Eerbied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 13:58

Overigens van de vele personen die je noem wil ik er wel een paar uitpikken die mijn punt onderstrepen:
Abraham: Spreekt uiterst eerbiedig tegen de Heere als hij vraagt of Sodom en Gomorra gespaard mogen worden. (Gen 18:23-33)
Lot: Lees eens hoe nederig Lot zich voelt tegenover God? Gen 19:19-20
David: Lees eens een paar Psalmen van David, hoe hij zich verootmoedigd voor de Heere

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 14:00

En hier op refoweb spreekt niemand eerbiedig over God?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 14:01

PeterD schreef:
Othello schreef:
Israel durfde toen de Heere zijn wet gaf, niet te naderen tot de berg, omdat de Heere zo ontzagwekkend aanwezig was.

De vraag is echter of dat een eerbiedig vrezen was, of louter angst. Datzelfde volk danste even later immers onderaan diezelfde berg rondom het gouden kalf...

Feit blijft dat er eerbied was op dat moment.

Verder denk ik aan:

Eze 1:28 Gelijk de gedaante van den boog, die in de wolk is ten dage des plasregens, alzo was de gedaante van den glans rondom; dit was de gedaante van de gelijkenis der heerlijkheid des HEEREN; en als ik het zag, viel ik op mijn aangezicht, en ik hoorde een stem van Een, Die sprak.

Da 8:18 Als hij nu met mij sprak, viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht ter aarde; toen roerde hij mij aan, en hij stelde mij op mijn standplaats.
Overigens is er meer in Daniël te vinden hierover.

Volgens mij gaat het vrezen wel samen met schrik in deze voorbeelden... en aan een directe verschijning. Daarom is het woord "vrees" misschien wat verwarrend. Eerbied en ontzag is idd wel heel belangrijk. Ik denk dat we het daarin wel met elkaar eens zijn. Maar ik snap niet helemaal het punt van de openingspost. Het gaat om eerbied, zoals een kind dat voor zijn vader heeft. Een kind dat "papa" zegt tegen zijn vader is daarmee toch in de ogen van zijn vader en in de ogen van het kind niet oneerbiedig?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 mei 2006 15:18

Marnix schreef:Een kind dat "papa" zegt tegen zijn vader is daarmee toch in de ogen van zijn vader en in de ogen van het kind niet oneerbiedig?

Zolang dat jochie zich maar realiseert dat hij bij het buiten voetballen net alle ruiten van de buurman heeft ingeschopt en vader dat zal moeten betalen, heb je gelijk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2006 15:20

sorry, ik volg je redenering niet echt maja :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 15:28

Gerdien B. schreef:sorry, ik volg je redenering niet echt maja :roll:

Genisis 3 wordt in dit voorbeeld vergeleken bij het inschoppen van ruiten
Golgotha wordt vergeleken bij het betalen van ruiten.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 mei 2006 15:31

Ik denk overigens wel dat Maja de Bij de kern raakt. Wordt de schuld tegenover God nog wel beleeft? Voelen we dat er een torenhoge schuld is tussen God en ons? Voelen we dat we die toorn van God verdiend hebben? Zien we geen weg meer tot behoud? Is het God die dan een weg ontsluit?
Ik denk als we bovenstaande met "ja" beantwoorden dat we wat meer gevoelen van de afstand tussen God en de mens, ondanks dat een zondeschuld al dan niet vergeven is...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 mei 2006 15:35

PeterD: Wat jammer als dat de reden is dat je eerbiedig naar God toe bent. Je kunt het ook positief benaderen: God verdient alle eer, omdat Hij zo goed is voor ons. God is tof!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 16:04

PeterD schreef:Ik denk overigens wel dat Maja de Bij de kern raakt. Wordt de schuld tegenover God nog wel beleeft? Voelen we dat er een torenhoge schuld is tussen God en ons? Voelen we dat we die toorn van God verdiend hebben? Zien we geen weg meer tot behoud? Is het God die dan een weg ontsluit?
Ik denk als we bovenstaande met "ja" beantwoorden dat we wat meer gevoelen van de afstand tussen God en de mens, ondanks dat een zondeschuld al dan niet vergeven is...

Nee. Ik ben kind van God door Jezus Christus. Ik ben zondig en schuldig, dat realiseer ik me. Volgens mij, Peter, ben je vergeten wat vergeving is. Dat is niet: Ja je schuld is vergeven maar je bent wel zondig dus moeten we wat meer de afstand tussen God en mens voelen. Vergeving is dat je God je ziet door Jezus Christus, zonder zonden... want ze zijn echt weg. Die schuld IS weg... en is het dan juist niet heel oneerbiedig om, terwijl God het meest dierbare dat Hij had gaf om het weer goed te maken tussen God en mensen en de schuld te vergeven, toch te doen alsof het nog niet echt goed is en telkens weerje die torenhoge schuld te bedenken terwijl die er niet meer is?

Ik kan je vragen overigens niet met Ja beantwoorden. Er is geen torenhoge schuld meer, ik ken de weg tot behoud en ben een van zonden vrijgekocht kind van God.

Maja, de ruiten zijn betaald. Daarom durf ik vrijmoedig naar God toe te gaan.

Overigens doet dat niets af aan schuldbesef. Maar het is oneerbiedig om in schuldbesef te blijven hangen als je ook weet dat de schuld betaald is. Je denkt dus niet: Ik heb ruiten ingeschopt en die moeten betaald worden (punt). Je weet als het goed is dat die ruiten voor je betaald ZIJN. Dan kan je je nog wel schuldig voelen omdat iemand anders voor de schuld moest betalen... Maar je kan niet meer doen alsof die schuld er nog is, dan doe je degene die met liefde voor je betaalde onrecht.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 mei 2006 16:18

Ik noemde het in een andere discussie al. Ik wil in deze discussie de volgende tekst van Nichole Nordeman niet achterhouden:

Have I come too causually?
Because it seems to me
There's something I've neglected
How does one approach a Deity
with imformality
And still protect the Sacred?

'Cause You came and chose to wear the skin of all of us
And it's easy to forget You left a throne

And the line gets blurry all the time
Between daily and Divine
And it's hard to know the difference

CHORUS:
Oh, let me not forget to tremble
Face down on the ground do I dare
To take the liberty to stare at You
Oh, let me not,

What a shame to think that I'd appear
Even slightly cavalier
In the matter of salvation
Do I claim this gift You freely gave
As if it were mine to take
With such little hesitation?

'Cause You came and stood among the very least of us
And it's easy to forget You left a throne

CHORUS

The cradle of the grave could not contain Your Divinity
Neither can I oversimplify this love

Face down on the ground do I dare
To take the liberty to stare at You
Oh, let me
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mei 2006 17:59

Lalage schreef:PeterD: Wat jammer als dat de reden is dat je eerbiedig naar God toe bent. Je kunt het ook positief benaderen: God verdient alle eer, omdat Hij zo goed is voor ons. God is tof!

God is Tov... God is Goed ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 mei 2006 18:26

Als ik die discussie lees dan denk ik dat Peter naar een kerkverband gaat, waar enorm de nadruk gelegd wordt op zonde schuld en niet zozeer meer op het feit dat er vergeving is. God is ook een vergevend God als je naar Hem vraagt.
Misschien lijkt het zo dat hier oneerbiedig over God gesproken wordt, omdat het taalgebruik van ons van anno 2006 is en de Bijbel (de statenvertaling) is natuurlijk van ??? (vroeger) en dat klinkt voor ons heel plechtig. Sommige dominees lezen veel oudvaders en die zetten hun statig taalgebruik voort op de preekstoel of kansel in dit geval. Het eerste woord klinkt simpeler dan het tweede, maar bedoelt wordt hetzelfde. Misschien is dit een klein voorbeeld hoe het komt dat er voor het oog gemakkelijke over God wordt gesproken.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 mei 2006 20:06

Ik weet niet van welk kerkverband PeterD is, maar ik vind toch wel dat hij gelijk heeft, ik mis dat hier op refoweb ook heel erg vaak.
Ik weet bijna wel zeker dat hij naar een kerk gaat, waar er in evenwicht wordt gepreekt, dus net zoveel over de zonde dan over de vergeving daarvan, anders klopt er iets niet in die kerk. en dat is net zo bij andere kerken waar er meer de nadruk wordt gelegd op de vergeving en veel minder op de zonde en de weg van de zonde naar de vergeving. Dat is iig geen goede en zuivere prediking van Het Woord.
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 10 mei 2006 21:10

Mwa, ik sluit mij meer aan bij Lalage.

Met alle respect maar PeterD rukt de tektsten volledig uit de context, zoals Marnix al een paar keer duidelijk liet zien. Een typisch voorbeeld van de Bijbel als kookboek gebruiken, ruk er maar uit wat je wilt.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 mei 2006 21:59

rafaell schreef:Mwa, ik sluit mij meer aan bij Lalage.

Met alle respect maar PeterD rukt de tektsten volledig uit de context, zoals Marnix al een paar keer duidelijk liet zien. Een typisch voorbeeld van de Bijbel als kookboek gebruiken, ruk er maar uit wat je wilt.

Nou, ik vind dus juist dat hij ze helemaal niet uit de context rukt, maar dat willen jullie waarschijnlijk gewoon niet zien....
Afbeelding

Terug naar “Archief”