigt Zijn koninkrijk op aarde, en:
Jes 11,9
Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.
en de satan is gebonden, hij kan niet meer uitgaan als een briesende leeuw!

Er is dus eerst een opstanding tot eeuwig leven.
Na de 1000 jaren komt Christus terug mét de verlosten en zullen ten aanschouwen van deze verlosten het laatste oordeel over de verlorenen volrtrokken worden. Ook zij zullen uit hun graven opstaan en met Satan opnieuw hun plannen proberen uit te voeren. Met hun nog zieke lichamen zullen zij menen de Vorst der gerechtigheid te kunnen overwinnen.

De satan zal de volken, die ook in de duizend jaren geleefd hebben, tot afval verleiden. Deze zullen door vuur uit de hemel verslonden worden, en de duivel, als laatste vijand, zal in de poel des vuurs geworpen worden, zie Openb. 20:7-10

Op een teken van de Vader zal Christus Satan én zijn volgelingen geheel vernietigen.
Ten bewijs in overvloede zal de Vader door Christus en de werking van Zijn Geest, de verlosten niets achterhouden dat van het bewijs der dingen zal getuigen. Daarna zal Christus, ook weer op een teken van Zijn God én Vader de aarde in een oogwenk geheel weer in de oorspronkelijke paradijselijke staat terugbrengen.

Daarna zal het hemels Jeruzalem nederdalen op een volkomen vlakke plaats, nabij de Olijberg en daar eeuwig de nieuwe Hoofdstad zijn van de aarde.

Op deze details kunnen we misschien beter ingaan als we zover zijn. We zijn nu nog maar bij Openbaring 1! Het enige verschilpunt in Openbaringen 1 ligt in vers 6 'in alle eeuwigheid', zie mn eerdere postings.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 10 aug 2006 04:24

Huub schreef;

Dan maar eerst deze vraag. Waarover zullen de martelaren uit de grote verdrukking in Op. 20:4 regeren?
Mijn antwoord is: in de duizend jaren vindt het oordeel over de goddelozen (en rechtvaardigen) plaats.

Nadat Johannes op Patmos ons een beschrijving heeft gegeven van de visioenen aangaande de binding van Satan op aarde, zodat hij dus niemand meer kan verleiden en, te midden van de verwoesting en het ontbreken van elk leven, kan nadenken over het verderef dat hij op aarde heeft veroorzaakt, worden we in vers 4 bepaald bij de overwinning en de heerlijkheid der Heiligen die dan met Christus op tronen -zullen- zitten en mét Christus nregeren. Alle overleden Heiligen worden in de eerste opstanding opgewekt. In deze schare bepaald Christus 2 groepen van Getuigen.

1. De martelaren die gedood zijnomdat zij getuigden van Christus en/of de Beesten niet achterna gelopen zijn.

Diegenen die geweigerd hebben om het merkteken van het Beest aan te nemen en zijn beeld te aanbidden, hebben dit gedaan uit gehoorzaamheid en hun ervaring met Christus door de Heilige Geest, verbonden in nde oproep van de 3e engelenboodschap. Hier gaat het om verlosten die niet altijd om het leven zijn gebracht, maar verstoten worden of zijn uit de aardse maatschappij.

Naast degenen die martelaren waren geworden m.b.t. hun trouw aan Christus en de Hemelse wet (decaloog) zag Johannes ook hen, die het beest noch het beeld er van hadden aanbeden. Het aanwijzend voornaamwoord "die" wordt in dit vers 4 in de plaats van een zelfstandig naamwoord toegepast.

Openbaring 20:4

...de zielen dergenen die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het Beest en deszelfs beeld niet aanbeden hadden en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd.....

De groep verlosten bestaat dus uit twee groepen mensen:

a. Zij die terechtgesteld zijn!
b. Zij die vervolgd zijn omwille dat zij de Beesten, in het samenwerkinsgverband - tot één Beest geworden- en geen deel meer mogen en kunnen hebben aan de aardse sociale maatschappij.

Johannes op Patmos heeft het hier louter over de verloste groep mensen die Christus Getuigen zijn geweest in de profetie die Hij heeft geopenbaard. De geboden zijn dus, voor het gemak dan even, niet afgeschafd maar juist door deze groep als getuigenis aan de wereld voorgehouden. Op grond daarvan werden zij of terechtgesteld of vervolgd. Hieruit blijkt dus dat Christus, discipelen Geestelijke Joden waren.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 10 aug 2006 08:45

biblebook schreef:Johannes op Patmos heeft het hier louter over de verloste groep mensen die Christus Getuigen zijn geweest in de profetie die Hij heeft geopenbaard. De geboden zijn dus, voor het gemak dan even, niet afgeschafd maar juist door deze groep als getuigenis aan de wereld voorgehouden. Op grond daarvan werden zij of terechtgesteld of vervolgd. Hieruit blijkt dus dat Christus, discipelen Geestelijke Joden waren.
Nog steeds heb ik geen concrete Schriftverwijzingen ontvangen op mijn vragen: WAAR staat de uitdrukking "geestelijk Israel" in de Schrift. Laat het mij een keertje zien!
En WAAR staat dat de gemeente Israel is geworden???
(Beredeneerde inlegkunde accepteer ik niet!)

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2006 18:35

Divrei Shmuel schreef:
biblebook schreef:Johannes op Patmos heeft het hier louter over de verloste groep mensen die Christus Getuigen zijn geweest in de profetie die Hij heeft geopenbaard. De geboden zijn dus, voor het gemak dan even, niet afgeschafd maar juist door deze groep als getuigenis aan de wereld voorgehouden. Op grond daarvan werden zij of terechtgesteld of vervolgd. Hieruit blijkt dus dat Christus, discipelen Geestelijke Joden waren.
Nog steeds heb ik geen concrete Schriftverwijzingen ontvangen op mijn vragen: WAAR staat de uitdrukking "geestelijk Israel" in de Schrift. Laat het mij een keertje zien!

Sam

Dat staat nergens. Ik geloof dat God Zijn plan met Israel zal volbrengen. Joden en christenen hebben verschillende bestemmingen in Gods grote plan met deze wereld.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 11 aug 2006 16:57

Biblebook,
Nog een keer op een rij:
• Eerst is er 2000 jaar (van 360 dagen) na de opstanding van Christus (op de 3e dag) de wederkomst van Hem op de Olijfberg (Zacharias 14).
• 7 jaar daarvoor begint de 70e week van Daniel (Daniël 9) voor Israël (2 stammen)
• net daarvoor is de Gemeente opgenomen (1 Thess. 4) en de satan uit de hemel geknikkerd (Ezechiël 28, 2 Thess. 2 en Openbaring 12: 7-18)
• aan het einde van de 70e week is er een Joods gelovig overblijfsel gekomen (in Petra) die na de verwoesting van Jeruzalem samen met Christus weer de stad opbouwt: het begin van het Koninkrijk van Christus op aarde..
• Dan volgt nog 33 jaar van grote verdrukking over de ganse aarde, met als gevolg dat er geen ongelovige meer op aarde is (openbaring, Matthéüs 24 en 25) en die zijn er dan ook niet bij het ingaan van het 1000 jarig rijk.
• Satan is dan gebonden (openbaring 20) voor 1000 jaar
• De martelaren (komen vanuit de grote verdrukking) regeren met Christus als koningen deze 1000 jaar (openbaring 20)
• Daarna zal de satan nog een korte tijd ontbonden zijn (openbaring 20) en is er het definitieve oordeel
• Daarna de nieuwe hemel en aarde (openbaring 21)

Het woordje “en” kun je in de bijbel met namelijk vertalen (grondtekst).
Heiligen zijn de gelovigen (wij dus!?).
Waarom zou satan moeten nadenken over wat hij gedaan heeft? Denk je dat hij nog spijt krijgt?!

Huub,
In de bijbel wordt inderdaad gesproken over een dag: zie ook Zefanja: de dag des Heeren. Of die dag 1000 jaar duurt daar kan ik niet over oordelen: wel geloof ik dat het niet gaat over de 1000 jaar waarin de satan gebonden is en Gods Koninkrijk gevestigd zal worden op de aarde. (zie openbaring 20 en Matthéüs 24) Alleen gelovigen gaan dit Koninkrijk binnen.

Divrei Shmuel,
Ken je het verhaal van de 2 en 10 stammen? Van Lo-Ammi en Ammi? Van de tamme en wilde olijfboom? Dan ken je ook de waarheid…

Hartelijke groet,
Menucha

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 13 aug 2006 10:37

Nog een schema voor de duidelijkheid:

http://www.bijbels-panorama.nl/PDF%20be ... a%2007.PDF

op deze site staat nog meer bijbelse informatie over de tijden

hartelijke groet
Menucha

Chutzpah
Verkenner
Verkenner

Divrei Shmuel

Berichtdoor Chutzpah » 13 aug 2006 12:17

De eerste brief van Petrus werd geadresseerd aan gelovigen. Deze gelovigen waren vreemdelingen en bovendien verstrooid. Wellicht ten overvloede: deze gelovigen waren géén Joden, maar Israëlieten (vgl Jk1:1).

“Petrus, een apostel van Jezus Christus, aan de vreemdelingen, verstrooid in Pontus, Galatie, Kappadocie, Azie en Bithynie, den uitverkorenen naar de voorkennis van God den Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd.” (1Pt1:1,2)
Tot deze vreemdelingen spreekt Petrus vrijuit, zoals hij gewoon was, dat zij een uitverkoren geslacht zijn, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk.

“Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.” (1Pt2:9,10)

Wat het aardse Israël naliet te doen, namelijk datgene waarvoor de Heere het aardse Israël had uitverkoren (Ex19:5,6), dat laat de Heere nu de Gemeente doen. Aangezien de Gemeente geestelijk is (1Pt2:5) heb je hierbij het Geestelijk Israël, zo je wilt aannemen.

Wat je onder beredeneerde inlegkunde verstaat is nogal ruim interpreteerbaar. Het valt duidelijk in de categorie "aanmatigende voorwaarden". Honderd tegen één dat je 1 Petrus 1 en 2 omgekeerd evenredig inlegkundig beredeneerd zal willen weerleggen; bewust, dan wel onbewust.

Ongetwijfeld heb je reeds in je concordantie gezocht naar de combinatie ‘geestelijk Israël’ en deze combinatie niet als zodanig gevonden. Kunst. Het is echter geen grond van onderbouwing voor de bewering dat er géén Geestelijk volk van God is, een Geestelijk volk dat de positie, en daarmee de functie van Israël inneemt. Dat er in de komende bedelingen voor héél Israël een aardse positie en functie zal zijn is boven alle twijfel verheven, maar Juda heeft haar hemelse erfdeel, het eerstgeboorterecht, verloren aan Efraïm (Jr31:9).

Vreemd dat de rijke ‘Joodse’ symboliek en de 'kennis' daarvan, evenals de 'fijnzinnige redekunst' en het 'inzicht' waar ‘we’ zo trots op zijn (of waren) en mee te koop lopen (of liepen), vaak op basis van al dan niet religieuze willekeur, maar hoe dan ook willekeur, plaats moet maken voor een uitermate kortzichtig en zelfs stompzinnig: “maar het staat er niet letterlijk, dus is het niet zo”. Beschamend.
Want het leven is mij Christus, en het sterven is mij gewin (Fp1:21)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 15 aug 2006 06:46

Sam schreef;

Laten we nu eens kijken waar de Heilige Schrift ons leert dat Christus ons op één voudige wijze leert, dat Zijn volgelingen alleen Geestelijke Joden kunnen zijn.

Waar ligt de essentie van dat Geestelijke aspect. Dat wil zeggen dat, wat in ons denken én doen datgene -leert- ervaren en naleven, waar Christus ons een voorbeeld in was.

1. Het leven van Christus, zijn dood en opstanding, openbaart het rechtvaardige karakter van God en brengt het eeuwig leven binnen het bereik van een ieder die het wil aannemen.

Wij dienen dus te veranderen. Ons doen en denken dienen te groeien in de wet van God, waarin Christus ons een voorbeeld van gaf. Ons leven dient te veranderen en te groeien in de Gerechtigheid van een ander Koninkrijk, dat hier op aarde eerst nog -alleen- Geestelijk kan worden ervaren. Onze Geestelijke instelling dient te veranderen door Groei en in de wet -Gerecht- igheid van Christus. Uiteindelijk ons onder het Gezag van een Hemelse wet leren te stellen. Zodat we de verscillen, de valkuilen en vooral de essentie van de wereldmachten gaan zien. We scheiden ons, door die Geestelijke verschillen af van onze zondige instyelling en een hoop die niet op of IN deze wereld gevonden kan worden, maar alleen bij God de Vader, waarvan Christus ons het juiste "beeld" van gaf en geeft.

In Efeziërs 1:3 wordt dit bevestigt;

Gezegend zij God en Vader van onze Heer Jezus Christus, die ons in de hemelsferen, IN Christus met talrijke Geestelijke zegeningen heeft gezegend.

Sommige denominaties gaan er van uit dat je door stoffelijke zaken zegeningen ontvangt zals bijv. een leven zonder ziekte, veel geld of rijkdommen aan bezittingen.

Jezus wijst er in Johannes 3 bijv. op tegenover Nicodemus dat zijn lessen aan zijn volk geheel niet van doen hebben met de boodschap van Christus, nog die van de Hemelse Vader en God.

Het dienstwerk dat Nicodemus brengt is louter menselijk en aan een menselijk wettelijke maatstaf gebonden, alhoewel de geestelijkheid van die dagen, waaeronder dus ook Nicodemus, het doet voorkomen alsof het een geestelijke zaak is vanuit de Hemel.

Echter dat is het geenzins. Door menselijk wetten en geboden tot de geestelijke basis van de maatschappij te verheffen, worden ze nog nioet Geestelijk in de Gerechtigheid van een Hemels Gezag, maar verbonden met de beperkingen van het menselijke en de beperkte levensruimte die hij heeft (deze aarde dus)

Wat leert namelijk Johannes 3 inzake de menselijk-geestelijke wetten van het Sanhedrin en Nicodemus:

Let wel Sam, Nicodemus was een Overste der Joden een Farizeeër, iemand die dus de geboden van Christus en dus van de Hemel tot menselijke wetten toepaste, letterlijk als een dode letter.

Ik leef in een land waar de "kerkelijke" wetten zijn uitgegroeid tot de wetten van de burgermaatschappij. Alle mensen hier proberen "stipt" de wetten van het land, die onbespreekbaar zijn, voor te leven.
Die -ooit- oorspronkelijke "kerkwetten", dat wil zeggen voorschriften voor de burgermaatschappij, zijn elke moment van de dag een last voor iedereen. Opmerkelijk is ook dat -notabene in een 'democratisch' Europees land, mensen regelmatig het "wettelijke" benadrukken van hun handelen.

In Openbaring 13 staat de voorspelling -profetie- van Christus dat de aarde menselijke geboden en wetten tot Staatswetten zal verheefn die onder een burgerlijk Gerechtigheid aan de wereld zullen worden opgelegd. Als de Geestelijkheid én de Burgerlijke rechtspleging -door geweld en kwaad- een punt hebben gevonden om zich met elkaar te verzoenen (samen gaan) dan zal Gods Geest zich geheel terug trekken, omdat de Heilige Geest geen mens meer zal vinden, dan alleen hen die "verzegeld" zijn door Gods Hemelse en -dus- Geestelijke wet.

Als we nu dus terugkeren naar Nicodemus, dan zien we het volgende:

Eerst vewonderd Nicodemus zich over het feit dat Christus tekenen doet die hij zelf niet kent en kan doen. Opmerkelijk is echter dat Nicodemus zich wél leraar van Israël ziet en laat noemen, maar hij ziet -gelukkig- in dat hij geestelijk op een verkeert spoor zit. Nicodemus erkent Christus ook direct als leraar
ook wij dienen dat dus ook te aanvaarden. Immers niemand komt tot de Vader dan door Christus. Dat sluit elk aards verband door mensen UIT

Maatschappelijk staat Nicodemus verheven boven het gepeupel en is verrijkt met bezittingen en mooie gewaden. In dat opzicht lijkt dat op de wijze waarop de RK Machtstaat zich profileert. Zij meent wetten en geboden van God te mogen en kunnen vernanderen en de wereld te kunnen leiden. Zij praalt en troont zich verheven boven alle volkeren en inspecteert haar doen en laten (zit aan de wateren der wereld)

Wat leert nu Jezus, -aan- Nicodemus:

Christus wijst Nicodemus direct op het tekort dat hem parten speelt:

Joh. 3:3

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Let nog eens even op Efeziërs 1:3

Geestelijke zegeningen kunnen dus alleen tot de mens komen als hij of zij Jezus erkent als Leraar en Meester en indien hij of zij inj die relatie wil groeien, door de wedergeboorte te aanvaarden op grond van het Getuigenis.

Wat leert Christus dus aan Nicodemus, naast dat gene in Joh. 3:3;

Joh. 5

Voorwaar, voorwaar Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water én Geest, kan hij het Koninkrijk der hemelen niet binnen gaan.

Niemand komt dus het Hemels Koninkrijk binnen als hij of zij het Geestelijke aspect van de wet (Torah) niet wil aannemen.

Als wij bij het installeren van een nieuw Software programma aanclicken dat we het niet eens zijn met de rechten van de producent / ontwikkelaar van dat programma, dan krijgen wij geen toegang tot de werking van dat software programma, ook al hebben wij dat betaalt.

En zo is het feitelijk ook met Christus en het Koninkrijk zijns Vaders.

Christus leert Nicodemus ook de essentie van de werking van de Heilige Geest. Nicodemus moet een Geestelijk Jood worden en geen burgerwetgevende jood, die Goddelijke geboden tot menselijke wetten en regels maakt. Niet God de Vader of Christus worden dan erkent als "producenten" of "ontwikkelaars" de Leraren voor de mens die in een ander Rijk wil vertoeven, in de toekomst, maar de mens zelf heeft zich verheven tot de Plaatsvervanger of Bekleder van God de Vader én Christus.

In dat licht is het ook onmogelijk om te veronderstellen dat God de Vader een speciaal of enig plan -eerst- met de Joden van een nationaal Israëlische Staat heeft.

We kunnen het ons als mensen wel voorstellen, maar aan het voorbeeld aan Nicodemus maar ook bijv. Efeziërs 1:3 zien we toch duidelijk dat het OT gedachtegoed, de Torah, Geestelijk moet worden ervaren in plaats van te dienen als een Burgerwetboek, uit het hoofd geleerd, en basis voor een Hemels Koninkrijk.

Inderdaad Sam, de wereld doet ons geloven dat er tekenen en bewijzen zijn dat zij zelf zich kan verlossen van haar ongerechtigheid en door zelfrechtvaardiging verlost kan worden. Maar Satan heeft het heiligdom teruggebracht naar de aarde, terwijl we kunnen weten dat het Heiligdom in de Hemel is, waar Christus dienstwerk verricht voor ons.

De Bisschop van Rome ziet zich als de Plaatsbekleder van Christus, naast een Geestelijke Jood voor de wereld is hij echter ook de Plaatsbekleder van de ZON. Wie de Machtsstructuur van Rome onderzoekt kan weten dat de Kerk van Rome de ZON aanbidt. Hij draagt niet voor niets een keppeltje! De Bisschop van Rome zal Jeruzalem overheersen, aanvaard en erkend door de Joden van de nationale Staat Israël. Door het toedoen van Rome, maar ook Washington (Openbaring 13) zal het Pausdom de Nicodemus zijn als Farizeeër, niet als de bekeerde Nicodemus, die door dat Geesstelijke aspect van het Evangelie, zoals ook Christus aan ons voorhoudt, verlost en bekeerd werd.

Hij verloor ook al zijn bezittingen en macht. Hij werd vervolgd, net zo als Christus.

Tot slot; Christus bevestigt het Geestelijke aspect van Zijn volk, het Geestelijke Israël in de volgende verzen van Johannes 3, tegenover Nicodemus, als Hij eerst nog aan hem uitlegt dat de Joden -de Farizeeërs- zelfs Zijn (Christus`) de aardse uiteleggingen nog niet eens willen of kunnen begrijpen.

En terwijl Jezus aan Nicodemus in de verzen 6-9 de dingen uitlegt aangaande de werking van de Heilige Geest, leert de Heiland, dan:

10. Gij -Nicodemus- dé leraar van Israël verstaat deze dingen niet?

In vers 11 leert Christus dat Hij en Zijn Vader getuigen van het Hemels Koninkrijk. De mensen, dus ook de leraar Nicodemus, hoort, ziet en ervaart, maar nemen de Hemelse boodschappen niet aan. Notabene, terwijl de profetie (Christus) in hun midden is.

In vers 12 leert Christus dan aan Nicodemus dat het Hemelse dus inderdaad zonder de doop door onderdompeling en bekering -afleggen van de oude mens, het afleggen dus van ons aardse begrip van wetten en geboden, niet te begrijpen is.

Vers 12:

Indien Ik ulieden van het aardse gesproken heb, zonder dat gij gelooft, hoe zult gij geloven, wanneer Ik u van het Hemelse spreek.

Wat de -verdere- gevolgen zijn van het afwijzen of niet willen aanvaarden van het feit dat Gods volk een Geestelijk volk en dus een Geestelijk ISraël is en niet anders kan zijn, zal het hoofdstuk Joh 3 verder uit moeten lezen.

Aangaande de werking van de Heilige Geest in ons leven en dat ons tot een Geestelijke Jood in Christus maakt, zegt M. Zerwcik in zijn boekwerkje Geistliche Schriftlesung, het volgende:

Paulus weet dat er in het Christelijke leven meer komt kijken dan een éénmalige bekering.
Elke gelovige heeft in zijn "geloofsdenken" voorrtdurend vernieuwing nodig. Hierin vindt men de noodzaak om vertrouwd te raken met Gods Woord, bewust te leven in een "Geestelijke" atmosfeer. Hier wordt in voortdurende waakzaamheid 'koers gehouden' ( dat gaat niet vanzelf)
en des te meer is er sturmanskunst nodig, want hoe sterker de winden, des te geftiger de tegenstromen zijn.

De oude mens afleggen zoams Nicodemus leerde te aanvaarden:

Efeziërs 4:20-24
Romeinen 12:1,2`

Toelichting

Het gevolg van de kennis die we door onze groei in Christus ontvangen is een nieuwe manier van leven. De oude mens 'afleggen' (Efeziërs 4:22) en 'aantrekken' (vers 24) worden vertaald, geven de tijdsvorm weer van een éénmalige gebeurtenis: doop en aanname van Christus door handoplegging.
Het werkwoord 'vernieuwen' zoals we in vers 23 staat vermeld, staat in de tegenwoordige tijd en drukt een continue handelen uit. In de essentie van wat Nicodemus dus voorgehouden werd, wees Christus hem dus op de voortdurende relatie die hij met Christus én de Vader kan onderhouden door het Evangelie, de Thora op Geestelijke fundamenten uit te leven. Er dient een relatie in stand te worden gehouden en dat kan alleen maar door een Geestelijke, in een wereld die vijandig staat tegenover Christus`Rijk.
Immers men kan iemands Geest niet zien tenzij hij of zij door een veranderd gedrag, opvalt.

Uit de voortdurende vernieuwing van het denken en handelen zal dan immers (anders dan bij de heidenen -die ook geloven in hun eigen god en gerechtigheid), de nieuwe wandel volgen zie Romeinen 12:2.

Immers als er boze gedachten en daden uit het hart -= ons geestelijk centrum- van de mens voortkomen (Mattheus 15:19) die tot slechte daden en voorbeelden leiden, zal er uit een vernieuwde geest -het hart, ook een veranderd gedarg en dus voorbeeld voortkomen, namelijk dat van Christus dat van een Geestelijke Jood, dat van een Geestelijke Israëliet het voorbeeld van iemand die groeit naar de wetten en het Gezag van een ander Rijk en een andere, niet aardse- Koning.

[/b]

Terug naar “Archief”