Othello schreef:Lalage schreef:Over de reformatorische kerken: nu ga ik heel hard zijn, maar misschien is het wel beter als die er niet meer zijn in de toekomst. Uit wat ik hier zo lees op refoweb, lijkt het me behoorlijk verstikkend om in zo'n kerk op te groeien. Dat geldt overigens ook voor sommige evangelische kerken hoor, die kunnen er ook wat van. Ik denk dat jongeren tegelijkertijd vrijheid en radicaliteit willen: de kerk moet radicaal zijn en zeggen waar het op staat, maar tegelijk de ruimte geven om te zoeken. Als je dat voor elkaar krijgt, houd je de jeugd binnen.
Je bent wel erg opruimingsgezind, Lalage... Het zal je niet verbazen dat ik het absoluut niet met je eens ben. Bovendien is het wat kortzichtig om alleen op basis van wat je op dit forum leest de reformatorische kerken maar weg te wensen.
Nee, de reformatorische kerken hebben zéker bestaansrecht. Historieel misschien nog wel meer dan alle andere kerken, maar dat bedoel ik zeker niet. De kern van het evangelie zoals daar verkondigd wordt, is puur. Genade voor zondaren om niet. Die boodschap moet blijven klinken. Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.
Ik heb het over de reformatorische kerken zoals die nu zijn en ik zie die nog niet zo snel veranderen. Als gebeurt wat jij zegt in het groen, dan is er al een hele grote stap gezet. Van mij mogen alle kerken blijven zoals ze zijn hoor, maar dan moet je dus niet gek opkijken als je je leden kwijtraakt
Waarom word ik trouwens altijd raar aangekeken als ik mijn beeld over de reformatorische kerken baseer op wat ik lees op Refoweb? Moet ik dan als een spion gaan infiltreren in een gergem en weet ik dan pas na 10 jaar hoe het echt zit? Ik loop nu al vier jaar actief rond op refoweb, oorspronkelijk onder andere met het doel om meer te weten te komen over refo's. Zou dat dan helemaal niet gelukt zijn?