duivelsteken ?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2006 19:26

columbus schreef:
Aragorn schreef:
Serenity schreef:Tijdens concerten zie je het vaak in combinatie met vuisten omhoog steken, klappen en schreeuwen/fluiten nadat een nummer is afgelopen. Bij "christelijke" festivallen en niet-christelijke festivallen. De een doet het wel, de ander niet, vaak om verschillende redenen. De ene christen die naar metal luistert doet het bijvoorbeeld niet omdat het teken een vage achtergrond zou hebben, of dat er veel commentaar op is, dat het inderdaad de twee hoorntjes van de duivel moet voorstellen.

Inderdaad. Als het al een 'duivelse' oorsprong zou hebben, dan is het nu een te algemeen gebruikt symbool om die betekenis nog eenduidig te kunnen dragen. Ik doe het zelf ook liever niet, omdat het inderdaad een wat twijfelachtige herkomst heeft, maar ik maak me er ook niet al te druk om dat anderen het wel doen. Voor de meeste mensen is de betekenis volgens mij iets in te trant van 'metal heerscht!'.

Volgens mij is God nog steeds 'Heerser' en niet de metal. :roll:

Volgens mij begrijp jij het metal-idioom niet zo goed.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2006 19:29

leg eens uit? ik dacht dat het een populaire manier, soort straattaal, was om heersen te schrijven. als ik het mis heb, oké
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2006 19:31

Dat is ook zo, maar als ze zeggen dat iets 'heerst' (vernederlandsing van de engelse term 'rules') bedoelen ze daarmee dat het gaaf is, beter dan andere muzieksoorten, etc. Het heersen van God heeft daar niets mee te maken.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2006 19:41

Aragorn schreef:Dat is ook zo, maar als ze zeggen dat iets 'heerst' (vernederlandsing van de engelse term 'rules') bedoelen ze daarmee dat het gaaf is, beter dan andere muzieksoorten, etc. Het heersen van God heeft daar niets mee te maken.

ik snap wat je bedoelt.
voor mij toch een reden om mn posting niet aan te passen. het idee dat die woorden andere betekenissen gaan krijgen vind ik niks.

ik heb in het verleden vaak genoeg van die 'hoorntjes' gezien, bij wedstrijden, videoclips en concerten. mensen die juichen en dat teken maken.
waar ik vandaag heel vaak aan moest denken is deze psalm. 97:1

God heerst als Opperheer,
dat elk Hem juichend eer'.
Gij aarde, zee en eiland,
verheugt u in uw Heiland
enz
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 jun 2006 22:07

Van oorsprong was het, het teken tégen het boze oog... dus eigenlijk goed te noemen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jun 2006 22:09

Raido schreef:Van oorsprong was het, het teken tégen het boze oog... dus eigenlijk goed te noemen :)

Precies wat ik zei; Het teken opzich is niet verkeerd, maar het is wat de mensen er van maken. (en dat geldt voor wel meer tekens) :)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 jun 2006 22:31

tja maar hoe vaak je dat ook aangeeft, het krijgt het er niet uit. Net zoals de eindeloze discussies over hoe slecht metal (insert alles wat niet klassiek is hier) wel niet is.

Ook al kom je met boeken vol met argumentaties en informatie, altijd zal de weerstand blijven en altijd maar weer stelt men vragen aan de betreffende "stromingen", terwijl de antwoorden allang gegeven zijn. De mens is stroef, en weigert te leren lijkt het wel.
what the soul hides, blood tells

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 jun 2006 21:03

Raido schreef:Van oorsprong was het, het teken tégen het boze oog... dus eigenlijk goed te noemen :)

het teken tégen het boze oog?! :shock:
dat is puur bijgeloof!

Ook al kom je met boeken vol met argumentaties en informatie, altijd zal de weerstand blijven en altijd maar weer stelt men vragen aan de betreffende "stromingen", terwijl de antwoorden allang gegeven zijn. De mens is stroef, en weigert te leren lijkt het wel.

de antwoorden vind je in de Bijbel, ook dat de mens stroef is en weigert te leren 8)
de bijbel keurt bijgeloof af. aan één Boek hebben we hier genoeg. Die is duidelijk genoeg.

ik denk dat we onszelf moeten wapenen tegen elke vorm van bijgeloof. het sluipt er heel makkelijk in.
en ons wapenen kan alleen door dicht bij de Bijbel te blijven en de wapenrusting Gods aantrekken.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 04 jun 2006 22:34

wat is bijgeloof en wat niet?

onze maatschappij zit er te vol mee om alles te ontmaskeren.

Ga jij eens na wat de oorsprong is van het handen schudden? Stomme bezigheid eigenlijk, snap er de zin niet van.
what the soul hides, blood tells

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jun 2006 23:26

Serenity schreef:wat is bijgeloof en wat niet?

onze maatschappij zit er te vol mee om alles te ontmaskeren.

Ga jij eens na wat de oorsprong is van het handen schudden? Stomme bezigheid eigenlijk, snap er de zin niet van.

Hm, handen schudden is gewoon een vorm van begroeting en cultuurgebonden. Net als kleine buigingen e.d. Dat vind ik toch wel weer anders als tekens en symbolen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jun 2006 09:05

columbus schreef:(...)de duivel lacht zich slap.

Ik denk dat hij zich slap lacht om jou. Je doet alsof je er heel veel van weet, maar uit je antwoorden blijkt dat je nog niet veel begrepen hebt van de huidige betekenis van het gebaar. Dat je zélfs niet duidelijk weet te benoemen wat de oorsprong ván het gebaar is en dat je bovendien neit veel begrijpt van cultuur- en tijdgebonden zaken: of stenig jij ook nog steeds verkrachte vrouwen of uitlevende homo's?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 jun 2006 09:41

kurtyo schreef:
columbus schreef:(...)de duivel lacht zich slap.

Ik denk dat hij zich slap lacht om jou. Je doet alsof je er heel veel van weet, maar uit je antwoorden blijkt dat je nog niet veel begrepen hebt van de huidige betekenis van het gebaar. Dat je zélfs niet duidelijk weet te benoemen wat de oorsprong ván het gebaar is en dat je bovendien neit veel begrijpt van cultuur- en tijdgebonden zaken: of stenig jij ook nog steeds verkrachte vrouwen of uitlevende homo's?

Als het zo is dat de oorsprong van het teken, het teken tegen het boze oog was dan klinkt me dat vrij heidens in de oren.

Over de huidige betekenis van het gebaar heb ik nog niets concreets gelezen hier. Uit je posting maak ik op dat jij het wel schijnt te weten. Ik zou zeggen kom er is mee voor de dag.

Van cultuur en tijdsgebonden zaken begrijp je trouwens zelf ook geen snars. Anders kom je niet met het soort antwoord waar je nu dus mee komt.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 07 jun 2006 10:09

ff offtopic een antwoord.

Het stenigen van mensen wordt hier bij gehaald, maar dat gaat mij te ver, Heeft Jezus Christus zelf niet gezegd, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Jezus keurt het stenigen hier duidelijk mee af, en niet alleen het daadwerkelijk stenigen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2006 10:24

mw schreef:als je je duim ook nog "uitsteekt*...heb je I love you in gebarentaal :mrgreen:

Daarom doen sommige christenen bewust altijd dat metalteken met de duim erbij uitgestoken ;) Ik doe het soms voor de gein, volgens mij zonder duim \m/

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2006 10:34

het teken tégen het boze oog?! dat is puur bijgeloof!
Dat klopt, maar dat houdt niet in dat het gebaar opeens demonisch is. Er zijn zoveel dingen bijgeloof. (wat dacht je van vuurwerk? paasvuren? kerstbomen?, kerkklokken? haantjes op de kerk?).

Zijn dat manifestaties van de Antichrist?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”