Feliciteren na het belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jakolien
Verkenner
Verkenner

Re: Feliciteren na het belijdenis doen

Berichtdoor Jakolien » 05 feb 2003 11:51

[Feliciteren daarentegen vind ik passen bij iets zoals een verjaardag (uiteraard) maar ook bij iets behalen, bereiken, een goede prestatie, winst of wat ook. Iets wat je zelf hebt bereikt of behaald hebt.

Gevoelsmatig vind ik het feliciteren bij het doen van openbare geloofsbelijdenis ook niet goed passen. Want: heb jij je geloof soms aan jezélf te danken?
Maar ja, feliciteren bij een verjaardag is dan minstens net zo vreemd! Want aan wie heb jij dat extra levensjaar te danken? Toch ook niet aan jezelf?
En laten we wel wezen: zelfs het behalen van een diploma is maar ten dele een felicitatie waard. Wie heeft jou er je verstand, de kracht, de gezondheid voor gegeven om dat diploma te behalen?
Ikzelf geef altijd wel een hand na het doen van de belijdenis, maar zeg dan niet "gefeliciteerd" of zo, maar wens hen van harte Gods zegen toe.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Gefeliciteerd met je keuze...

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 apr 2003 08:16

Julia schreef:Gefeliciteerd met je keuze voor God!

precies, ik vind dat je dat wel kan zeggen nadat iemand belijdenis gedaan heeft!!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 apr 2003 08:26

Gods zegen met de keuze die je gemaakt heb!!

joris

Berichtdoor joris » 26 apr 2003 22:40

laten we gewoon normaal doen, blij zijn met de blijden, verdrietig met de treurenden. staat tenslotte ook in de bijbel.

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 05 mei 2003 16:26

Een bemoediging

en een teken dat de gemeente er achter staat en het nog eens extra laat merken door handen te schudden.
" You'll never be alone "

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2003 10:24

Staat er zelf niet in de Bijbel b.v. Psalm 1:
Welgelukzalig is de mens....
Dat betekend : Welgefeliciteerd!
Waarom zouden wij dat dan niet doen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 sep 2004 10:57

onze predikant zei een keer: feliciteren past niet na het belijdenis doen.
Welkom in de strijd past beter.

Maar ik zou niet weten waarom, want diegen stapt dan toch niet op het moment van belijdenis doen in de strijd? Die zit er toch allang in als het goed is?!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 sep 2004 18:34

ik heb ook moeite met zo'n felicitatie.
want het zou betekenen denk ik dat degene die dan belijdenis heeft gedaan op dat moment bekeerd/wedergeboren is om bv 11 uur smorgens in de kerk.
het moment van je 'keuze' voor God (ik krijg het haast niet uit mn mond, sorry) is toch niet aan de belijdenis gebonden? die 'keuze' is dan toch al eerder gemaakt?
zelf hou ik het bij 'Gods zegen toegewenst'.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 sep 2004 18:46

Ben ik met je eens Columbus.
Feliciteren heeft voor mij zo iets als "mee vieren" net zoals "condoleren" iets heeft van mee lijden. Beide kunnen we ten diepste toch niet. Hou het dan maar algemeen. Zoals "Gods zegen toegewenst" of "Gods sterkte toegewenst"

Of, is het misschien toch iets persoonlijker? Ben je misschien wel hartstikke blij dat er iemand openlijk aangeeft zijn of haar leven in God's handen te stellen. Of dat dan een eigen keus is of een voorbeschikte gebeurtenis maakt niet uit. Feit is dat die persoon een keus heeft gemaakt. En dat is reden om te vieren.

Of, is het misschien zo dat en felicitatie op z'n plaats is omdat God heeft overwonnen? Dat we in die persoon juist eer bewijzen aan God?

Hoe mooi wordt er niet in de Bijbel gesproken over de vreugde die er in de hemel is als iemand zich tot God mag bekeren. En mogen wij daar dan ook niet een heel klein beetje feest over vieren?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 15 sep 2004 18:54

ja, die vreugde en het gebak en de koffie, daar is niets mis mee. maar die felicitatie... ik vind dat moeilijk. die moeite kan ook mede door mn achtergrond komen.
maar ook de 'keuze', met die term heb ik moeite, voor God kiezen...
tís een beetje lastig uitleggen. :?
zelf denk ik meer dat God jou kiest ipv andersom en dat kan je niet anders meer dan leven voor God, dat word en is dan het allerbelangrijkste in je leven.
misschien onderwerp voor een topic, dan kan ik er beter uitleggen wat ik bedoel want het gaat anders off topic en als moderator kan dat natuurlijk niet 8)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 03 okt 2004 19:38

Ik denk dat je mensen prima kunt feliciteren met het doen van openbare belijdenis van het geloof. Ik vraag me weleens af waarom niet (dan zou ik dit topic misschien wel door moeten lezen om daar antwoord op te krijgen). Ik vind het wel een felicitatie waard als mensen hun leven verder gaan met God, nou weet ik ook wel dat dat voor het doen van openbare belijdenis al beloofd is aan God. Maar trek het eens door naar bijvoorbeeld trouwen, jij gaat voor die ene persoon, beloofd hem/haar in het openbaar trouw, maar dat heb je als het goed is ook al voor het huwelijk gedaan. En bij een bruiloft wordt er toch ook gefeliciteerd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

André

Berichtdoor André » 03 okt 2004 19:52

Ik denk dat je blij mag zijn als je zoon/dochter ja zegt, en zo met God verder wil leven.
Dus wees blij en verheugt dat je er een broer/zus bij hebt gekregen!!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 22 feb 2005 09:58

'Gefeliciteerd' vind ik zelf een beetje krom. Je feliciteerd iemand als diegene jarig is, of als diegene een baby heeft gekregen of iets dergelijks. Maar persoonlijk zou ik zelf kiezen voor 'Welkom in de strijd' of 'God's zegen toegewenst' of iets dergelijks.. Ik vind 'gefeliciteerd' iets van: "Nou gefeliciteerd hè, ik zie je nog wel eens!!" Misschien dat het dom klinkt maar zo denk ik nou eenmaal :oops:
Afbeelding

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 22 feb 2005 10:15

Ik vind wel dat dat moet, zoals ik ook al een aantal keren lees, je feliciteert iemand met de keuze voor een kerk en eigenlijk ook met de keuze voor God!!!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 23 feb 2005 10:44

Mr. J schreef:Ik vind wel dat dat moet, zoals ik ook al een aantal keren lees, je feliciteert iemand met de keuze voor een kerk en eigenlijk ook met de keuze voor God!!!
Dat zeker Mr.J, maar 'gefeliciteerd' vind ik persoonlijk iets van: 'Je hebt iets gekregen'. Ik zie Belijdenis doen als een geschenk van God waar je persoonlijk voor uitkomt en voor kiest.
Afbeelding

Terug naar “Archief”