Inentingen bij baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 feb 2006 22:23

André schreef:
trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:
Cisca schreef:Als je belangrijke inentingen niet hebt gehad, zou ik het alsnog laten doen :wink:

Waar ligt de grens van niet/wel inenten.

Ik ben voor de mazelen etc. niet in geent. Wel tegen polio etc.

waarom voor de ene wel en de andere niet?
TJ, hoe is jullie standpunt, het is zeer wsl dat je net als de topic starter een keus hebt gemaakt/gaat maken voor Milan?

wij laten milan gewoon inenten... wij vinden dat als die middelen er zijn je ze ook mag gebruiken.. bovendien zijn de prikken ook al verbeterd, waardoor ze er eigenlijk niet meer ziek van worden.. Milan heeft er totaal geen last van.. hooguit dat ie wat meer slaapt (maar dat is wel lekker :lol: )

ialink

Berichtdoor ialink » 27 feb 2006 09:32

Liefde boven alles en daarmee vat ik een betoog van 2-3 paginas samen:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15203

Hopende hiermee mijn standpunt duidelijk te hebben gemaakt

ivar

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2006 11:25

ialink schreef:Liefde boven alles en daarmee vat ik een betoog van 2-3 paginas samen:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15203

Hopende hiermee mijn standpunt duidelijk te hebben gemaakt

ivar

Neuh niet bepaald.
Op dit onderwerp toegespitst:
De een vind het liefde om een kind NIET in te enten
De ander vind het liefde om een kind WEL in te enten

Wat is nu, in 1 zin jouw mening?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ialink

Berichtdoor ialink » 27 feb 2006 14:18

Dat het uit liefde is om een kind in te enten teneinde leed te besparen. Dit kan ziekte maar ook zelfs dood veroorzaken dus ik zie de liefde van niet inenten zeerzeker absoluut niet

ivar

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 feb 2006 14:47

ialink schreef:Dat het uit liefde is om een kind in te enten teneinde leed te besparen. Dit kan ziekte maar ook zelfs dood veroorzaken dus ik zie de liefde van niet inenten zeerzeker absoluut niet

ivar

Het niet inenten is liefde tot God. Hem voor 100 % vertrouwen, door niet in te enten en Hem de regie over je leven te laten hebben...
Ook kan een kind er best ziek van worden, dus dat ziet niet iedereen als liefde...

(zeggen de mensen uit de rechterse kerken, is niet een uitspraak van mij)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 27 feb 2006 14:54

Het niet inenten is liefde tot God. Hem voor 100 % vertrouwen

dit is ook geen uitspraak van mij, maar ik heb reuze ontzag en respect voor de mensen die om deze redenen hun kinderen niet inenten!!! Knap hoor!!! Dat is pas echt geloven.........

Maar....... sommige mensen in de reformatorische kerken zeggen dit ook, maar zijn het ook kinderen van God? Vaak niet....... (al mag ik hier niet over oordelen) Maar waar halen ze dat geloof en vertrouwen vandaan? Als je echt bekeerd bent en gelooft vind ik dat je oprecht mag zeggen dat je vertrouwt en gelooft in God..........en dan kun je er dus voor kiezen om je kind niet te laten inenten.
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 15:23

Weet je wat het is: als een paar mensen zich niet laten inenten, profiteren ze wel van de mensen die wel ingeent zijn, omdat de ziekte zich dan minder goed kan verspreiden. Daarom zie je dat die polio-uitbraak ook veel slachtoffers maakte in de bible belt.

Het rijksvaccinatieprogramma wordt hier (op het RIVM) voortdurend geevalueerd, er wordt vast wel voorzichtig mee omgegaan. Bedenk maar 's hoe lang het duurt voordat medicijnen de markt op mogen, die worden uitgebreid getest en dat is met vaccinaties vast ook het geval.

Over je kind later inenten: kan je doen, maar dan baal je wel heel erg als 't in die paar maanden toch zo'n ziekte oploopt... een zieke baby is echt niet leuk!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 feb 2006 15:44

Ik ga ook voor vaccinaties. Ben zelf als kind ook tegen van alles en nog wat gevaccineerd. Vanwege mijn werk in de reiswereld heb ik dan ook nog een herhaling DTP gehaald, buiktyfus, Hepatitus A en jawel, Hepatitus B. Hoewel je dat laatste alleen kan krijgen, net als HIV, via onbeschermd sexueel contact of besmet bloed. Maar ja, als je een langere tijd in het buitenland verblijft, en je krijgt een ongeluk ofzo, dan weet je natuurlijk ook niet wat er in evt. donorbloed zit, dus het leek me wel handig om dat ook te hebben.
Enfin, het moge duidelijk zijn dat ik voor inenten ga.

Maar waarom? Ik wil niet ziek worden natuurlijk. En als dat te voorkomen is, dan doe je dat gewoon. Je kunt wel zeggen: ik vertrouw op God, en dat is idd heel goed. Maar aan de andere kant, vind ik het ook ondankbaar tegenover God, als je bewust die middelen laat staan. Ik vind het ook een beetje God verzoeken. Zo van, leuk hoor God, die middelen, maar als U wilt dat ik ziek wordt, word ik het toch wel, dus neem ik maar niets. Jezus werd toch ook verleidt, en zei Hij toen ook niet zoiets? Verzoek de Here Uw God niet?

Want zeg nu zelf, je rookt niet, je bent matig met alcohol, je eet genoeg groenten en fruit, doet zo af en toe aan sport, om je lichaam gezond te houden. Om ziektes te voorkomen. Dat is dus ook preventie. Dat zou je dan ook niet mogen doen, toch? Nee, wordt er dan gezegd, je lichaam is een tempel, daar moet je zuinig op zijn. Nou dan, als er medicijnen zijn die erger voorkomen, dan doe je dat toch ook? Tuurlijk is het geen garantie, alsof je met gezond leven wel de garantie hebt dat je gezond blijft. Nee, dat is er niet, maar je kunt wel serieus voorkomen dat je ziek wordt, door de middelen die God je geeft, te gebruiken, in vertrouwen op Hem, en meer nog: in dankbaarheid.

En verder, je kind van een paar weken/maanden, kan nog geen bewuste keuze maken om wel of niet te worden gevaccineerd. Dan denk ik dat jij als ouder toch wel die beslissing moet nemen, in het belang van je kind. Ik zou de haren uit mijn hoofd rukken, als ik een kind had, niet zou vaccineren, en dat dan bijvoorbeeld lekker de rest van zijn leventje in een rolstoel mag rondhobbelen vanwege de polio.
Leg dat dan maar lekker uit, vanuit je geloof....." God heeft het zo gewild". "Ja maar pappa, mijn leeftijdsgenootjes zijn wel gezond, hoe kan dat...?" "Tja, mijn kind, die hebben zo'n heidense vaccinatie gehad, als kind zijnde."
Leg aan zo'n kind maar uit dat God liefde is hoor, en dat jij zoveel van je kind houdt, dat je het moedwillig een risico laat lopen, terwijl God de middelen geeft om dat leed te voorkomen!!!!!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2006 16:26

Het niet inenten is liefde tot God. Hem voor 100 % vertrouwen, door niet in te enten en Hem de regie over je leven te laten hebben...
Ook kan een kind er best ziek van worden, dus dat ziet niet iedereen als liefde...

(zeggen de mensen uit de rechterse kerken, is niet een uitspraak van mij)

dit is ook geen uitspraak van mij, maar ik heb reuze ontzag en respect voor de mensen die om deze redenen hun kinderen niet inenten!!! Knap hoor!!! Dat is pas echt geloven.........

Hm het klinkt allemaal ontzettend mooi en vroom. Maar is dat het ook?

Ik moet even denken aan de situatie rond de vogelgriep. Op de bible-belt zijn boeren die hun dieren niet willen laten inenten en zichzelf en hun gezin ook niet. Ze vertrouwen op Gods voorzienigheid. Yeah right.... heeft God de ontwikkeling en inzet van vaccins dan niet voorzien?

Dat je gelooft dat God alles voorziet is geen reden om je niet in te laten enten. God gebiedt ons ook om ons niet moedwillig in gevaar te begeven... wie zich niet laat inenten doet dat, als de vogelgriep in Nederland komt wel en gaat tegen Gods geboden in.

Ik twijfel niet over de goede bedoelingen van mensen, maar volgens mij zitten ze er wel ver naast... in hoeverre volgen mensen hier toch niet weer gewoon een kerktraditie, in plaats van dat ze luisteren naar Gods wil? Dat we geloven dat God alles voorziet is geen excuus om allerlei levensgevaarlijke dingen te gaan doen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 27 feb 2006 16:41

De mensen die hun kind uit principe niet inenten dragen vaak ook als reden aan dat het een beetje vooruitstrevend is een kind in te spuiten met een ziekte die totaal niet heerst.

Wat mn zus al eerder hier noemde dat mn broer zo doodziek geweest is na inenten dat hij het bijna niet overleeft heeft was de reden voor mijn ouders om ons niet in te enten. Maar als er een ziekte heerste gingen mn ouders wel iets halen om de ziekte alsnog te snel af te zijn om het zo maar te zeggen.

Wij hebben onze zoon wel in laten enten, de reden waarom wij hiervoor gekozen hebben is dat ik het mezelf nooit zal vergeven als de kleine ernstig ziek word terwijl ik er iets aan had kunnen doen.

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat mn zoontje alsnog een ziekte kan krijgen. Dan heeft het wel zo moeten zijn denk ik dan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2006 16:50

Corine schreef:Wat mn zus al eerder hier noemde dat mn broer zo doodziek geweest is na inenten dat hij het bijna niet overleeft heeft was de reden voor mijn ouders om ons niet in te enten. Maar als er een ziekte heerste gingen mn ouders wel iets halen om de ziekte alsnog te snel af te zijn om het zo maar te zeggen.

Dat kan te laat zijn, omdat het een tijdje duurt voor je immuun bent. En in het begin ben je juist extra verzwakt door de inenting.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2006 17:24

Klopt, maar ik vind het wel een betere reden dan een mooi verhaal over Gods voorzienigheid te vertellen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 feb 2006 17:28

He Marnix en anderen,

lees mijn opening nog eens. Het gaat hier niet om conclusies maar om argumenten (en dus niet om het (dis)kwalificeren van argumenten)...

Ook al begrijp ik dat dat best moeilijk is, want mijn vingers branden om Marnix te bestraffen, maar ja, dan ga ik tegen mijn eigen wens in...

André

Berichtdoor André » 27 feb 2006 18:49

Argument voor: we kunnen God dankbaar zijn OOK voor de gezondheidszorg die 'ons land' kent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2006 12:36

TheKeimpe schreef:He Marnix en anderen,

lees mijn opening nog eens. Het gaat hier niet om conclusies maar om argumenten (en dus niet om het (dis)kwalificeren van argumenten)...

Ook al begrijp ik dat dat best moeilijk is, want mijn vingers branden om Marnix te bestraffen, maar ja, dan ga ik tegen mijn eigen wens in...

Hm ja, dat had ik gelezen maar ik wilde toch ook even doorgaan op ontwikkelingen in het topic, en speciaal op de beweringen dat inenten van je kind uit liefde voor je kind is maar het niet inenten van je kind uit liefde voor God. Daarbij heb ik ook argumenten genoemd om je wel in te enten, namelijk het 6e gebod waarin God ons verbiedt onszelf moedwillig in gevaar te brengen... dan denk ik even aan die sterftes door polio, omdat mensen zich niet wilden inenten bijvoorbeeld, of kijk naar de kans op vogelgriepbesmetting als je een pluimveehouderij hebt.

Nu snap ik best dat mensen God willen dienen en daarom hun kind niet inenten, maar dat wil niet zeggen dat het dus goed is en dat je God daar ook werkelijk mee dient. Dat dat het doel is van mensen is geen bewijs dat ze gelijk hebben, misschien zitten ze er wel gigantisch naast. Sowieso raar dat het liefhebben van God en van je kind tegenover elkaar gezet wordt, volgens mij wil God dat je Hem liefhebt en je naaste ook.

TK, samengevat:

- God geeft ons verantwoordelijkheid over de schepping. Medische kennis en technische innovatie zijn ook iets dat God heeft geschapen. Conclusie: Wij moeten deze inzetten als we daarmee onszelf kunnen beschermen tegen ziekten. Doen we dat niet, al is het met de beste bedoelingen, dan begeven we ons moedwillig in gevaar.

Het valt mij op dat zo ongeveer alle ontwikkelingen of medisch gebied geoorloofd lijken in reformatorisch nederland, behalve vaccinatie. Kan iemand me uitleggen uit dat precies zit? Waarom kan een bypass wel om een beroerte te voorkomen, maar een vaccin niet om een ziekte te voorkomen?

Ik denk dat we hierna een stap verder moeten gaan: Kanttekeningen maken bij voor- en tegenargumenten. Daar was ik al een beetje mee begonnen. Het argument dat je ziek kan worden van een vaccin bijvoorbeeld, daar kan tegenin worden gebracht dat de vaccins in de afgelopen decennia flink doorontwikkeld zijn waardoor die kans nu veel kleiner is. Tegen het argument dat niet inenten gebeurt vanwege Godsvertrouwen / voorzieinigheid wil ik aanvoeren dat we God niet moeten verzoeken en Zijn voorzienigheid niet moeten onderschatten, alsof God vaccins niet had voorzien en alsof Hij vaccins niet kan gebruiken om mensen voor ziekten te behoeden....

TheKeimpe, ik ben overigens wel benieuwd naar je liefdevolle bestraffingen nav mijn eerdere post, ik wil niet op mijn kerfstok hebben dat jij met brandende vingers blijft rondlopen, dus stuur ze anders maar per prive bericht.

Terug naar “Archief”