Kerkverschil en moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2006 20:48

rosekapje schreef:Als je een roeping krijgt van God, dan is dat niet vaag, dan is dat de weg die je gaan moet, volgens mij niks vaags aan.

Dat kan wel zo zijn, maar de manier waarop die weg duidelijk gemaakt zou worden vind ik altijd bijzonder subjectief en vaag.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 jun 2006 20:51

Niet subjectief, God is alleen maar objectief
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2006 20:54

Wat niet wil zeggen dat de menselijke ervaring van God niet subjectief is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jun 2006 20:55

Aragorn schreef:
rosekapje schreef:Als je een roeping krijgt van God, dan is dat niet vaag, dan is dat de weg die je gaan moet, volgens mij niks vaags aan.

Dat kan wel zo zijn, maar de manier waarop die weg duidelijk gemaakt zou worden vind ik altijd bijzonder subjectief en vaag.

Onze dominee moest destijds kiezen tussen 2 gemeenten. Hij had gebeden maar God liet het afweten en ten slotte wist hij nog steeds niet wat hij doen moest. Toen werd hij zomaar gebeld door een andere dominee (Ik dácht dominee Klok), die zei (even in eigen vertaling, ik ben niet zo thuis in de taal der oud. ger. gemde dominees):''Je hebt het zwaar he? Je staat voor een moeilijke keuze''. ''Dat klopt'' zei Gerritse. Dominee Klok wist ganschelijk niet dat Gerritse beroepen was door een 2 gemeenten. Uiteindelijk heeft dat telefonntje ervoor gezorgd dat hij wist waar hij naartoe moest.

Lijkt me wel degelijk een roeping van God.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2006 21:02

Tja, als hij dat zo ervoer.. prima. Maar het blijft subjectief.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jun 2006 21:04

Aragorn schreef:Tja, als hij dat zo ervoer.. prima. Maar het blijft subjectief.

Jeps, ik ervaar zijn ervaring ook zo, maar wat je zegt; Het blijft subjectief.

Daarom is het ook een kwestie van 'er in geloven'.

Centrifugist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Centrifugist » 01 jun 2006 22:56

Smurffie schreef:

Jeps, ik ervaar zijn ervaring ook zo, maar wat je zegt; Het blijft subjectief.

Daarom is het ook een kwestie van 'er in geloven'.

tja das bij geloof altijd zo he , als je er teveel over nadenkt en alles wil verklaren kom je er niet uit , je moet het gewoon (en das moeilijk) geloven.
de klompn mai anholn

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2006 11:29

Gij kleingelovige.

Of iets subjectief is of niet is ook weer subjectief. Zo kunnen we wel ff doorgaan :P Maar het gaat redelijk off-topic volgens mij :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2006 12:25

Wat heeft een roeping van een dominee te maken met een kerk verschil tussen 2 mensen?
Volgens mij is hier al een topic over dus laten we terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp.

Ik vind het zelf best moeilijk om te schipperen. Aan de ene kant wil je samen zoeken naar een kerk die het beste bij ons geloof past/ aansluit. maar aan de andere kant krijgen we er vanuit mijn ouders neit echt de ruimte voor. Zelfs mijn geloof in onze eigen gemeente uit dragen vinden ze zelfs al moeilijk om mee om te gaan.

Dat maakt het zoeken wel een stuk lastiger dan als je er alle vrijheid voor krijgt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 02 jun 2006 12:31

Gerdien B. schreef:Wat heeft een roeping van een dominee te maken met een kerk verschil tussen 2 mensen?
Volgens mij is hier al een topic over dus laten we terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp.

Ik vind het zelf best moeilijk om te schipperen. Aan de ene kant wil je samen zoeken naar een kerk die het beste bij ons geloof past/ aansluit. maar aan de andere kant krijgen we er vanuit mijn ouders neit echt de ruimte voor. Zelfs mijn geloof in onze eigen gemeente uit dragen vinden ze zelfs al moeilijk om mee om te gaan.

Dat maakt het zoeken wel een stuk lastiger dan als je er alle vrijheid voor krijgt.

maar een kerk kiezen ga je toch echt samen doen en niet met/ onder invloed van je ouders. (uiteraard neem je daar je hele achtergrond en opvoeding wel in mee).

het lijkt me verschrikkelijk lastig zo'n kerkverschil......... heb zelf gemerkt dat je over de kleinste dingen kunt vallen; hoe moet het dan wel niet zijn als er echt grote verschillen zijn?

Hoe doen jullie dat praktisch? Ene week ene kerk en gemeente en andere week andere pastoor en gemeente en kerk?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jun 2006 16:41

Ik begin me toch ernstig af te vragen waarom je ouders nog naar een kerk gaan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2006 17:53

tweetietwee schreef:maar een kerk kiezen ga je toch echt samen doen en niet met/ onder invloed van je ouders. (uiteraard neem je daar je hele achtergrond en opvoeding wel in mee).

het lijkt me verschrikkelijk lastig zo'n kerkverschil......... heb zelf gemerkt dat je over de kleinste dingen kunt vallen; hoe moet het dan wel niet zijn als er echt grote verschillen zijn?

Hoe doen jullie dat praktisch? Ene week ene kerk en gemeente en andere week andere pastoor en gemeente en kerk?

We waken er ook echt wel voor dat wij de keuze in afhankelijkheid van God maken!! We vertrouwen er op dat God ook in dit Zijn wil bekend zal maken.
Daarbij komt wel dat je niet om je ouders heen kunt. Helemaal niet als je nog thuis woont. Het is ook onze keuze en ze zullen daar zeker geen vinger krijgen.

Wij vallen juist niet over kleine dingen. Wij kijken meer naar hoeveel overeenkomsten de kereken eigenlijk wel niet hebben. Over de verschillen discuseren we wel, maar dan nog respecteren we elkaars mening en leggen we niet die van elkaar op.

Hoe we het praktisch oplossen?
nou... we zijn nog geen weekenden bij elkaar geweest :mrgreen:
Daarbij zal hij gewoon met mij mee gaan naar de kerk als hij hier is en andersom ook. Hoe kan je anders meer te weten te komen over elkaars kerken?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2006 17:54

Katlheen schreef:Ik begin me toch ernstig af te vragen waarom je ouders nog naar een kerk gaan?

om te hopen dat ze ooit de zekerheid krijgen dat ze een kind van God mogen zijn ;)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jun 2006 17:58

Ach ja, ooit....ooit.....Lijkt me toch niet constructief om dan je dochter te verbieden om over haar geloof te praten, althans, haar bekering. Dat wilde ik er even mee zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 jun 2006 20:37

Je zal toch eens moeten worden welke kerk je later gaat bezoeken als je getrouwd bent.
Ieder naar een andere kerk lijkt me een beetje onverstandig. Is een voedingsbodem voor grote problemen.

Terug naar “Archief”