Blozen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 16:29

Charlotte schreef:
marc05 schreef:Ik vind het altijd leuk en een teken dat ik niet met een robot praat maar een mens die diepere gevoelens heeft dan veel andere mensen. En ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Waarom zouden blozende mensen diepere gevoelens hebben dan andere mensen? Ik zou juist eerder denken dat ze ongezondere gevoelens hebben!

ehhh... dat zei marco niet... :wink:
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 28 mar 2006 16:59

Blozen ongezond? Dat lijkt me sterk.. het is een tijdelijke verwijding van bloedvaten onder het huidoppervlak. Juist als je jezelf er op focust gebeurd het.

Ik heb vroeger (toen ik een jong was :mrgreen: ) een faalangstcursus gevolgt waarin ook dit behandeld werd. We moesten situatie's, in de meeste gevallen zijn dit dus situatie's waarin onzekerheid voorkomt, opschrijven.. en daarbij de vragen stellen, wat er gebeurd, waarom het gebeurd, hoe je je daarbij voelde en hoe je het opgelost hebt.

Klinkt als onnodig tijdverdrijf, maar is wel effectief als je er mee zit!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 mar 2006 17:11

Charlotte schreef:
marc05 schreef:Ik vind het altijd leuk en een teken dat ik niet met een robot praat maar een mens die diepere gevoelens heeft dan veel andere mensen. En ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Waarom zouden blozende mensen diepere gevoelens hebben dan andere mensen? Ik zou juist eerder denken dat ze ongezondere gevoelens hebben!

Sst, lekker laten denken joh! ;) Maar idd, volgens mij bedoelde marc05 het niet zo. Ik denk dat-ie wel gelijk heeft en dat de meeste mensen geen moeite hebben met blozende mensen.

Overigens ben ik zelf ook ervaringsdeskundige! :D

Ik vind dat Mathester zinnige opmerkingen maakt: let er niet teveel op dat je bloost; je bent er zeker niet minder om. En: mensen letten helemaal niet zo erg op elkaar.

Het is heel goed je dat laatste te realiseren.
Een tip: let eens wat meer op andere mensen. Veel mensen blozen wel eens, sommige zelfs regelmatig. Ik vind dat niet belachelijk, hoor, al helemaal niet iets om iemand op af te rekenen. Zelf vond ik het vroegah ook heel vreselijk dat ik zo snel bloosde. Nu ga er ontspannen mee om: ik bloos wel eens, nou en? 't Staat me vast goed. ;) Het leuke is natuurlijk dat het juist door zo'n houding minder wordt.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 28 mar 2006 18:25

Airke schreef:Maar idd, volgens mij bedoelde marc05 het niet zo. Ik denk dat-ie wel gelijk heeft en dat de meeste mensen geen moeite hebben met blozende mensen.

Toch zie ik sommige mensen wel denken: ze bloost telkens, dus een beetje lastig om met haar te praten.
Of: een beetje een raar meisje, wat zou ze hebben?

Of zie ik nu dingen verkeerd?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 mar 2006 18:40

Charlotte schreef:
Airke schreef:Maar idd, volgens mij bedoelde marc05 het niet zo. Ik denk dat-ie wel gelijk heeft en dat de meeste mensen geen moeite hebben met blozende mensen.

Toch zie ik sommige mensen wel denken: ze bloost telkens, dus een beetje lastig om met haar te praten.
Of: een beetje een raar meisje, wat zou ze hebben?

Of zie ik nu dingen verkeerd?

Tja, dat weet ik natuurlijk niet. Het zou kunnen, maar ik zou zeggen, vraag het ze eens. Maak het bespreekbaar. Dat is natuurlijk wel lastig. Maar ja, niemand heeft gezegd dat het leven makkelijk zou zijn. ;)
Misschien dat je het inderdaad verkeerd ziet, misschien ook niet, maar dan kun je het uitleggen.

Ik kan het me goed voorstellen dat je zo denkt. Heb ik zelf ook wel eens als ik met iemand in gesprek ben en ik begin zonder duidelijke reden te blozen. Het zou namelijk zo over kunnen komen dat de ander denkt dat ik het 'eng' vind om met hem/haar te praten en zich dus af gaat vragen wat-ie fout doet terwijl het probleem gewoon bij mij ligt. In zo'n geval probeer ik gewoon het gesprek voort te zetten alsof er niks aan de hand is (is in feite ook zo natuurlijk). Dat werkt het beste.
Nog steeds geldt: let er niet op dat je bloost, richt je aandacht op andere (belangrijker) dingen. Je moet het gewoon niet erg vinden! Blozen is mijn handelsmerk. :mrgreen:

Moi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moi » 28 mar 2006 20:10

Nou, je bent niet de enige met bloosangst. In het buitenland kun je zelfs jezelf daarvoor laten opereren schijnt het. :shock:

Is gewoon een sociale angst, hebben best veel mensen hooor, de 1 trilt, een ander wordt rood, weer een volgende hyperventileert en ga maar door. Pech, leer er niet mee te leven maar doe er wat aan.

Er zijn ook legio therapieen, van traditioneel 'cognitief' tot allerlei vreemdelingen met eigen methodes.

Ga vooralsnog niet naar een psycholoog, want kost veel tijd en of dat werkt?

Een aardig boek/methode op dat gebied (heb er wat ervaring mee) vind ik zelf dat van Frijters, zie www.paniek.nl . Of gewoon iets van RET ofzo.

Gewoon goed kijken naar de dingen om je heen, niet focussen op wat dan ook, niet op jezelf zetten. En lak hebben aan anderen! Al kun je geen woord meer uitbrengen en wordt je een vuurtoren, pech, volgende keer beter. Je hebt de bevestiging van anderen niet nodig om te leven toch? Wel kun je echte vrienden en familie enzo om advies vragen, is erg belangrijk zelfs.

Vrgr

Moi

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 29 mar 2006 15:43

Ach....Ik heb er ook nog weleens last van hoor! Vroeger wel veel mer dan nu, omdat ik het op mijn opleiding wel een beetje af geleerd heb, maar het is en blijft toch erg lastig hoor! Het is niet perse als ik verlegen ben ofzow, maar ook als ik zenuwachtig ben. Ennuh....tjah....ook als ik heel erg verliefd was en ik eindelijk oog contact kreeg met DIE jongen :oops: :wink: Is niet leuk, want dan schaam ik me echt tot in mn tenen! En juist die reacties dan van: je hoeft niet rood te worden hoor...daar baal ik zo van!!!!

Succes verder!!
Afbeelding

wilhelmus82
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilhelmus82 » 29 mar 2006 16:02

Rood worden is inderdaad niet leuk, maar wat doe je eraan, het gebeurd gewoon. :x

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 29 mar 2006 16:35

Is trouwens wel lache als je een blauwtje loopt..... Ben je ineens paars :mrgreen:

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 29 mar 2006 21:14

Teh Smiem schreef:Is trouwens wel lache als je een blauwtje loopt..... Ben je ineens paars :mrgreen:

van woede, of schaamte? :wink:

Ik heb vandaag ook nog mega gebloost.. errug, dacht dat ik er wel aardig van af was! Idiote collega's ook soms.. en die klant die ik aan het helpen was help ik noooit meer, kon wel door de grond zakken! :P

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 29 mar 2006 21:20

Dat blozen vervelend is kan ik me voorstellen. Zelf heb ik daar geen last van; maar dat heeft weer een andere consequentie. Men veronderstelt dan namelijk dat jij wel 'even een presentatie houdt', omdat jou dat 'zo makkelijk afgaat'. Jaja. Dan denk ik: konden ze nou maar eens éven zien hoe ik me echt daaronder voel....
Dat je je ontzettend ongemakkelijk, zenuwachtig en onzeker voelt, wéten ze niet, maar het ís wel zo.
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 29 mar 2006 23:04

bloob schreef:Dat blozen vervelend is kan ik me voorstellen. Zelf heb ik daar geen last van; maar dat heeft weer een andere consequentie. Men veronderstelt dan namelijk dat jij wel 'even een presentatie houdt', omdat jou dat 'zo makkelijk afgaat'. Jaja. Dan denk ik: konden ze nou maar eens éven zien hoe ik me echt daaronder voel....
Dat je je ontzettend ongemakkelijk, zenuwachtig en onzeker voelt, wéten ze niet, maar het ís wel zo.

Het welbekende maskertje... komt me akelig bekend voor :? Pas er wel mee op... voor je het weet kennen de mensen je alleen nog maar als "clown"... das best iritant.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 31 mar 2006 20:05

weetje, als ik nou mooie rooie wangetjes kreeg, ok

Maar als ik bloos wordt ik knalknalknal rood...heel mn hoofd...

Maar ik heb het gelukkig wel minder als vorig jaar. Als dan maar 1 leraar zij: blozen, keek de hele klas naar mij en ik dook maar weer onder mn bank.
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 13 jun 2006 12:35

Veel mensen linken verlegenheid aan spontaniteit, ik denk ook wel dat het met elkaar te maken heeft.. maar het kan ook andersom. Mijn a.s. schoonzus is een enorme flap-uit soms, zeker tegen mn papa.. en als hij een grap maakt, of hij maakt een ontactische opmerking of hij plaagt haar, dan doet ze het net zo erg (of erger) terug, en dan vervolgens wordt ze knalrood :mrgreen: echt heel grappig om te zien :D maarjah ze vind het zelf wat minder ;)

Ik wordt wel weer rood als ik verlegen ben en als mensen me plagen :) maar niet heel erg, dus ik heb er ook niet zo'n last van.

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 14 jun 2006 15:26

Hier nog iemand die geregeld bloost :mrgreen: vooral als de aandacht op me gericht is. Niet fijn. :) Het is gelukkig wel stuk minder dan paar jaar terug, maar het gebeurd nog wel eens. Het kan me eigenlijk ook niet meer zo verrekken ook. En mede door die houding heb ik het idee dat het een stuk minder is geworden.
Ik denk dat blozen vooral voorkomt bij mensen die zich snel afvragen wat anderen van ze denken of hoe ze op anderen overkomen... want dan weer met onzekerheid heeft te maken.

Terug naar “Archief”