Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 14:29

Othello schreef:
Lalage schreef:Over de reformatorische kerken: nu ga ik heel hard zijn, maar misschien is het wel beter als die er niet meer zijn in de toekomst. Uit wat ik hier zo lees op refoweb, lijkt het me behoorlijk verstikkend om in zo'n kerk op te groeien. Dat geldt overigens ook voor sommige evangelische kerken hoor, die kunnen er ook wat van. Ik denk dat jongeren tegelijkertijd vrijheid en radicaliteit willen: de kerk moet radicaal zijn en zeggen waar het op staat, maar tegelijk de ruimte geven om te zoeken. Als je dat voor elkaar krijgt, houd je de jeugd binnen.

Je bent wel erg opruimingsgezind, Lalage... Het zal je niet verbazen dat ik het absoluut niet met je eens ben. Bovendien is het wat kortzichtig om alleen op basis van wat je op dit forum leest de reformatorische kerken maar weg te wensen.

Nee, de reformatorische kerken hebben zéker bestaansrecht. Historieel misschien nog wel meer dan alle andere kerken, maar dat bedoel ik zeker niet. De kern van het evangelie zoals daar verkondigd wordt, is puur. Genade voor zondaren om niet. Die boodschap moet blijven klinken. Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.

Ik heb het over de reformatorische kerken zoals die nu zijn en ik zie die nog niet zo snel veranderen. Als gebeurt wat jij zegt in het groen, dan is er al een hele grote stap gezet. Van mij mogen alle kerken blijven zoals ze zijn hoor, maar dan moet je dus niet gek opkijken als je je leden kwijtraakt

Waarom word ik trouwens altijd raar aangekeken als ik mijn beeld over de reformatorische kerken baseer op wat ik lees op Refoweb? Moet ik dan als een spion gaan infiltreren in een gergem en weet ik dan pas na 10 jaar hoe het echt zit? Ik loop nu al vier jaar actief rond op refoweb, oorspronkelijk onder andere met het doel om meer te weten te komen over refo's. Zou dat dan helemaal niet gelukt zijn?

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 14:29

Raido schreef:Maar ach... Raido droomt verder :)
Kijk als de mensen met deze gedachten van kerkgenootschap wijzigen dan kun je de rest wel raden dacht ik zo.

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 14:32

Raido schreef:André, uit een kerk stappen en een nieuwe beginnen is ronduit idioot en is geen optie om mensen bij een kerk te laten behoren. Ik ga nog liever terug naar de Rooms-Katholieke Kerk om daar roepende in de woestijn te zijn, en mijn overtuigingen daar te beleiden dan dat ik mij schuldig zou maken aan de zoveelste kerkscheuring.
Het was geschreven om de onmacht in dit soort zaken te schetsen.

Edit, zo ook dit:
Oké
Een jaar of 3 terug zijn er zo'n 1500 mensen uit de GKV vertrokken, de 'kerk' bleek niet instaat deze kinderen van God bij zich te houden.....
Laatst gewijzigd door André op 06 jun 2006 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:32

Ik loop nu al vier jaar actief rond op refoweb, oorspronkelijk onder andere met het doel om meer te weten te komen over refo's. Zou dat dan helemaal niet gelukt zijn?
Zeker wel, je weet denk ik goed wat die kerken leren; maar bedenk dat ik (om even als gergem te spreken) niet val onder het kopje gemiddelde-gergemmer, het is namelijk zo dat het gros geen problemen heeft met de leer, met de kleding, de snelheid van zingen, de manier van geloven, de stilzittende vroomheid... etcetra :)

Op refoweb vind je de denkende critici met hier en daar een overtuigde Gergemmer die het hoe dan ook zal opnemen voor zijn kerkverband.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 06 jun 2006 14:35

Raido schreef:
Ik loop nu al vier jaar actief rond op refoweb, oorspronkelijk onder andere met het doel om meer te weten te komen over refo's. Zou dat dan helemaal niet gelukt zijn?
Zeker wel, je weet denk ik goed wat die kerken leren; maar bedenk dat ik (om even als gergem te spreken) niet val onder het kopje gemiddelde-gergemmer, het is namelijk zo dat het gros geen problemen heeft met de leer, met de kleding, de snelheid van zingen, de manier van geloven, de stilzittende vroomheid... etcetra :)

Op refoweb vind je de denkende critici met hier en daar een overtuigde Gergemmer die het hoe dan ook zal opnemen voor zijn kerkverband.

Dat bedoel ik ook, Lalage. Hier tref je een groepje kritische, onzekere of juiste fanatieke GG-jongeren aan. Die vormen echter geen representatieve dwarsdoorsnede van de GG. Het was dus geen persoonlijk bedoelde kritiek, ofzo.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 06 jun 2006 14:45

Raido schreef:het is namelijk zo dat het gros geen problemen heeft met de leer, met de kleding, de snelheid van zingen, de manier van geloven, de stilzittende vroomheid... etcetra :)

Dat gros bestaat bij ons in de kerk (ook gergem) uit alleen maar de ouderen die het altijd zo gewend zijn, en waag het niet hun structuur te verbreken, ook al jaag je alle jongeren weg.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 14:56

Raido schreef:
Marnix schreef:weet ik. En wat ik zeg geldt ook voor die kerken, waar jongeren vaak ook veel te weinig betrokken worden, waar vormen totaal vreemd voor hen zijn etc.
Wat ik wel grappig vind is het volgende..

Ik heb een vriendin die Thuislezend was, ze kerkt nu Gergem en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend die in de Gergem in Ned was, hij kerkt nu Gergem en soms CGK en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend die CGK was hij gaat nu naar de GKV en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriendin die GKV was en nu naar een Vrije Evangelie Gemeente en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend in een VEG die niet kerkelijk meer is, omdat hij vond dat de jeugd niet betrokken werd in de dienst en zo, via via buiten de kerk terecht kwam. Kunnen we niet gewoon concluderen dat jongeren een kerk nooit goed genoeg vind ;)

Hm ja, alles is relatief. Wie van 1000 euro per maand moet leven waar hij eerst van 100 per maand moest rondkomen zal het veel vinden.... wie eerst 2500 per maand te besteden had zal het echter weinig vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 14:59

Ri@nne schreef:
Raido schreef:het is namelijk zo dat het gros geen problemen heeft met de leer, met de kleding, de snelheid van zingen, de manier van geloven, de stilzittende vroomheid... etcetra :)

Dat gros bestaat bij ons in de kerk (ook gergem) uit alleen maar de ouderen die het altijd zo gewend zijn, en waag het niet hun structuur te verbreken, ook al jaag je alle jongeren weg.
Ook het merendeel heeft geen onderbouwde problemen met bijvoorbeeld de leer en men komt hooguit niet verder als 'al dat verdoemenis-gedoe', echt op grond van de Bijbel heb ik op de JV nog niet vaak iemand gehoord zeggen waarom ze dat wel niet geloofd (nee God is Liefde is geen argument). Het merendeel heeft de pest aan de kerk omdat ze dingen niet mogen (broek, café, zondags thuiskomen) ookal zijn sommige dingen ongegrond ik vind dat wezenlijk anders dan problemen hebben met bijvoorbeeld de verbondsvisie, uitverkiezingsdogma of het hel/hemel-verhaal in een kerk. Dat je met 'geen broek voor meiden' niet scoort bij jongeren lijkt mij nogal wiedes ;)

Je zou dus weer mooie groepjes kunnen gaan maken:

1. Jongeren die de leer gewoon aannemen voor waar, en niet zoveel zelf zoeken.
2. Jongeren die de leer aannemen maar zelf zoeken en uitkomen bij de leer.
3. Zoekende jongeren die kritisch durven en willen kijken en zich op bepaalde punten niet kunnen vinden in de leer.
4. Jongeren die gewoon zelf willen weten wat ze doen en het dus niet mer de kerk eens zijn (niet op basis van leer of overtuiging; maar gewoon daarom).

Etcetra :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 15:01

Othello schreef:Ik gaf al even aan wat reformatorische kerken i.m.h.o. zouden kunnen/moeten doen om dit verschijnsel tegen te gaan: een andere liturgie en laagdrempeliger preken.

Wat zijn jullie ideeën daarover? Is het mogelijk radicaal te veranderen, zonder direct het bestaande karakter van bijv. de eredienst ingrijpend te wijzigen?

Ja.... door dingen als naastenliefde en zo veel in de praktijk te brengen, door te stoppen met roddelen maar liefdevol te zijn voor anderen en ga zo maar door. In heel veel kerken zitten ontzettend veel passieve christenen, in veel kerken gaan preken ook over vanalles en nog wat maar niet over het evangelie. Radicaliteit zit hem in de boodschap, niet in vormen... aan de andere kant, voor wie radicaal is komen vormen in het belang van de boodschap te staan (komt het wel goed over bij iedereen want dat is dan de bedoeling.)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 15:16

Aangezien Refoweb dus blijkbaar toch een vertekend beeld geeft van de reformatorische gezindte, getuig ik alleen van wat ik zelf heb meegemaakt. Hier spreekt een jongere die een traditionele kerk verlaten heeft... alleen bij mij is het een beetje maf, want ik vond de vormen te ouderwets, maar vooral de inhoud niet scherp genoeg. Inmiddels zie ik wel de positieve kanten van de kerk van mijn ouders en we gaan er zelfs trouwen, maar voorlopig gaan we lid zijn van Crossroads International Church. Dat zal vast ook weer nadelen hebben. Of je ergens blijft hangt misschien wel vooral af van wat Marnix zegt: hoe de mensen zijn, of ze een levende relatie hebben met Jezus en ook vruchtdragen... dat is essentieel.

@Raido: Kijk eens naar de aflevering van Het Vermoeden met Herman Finkers (even zoeken op internet). Ik heb 'm gister bekeken en ik zou er haast katholiek van worden :D Best jammer dat je 1 kerk moet kiezen, ik hop liever een beetje rond.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 15:18

Je moet niets :P Mij lijkt het wel fijn om een thuisgemeente hebt en verder ook gewoon elders mag kerken zonder dat er allerhande ambtsdragers staan te trappelen voor je deur omdat je in de GKV of de OKKN bent gesignaleerd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 15:52

Ik krijg de indruk dat deze discussie en deze discussie een beetje door elkaar heen zijn gaan lopen.

Overigens, Lalage, de ABvU van de OKKN was vorige week ook in "Het vermoeden." Vergelijk die eens met die van deze week...

Het Rooms-Katholicisme zou een prachtige vorm van kerk zijn, als ze de volgende zaken zou veranderen:

1. De onfeilbaarheid van de paus.
2. De transsubstantiatieleer.
3. Het celibaat en de vrouwvijandige geestelijkheidsdoctrines.
4. De vlakke wijze van eucharistie vieren - dat kan echt veel intenser.
5. De veel te dominante positie van Maria en andere heiligen.

De OK heeft die nadelen niet, vandaar dat deze kerk mij zo dierbaar is.

O, Raido... sinds wanneer is een conducteur een ambtsdrager?
Laatst gewijzigd door Optimatus op 06 jun 2006 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 15:54

Lalage schreef:Kijk eens naar de aflevering van Het Vermoeden met Herman Finkers (even zoeken op internet)
Prachtig, echt Herman Finkers, maar om nu te gaan vermoeden dat ik katholiek zou kunnen gaan worden, neuh denk et niet, of ben ik het in een andere werkelijkheid, ja dat zou kunnen. :P

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 16:09

@Optimatus: Ik zag het, die aflevering wil ik nog wel een keertje bekijken :)

@Raido: niets moet, in de kerk waar ik heen ga iig niet, daar heb je gelijk in ;)

Laten we weer on topic gaan 8)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 06 jun 2006 16:09

Raido schreef: Kunnen we niet gewoon concluderen dat jongeren een kerk nooit goed genoeg vind ;)

die indruk heb ik al een tijdje. kan het niet met feiten onderbouwen maar het is wel wat ik zo links en recht regelmatig waarneemt.
zonder er een waardeoordeel aan te hechten maar heeft het misschien ook wel te maken met dat jongeren op zoek zijn naar een eigen identiteit? en dat de ene kerk meer aanspreekt dan de andere?
Laatst gewijzigd door columbus op 06 jun 2006 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”