BEGRAVEN OF CREMEREN?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 17 mar 2006 22:12

die hebben wel een duidelijke mening. als je met de stroom meegaat, kom je nergens,
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 20 mar 2006 10:35

whoa! begonne aan de 3e pagina over zo'n onderwerp. knap :wink:
Ik zie zelf persoonlijk niet in waarom dit zo moeilijk is. Het gaat immers om ons stoffelijk overschot. vroeg of laat is daar toch niets meer van te zien (onder normale omstandigheden). Bovendien krijgen we toch een nieuw lichaam? Waarom maken we ons zo druk om iets waar we na onze dood toch niets meer aan hebben? :D
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

bloob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor bloob » 21 mar 2006 18:00

Hoewel het gaat om het stoffeljik overschot is het denk ik niet juist om daar op een denigrerende/verachtelijke toon over te spreken. Laat de Heere juist niet zien dat het lichaam voor Hem ook van grote waarde is, door niet alleen de ziel, maar ook het lichaam te bevrijden.
Mij lijkt het dat wij dan niet tegen het lichaam aan mogen kijken als zou het iets volstrekt minderwaardigs zijn. Wij doen dan de heerlijkheid van de schepping te kort. (niet tegenstaande dat door onze val de schepping van zijn glans beroofd is.) Het blijft Gods schepping ondanks alles.
in dat licht bezien, past een begravenis beter dan een verbranding. Verbranden doe je iets dat totaal geen waarde heeft. Mag/kan je dat zeggen van het lichaam waarin je geleefd hebt?
Arbeid rustig zonder zorgen, wat niet af komt is voor morgen :)

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 04 apr 2006 15:16

Bij cremeren denk ik altijd dat sommige mensen het doen om God 'uit te dagen'. Soms wordt het as ook nog ergens over uitgestrooit. Ik heb zelfs gehoord van iemand die ik redelijk goed kon, dat hij vlak voor hij stierf dat ze zijn as uit het vliegtuig moesten gooien, want dan zou God nooit meer een mens van hem kunnen maken.... :shock: Zelf ben ik niet voor cremeren, ik heb er niet echt een rede voor...
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 19 apr 2006 18:39

Andréa B. schreef:Zelf ben ik niet voor cremeren, ik heb er niet echt een rede voor...
Misschien wel en is hij dichterbij dan je denkt. Onze Verlosser heeft zich immers ook laten begraven! Waarom zou jij Hem dan niet volgen? Of volg jij Hem en laat je je alsnog cremeren?
Afbeelding

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Andréa B. » 19 apr 2006 20:51

Annemieke86 schreef:
Andréa B. schreef:Zelf ben ik niet voor cremeren, ik heb er niet echt een rede voor...
Misschien wel en is hij dichterbij dan je denkt. Onze Verlosser heeft zich immers ook laten begraven! Waarom zou jij Hem dan niet volgen? Of volg jij Hem en laat je je alsnog cremeren?

hm, tsja, je heb gelijk!! Daar hebk eigenlijk nooit over gedacht!! Maar je heb gelijk!!
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 29 apr 2006 09:49

bloob schreef:Hoewel het gaat om het stoffeljik overschot is het denk ik niet juist om daar op een denigrerende/verachtelijke toon over te spreken. Laat de Heere juist niet zien dat het lichaam voor Hem ook van grote waarde is, door niet alleen de ziel, maar ook het lichaam te bevrijden.
Mij lijkt het dat wij dan niet tegen het lichaam aan mogen kijken als zou het iets volstrekt minderwaardigs zijn. Wij doen dan de heerlijkheid van de schepping te kort. (niet tegenstaande dat door onze val de schepping van zijn glans beroofd is.) Het blijft Gods schepping ondanks alles.
in dat licht bezien, past een begravenis beter dan een verbranding. Verbranden doe je iets dat totaal geen waarde heeft. Mag/kan je dat zeggen van het lichaam waarin je geleefd hebt?

Sorry als het "verachtelijk" overkwam. Het is waar, ik denk hier licht over, maar niet verachtelijk. Tijdens ons leven zelf moeten we ook goed omgaan met ons lichaam, maar na de dood gaat dat wat moeilijker. Wat ik ook eerder aangaf, we krijgen een nieuw lichaam. Dit lichaam is tijdelijk. Begraven of cremeren? Het is een gevoelskwestie. Ikzelf zou ook liever beraven worden dan gecremeerd.
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 27 jun 2006 16:46

Cremeren.... ik ben er op tegen!

mischien ouderwets... maar zo voel ik dat :wink:

De lichamen zullen weer opstaan met Gods wederkomst, de graven zullen opengaan....

En wat nou als jou as uitgestrooid is over de zee?! :mrgreen:

nee, niet grappig ofzo, maar ik vind het gewoon zo...

je lichaam heb je van God gekregen.. niet om te verbranden denk ik..
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Terug naar “Archief”