Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 mar 2006 19:45

zit de tafel zeker wel vol met hele gemeente aan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mar 2006 20:05

johannes1 schreef:zit de tafel zeker wel vol met hele gemeente aan?

Klink je nou cynisch? Waarom?

In de kerk waar ik nu meestal heenga zijn er altijd een paar plekken waar je brood en wijn kunt halen. Iedereen staat dan tegelijk op en loopt naar die plekken toe -> dikke opstopping. Daarna gaat iedereen weer zitten, bidden we en dan eet/drink je 't. Maar zo valt het helemaal niet op als je blijft zitten. Bij m'n ouders gaat 't netjes georganiseerd. Maar daar krijg je een zegen als je geen brood en wijn neemt. Ik heb al heel lang geen avondmaal met zitten aan een tafel meegemaakt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 mar 2006 20:28

johannes1 schreef:en jij acht je waardig om aan te gaan?

Ja, en op je eerdere vraag ook 'ja'.
Bij ons is het nou eenmaal de gewoonte dat je pas aan mag gaan als je belijdenis hebt gedaan en ik voel geen enkele drang daar tegenin te gaan.

En ik ben waardig om aan te gaan ja.
God is het niet waard dat ik Hem afwijs. En ik doe dat zeker wel als ik niet naar Zijn tafel ga. Dan zeg ik dus eigenlijk: God, ik weet mijn zonden, ik belijd ze, maar U wilt ze vast niet vergeven.'

En dat geloof ik niet. Want als ik mijn zonden belijd, vergeeft Hij ze...

WAUW, wat is het geloof geweldig, door onze geweldige God en Jezus en Heilige Geest!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 mar 2006 20:47

het is een maaltijd, samen eten, en denken aan wat Jezus voor je gedaan hebt. In feite geen feest, helemaal niet direct zo'n heilig ritueel. Een heilig feest, maar zeker wel een feestelijke maaltijd!

Blij dat je zonden vergeven zijn.

Altijd als ik aan het avondmaal ga ben ik uiterst serieus van tevoren en tijdens, onbewust, geen idee waarom. Maar tijdens en na het avondmaal ben ik radicaal, zelfbewust en opgewekt/positief als geen ander. Het kan de wijn zijn, maar toch 8)
what the soul hides, blood tells

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 22:14

johannes1 schreef:zit de tafel zeker wel vol met hele gemeente aan?

ja.. alle 5 zitten vaak helemaal vol...alleen bij de laatste wat lege stoelen
en dat is nog maar van een derde deel van de gemeente :wink:

tis trouwens niet van de hele gemeente, maar van het deel belijdende leden
en ook daar zit nog niet iedereen aan... in het avondsmaalformulier staat niet voor niets een heel rijtje zonden...
en er is een deel wat nog niet weten dat ze niet zonder het bloed van Christus kennen....

maar goed....we dwalen af lijkt me
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Voda

Berichtdoor Voda » 30 mar 2006 01:19

*maakt reclame voor avondmaalstopic* http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10652&start=0

Zullen we weer verder gaan met "BELIJDENIS doen" ? :wink:

Ik heb even opgezocht wat Wikipedia van openbare belijdenis van het geloof zegt:

"Openbare belijdenis van het geloof, vaak kortweg belijdenis genoemd, is een gebruik binnen vooral protestantse kerken, waarbij een gelovige in het openbaar getuigenis aflegt van zijn of haar geloof. Dit gebeurt doorgaans tijdens een kerkdienst door het positief beantwoorden van enkele geloofsvragen. De exacte formulering van deze geloofsvragen kan per kerk verschillen. Na het afleggen van belijdenis is iemand belijdend lid van de kerk en is de toegang open tot het Heilig Avondmaal (al staat in steeds meer kerken het Avondmaal ook open voor mensen die geen belijdenis hebben gedaan)."

Hoe sta jìj er tegenover ?

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 01:32

Voda schreef:Hoe sta jìj er tegenover ?
Kun je het ook iets concreter maken e/o een richting geven?

Voda

Berichtdoor Voda » 30 mar 2006 01:40

André schreef:
Voda schreef:Hoe sta jìj er tegenover ?
Kun je het ook iets concreter maken e/o een richting geven?

Zie begin van het topic :lol:

Daar komtie nog een keer:

Zit jij op belijdenis catechisatie ?

Ga je belijdenis doen over een paar weken ? Zo ja/nee: hoe sta je er tegenover ?

Heb je een punt waarin we voor je kunnen bidden, noem dit dan concreet op !

Heb je al belijdenis gedaan, hoe kijk je er dan op terug ?

Misschien is het een idee om, àls je iets over je gemeente wilt zeggen, dit te proberen te doen zonder het noemen van je kerkverband ? Gewoon om niet teveel bij kèrken stil te staan maar meer bij JÒU ! :wink:

(dit is inderdaad beter André.. bedankt ! :wink: )

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 02:15

Heb je al belijdenis gedaan, hoe kijk je er dan op terug ?
Wsl was ik een jaar of 18 toen ik belijdenis deed.
(Zal m'n boek eens opzoeken dat ik erbij kreeg toen, voor de datum) :wink:
Wat ik merk aan mijn eigen kinderen is dat er nu op een meer sprekende/praktische manier wordt onderwezen door onze predikant en zijn 'team'
Ik heb toen ik belijdenis deed nooit zo het nut ingezien van een Zondag nummer zoveel uit het hoofd te leren.
Maargoed daar ging het mij ook niet om, ik ging toen bewust voor een leven kiezen met God.
En daar ben ik door de jaren heen steeds meer op gaan vertrouwen.
Ik moet u zeggen dat ik het vertrouwen op God als DE steun zie, welk stuk van mijn leven je ook maar 'analyseert'/onder de loep neemt.

De eerste 3 punten zijn niet zo van toepassing op mij, enzo

André

Berichtdoor André » 30 mar 2006 02:15

Sorry 1 keer plaatsen is wel voldoende.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 apr 2006 18:36

nog meer mensen die aankomend pasen belijdenis hopen te doen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 apr 2006 19:45

hehe ja een vriend van mij (maar het kan ook wel met pinksteren worden geen idee).

De grootste schop-tegen-de-kerk heiden aller tijden doet belijdenis (hij heeft verdorie meer bijbelkennis en geloofsverstand dan z'n hele belijdenis-doende groep waarvan het merendeel al hun hele leven in de kerk zit).

gaat /me dus heen. Altijd wel fijn.
what the soul hides, blood tells

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 apr 2006 19:53

geweldig fijn dat de grootste-schop heiden nu belijdenis gaat doen :wink:

fijne dienst(en) toegewenst

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 apr 2006 21:11

Wij hadden afgelopen week een belijdenisdienst in de late dienst in ons kerkgebouw (de PKN herv conff). En het was zoooo gaaf!!
Daar is de liturgie net wat diverser dan in mijn gemeente, met opwekkingsliederen en gezangen enzo. Dat gaf al een extra tintje aan de dienst.
En zij deden wat wij als belijdenismensen van vorig jaar niet mochten: op de knielbank en dan de zegen krijgen!
Dat vind ik zoo'n mooi symbool!

Bij ons in de kerk gebeurt handoplegging en knielen nooit, maar de dominee van wie ik belijdeniscath kreeg, vond dat horen, maar de kerkenraad vond knielen iets teveel van het 'nieuwe'. Ze waren bang dat de gemeente zich er erg aan zou storen, mede omdat in die tijd net de PKN opgestart was, naja, wij ons net bij PKN gevoegd hadden, wat soms een beetje strubbelingen bij mensen veroorzaakte...

Maar de dienst was echt prachtig :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 apr 2006 21:50

knielen vind ik ook heeeel mooi, vind het ook wel jammer dat het niet bij ons gebeurt.

Terug naar “Archief”