Het celibaat beleven...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mar 2003 18:10

ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mar 2003 18:26

ow,
je bedoelt aantonen 'waarom het celibaat niet deugt'? (zou deugen).

Het zou in ieder geval hardstikke fout zijn als je van iemand houd en dan toch jezelf oplegt om celibatair te gaan leven en dus geen relatie aangaat.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 27 mar 2003 19:07

ow,
je bedoelt aantonen 'waarom het celibaat niet deugt'? (zou deugen).

Het zou in ieder geval hardstikke fout zijn als je van iemand houd en dan toch jezelf oplegt om celibatair te gaan leven en dus geen relatie aangaat.

Nou, je hoeft voor mij niet aan te tonen waarom het fout zou zijn hoor, integendeel. Ik zie er juist graag zowel positieve als negatieve argumenten voor, maar dan vooral uit wat er leeft bij iedereen. Niet als must, dus ga er vooral niet op in als je je niet geroepen voelt.

En ik spoorde meer op die negatieve argumenten aan, omdat er dus al een paar opmerkingen zijn geweest die dat wel denken te menen, maar niet uitleggen, en dat vind ik jammer, want dat draagt niet echt bij aan een discussie. Maar dat komt wel.

Het lijkt mij niet perse fout een persoon op basis van een relatie(ongetrouwd) te verlatenvoor een roeping tot celibaat. Het huwelijk en het celibaat lijk je als tegenpolen te zien, maar dit is niet het geval.
sol lucet omnibus

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mar 2003 08:46

Beste WW,

Vergeef mij m'n eerste reactie. Ik wil wel wat dieper op je vraag ingaan.
Ik wijs het celibaat af omdat het een instelling is die van boven af wordt opgedrongen. Het kan natuurlijk zijn dat je als priester er van harte mee instemt. Geen probleem! Ik zal in dat geval de laatste zijn die een dergelijke levensinvulling afwijst. Echter, wat je niet uit het oog moet verliezen is wat er kan gebeuren als een dergelijke verplichting niet van harte wordt aanvaard. Er zijn voorbeelden te over, dunkt me.

Ik citeer uit het Reformatorisch Dagblad van 29-11-2001:
Het celibaat heeft een oude traditie. Christenen hadden in de vroegchristelijke kerk hoge achting voor geestelijken die vrijwillig voor een ongehuwd leven kozen. Origenes (ca. 185-254) zag in het celibaat een teken van het totaal aan Christus toebehoren, en ook Tertullianus sprak zijn bewondering voor seksuele onthouding uit. In het Westen groeide langzaam een tendens die uiteindelijk tot het verplichte priestercelibaat heeft geleid.
.
Over het celibaat zegt de Katechismus van de Katholieke Kerk dat het beleefd wordt „omwille van het rijk der hemelen." Priesters zijn „geroepen om zich onverdeeld te wijden aan de Heer en aan zijn zaak. Ze geven zich geheel aan God en de mensen. Het celibaat is een teken van dit nieuwe leven waaraan de bedienaar van de kerk zich wijdt, met een blij hart aanvaard, straalt het de boodschap uit van het Rijk Gods."
.
Wat niet aan de orde komt, is de vraag wat er gebeurt als het celibaat niet met een blij hart wordt aanvaard. De laatste jaren staat het celibaat in de Rooms-Katholieke Kerk namelijk steeds meer ter discussie. In Nederland wil de vereniging tot vernieuwing van het ambt in de Rooms-Katholieke Kerk (GOP) het taboe doorbreken voor priesters die er een vaste relatie op na houden. Maar ondanks vernieuwingsgezinde bewegingen als het GOP houdt de Rooms-Katholieke Kerk voet bij stuk: priesters blijven verplicht het celibaat in acht te nemen. Althans, officieel, want officieus hebben tienduizenden priesters wereldwijd een relatie, waar al of niet kinderen uit zijn geboren. :!: :!:
.
Verduisteren
Volgens David Weber worden in de Rooms-Katholieke Kerk, met name bij de jezuïetenorde, op grote schaal genealogische relaties verduisterd om deze praktijk te maskeren. De situatie bestaat al zo'n 900 jaar, legt hij uit. „Sinds ongeveer het jaar 1100 is het regel geweest dat kinderen van priesters niet mogen erven en geen familie mogen hebben. Er werd vastgelegd dat priesters niet meer mochten trouwen. Hun vrouwen en kinderen werden eenvoudigweg de straat opgejaagd."
.
Mevrouw Weber spreekt van een fundamentele schending van een mensenrecht. Ze verbaast zich erover dat een zo grote en oude organisatie als de Rooms-Katholieke Kerk dit ongestraft kan doen. „De Rooms-Katholieke Kerk heeft een miljard leden. Elk jaar komen er 40 miljoen bij. Zo'n immense organisatie kan zich niet blijven schuldig maken aan het schenden van mensenrechten, en de misstanden op dit gebied blijven bagatelliseren."
Einde citaat.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het enorme aantal gevallen van seksueel misbruik, hetgeen m.i. direct verband houdt met de instelling van het celibaat.

Wat ik dus wil zeggen, is dat ik er al heel anders tegenover zou staan als het een "vrijwillig celibaat" zou zijn. Dan kan ieder voor zich bepalen of hij/zij sterk genoeg is om dit op zich te nemen, en kunnen m.i. gevallen als hierboven beschreven worden voorkomen.

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 08:54

mooi uitgebreid duidleijk, pieter!
zoiets bedoelde ik ook in mjn eerste antwoord. Ik denk niet dat de hele cultus om het celibaat goed is omdat de celibataire monnik/non op dez manier bijna verheven wordt tot martelaar en dit komt bij mij wat masochistisch over. Want ik hoor dan ook vaak: ja tuurlijkhebik seksuele gedachten en verlangens maar die onderdrukken we of geven we aan GOd.Ja, ik geloof dat je seksuele gedachten aan God kan geven,maar ik geloof niet dat al die monnikken daar nu blijmoedig christen van zijn geworden. He tonderdrukken van gedachten is nooit goed, want diekomen er in de vorm van zonde uit. Ofwel een slecht gevoel over je masturbatie (ik geef dus geen oordeelnu over masturbatie op zichnu) of wel in sexuele uitspattingen.

Ik denk dat Paulus meer bedoeld: als je dicht bij God leeft enje ziet dat God je voor bepaalde taakg eroepen heeft en je hebt er geen moeite mee, bljf dan lekker ongetrouwd en zet je in voor de Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mar 2003 08:59

Ik ken kinderen van geestelijken, een meisje wier vader priester is en een jongen die het kind is van een priester en een non. Alle ouders waren gewoon getrouwd, ook al kan dat eigenlijk helemaal niet in de katholieke kerk. In gesprek met priesters heb ik gehoord dat het best wel moeilijk is om celibatair te leven, omdat je toch ineens smoorverliefd kunt worden... maar hierboven heb ik al een reden aangegeven dat sommigen er toch voor kiezen.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 mar 2003 09:52

Een celibaat lijkt me een 'hel', je kan toch niet zonder vrouwen?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 09:58

hmm, ik was blij toen mijn vekrering uitging vorig jaar eigenlijk, dus wat dat betreft, haha.

Ik denk dat als je het idee hebt dat het een opdracht van God voro jou is om celibatair te leven dat je dan van God ook de kracht krijgt om zo te leven. Ik zie niet in waarom God dat zou vragen, maar goed.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 mar 2003 10:49

Ik heb het idee dat jullie in deze discussie er een beetje aan voorbij gaan dat er mensen zijn met de gave van het 'ongehuwd zijn'. Er staat ergens in het NT een heel lijstje genoemd (ik weet effe niet waar), waarin ook het 'ongehuwd zijn' als gave staat gegeven.

Dat heeft dus niets te maken met bewust kiezen voor ongehuwd zijn, terwijl je toch oprecht verliefd bent... in dat geval (als het wederzijds is) kun je dat celibataire gebeuren maar beter laten varen.

(In het andere geval denk ik overigens dat het vaak genoeg voorkomt dat mensen, die eigenlijk beter ongehuwd hadden kunnen blijven omdat ze nu eenmaal niet 'echt' verliefd kunnen worden, toch trouwen omdat de omgeving dat nu eenmaal van ze verlangt, en omdat ze nu eenmaal iemand tegen het lijf zijn gelopen die WEL verliefd is... maar da's een andere discussie....)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 10:51

Theedge zei:
Ik heb het idee dat jullie in deze discussie er een beetje aan voorbij gaan dat er mensen zijn met de gave van het 'ongehuwd zijn'. Er staat ergens in het NT een heel lijstje genoemd (ik weet effe niet waar), waarin ook het 'ongehuwd zijn' als gave staat gegeven.

Dat heeft dus niets te maken met bewust kiezen voor ongehuwd zijn, terwijl je toch oprecht verliefd bent... in dat geval (als het wederzijds is) kun je dat celibataire gebeuren maar beter laten varen.

dat bedoel ik ook, THEEDGE< ik druk mj alleen wat plastischer uit.[/quote]

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 12:31

Hai Pieter,

Het is je vergeven, en ik dank je voor je uitleg.

Ik wil niets tegen wat je zegt inbrengen, want ik ben het er voor het grootste gedeelte mee eens. De argumenten die je aandraagt duiden goed aan, dat een verplichting tot celibaat erg negatieve gevolgen met zich mee kan brengen.

Wat ik wel wil aanhalen is dat er, in tegenstelling tot de protestantse tak van het christendom, bij de r-katholieke kerk idd een hand van bovenaf in werking is. Dit beschrijf je hier als op "opdringing".
Opdringing is een groot woord, en dat zou ik de algemene RK-omgang van tegenwoordig absoluut niet willen geven. Zowel een hand van bovenaf als van onderaf, hebben heel duidelijk hun voor en nadelen en ik meen dat je het 1 niet boven de ander kan stellen.

Waar het mij in deze topic vooral om te doen is dus, is of het vrijwillige celibaat danwel de roeping van bovenaf waar je van harte mee instemt. Daar blijk je geen echte bezwaren tegen te hebben, dus los van persoonlijke voorkeur/roeping, blijkt tot dusver het celibaat omhelst te worden door iedereen, voor wat betreft een mogelijke levensinvulling.
sol lucet omnibus

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 12:44

Een celibaat lijkt me een 'hel', je kan toch niet zonder vrouwen?

- "Ik" (ipv je) kan toch niet zonder vrouwen? - Is een vraag die misschien goed is om te stellen aan jezelf ipv hem in zijn algemeenheid voor te leggen. Met je vraag geef je iets van onzekerheid aan die ik herken. Want ik heb het andere geslacht ook erg hoog in het vaandel staan en je zou je toch niet voor moeten stellen dat je daar niet aan mag.
Toch denk ik dat je er niet verkeerd aan doet om aan de realiteit onder ogen te zien, dat een relatie/huwelijk geen instituut is voor onbeperkt en oneindig geluk als je dat idee wel in gedachten hebt.
[/u]
sol lucet omnibus

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 12:45

Ik zie niet in waarom God dat zou vragen, maar goed.

Waarom zou Hij dat niet van je vragen? :wink:
sol lucet omnibus

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 12:49

omdat ze nu eenmaal niet 'echt' verliefd kunnen worden

Geloof je niet dat iedereen dat "echt" kan, en hoe kom je aan die gedachte?
sol lucet omnibus

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 28 mar 2003 13:03

Wishori Wasesu schreef:
ik schreef:omdat ze nu eenmaal niet 'echt' verliefd kunnen worden

Geloof je niet dat iedereen dat "echt" kan, en hoe kom je aan die gedachte?

Ongehuwd zijn is een gave, en er zijn best mensen die zich gewoon niet interesseren in een relatie, ook niet in sex.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”