De waarom-vraag...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jun 2006 13:55

Marnix schreef:Op zich is de waarom-vraag ook niet onbijbels... als je God maar geen verwijten maakt!

In dat verband vind ik het bijbelboek Job altijd zo mooi, als je ziet wat die God soms voor de voeten gooit...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 15 jun 2006 14:17

En in dit alles zondigde Job niet

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 14:25

Maar je weet denk ik ook wel wat God daarover later tegen Job zegt... vanaf Hoofdstuk 37? En dat Job daarna boete doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 15 jun 2006 14:32

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dat niet wist, ik ben op het moment bezig om elke avond een stuk uit Job te lezen, maar hier was ik nog niet en ik moet zeggen dat dit stuk volgens mij ook niet zo bekend is. Maar zo leer je nog eens wat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 15:34

Yep :) In het begin zondigt Job niet maar in Hoofdstuk 3 of zo gaat hij over de schreef. Dan roept hij God ter verantwoording en vervloekt zijn geboortedag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jun 2006 15:41

Niets menselijks is Job vreemd... en dat die vragen/verwijten gewoon 'ongecensureerd' in de Bijbel terechtgekomen zijn, vind ik sterk.

'Sterk' bedoel ik dan zo: dat twijfels/kritiek e.d. niet weggemoffeld worden, maar eerlijk genoemd (en weerlegd) worden, geeft voor mij de kracht van de Bijbel, van God en van het christelijk geloof aan.

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 15 jun 2006 15:50

Inderdaad en zo staat er nogal wat in de Bijbel. Neem klaagliederen of een deel van de psalmen. En het is er allemaal ingekomen! Als wij zouden moeten nadenken hoe we een boek tot onzer eer in zouden vullen dan zouden dat soort dingen er zomaar niet inkomen. Maar God laat juist door dat soort dingen zijn kracht en vergevingsgezindheid zien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2006 23:40

Yep. De bijbel is heel menselijk... Logisch, het is Gods Woord... voor mensen! Hoge pieken en diepe dalen, lofpsalmen en klaagliederen, alles heeft zijn tijd... en in de bijbel heeft ook alles zijn plaats!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jun 2006 10:24

kijk je kan wel blijven afvragen waarom ons gezin en waarom mijn vader en waarom dit. Maar ik ben ontzettend blij dat mijn vader nog leeft en dat hij echt een top vader is! Zou hem echt niet willen missen.

En wij maken er als gezin en familie en vrienden gewoon het beste van enz ijn dankbaar voor dit leven!

En God heeft dit huis voor ons uitgekozen 2 maanden nadat dit huis gebouwd is werden de grondprijzen onbetaalbaar en werden er ook geen vergoedingen meer gegeven voor aanbouwen voor gehandicapte mensen.
DIT IS DAN TOCH HET WERK VAN GOD DAAR HOEF JE NIET AAN TE TWIJFELEN!!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2006 11:36

Je hebt helemaal gelijk!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jun 2006 12:01

Marnix schreef:Je hebt helemaal gelijk!

dankjewel

Klinkt soms ook gek voor anderen mensen als ik zeg mijn vader is gehandicapt en dan is het heel vaak o wel rot wel zielig. Maar ik ervaar dat absoluut niet zo. Maar dat ligt er denk ik ook gewoon aan hoe jij zelf ben. Mijn moeder heeft heel der leven al in de zorg gewerkt ze weet hoe ze met gehandicapte mensen om moet gaan en heeft nooit getwijfeld om mijn vader in een verpleeghuis te 'stoppen'. Ik heb die waarom vraag dus absoluut niet.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 jun 2006 12:12

liefie schreef:Ik heb die waarom vraag dus absoluut niet.

Wees daar gewoon blij om!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jun 2006 12:15

dat ben ik ook echt! :D

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 jun 2006 15:13

liefie schreef:dat ben ik ook echt! :D

mooi zo
Afbeelding

cornelis
Kapitein
Kapitein

De waarom vraag.

Berichtdoor cornelis » 16 jun 2006 19:25

Hallo Loes.

Met bewogenheid heb ik je bericht gelezen op bladzij 1.
Ik ben er van overtuigd,dat de waarom vraag er altijd zal blijven.
Ik zelf weet ook niet,waarom ik mijn vader nooit heeft moge kennen,hij overleed toen ik nog geen drie was aan Leukemie.
Wel heb ik het altijd als een gemis ervaren,zeker toen ik zelf vader mocht worden.
En waarom moesten hier in de Gemeente kort na elkaar twee jonge moeders overlijden aan kanker.
Ik zie nog die jonge vader met zijn drie jonge kinderen aan het graf.
Als er iemand nodig is in een gezin,dan is het toch de moeder.
Ik begrijp ook niet,dat mijn vader en eveneens mijn broer maar 48 jaar mochten worden en ik ben al bijna 56,maar dat maakt bij mij wel klein tegenover God.
We kunnen de Almachtige God niet narekenen of te verantwoording roepen.
Want Zijn Wijsheid is veel en veel groter,dan dat van ons mensen.
Vroeger las ik wel eens in Zijn ondoorgrondelijke wijsheid behaagde het de Here tot Zich te nemen.
Bij het lezen moest ik denken aan Jes 40,waar staat: Hij wordt noch moede noch mat,Zijn verstand is niet te doorgronden.
Hij geeft den moede kracht en machteloze vermeerdert Hij sterkte.
Ja,Loes het is best heel moeilijk voor je.
Probeer a.u.b God niet te begrijpen.
Ik moet denken aan woorden van de Here Jezus als een dicipel vraagd wat er met een colega discipel ging gebeuren,toen sprak de Here Jezus,Wat gaat u dat aan ,volgd gij Mij.
En daar gaat het nu om Loes,vlucht maar veel in het gebed naar de Here Jezus.
En vraag Hem maar om rust en vrede die alle verstand te boven gaat.
Loes ik wens je heel veel geloofs vertrouwen toe op deze moeilijke weg.
Vr Gr van Cornelis.

Terug naar “Archief”