overgevoeligheid voor geluiden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 23:01

Leilah schreef:Toen ik nog thuis woonde hoorde ik vaak de pieptoon die de tv van de buren gaf, dat soort rare dingen en dan werd ik al gauw erg geirriteerd, vooral omdat ik in zo'n situatie niets kon beginnen.
Je hebt dan iig een goed gehoor want die toon is 16KHz, en dat is idd irritant hoog.
Dus je kunt rustig stellen dat je meer hoort dan een ander.
Ik heb dat met b.v. een tikkende klok of wekker op een slaapkamer.
Dan is het of dat ding dr uit of ik, mocht ik nog in slaap willen komen die nacht.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 31 mar 2006 00:30

Erg herkenbaar.. vooral etende mensen enzo, vre-se-lijk.. En des te meer je je best doet je er niet op te focussen, des te irritanter is het geluid.. En zo heb ik nog wel een zootje meer geluiden waar ik (soms) niet tegen kan..

Maar ach, ik mag niet zeuren.. mensen met asperger schijnen nu eenmaal overgevoelig te zijn voor veel prikkels ofzo..
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 10:01

als het echt extreem is heb je last van HSP

Hoog Sensitieve Personen........

Ik zal er wat info van opzoeken
Geef mij maar gewoon vakantie!!

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 10:04

http://www.hooggevoelig.nl/tests/hsp100/index.php

een test waar je kunt testen of je hoog gevoelig bent

Hooggevoelige personen:

voelen stemmingen van anderen goed aan;
nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar;
ervaren, reflecteren en voelen diep en intensief;
hebben afkeer van specifieke indringende prikkels;
worden geprikkeld door dingen die anderen niet schijnen op te merken;
raken sneller verzadigd door (bepaalde) prikkels;
worden meer dan gemiddeld door bijvoorbeeld natuur, kunst of muziek geroerd;
denken vaak na over hun roeping.
filosoferen graag en veel en hebben een rijke innerlijke belevingswereld;
dromen, fantaseren en overwegen veel;
zijn opmerkzaam en aandachtig;
functioneren heb beste in hun eigen tempo;
zijn goed in het signaleren en vermijden van fouten;
vinden het prettig en hebben het nodig om tijd alleen door te brengen;
hebben rechtvaardigheid en respect hoog in hun vaandel staan;
zijn vaak plichtsgetrouw en anticiperend op de behoeften van anderen;
hebben relatief meer last van spanning, stress en fysieke klachten zoals hoofdpijn, maag/darmklachten
en huidirritaties en allergieën;
hebben last van stemmingswisselingen en sterke emoties;
lopen groter risico op depressiviteit, chronische vermoeidheid en verslavingen;
vinden kwaliteit en bevrediging van het werk zeker zo belangrijk als het financiële inkomen.

In veel van de sites over HSP komt voor dat je gevoeliger bent met al je zintuigen... horen/ruiken/voelen enz... dus ook met geluiden... Je hoort veel meer; je bent er gevoeliger voor.......

Maar uiteraard wil niet zeggen dat als je meer hoort, dat je dan HSP bent, misschien heb je gewoon heeele goede oren :mrgreen: Ik ben ook gevoelig voor bepaalde geluiden..... M'n zwager ademt heeeeeel zwaar en als die dan in de kerk naast me zegt, hoor ik niks van de preek, maar weet ik precies hoe vaak hij geademt heeft (beetje overdreven ;) ) ik kan ook niet tegen het gekras van stiften... brrrrrrrrrr en zo heeft dat iedereen wel denk ik; van die bepaalde geluiden waar je extra gevoelig voor bent.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2006 10:17

Dat zzeggen ze toch ook van ADHD kinderen. Zij kunnen niet alle prikkels filteren. Horen daardoor ook echt alles en irriteren zich er snel aan.

Al vraag ik me wel is af in hoeverre dat in werkelijkheid echt zo is
Allereerst, ik weet niet of ik ADHD heb of HSP heb.. maar ik geloof Wel herken ik bij mij wel het filteren, sommige geluiden horen bij ruimtes of bij een taak die je doet. Als ik achter mijn computer zit dan zoemt er ook wat maar dan hoor ik dat niet (storend) net als TV kijken bijvoorbeeld. Maar als dat ding aan staat en ik doe wat anders, dan is gruwelijk vervelend. Zich regelmatig herhalende (erbijhorende) geluiden daar erger ik me niet aan.

In een trein kan ik bijvoorbeeld heerlijk lezen en slapen, geld ook voor op vakantie dicht bij de zee. Die filter je er dus zeker uit, maar als ik lees beneden moet het echt stil zijn, of stil geen 'unheimische' geluiden.

Mja, ik ben denk ik wel hooggevoelig *fluit* maar daar hoef je niet direct alles op te schuiven ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 31 mar 2006 10:20

jopidopi schreef:http://www.hooggevoelig.nl/tests/hsp100/index.php

Die test heb ik al een hele tijd geleden gedaan, en toen was ik inderdaad HSP. Maar ach, dat zal allemaal wel :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 10:24

JialiKelly schreef:
jopidopi schreef:http://www.hooggevoelig.nl/tests/hsp100/index.php

Die test heb ik al een hele tijd geleden gedaan, en toen was ik inderdaad HSP. Maar ach, dat zal allemaal wel :)

dan heb ik toch een vraagje voor je..... In mijn klas zit een ventje waar ik geen raad mee weet... Ik denk ook aan HSP.
Hoe ging jouw leerkracht hier mee om/ wat vond jij van school...
Hoe voelde jij je op school en hoe was je contact met klasgenootjes??
Je mag ook pb antwoorden als je dat wil............

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 31 mar 2006 10:27

Dat is inderdaad een ander onderwerp. Je zou ook een nieuw topic over HSP of hooggevoeligheid kunnen starten als je er graag meer wil over weten?

In dit topic praten we alleen over gevoeligheid voor geluiden.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 31 mar 2006 10:30

jaja :mrgreen: maar HSP heeft er wel mee te maken... dus helemaal off topic is hetniet, maar kzal m'n mond houden :? :mrgreen: :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2006 10:31

Ik denk dat het bij mij inderdaad een onderdeel er van is, je ervaard dingen gewoon intenser (71.5 punten bij die toets). Mja :roll:

Ik heb mijn zegje gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt Lala... (ik heb overigens ook vaak een piep in mijn oor).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 01 apr 2006 09:11

:) grappig onderwerp!

Ik kan ook absoluut niet tegen tik-wekkers en -horloges en drup-kranen als ik moet slapen.. Gelukkig word ik niet zo agressief als Raido van dat soort dingen.
Maar ik slaap idd maar als het echt stil is.. heeeel vervelend! Oordopjes helpen een klein beetje, maar vaak niet genoeg! En soms kun je lawaai gewoon niet uitbannen :?

Ik herinner me dat ik met vakantiewerk altijd hoofdpijn kreeg van de piep van tl-buizen. Werd er echt naar van, maar niemand anders hoorde dat!! Dan ga je echt bijna denken dat je iets mankeert :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 apr 2006 13:41

Hm, bij staat het raam vaak op de knip..eh..net niet helemaal dicht zeg maar :P Als het maar een béétje waait, dan begint hij heel zacht te klapperen. Gruwelijk irritant gewoon. Het gekke is dat ik bijv. zmers geen last heb van pratenden mensen buiten, als ik al op bed lig. Het zijn gewoon puur geluiden die zich regelmatig herhalen, of steeds sneller achter elkaar 'oplopen' (bijv, de wasmachine van de buurvrouw; tik....tik....tik..tik.tiktiktiktikrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :shock: (zoiets 8) )

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 sep 2007 15:25

Even een kleine up 8) Ik irriteer me altijd _verschrikkelijk_ aan eetgeluiden. Als ik ergens niet tegen kan is het wel tegen die smak en kraakgeluiden.

Of het overgevoeligheid is weet ik niet. Als ik me eraan irriteer ben ik bang dat ik overdrijf, maar ik kan me er _niet_ overheen zetten.

Overigens heeft mij pa dat ook, we mochten bijv. alleen muisjes eten als er een baby geboren was :P 8) :lol:
Laatst gewijzigd door CaptainCaveman op 18 sep 2007 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 18 sep 2007 15:38

Ik heb een knal-fobie. dus ik word behoorlijk nerveus als er bijvoorbeeld vuurwerk word afgestoken. In het verlengde daarvan ligt mijn ballon-fobie. Klinkt heel vaag, maar houdt ballonnen bij mij uit de buurt. Zeker als ik een kind met een ballon zie spelen, breekt het zweet me aan alle kanten uit. :oops: :P
Auf Wiedersehen!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 sep 2007 15:40

dat tikken kan ik me iets bij voorstellen , heb het zelfs bij een horloge dat tikt al dan gaat ie accuut de kast in .

Terug naar “Archief”