Stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 jun 2006 14:24

Een poosje gelden hield ik helemaal niet vaak "stille" tijd. Sinds kort heb ik daar gewoon de behoefte voor. Ik heb gewoon zin om in de bijbel te lezen enzo.
Ik houd meestal stille tijd voordat ik ga slapen en soms ´s morgens (als ik daar nog tijd voor heb voordat ik naar school ga). Ik lees altijd uit de bijbel en ik bid. Voordat ik uit de bijbel ga lezen bis ik altijd of God het wil zegenen. Een meisje uit mijn klas had me die tip gegeven. Eerst dacht ik: nou, ik weet niet of dat werkt!! Maar ik heb het ook gedaan en ik kan mijn aandacht er veel beter bij houden en na het lezen dank ik ervoor. Iki vind het soms wel moeilijk om het ritme vast te houden. Maar het is goed om er regelmaat in te hebben anders versloft het heel erg. Ook lees ik soms een mooi gedicht erover of ik ga zingen (uit de opwekkingdsbundel).
Als ik moet oppassn bij iemand anders lees ik uit wel eens uit de bijbel.

(het is wel een heel verhaal geworden).

cornelis
Kapitein
Kapitein

Stille tijd.

Berichtdoor cornelis » 02 jun 2006 19:18

Hallo.
Stille tijd is voor de Christen niet alleen noodzakelijk,maar ook heilzaam.
Ik zou nooit de deur uit gaan zonder Bijbellezen en gebed.
Ik moet denken aan de uitspraak,die ik eens ergens las,Wie s,morgens niet God ontmoet,moet niet denken,dat hij of zij Hem die dag tegen komt.
Ook ben ik rijk gezegend,dat ik in de middagpauze me zelf kan terugtrekken in de gebedsruimte,om daar God,te danken voor de rust en het dagelijks brood en dan kan ik gelijk weer mijn hart uitstorten bij mijn Hemelse vader.
Dit is voor mijn echt arbeidsvitamine,het doet me goed,die dagelijkse ontmoetingen met mijn Hemelse Vader,wat moet ik zonder Hem,die mij elke dag wil bijstaan.
Natuurlijk heb ik op een vrije dag wat meer tijd voor het gebed.
Maar bidden en Bijbellezen geef mij een enorme rust.
En het doet mij goed,zodat ik het nooit meer zou willen missen.
Wel moet je hiervoor een stil plekje tot je bezit hebben,waar je niet gestoord word.
Dit wilde ik even kwijt,met vr gr Cornelis.

pol
Majoor
Majoor

Re: Stille tijd.

Berichtdoor pol » 02 jun 2006 20:31

cornelis schreef:Hallo.
Stille tijd is voor de Christen niet alleen noodzakelijk,maar ook heilzaam.
Ik zou nooit de deur uit gaan zonder Bijbellezen en gebed.
Ik moet denken aan de uitspraak,die ik eens ergens las,Wie s,morgens niet God ontmoet,moet niet denken,dat hij of zij Hem die dag tegen komt.
Ook ben ik rijk gezegend,dat ik in de middagpauze me zelf kan terugtrekken in de gebedsruimte,om daar God,te danken voor de rust en het dagelijks brood en dan kan ik gelijk weer mijn hart uitstorten bij mijn Hemelse vader.
Dit is voor mijn echt arbeidsvitamine,het doet me goed,die dagelijkse ontmoetingen met mijn Hemelse Vader,wat moet ik zonder Hem,die mij elke dag wil bijstaan.
Natuurlijk heb ik op een vrije dag wat meer tijd voor het gebed.
Maar bidden en Bijbellezen geef mij een enorme rust.
En het doet mij goed,zodat ik het nooit meer zou willen missen.
Wel moet je hiervoor een stil plekje tot je bezit hebben,waar je niet gestoord word.
Dit wilde ik even kwijt,met vr gr Cornelis.

Wat goed zeg dat er een gebedsruimte is bij jullie op het werk. Bij ons was dat niet zo. Nu ben ik fulltime thuis en het lijkt wel dat als ik stille tijd wil houden er altijd wat is. Iemand aan de deur, kinderen die gaan huilen de fles moeten of noem maar iets op.
Als ze op bed liggen, is het ook al weer wat....zandbak beitsen....dag stille tijd. Ik heb het wel een paar keer gedaan maar het lijkt wel of de duivel dan geen stille tijd houd

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2006 22:15

Wie s,morgens niet God ontmoet,moet niet denken,dat hij of zij Hem die dag tegen komt.

Ik ben duidelijk geen ochtendmens. Dat zou niet zo'n goed teken voor me zijn dan?
Het is nogal kort door de bocht vind ik hoor.
pobody's nerfect

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 jun 2006 12:22

Jo'tje schreef:
Wie s,morgens niet God ontmoet,moet niet denken,dat hij of zij Hem die dag tegen komt.

Ik ben duidelijk geen ochtendmens. Dat zou niet zo'n goed teken voor me zijn dan?

Ik denk dat je ook mag lezen "aan het begin van zijn dag" in plaats van s'morgens.
De strekking van de tekst is duidelijk neem ik aan, al is die natuurlijk niet absoluut, God is immers niet van ons doen of laten afhankelijk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jun 2006 12:32

Sommige mensen ontmoeten God liever 's avonds omdat ze dan nog fitter zijn en dan beter hun aandacht er bij kunnen houden. Dus die hebben dan ook een probleem met deze stelling.

Het mooie aan God is, dat Hij er altijd is of wij Hem nu opgezocht hebben 's ochtends of niet. Al pleit dat niet dat je maar niet meer moet lezen, bidden e.d. 's ochtends ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Stille tijd.

Berichtdoor cornelis » 03 jun 2006 19:15

Hallo.
Allereerst wil ik even iets op schrijven voor pol.
Ik kan jou situatie goed begrijpen,want ook wij mochten drie kinderen van onze Hemelse Vader ontvangen in een tijdsbestek van 37 maanden,ook toen had mijn vrouw daar geen tijd voor.
Ik zelf doe het al vanaf mijn jeugd,1 keer kon het niet,we moesten snel weg,ik heb me toen als kind heel onzeker gevoeld.
Ik mocht al vroeg weten,dat ik geheel afhankelijk was van mijn Schepper.
Om God niet te vergeten ,kan je de tekst opschrijven uit de Bijbel zelf;
Neem u er voor in acht,dat gij de Here uw God niet vergeet.
Hang dit op een zichtbare plaats.
De tekst over Hem niet tegen komen,las ik eens op een andere site.
Als er nu echt geen tijd is voor Stille Tijd,dan kan een Chr Cd,je ook dichter bij God brengen.
Mijn ervaring is,dat als ik s,morgens naar mijn werk rij,en dan luister naar de radio,mij niet zo gelukkig voel,als,dat ik luister naar een Chr,bandje.
Dan kom ik vaak neuriet op mijn werk,dit bevorderd mjin stemming.
Het gaat er bij een Christen om,dat de Here Jezus over je schouder heen
kan mee luisteren en kan mee lezen,want de duivel doet er alles aan om een Christen van God af te trekken.
Dit gaat vaak heel geleidelijk,zodat het bijna niet opvald.
Ik hoorde eens in een preek,dat de ds,zei:Zeerovers deden nooit een aanval op een leegschip,maar altijd op een vol schip.
Zo is de duivel ook,hij is daar te vinden waar wat te halen is.
Het is een kinderliedje,maar het is wel volledig waar:Lees je Bijbel ,bid elke dag opdat je groeien mag.
Dit was het nu weer,ontvang de hartelijke groeten van Cornelis.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 03 jun 2006 20:21

Hoi Cornelis!

Bedankt voor je verhaal. Ik probeer nu echt stille tijd te houden maar het is best moeilijk om er echt tijd voor te maken. En ondertussen je gedachten erbij te houden, want je dwaalt zo verschrikkelijk snel af. Toch moet ik het proberen, want dat afdwalen is natuurlijk een duivelse streek.
Ook chr. muziek helpt. vroeger draaide ik vanalles, maar al die cd's liggen in de kliko.
En over dat kinderliedje: we hebben het net vorige week aan onze 1-jarige dochter geleerd. Ze gaat helemaal uit haar dak! Ze doet helemaal mee joh, handjes vouwen, groeien, en staat er gewoon op te dansen!
Dus dat zingen we hier wel 10x per dag, dus wat we zingen moeten we ook doen, en een stukje uit de kinderbijbel is natuurlijk heel makkelijk, maar voor volwassenen niet de juiste kost!
Nu lees ik op een rustig moment de bijbel en een stukje uit een dagboek met voor en na een gebed.

gr. pol

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 05 jun 2006 14:31

Ik heb dit weekend weer stille tijd gehouden.. (en dus langer dan een halve minuut bidden en uit mn bijbel lezen). Ik ben van plan om dit vol te houden, en om weer meer te bidden, om meer met God te praten en meer in Zijn woord te lezen.
Ik doe het meestal voordat ik ga slapen, wat niet de meest ideale tijd is, maar 's ochtends ben ik veel te duf, dan neem ik niets in mij op. 's Middags heb ik nooit de rust om het te doen, dan 'moet' ik altijd andere dingen doen. Als ik vroeg naar bed ga is het wel handig.. dan neem ik er echt de tijd voor. Maar ik ga niet zovaak vroeg naar bed..

Ik denk dat ik een andere tijd in ga stellen, 'smiddags ofzo, dat ik dan gewoon buiten rond ga lopen, of ergens ga zitten buiten. Buiten kan ik me altijd beter concentreren, vaak als ik in de natuur rondloop ga ik automatisch over God nadenken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 11:41

Jo'tje schreef:

Hm, ik vergeet het zelf heel vaak maar ik denk dat het wel goed is om 's ochtends te beginnen met bidden of een stukje lezen of beter nog, beiden. En tja, misschien ben je geen ochtendmens maar je moet 's ochtends ook naar school of werken en dat lukt over het algemeen toch ook wel? Ik denk dat als je er de dag mee begint, al is het maar eventjes, het toch helpt om er de rest van de dag er af en toe mee bezig te zijn, aan te denken etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 jun 2006 12:17

Marnix schreef:
Jo'tje schreef:

Hm, ik vergeet het zelf heel vaak maar ik denk dat het wel goed is om 's ochtends te beginnen met bidden of een stukje lezen of beter nog, beiden. En tja, misschien ben je geen ochtendmens maar je moet 's ochtends ook naar school of werken en dat lukt over het algemeen toch ook wel? Ik denk dat als je er de dag mee begint, al is het maar eventjes, het toch helpt om er de rest van de dag er af en toe mee bezig te zijn, aan te denken etc.

Nou... :? ik ben 's ochtends niet bepaald wakker, ook niet als ik naar school ga.. ik ben gewoon erg duf, en dan is het moeilijker om je te concentreren. Maar ik ben het opzich wel met je eens hoor, je kunt er wel mee beginnen, het is wel goed om je dag met God te beginnen en te eindigen.. :)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 12:55

Tuurlijk is het goed om het wél te doen, maar zoals hierboven gezegd: ik kan me daar ook niet zo goed op concentreren zo heel vroeg. Wat later op de ochtend is dat een veel minder groot probleem :)
En er zit trouwens ook een heel verschil tussen een kort gebed en stille tijd!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 12:55

Daarom kan je nog wel met God praten en naar hem luisteren :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:04

En er zit trouwens ook een heel verschil tussen een kort gebed en stille tijd!
Want? Jou definitie van stille tijd misschien ja..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:12

Jup, mijn definitie van stille tijd ja. Want zoals ik al eerder aangaf blijft dat dus niet bij een kort gebed.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”