Bekering een keuze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 13:56

Ikke21 schreef:dat kan je zoveel lezen, maar waar precies weet ik niet, kzal het voor je opzoeken als ik morgenavond thuis ben!!

Het staat namelijk helemaal niet in de Bijbel. Misschien kan je het er wel uit halen, maar letterlijk zal je het niet vinden...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:01

TheKeimpe schreef:
Ikke21 schreef:dat kan je zoveel lezen, maar waar precies weet ik niet, kzal het voor je opzoeken als ik morgenavond thuis ben!!

Het staat namelijk helemaal niet in de Bijbel. Misschien kan je het er wel uit halen, maar letterlijk zal je het niet vinden...

ja hehe....ik zeg het ook wel in mn eigen woorden!!! kheb hier geen bijbel bij de hand dus kan het ook niet letterlijk neerzetten.

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 14:39

Er staat geloof ik nergens letterlijk bid en werk, maar er zijn wel heel veel teksten waaruit je kunt opmaken dat je actief bezig moet zijn met God en zijn gebod. Zoekt en gij zult vinden, Bid en het zal u gegeven worden, Klopt en u zal worden opengedaan.
Ik geloof dat als jij God zoekt, Hij zal antwoorden. Je moet niet rustig gaan zitten en afwachten, zoek Hem. Het is waar dat je door genade een kind van Hem zal worden en door Zijn werk in jou, maar dat wil niet zeggen dat je hier maar rustig gaat zitten. Nee je moet actief bezig zijn.
De mens is van nature niet bereid om God te gehoorzamen, maar toch moeten we Hem zoeken. De bekering kan lang duren, kan kort duren, maar bij ieder mens gaat het anders. Kijk daarom niet naar andere verhalen van mensen die bekeerd zijn, want misschien is het bij jou niet zo gegaan. Hier komt alleen twijfel van.
Ik denk dat de wedergeboorte is dan wanneer God helemaal in je hart is gekomen, wanneer je je helemaal aan God kan geven en alleen uit Zijn hand het goede verwacht. Maar bekering is iets wat je dagelijks nodig is. Zelfs als kind van God zondig je dagelijks, daarom moet je dagelijks weer om vergeving vragen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:42

miep18 schreef:Er staat geloof ik nergens letterlijk bid en werk, maar er zijn wel heel veel teksten waaruit je kunt opmaken dat je actief bezig moet zijn met God en zijn gebod. Zoekt en gij zult vinden, Bid en het zal u gegeven worden, Klopt en u zal worden opengedaan.
Ik geloof dat als jij God zoekt, Hij zal antwoorden. Je moet niet rustig gaan zitten en afwachten, zoek Hem. Het is waar dat je door genade een kind van Hem zal worden en door Zijn werk in jou, maar dat wil niet zeggen dat je hier maar rustig gaat zitten. Nee je moet actief bezig zijn.
De mens is van nature niet bereid om God te gehoorzamen, maar toch moeten we Hem zoeken. De bekering kan lang duren, kan kort duren, maar bij ieder mens gaat het anders. Kijk daarom niet naar andere verhalen van mensen die bekeerd zijn, want misschien is het bij jou niet zo gegaan. Hier komt alleen twijfel van.
Ik denk dat de wedergeboorte is dan wanneer God helemaal in je hart is gekomen, wanneer je je helemaal aan God kan geven en alleen uit Zijn hand het goede verwacht. Maar bekering is iets wat je dagelijks nodig is. Zelfs als kind van God zondig je dagelijks, daarom moet je dagelijks weer om vergeving vragen.

Ben ik het helemaal mee eens!!!

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:22

joris schreef:ik geloof dat de bekering iets is wat we zelf moeten doen, de wedergeboorte dat doet God.
En hoe meer wedergeboren hoe meer de bekeerling inziet dat Hij alles van God moet verwachten. En wedergeboorte en bekering zijn twee kanten van dezelfde medaille.

wat vinden jullie hiervan? Wat voor perspectief biedt dit? Is dit schokkend? of lijkt het je juist wel wat?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 15:23

joris schreef:
joris schreef:ik geloof dat de bekering iets is wat we zelf moeten doen, de wedergeboorte dat doet God.
En hoe meer wedergeboren hoe meer de bekeerling inziet dat Hij alles van God moet verwachten. En wedergeboorte en bekering zijn twee kanten van dezelfde medaille.

wat vinden jullie hiervan? Wat voor perspectief biedt dit? Is dit schokkend? of lijkt het je juist wel wat?

Het kan niet, een geboorte is een moment, niet een langdurig proces...
Overigens ben ik het met je eens, dat bekering iets is wat je zelf doet, als gevolg van je wedergeboorte...

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 15:27

Volgens mij is de wedergeboorte een eenmalig proces, en de bekering iets van de rest van je leven. Omdat je dagelijks weer bekeerd moet worden voor de zonde die je steeds maar weer doet.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 apr 2003 15:28

Voor dat je geboren wordt is het wel nodig dat er wat weeën zijn, bij wijze van.. Soms komt een kind floep-plotseling ter wereld, en soms duren de weeën erg lang.
Er is geen vaste weg, wedergeboorte kan zeker wel een proces zijn maar is dit niet in alle gevallen.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:29

[
Het kan niet, een geboorte is een moment, niet een langdurig proces...
Overigens ben ik het met je eens, dat bekering iets is wat je zelf doet, als gevolg van je wedergeboorte...[/quote]
waarom zou het een moment moeten zijn? Wanneer begnt de gebeoorte van een normaal kind? bevruchting-innestelen-groeien, weeen, vliesbreuk, geboorte. Wat is nu precies de geboorte?
Ik denk dat het zeker wel een proces is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 15:29

Voor dat je geboren wordt is het wel nodig dat er wat weeën zijn, bij wijze van.. Soms komt een kind floep-plotseling ter wereld, en soms duren de weeën erg lang.
Er is geen vaste weg, wedergeboorte kan zeker wel een proces zijn maar is dit niet in alle gevallen.

nee, het is geen proces, je bent of in, of buiten Christus maar niet half/half...

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 15:30

Overigens ben ik het met je eens, dat bekering iets is wat je zelf doet, als gevolg van je wedergeboorte...[/quote]

Je kan jezelf niet bekeren, dat is iets wat God doet door Zijn Heilige Geest. Je kunt God wel zoeken, er actief mee bezig zijn. Belijden dat Hij de Zaligmaker is en alleen door Zijn bloed genade te verkrijgen is.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 apr 2003 15:30

Ja, dat zeker! Wat dat betreft is het heel zwart-wit.

Maar niet ieder mens kan zeggen: gisteren was ik niet wedergeboren, vandaag wel. Soms gebeurt dat wel, lang niet altijd.

Snappez-vous?

Groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:32

the Keimpe
nee, het is geen proces, je bent of in, of buiten Christus maar niet half/half...
ik ben het eens met cloe en Miep.

Keimpe, zou het mogelijk zijn dat je kunt groeien in de relatie met God? Paulus hoor ik praten over mensen die volwassen hadden moetne zijn en toch nog kindervoer eten.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 apr 2003 15:33

Wat betreft het 'zelf' bekeren zijn er talloze voorbeelden dat je het zelf móet doen.

Flp 2:12-13 'Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.'
Je doet het zelf, maar God bewerkt het in jou.

Jer 31:18 'Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God!'

Groetjes Chloë

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 02 apr 2003 15:35

Een mens doet het niet uit zichzelf. Een mens is vanuit zichzelf juist geneigd juist God de rug toe te keren. God werkt in de mens en daarom gaat de mens zoeken. Maar alleen door Gods Geest in ons kunnen we wedergeboren worden. Bekering door de mens..... hoe zou het kunnen als we vanuit Adam allemaal zondige mensen zijn?? We kunnen alleen bekeerd worden door Iemand die zonder zonden is, en dat is Christus die door Zijn bloed betaald heeft voor onze zonden.

Terug naar “Archief”