Anticrist

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dennis

Berichtdoor Dennis » 22 mar 2003 10:24

Hallo Torenspits,

Ik zag je verzoek deze ochtend pas. Zal de discussie tot nu toe doornemen, en begin volgende week mijn inbreng proberen te geven.

Mvg,

Dennis

Dennis

Berichtdoor Dennis » 24 mar 2003 07:14

Hallo Torenspits,

Hieronder mijn uitleg waarom het pausdom de antichrist is.

De paus noemt zichzelf 'Heilige Vader'. Dit is een titel die alleen God toebehoort.
De paus noemt zichzelf 'Opperpriester'. Dit is een titel die alleen de Heere Jezus Christus toebehoort.
De paus noemt zichzelf 'de Plaatsvervanger van Christus'. Dit is een titel die alleen de Heilige Geest toebehoort.
Door zichzelf deze titels aan te meten, ontkent de paus zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest (Judas 4).

De paus, als bisschop van Rome, heeft in de 6e eeuw na een grote afval in de christelijke kerk officieel van Keizer Justinian de titel 'Opperpriester' ontvangen. Hiermee zette de paus zich in de tempel Gods (= kerk van Jezus Christus) onder een titel die alleen God de Zoon toekomt (2 Thess 2v2-4). Hiertoe was de weg gebaand doordat het Romeinse rijk was gevallen, en daarmee degene die de opkomst van de zoon des verderfs tegenhield, weggenomen was.

De paus leert dat Maria geen erfzonde heeft gehad, hiermee loochent hij dat Jezus Christus in het vlees is gekomen omdat Maria dan niet deel heeft uitgemaakt van de rest van de gevallen mensheid, maar dat zij een uitzondering op ons allemaal was. (1 Joh 4v3).

Kenmerk van de antichrist is dat hij dronken is van het bloed van de heiligen, en van het bloed der getuigen van Jezus (Openbaringen 17v6). De geschiedenis van het pausdom heeft een grote vervolging laten zien tegen het Lichaam van Christus (o.a. tegen de Waldenzen, de Lollards, de Hugenoten, de reformatoren, de engelse puriteinen, de schotse kerk onder Knox), hierbij zijn vele tienduizenden broeders en zusters door de inquisitie, ingesteld door de paus, gedood op vreselijke wijzen wat in de geschiedenisboeken uitgebreid gedocumenteerd zijn. Ook gedocumenteerd staan de bijbelverbrandingen in opdracht van het pausdom, en de onderworpenheid die het pausdom aan zichzelf eist, waarbij niemand gemachtigd is zelf de bijbel uit te lezen of uit te leggen indien dit in tegenspraak is met de uitleg van de paus (overigens ook een kenmerk van de sprekers op de jongerenavonden en hun collega zwartepakkenmannen die zich protestants noemen !)

Het pausdom is in de donkere middeleeuwen toen zij heerste, de wereldbeheerser geweest op wereldlijk vlak. Dit is in totale tegenstelling tot de Heere Jezus Zelf die geen aards koninkrijk begeerde, en wiens koninkrijk ook niet van deze wereld was. o.a. Lukas 4v5-8. In deze tekst wordt aangegeven dat iemand die kan beschikken over alle rijkdommen in de hele wereld als wereldbeheerser, deze rijkdommen enkel van de grootste vijand van Christus kan hebben ontvangen.

De geschiedenis van het pausdom stemt precies overeen met de profetieen in de Schrift over de voorspelde antichrist, en de eigenschappen die de Schrift aan de voorspelde antichrist geeft (o.a. verbieden te huwen of etenswaren tot zich te nemen, bedriegelijke wonderen, vijandschap tegen het Lichaam van Christus, verdaan worden door de Adem van de Mond van Jezus Christus (=prediking getrouwe leraren van Christus zoals de Waldenzen, en (Nadere) Reformatie)) (2 Thess 2v8).

Het getal van de antichrist is 666, dit is door getrouwe protestanten uit (Nadere) Reformatie, ja zelfs door Ireneaus van Lyon uitgelegd als de 'lateinos' ('latin man'). Het kenmerk van iedere paus is dat hij een latijnse naam heeft. De huidige paus heeft zijn poolse naam ook veranderd in een latijnse naam.

Als iemand iets van een leraar leest van de Schotse kerk, laat hem dan beseffen dat de Schotse kerk van Knox, Rutherford, de Erskines, Boston, Guthrie, en de schotse covenanters eenparig het pausdom hebben aangewezen als de antichrist. Als iemand iets leest van een engelse puritein, laat hem dan beseffen dat de engelse puriteinen het pausdom eenparig hebben aangewezen als de antichrist. Als iemand iets leest van de reformatoren Luther, Calvijn, en Knox, laat hem dan beseffen dat deze het pausdom eenparig als de antichrist hebben aangewezen. Als iemand iets leest van Spurgeon, Wesley, Edwards, of Abrakel, laat hem dan beseffen dat zij eenparig het pausdom hebben aangewezen als de antichrist.. Als iemand iets leest van een protestant uit de (Nadere) Reformatie, laat hem dan beseffen dat het kenmerk van getrouw protestantisme is dat zij het pausdom aanwijst als de antichrist. En dus mede dat de positie als protestant niet te weten wie de antichrist is, in Reformatie en Nadere Reformatie niet voorkwam onder de getrouwe leraars genaamd 'oudvaders', van wie de 'prettige' boeken in deze dagen nog verkocht mogen worden..

In de Westminster Confession of Faith (= het belijdenisgeschrift door zowel de engelse puriteinen als de schotse covenanters, en door vele broeders en zusters beschouwd als meest getrouwe weergave van de Leer van Christus) staat in hoofdstuk 25-6:'There is no other head of the Church, but the Lord Jesus Christ; nor can the Pope of Rome, in any sense, be head thereof; but is that Antichrist, that man of sin, and son of perdition, that exalteth himself, in the Church, against Christ and all that is called God.' (bewijsteksten 2 Thess 2v3-4, Op 13v6).

Indien iemand na het lezen van dit getuigenis dit snerend naast zich neerlegt als niet waar, noch waard om eens te onderzoeken of deze zaken waar zijn, dan vraag ik die persoon vriendelijk welke gezindheid hieruit blijkt tegenover het getuigenis van bovenstaande kudde. Indien iemand meent het 'bijbels beter te weten' dan bovenstaande broeders zonder hen een kans te geven hun positie te verduidelijken door hun geschriften daarover te lezen, die mag wel eens in de spiegel kijken voordat hij anderen nog beschuldigt van hoogmoed, arrogantie, en weigeren gezegd te laten worden door getrouwe broeders. Indien iemand het leuk vindt om dit getuigenis niet te achten, maar wel om wat te discussieren over zijn eigen visies op openbaringen (bv. of de antichrist Saddam Hoessein is), die mag zichzelf vermaken. Indien iemand deze enige protestantse positie wil onderzoeken, dan ga ik graag in op zijn vragen of op- en aanmerkingen, en raad hem aan op internet eens www.iconbusters.com, www.ianpaisley.org,www.swrb.com, www.historicism.net ea ,te bezoeken en hun uitleg over de pauselijke antichrist te lezen. .

Ik hoop hiermee aan je verzoek, Torenspits, enigszins te hebben voldaan.

Mvg,

Dennis

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 10:27

Beste Dennis,

Mijn complimenten voor je goede uitleg. En dat is ook voor het eerst~!

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 25 mar 2003 11:54

Bedankt Dennis,

voor deze duidelijke bijdrage. Ik ben het met de meeste typeringen van de paus (doch niet alle!) wel eens.
Je laat niet veel ruimte over voor tegenwerpingen maar misschien dat ik die kier nog wel eens benut. Dat kan een paar weken duren, aangezien ik eerst dien na te gaan wat de getrouwe kudde daarover geschreven heeft en ik ook nog andere dingen te doen heb.

Wie uit de 15 eeuwen voor de reformatie reken jij eigenlijk ook tot de getrouwe kudde? Of was Luther de enige Rooms-Katholiek die op het juiste pad liep? Heb jij bijvoorbeeld ook de geschriften van de kerkvaders Hieronymus, Ambrosius, Augustinus en Gregorius de Grote bestudeerd?

Het enige vraagteken dat ik direct wil plaatsen is waarom 2 Thes.2:8 lijkt te suggereren dat DE Antichrist nog niet geopenbaard is.
KJB:
7 For the mystery of iniquity doth already work: only he who now letteth [will let], until he be taken out of the way.
8 And then shall that Wicked be revealed, whom the Lord shall consume with the spirit of his mouth, and shall destroy with the brightness of his coming:

Wie is volgens jou degene die 'now letteth', aangezien de antichrist reeds enkele honderden jaren geleden geopenbaard is door protestanten? Of moet 'he who now letteth' nog 'be taken out of the way', weggenomen worden omdat de Antichrist met hoofdletter A een toekomstige paus is? En niet paus Johannes Paulus II.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 mar 2003 13:03

Dennis schreef:Hallo Torenspits,
Hieronder mijn uitleg waarom het pausdom de antichrist is.

Als die klopt, dan moet er dus een opeenvolging van antichristen door de geschiedenis heen zijn gedurende zo'n 2000jaar waarvan de eerste 1500 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof .... :wink:
Dus denk na over wat je zegt :!:

Dennis schreef:De paus noemt zichzelf 'Heilige Vader'. Dit is een titel die alleen God toebehoort.
De paus noemt zichzelf 'Opperpriester'. Dit is een titel die alleen de Heere Jezus Christus toebehoort.
De paus noemt zichzelf 'de Plaatsvervanger van Christus'. Dit is een titel die alleen de Heilige Geest toebehoort.
Door zichzelf deze titels aan te meten, ontkent de paus zowel de Vader, als de Zoon, als de Heilige Geest (Judas 4)..

Toch noemt de paus ook God als zijn Vader; Jezus als Opperpriester, en volgens mij beschouwd de paus zich als opvolger van Paulus en die was niet de plaatsvervanger van Christus.
Ook leert de RK-kerk (en dus ook de paus) de aanbidding van de drie-eenheid, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest; dit vormt de basis van het RK-gebruik kruisjes slaan ...

Dennis schreef:Kenmerk van de antichrist is dat hij dronken is van het bloed van de heiligen, en van het bloed der getuigen van Jezus (Openbaringen 17v6). De geschiedenis van het pausdom heeft een grote vervolging laten zien tegen het Lichaam van Christus (o.a. tegen de Waldenzen, de Lollards, de Hugenoten, de reformatoren, de engelse puriteinen, de schotse kerk onder Knox), hierbij zijn vele tienduizenden broeders en zusters door de inquisitie, ingesteld door de paus, gedood op vreselijke wijzen wat in de geschiedenisboeken uitgebreid gedocumenteerd zijn. Ook gedocumenteerd staan de bijbelverbrandingen in opdracht van het pausdom, en de onderworpenheid die het pausdom aan zichzelf eist, waarbij niemand gemachtigd is zelf de bijbel uit te lezen of uit te leggen indien dit in tegenspraak is met de uitleg van de paus (overigens ook een kenmerk van de sprekers op de jongerenavonden en hun collega zwartepakkenmannen die zich protestants noemen !)

Ook protestante bezondigden zich aan verkettering van andersdenkende en ook zij hebben mensen laten vermoorden ....

Dennis schreef:Het pausdom is in de donkere middeleeuwen toen zij heerste, de wereldbeheerser geweest op wereldlijk vlak. Dit is in totale tegenstelling tot de Heere Jezus Zelf die geen aards koninkrijk begeerde, en wiens koninkrijk ook niet van deze wereld was. o.a. Lukas 4v5-8. In deze tekst wordt aangegeven dat iemand die kan beschikken over alle rijkdommen in de hele wereld als wereldbeheerser, deze rijkdommen enkel van de grootste vijand van Christus kan hebben ontvangen.

In dat geval is de antichrist dus alweer voorbij?

Dennis schreef:De geschiedenis van het pausdom stemt precies overeen met de profetieen in de Schrift over de voorspelde antichrist, en de eigenschappen die de Schrift aan de voorspelde antichrist geeft (o.a. verbieden te huwen of etenswaren tot zich te nemen, bedriegelijke wonderen, vijandschap tegen het Lichaam van Christus, verdaan worden door de Adem van de Mond van Jezus Christus (=prediking getrouwe leraren van Christus zoals de Waldenzen, en (Nadere) Reformatie)) (2 Thess 2v8).

Daar mag je een goede schrift uitleg bij geven, want oppervlakkig gezien zal het leven van een Luther of een Calvijn ook gelijkenissen met de antichrist vertonen ...

Dennis schreef:Het getal van de antichrist is 666, dit is door getrouwe protestanten uit (Nadere) Reformatie, ja zelfs door Ireneaus van Lyon uitgelegd als de 'lateinos' ('latin man'). Het kenmerk van iedere paus is dat hij een latijnse naam heeft. De huidige paus heeft zijn poolse naam ook veranderd in een latijnse naam.

Dat is voldoende weerlegt als onzin op http://www.skepsis.nl/beest666.html

Dennis schreef:Als iemand iets van een leraar leest van de Schotse kerk, laat hem dan beseffen dat de Schotse kerk van Knox, Rutherford, de Erskines, Boston, Guthrie, en de schotse covenanters eenparig het pausdom hebben aangewezen als de antichrist. Als iemand iets leest van een engelse puritein, laat hem dan beseffen dat de engelse puriteinen het pausdom eenparig hebben aangewezen als de antichrist. Als iemand iets leest van de reformatoren Luther, Calvijn, en Knox, laat hem dan beseffen dat deze het pausdom eenparig als de antichrist hebben aangewezen. Als iemand iets leest van Spurgeon, Wesley, Edwards, of Abrakel, laat hem dan beseffen dat zij eenparig het pausdom hebben aangewezen als de antichrist.. Als iemand iets leest van een protestant uit de (Nadere) Reformatie, laat hem dan beseffen dat het kenmerk van getrouw protestantisme is dat zij het pausdom aanwijst als de antichrist. En dus mede dat de positie als protestant niet te weten wie de antichrist is, in Reformatie en Nadere Reformatie niet voorkwam onder de getrouwe leraars genaamd 'oudvaders', van wie de 'prettige' boeken in deze dagen nog verkocht mogen worden..
In de Westminster Confession of Faith (= het belijdenisgeschrift door zowel de engelse puriteinen als de schotse covenanters, en door vele broeders en zusters beschouwd als meest getrouwe weergave van de Leer van Christus) staat in hoofdstuk 25-6:'There is no other head of the Church, but the Lord Jesus Christ; nor can the Pope of Rome, in any sense, be head thereof; but is that Antichrist, that man of sin, and son of perdition, that exalteth himself, in the Church, against Christ and all that is called God.' (bewijsteksten 2 Thess 2v3-4, Op 13v6).
Indien iemand na het lezen van dit getuigenis dit snerend naast zich neerlegt als niet waar, noch waard om eens te onderzoeken of deze zaken waar zijn, dan vraag ik die persoon vriendelijk welke gezindheid hieruit blijkt tegenover het getuigenis van bovenstaande kudde. Indien iemand meent het 'bijbels beter te weten' dan bovenstaande broeders zonder hen een kans te geven hun positie te verduidelijken door hun geschriften daarover te lezen, die mag wel eens in de spiegel kijken voordat hij anderen nog beschuldigt van hoogmoed, arrogantie, en weigeren gezegd te laten worden door getrouwe broeders. Indien iemand het leuk vindt om dit getuigenis niet te achten, maar wel om wat te discussieren over zijn eigen visies op openbaringen (bv. of de antichrist Saddam Hoessein is), die mag zichzelf vermaken. Indien iemand deze enige protestantse positie wil onderzoeken, dan ga ik graag in op zijn vragen of op- en aanmerkingen, en raad hem aan op internet eens www.iconbusters.com, www.ianpaisley.org,www.swrb.com, www.historicism.net ea ,te bezoeken en hun uitleg over de pauselijke antichrist te lezen. .

Ik denk dat het een echte antichrist strategie is je zelf als goed voor te doen, en anderen als het kwaad te bespiegelen, door het evangelie subtiel te verdraaien, zie hoofdstuk 11 in http://www.geocities.com/groenrondballetje/slang.html

John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 13:06

door het evangelie subtiel te verdraaien
nog wat breder gezien, de waarheid subtiel te verdraaien...

Genesis 3 5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.

Dennis

Berichtdoor Dennis » 27 mar 2003 08:20

Hallo Torenspits,

Je schreef:
Wie uit de 15 eeuwen voor de reformatie reken jij eigenlijk ook tot de getrouwe kudde?
@@ Voor zover mijn kennis reikt, zou ik uit mijn hoofd kunnen noemen de Waldenzen, de Paulicensen, Wycliffe, Tyndale, Waldo, en Gottschalk. Deze lijst is, meen ik, uit te breiden met vele andere namen die in de Donkere middeleeuwen onder het pausdom, toch door Gods Genade zijn blijven staan voor Christus.

Of was Luther de enige Rooms-Katholiek die op het juiste pad liep?
@@ Gelukkig niet, er waren anderen, en in het boek 'Twist des Heeren met zijn wijngaard' van Witsius, vertelt Witsius dat Luther lovend was over een zekere Nederlander 'Wesselus Gansfortius' uit Groningen, waarvan Luther zei dat als hij eerder werken van Gansfortius had gelezen, hij had verwacht dat Luther's vijanden zouden zeggen dat Luther zijn principes van deze Nederlander had overgenomen.

Heb jij bijvoorbeeld ook de geschriften van de kerkvaders Hieronymus, Ambrosius, Augustinus en Gregorius de Grote bestudeerd?
@@ De kerkvaders heb ik (buiten wat stukjes van Chrysostemos, Augustinus e.a. te hebben gelezen) weinig gelezen, heb thuis wel al hun werken, dus mocht het nodig zijn dan kan ik er wel induiken. Ik kom in werken vanuit de 16e en 17e regelmatig de opmerking tegen dat de kerkvaders niet in alles te vertrouwen zijn, omdat ze zich in veel zaken zouden hebben tegengesproken.

Het enige vraagteken dat ik direct wil plaatsen is waarom 2 Thes.2:8 lijkt te suggereren dat DE Antichrist nog niet geopenbaard is.
KJB: 7 For the mystery of iniquity doth already work: only he who now letteth [will let], until he be taken out of the way. 8 And then shall that Wicked be revealed, whom the Lord shall consume with the spirit of his mouth, and shall destroy with the brightness of his coming:
@@ Paulus heeft deze tekst in de 1e eeuw geschreven. Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch om dan vanuit het zicht van Paulus naar de eeuwen daaropvolgend te kijken. In plaats van te doen wat algemeen wordt aangeleerd, namelijk dat wij in de 21e eeuw met deze tekst naar de toekomst moeten kijken, vergetende dat er 20 eeuwen van christendom achter ons liggen die ten tijde van Paulus nog moesten aanvangen. Deze geschiedenis wordt stelselmatig in NL ontkend en verzwegen. De 'mistery van iniquity' ontwikkelde zich namelijk in de volgende eeuwen na de 1e eeuw in een grote afval, tot aan de opkomst van de pauselijke antichrist. In de eeuwen na Paulus ging het Romeinse rijk ten onder, waarna het pausdom (met de bisschop van Rome als opperpriester in het toenmalige christendom) is kunnen opkomen in de 7e en 8e eeuw. De Heere Jezus Christus heeft deze antichrist verdaan in de Reformatie door de Geest van Zijn Mond.

Wie is volgens jou degene die 'now letteth', aangezien de antichrist reeds enkele honderden jaren geleden geopenbaard is door protestanten? Of moet 'he who now letteth' nog 'be taken out of the way', weggenomen worden omdat de Antichrist met hoofdletter A een toekomstige paus is? En niet paus Johannes Paulus II
@@ Dit is volgens mij het Romeinse rijk wat viel in de eerste eeuwen na Christus. Volgens mijn informatie wisten sommige christenen dit, want zij hebben gebeden voor het in stand blijven van het Romeinse Rijk omdat zij wisten dat na de val van dit Rijk de voorspelde antichrist zou opkomen. Dit is dan ook gebeurd in de eeuwen daarna.

@@ Ik raad je zeer aan de sites die ik steeds noem, eens grondig te gaan onderzoeken. Het zal zeer verrijkend zijn voor je geloofsleven omdat niet alleen de profetieen voor je open zullen gaan als volkomen uitgekomen in de geschiedenis (dus waarom nog twijfelen over wat nog niet vervuld is ?), en je zult geloofsheld op geloofsheld tegenkomen die hun leven en goed hebben gegeven voor het getuigenis van Christus (hen enkel beschouwende als broeders en zusters, en alleen hen navolgende in de mate waarin zij Christus hebben nagevolgd !(dit is overigens de manier waarop zij het alleen maar gewild hadden, want zij beleden in zichzelf niets goeds te hebben wonen, en alleen behouden te worden en te kunnen staan vanwege de hen geschonken Genade in Christus)).

Mvg,

Dennis

Dennis

Berichtdoor Dennis » 27 mar 2003 08:22

Hallo groenrondballetje,

Je schreef:
Als die klopt, dan moet er dus een opeenvolging van antichristen door de geschiedenis heen zijn gedurende zo'n 2000jaar waarvan de eerste 1500 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof ....
@@ De pauselijke antichrist is duidelijk ten tonele gekomen in de 7e/8e eeuw toen hij officieel tot leider van het christendom is aangesteld. Dit gebeurde na een grote afval in het christendom overeenkomstig wat Paulus heeft voorspeld. De opeenvolging van pausen is vanaf dat moment openlijk en duidelijk een opeenvolging van mensen, die de meest beklagenswaardigste functie in hemel en op aarde zijn gaan bekleden toen zij hun voorgangers opvolgden, nl. die van antichrist.

Dus denk na over wat je zegt
@@ Dat is een goede raad.

Toch noemt de paus ook God als zijn Vader; Jezus als Opperpriester
@@ Net als je me aanraadt na te denken over wat je zegt, raad ik jou aan na te denken over wat je leest in mijn reacties. Als iemand namelijk alleen al volgens de eerste ontkenning van God, zichzelf 'Heilige Vader' noemt, dan zegt hij van zichzelf dat hij 'Heilig' is wat alleen God is, en zegt hij dat hij met 'Vader' aangesproken mag worden, terwijl er maar 1 Onze Vader is (Matteus 23v9). Dit onteren van God door een van Zijn Titels aan te nemen als mens, wordt niet te niet gedaan doordat de paus met woorden God zijn Vader noemt. De paus noemt zichzelf 'Heilige Vader', dan noemt hij zichzelf God volgens de Titel 'Heilige Vader' die volgens de Schrift alleen aan God toebehoort. En daarmee ontkent hij God.

en volgens mij beschouwd de paus zich als opvolger van Paulus en die was niet de plaatsvervanger van Christus.
@@ De paus beschouwt zich in de eerste plaats de opvolger van Petrus. En je redenering valt bij toetsing uiteen. Paulus vernederde zichzelf, de pausen hebben zich tot wereldbeheersers gemaakt. Voor Paulus was Zijn Genade genoeg, in geldzucht en machtzucht kan niemand in de geschiedenis tippen aan de pausen. Paulus heeft gedeeltes van de Schrift mogen schrijven ter opbouw van het Lichaam van Christus, de pausen hebben regelmatig de Schrift laten verbranden en verboden dat lidmaten van het Lichaam van Christus deze zelf zouden mogen lezen. Paulus werd vervolgd door de Farizeeen, de pausen zijn zelf de vervolgers geweest van degenen waarvan zeer zeker zeker is dat zij christenen waren (bv. Waldenzen, reformatoren, engelse puriteinen, en schotse covenanters). Dus de pausen kunnen zichzelf wel als opvolgers van een van de apostelen hebben beschouwd, maar in hun levens ontkenden zij hem (de verhalen over misdaden en gruweldaden van pausen zijn uitgebreid gedocumenteerd in de historieboeken), en hebben zij de daadwerkelijke broeders (en dus opvolgers) van Paulus tot den dode toe vervolgd.

Ook leert de RK-kerk (en dus ook de paus) de aanbidding van de drie-eenheid, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
@@ Dat klopt, met dien verstande dat de paus de 'Heilige Vader' is, dat naast de Zoon ook Maria een middelaar is tussen God en mensen, en dat de paus zichzelf als plaatsvervanger van Christus beschouwd wat het ambt is van de Heilige Geest. De aanbidding in de RK van de drie-eenheid is derhalve volledig verbonden met de aanbidding van de paus en Maria.

@@ Een typerend voorbeeld. Stel ik zeg een vriend van Jaap te zijn. Jaap is op vakantie ver weg, en heeft een soort dagboek achtergelaten waarin hij veel van zichzelf neerschrijft, dit dagboek is in mijn bezit. Als ik dan in NL Jaap voorstel zoals in totale tegenstelling als dat in dat dagboek staat, de geliefde vrienden van Jaap als vreselijke mensen afschilder, verhinder dat iemand Jaaps dagboek zelf gaat lezen, maar tenslotte op televisie wel hele lofzangen op Jaap uitzing, wat zal Jaap dan van mij denken ? Ik vervolg zijn vrienden, ik stel hem totaal anders voor dan hij in zijn dagboek heeft gepresenteerd en zoals zijn geliefde vrienden hem kennen, en zeg toch zijn vriend te zijn. Zo ook met het pausdom richting het Lichaam van Christus. Men belijdt het een, maar heeft een geschiedenis en kerkartikelen die het omgekeerde zeggen (bv. Katholiek Synode te Trent in de 16e eeuw waarin anathema's over de doctrines van het Evangelie zijn uitgesproken, die nu anno 2003 nog gelden in de RK). Iemand kan dit alleen doen als iemand de grootste vijand van die ander is.

Ook protestante bezondigden zich aan verkettering van andersdenkende en ook zij hebben mensen laten vermoorden ....
@@ Alleen de protestanten zijn niet verantwoordelijk voor de donkere middeleeuwen, de inquisitie en de kruistochten. Nee, zij waren er het lijdend voorwerp van. Hiermee ook aangevende dat net zoals de paus met woorden zijn liefde tot God en Zijn Zoon veinst, er in de geschiedenis ook velen zichzelf 'protestant' hebben genoemd terwijl zij het voorbeeld van Christus met voeten hebben getreden. Ook dit is onrecht vanuit de zogenaamde 'protestanten'. Maar de olifant in de geschiedenis bij het pausdom, kan niet even weggeveegd worden door de mug (in vergelijking daarmee) bij de protestanten te gaan ziften. Wel wetende dat recht recht is, en onrecht onrecht, en onrecht gestraft behoort te worden, van wat voor een religie die persoon ook is of zegt te zijn!

In dat geval is de antichrist dus alweer voorbij?
@@ Nee, want de antichrist wordt pas verwoest in Openbaringen 18, en dat moet nog vervuld worden na alle profetieen over de opkomst van de antichrist in de 7e/8e eeuw, en val tijdens de Reformatie die al wel zijn uitgekomen samen met alle kenmerken waaraan de antichrist herkenbaar zou zijn.

Daar mag je een goede schrift uitleg bij geven, want oppervlakkig gezien zal het leven van een Luther of een Calvijn ook gelijkenissen met de antichrist vertonen ...
@@ Eerst wil ik graag weten welke kennis je hebt van de argumenten en geschiedenis die als basis dienen van de doctrine van de pauselijke antichrist ? Die schriftuitleg is geen probleem, wat ik wel vraag is om eerst kennis te nemen van de argumenten van de positie waartegen je argumenteert, omdat anders je weleens vanuit onwetendheid iets gaat verwerpen omdat je het niet kent, iets wat in tegenspraak lijkt te zijn met de bedoeling van www.skepsis.nl.

Dat is voldoende weerlegt als onzin op http://www.skepsis.nl/beest666.htm
@@ Hier ook de vraag welke kennis heb je van de argumenten en geschiedenis die als basis dienen van de doctrine van de pauselijke antichrist ? Ik heb het stuk wat je hier aanhaalt gelezen, en opmerkelijk hierbij zijn voor mij de volgende citaten:

'Het ligt voor de hand dat Johannes het getal 666 bedoelde als code voor een naam. Dat namen vercijferd kunnen worden door de letters te lezen als getallen en die getallen bij elkaar op te tellen, lag voor Johannes en zijn tijdgenoten meer voor de hand dan voor ons. De Israëlieten, Grieken en Romeinen gebruikten hun alfabet namelijk niet alleen om te schrijven, maar ook om getallen te noteren. Ze konden daardoor elk getal als woord lezen en omgekeerd.
Johannes gebruikte dus een bekende methode, maar het valt te betwijfelen of zijn lezers hebben begrepen op wie hij doelde. Het probleem is dat verschillende namen na omzetting in cijfers hetzelfde getal kunnen opleveren. Daardoor circuleerden al in de tweede eeuw na Christus verschillende oplossingen voor het raadsel uit Openbaring.'
'In de 16de eeuw besteedden eminente wiskundigen kostbare dagen van hun leven aan de puzzel van Johannes. Protestanten ontdekten dat de paus een 666-titel droeg, vicarius filii dei ('plaatsvervanger van de zoon Gods'). Uit deze woorden zijn de drie zessen te destilleren door de letters die tevens een Romeins cijfer zijn bij elkaar op te tellen:
VICarIVs fILII DeI =
(5+1+100+1+5) + (1+50+1+1) + (500+1) = 666'

De enigste argumenten tegen de uitleg die ik aanhang, die ik heb kunnen vinden zijn de volgende:
'...,maar het valt te betwijfelen of zijn lezers hebben begrepen op wie hij doelde. Het probleem is dat verschillende namen na omzetting in cijfers hetzelfde getal kunnen opleveren.'
'Wat deze berichten gemeen hebben, is dat het manifestaties zijn van wantrouwen in autoriteiten die mensen onpersoonlijk behandelen. '
'De 666-paranoia tiert ook in buitenkerkelijke kring.'
De schrijver van het stuk haalt dan een hele waslijst aan van de meest vreemde apocalyptische uitleggingen naar aanleiding van 666, waar ik eenvoudigweg nul waarde aan hecht omdat ik die uitleggingen ook als erg vaag beschouw en niet geloof, omdat ik 666 reeds direct concreet terugverwijs naar het pausdom wat in de geschiedenis een zeer grote rol heeft gespeeld, en nog speelt gezien de wereldleiders die regelmatig in Rome op bezoek gaan.

Uit jouw stuk haal ik dat het gebruiken van het alfabet om getallen te noteren, een vaak gebruikte methode was in vroegere tijden. Met de bovenstaande 3 argumenten die ik heb kunnen destilleren uit het stuk, samen met een waslijst van uitleggingen die ik met de schrijver ook als vaag beschouw, zie ik geen tegenargumenten die deze uitleg van 666 als betwijfelbaar beschouwen, meer nog de schrijver geeft zelf al aan dat 'Vicarius Filii Dei' vertaald naar cijfers 666 is. Dus mijns inziens is dit stuk geen enkel tegenargument dat mijn uitleg onzin zou zijn. Eerlijk gezegd, vind ik het stuk niet bijster getuigen van juiste argumentatie, omdat iemand die iets als onzin wil of kan neerzetten, eerst kennis dient te hebben van de argumenten van die positie, en ik vind in het stuk weinig aanleiding om dit van de schrijver te veronderstellen aangaande de positie van de pauselijke antichrist (mede ook gezien de boeken die hij heeft gebruikt). Ik moet je eigenlijk danken voor dit stuk, omdat ik citaten uit jouw stuk kan gebruiken voor de positie die ik tracht te verdedigen, waarvan ik meen dat dit de enig mogelijke protestantse positie is in het licht van de Schrift en de geschiedenis.

Ik denk dat het een echte antichrist strategie is je zelf als goed voor te doen, en anderen als het kwaad te bespiegelen, door het evangelie subtiel te verdraaien, zie hoofdstuk 11 in http://www.geocities.com/groenrondballetje/slang.html
@@ Eindelijk iets waarmee ik het eens kan zijn, alhoewel dit zich beperkt tot deze uitspraak en niet tot het hoofdstuk wat je aanhaalt, wat ik ook doorgelezen heb.

Mvg,

Dennis

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 mar 2003 09:26

Dennis even serieuze vraag:

Heb je ook nederlandstalige sites in de aanbieding??

Mijn engels is zeer beperkt ( huis tuin en keuken nivo), waardoor ik echt niet uit de voeten kan met de sites die jij aan haal.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 27 mar 2003 11:48

surfer schreef:
groenrondballetje schreef:door het evangelie subtiel te verdraaien
nog wat breder gezien, de waarheid subtiel te verdraaien...
Genesis 3 5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.

Klopt :D
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Waarom de paus de antichrist niet is ...

Berichtdoor groenrondballetje » 27 mar 2003 12:51

Hallo Dennis,

groenrondballetje schreef:Als die klopt, dan moet er dus een opeenvolging van antichristen door de geschiedenis heen zijn gedurende zo'n 2000jaar waarvan de eerste 1500 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof .
...
Dennis schreef:De pauselijke antichrist is duidelijk ten tonele gekomen in de 7e/8e eeuw toen hij officieel tot leider van het christendom is aangesteld. Dit gebeurde na een grote afval in het christendom overeenkomstig wat Paulus heeft voorspeld. De opeenvolging van pausen is vanaf dat moment openlijk en duidelijk een opeenvolging van mensen, die de meest beklagenswaardigste functie in hemel en op aarde zijn gaan bekleden toen zij hun voorgangers opvolgden, nl. die van antichrist.

In dat geval veranderen de getallen naar 1200 jaar (meer dan 1000 !) voor de Christelijke kerk, waarvan 800 jaar ook de geschiedenis zijn van het protestantse christelijke geloof

groenrondballetje schreef:Toch noemt de paus ook God als zijn Vader; Jezus als Opperpriester

Dennis schreef:Net als je me aanraadt na te denken over wat je zegt, raad ik jou aan na te denken over wat je leest in mijn reacties. Als iemand namelijk alleen al volgens de eerste ontkenning van God, zichzelf 'Heilige Vader' noemt, dan zegt hij van zichzelf dat hij 'Heilig' is wat alleen God is, en zegt hij dat hij met 'Vader' aangesproken mag worden, terwijl er maar 1 Onze Vader is (Matteus 23v9). Dit onteren van God door een van Zijn Titels aan te nemen als mens, wordt niet te niet gedaan doordat de paus met woorden God zijn Vader noemt. De paus noemt zichzelf 'Heilige Vader', dan noemt hij zichzelf God volgens de Titel 'Heilige Vader' die volgens de Schrift alleen aan God toebehoort. En daarmee ontkent hij God.

Heilig heeft in de RK geen Goddelijke status, zoals jij ten onrechte suggereerd. Heilig is in de RK 'heel goed, maar menselijkerwijs mogelijk met hulp van God.' Ikzelf vind dit een verwarrende definitie, maar niet godslasterlijk, mits correct gebruikt.

groenrondballetje schreef:en volgens mij beschouwd de paus zich als opvolger van Paulus en die was niet de plaatsvervanger van Christus.

Dennis schreef:De paus beschouwt zich in de eerste plaats de opvolger van Petrus.

Dat is strijdig met het idee dat de Paus de antichrist is ...

Dennis schreef:En je redenering valt bij toetsing uiteen. Paulus vernederde zichzelf, de pausen hebben zich tot wereldbeheersers gemaakt. Voor Paulus was Zijn Genade genoeg, in geldzucht en machtzucht kan niemand in de geschiedenis tippen aan de pausen.

Dan heb je het met name over de gezamelijk geschiedenis van de RK en de protestanten, en de RK-kerk voor de contra-reformatie (die inhoudelijk bevestigde dat vele redebeb van de reformatie gegrond waren!). Tegenwoordig mogen RK-geestelijke geen wereldse bezittingen hebben, i.t.t. protestantse dominees ... ;)
Dennis schreef:.... Zo ook met het pausdom richting het Lichaam van Christus. Men belijdt het een, maar heeft een geschiedenis en kerkartikelen die het omgekeerde zeggen (bv. Katholiek Synode te Trent in de 16e eeuw waarin anathema's over de doctrines van het Evangelie zijn uitgesproken, die nu anno 2003 nog gelden in de RK). Iemand kan dit alleen doen als iemand de grootste vijand van die ander is.

Die is van een duistere periode in de RK-kerk, voor de contra-reformatie!
Dennis schreef:Paulus heeft gedeeltes van de Schrift mogen schrijven ter opbouw van het Lichaam van Christus, de pausen hebben regelmatig de Schrift laten verbranden en verboden dat lidmaten van het Lichaam van Christus deze zelf zouden mogen lezen.

Paulus werd vervolgd door de Farizeeen, de pausen zijn zelf de vervolgers geweest van degenen waarvan zeer zeker zeker is dat zij christenen waren (bv. Waldenzen, reformatoren, engelse puriteinen, en schotse covenanters). [/quote]
Uit de daden van sommige reformatoren blijkt duidelijk dat ze niet allemaal Christenen waren ...
Dennis schreef:Dus de pausen kunnen zichzelf wel als opvolgers van een van de apostelen hebben beschouwd, maar in hun levens ontkenden zij hem (de verhalen over misdaden en gruweldaden van pausen zijn uitgebreid gedocumenteerd in de historieboeken), en hebben zij de daadwerkelijke broeders (en dus opvolgers) van Paulus tot den dode toe vervolgd.

Gruweldaden in naam van het geloof zijn niet beperkt tot 1 kerk (de RK), maar zijn ook uitgevoerd door o.a. protestants Christenen ...
groenrondballetje schreef:Ook leert de RK-kerk (en dus ook de paus) de aanbidding van de drie-eenheid, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest

Dennis schreef:Dat klopt, met dien verstande dat de paus de 'Heilige Vader' is, dat naast de Zoon ook Maria een middelaar is tussen God en mensen, en dat de paus zichzelf als plaatsvervanger van Christus beschouwd wat het ambt is van de Heilige Geest. De aanbidding in de RK van de drie-eenheid is derhalve volledig verbonden met de aanbidding van de paus en Maria.

De conclusie in je laatste zin is onjuist en werkt verketterend jegens de RK-kerk op grond van onwaarheden!
De RK-kerk leert dat het draait om de aanbidding van de drie-eenheid, God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Bemiddeling vragen aan 'heiligen' (zie RK-definite boven) is toegestaan, maar wordt niet aangemoedigd en is niet noodzakelijk.

In de RK-kerk wordt een direct gebed naar God (onze vader) aangemoedigd, en het Godsbegrip staat ook in de RK-kerk vastgelegd in de Nederlandse geloofsbelijdenis, die identiek is aan de geloofsbelijdenis in de (meeste) protestantse kerken.

groenrondballetje schreef:Ook protestante bezondigden zich aan verkettering van andersdenkende en ook zij hebben mensen laten vermoorden ....

Dennis schreef:Alleen de protestanten zijn niet verantwoordelijk voor de donkere middeleeuwen, de inquisitie en de kruistochten. Nee, zij waren er het lijdend voorwerp van.

Hoezo geschiedvervalsing ...
Tijdens de donkere middeleeuwen en de kruistochten maakten de protestanten deel uit van de RK kerk ...

groenrondballetje schreef:Hiermee ook aangevende dat net zoals de paus met woorden zijn liefde tot God en Zijn Zoon veinst, er in de geschiedenis ook velen zichzelf 'protestant' hebben genoemd terwijl zij het voorbeeld van Christus met voeten hebben getreden. Ook dit is onrecht vanuit de zogenaamde 'protestanten'. Maar de olifant in de geschiedenis bij het pausdom, kan niet even weggeveegd worden door de mug (in vergelijking daarmee) bij de protestanten te gaan ziften. Wel wetende dat recht recht is, en onrecht onrecht, en onrecht gestraft behoort te worden, van wat voor een religie die persoon ook is of zegt te zijn!

Als je onderscheid wilt maken, dan kun je beter geen stukjes gezamelijke geschiedenis van de RK en de protestanten (voor de reformatie) aanhalen ... ;)
Dennis schreef:Het pausdom is in de donkere middeleeuwen toen zij heerste, de wereldbeheerser geweest op wereldlijk vlak. Dit is in totale tegenstelling tot de Heere Jezus Zelf die geen aards koninkrijk begeerde, en wiens koninkrijk ook niet van deze wereld was. o.a. Lukas 4v5-8. In deze tekst wordt aangegeven dat iemand die kan beschikken over alle rijkdommen in de hele wereld als wereldbeheerser, deze rijkdommen enkel van de grootste vijand van Christus kan hebben ontvangen.

groenrondballetje schreef:In dat geval is de antichrist dus alweer voorbij?

Dennis schreef:Nee, want de antichrist wordt pas verwoest in Openbaringen 18, en dat moet nog vervuld worden na alle profetieen over de opkomst van de antichrist in de 7e/8e eeuw, en val tijdens de Reformatie die al wel zijn uitgekomen samen met alle kenmerken waaraan de antichrist herkenbaar zou zijn.

Ik doel op het feit dat het pausdom nu geen wereldbeheerser is op wereldlijk vlak :!: en jij zegt dat de dat reden is waarom het pausdom de antichrist is !?

666
Dennis schreef:Het getal van de antichrist is 666, dit is door getrouwe protestanten uit (Nadere) Reformatie, ja zelfs door Ireneaus van Lyon uitgelegd als de 'lateinos' ('latin man'). Het kenmerk van iedere paus is dat hij een latijnse naam heeft. De huidige paus heeft zijn poolse naam ook veranderd in een latijnse naam.

groenrondballetje schreef:Daar mag je een goede schrift uitleg bij geven, want oppervlakkig gezien zal het leven van een Luther of een Calvijn ook gelijkenissen met de antichrist vertonen ...

Dennis schreef:Eerst wil ik graag weten welke kennis je hebt van de argumenten en geschiedenis die als basis dienen van de doctrine van de pauselijke antichrist ? Die schriftuitleg is geen probleem, wat ik wel vraag is om eerst kennis te nemen van de argumenten van de positie waartegen je argumenteert, omdat anders je weleens vanuit onwetendheid iets gaat verwerpen omdat je het niet kent, iets wat in tegenspraak lijkt te zijn met de bedoeling van www.skepsis.nl.

Ik hoor van jouw alleen maar argumenten uit de 16e eeuw van voor de contra-reformatie, dus ik heb nog niet 1 standhoudend argument gehoord dat het pausdom de antichrist is ....
groenrondballetje schreef:Dat is voldoende weerlegt als onzin op http://www.skepsis.nl/beest666.htm

Dennis schreef:Hier ook de vraag welke kennis heb je van de argumenten en geschiedenis die als basis dienen van de doctrine van de pauselijke antichrist ? Ik heb het stuk wat je hier aanhaalt gelezen, en opmerkelijk hierbij zijn voor mij de volgende citaten:
'Het ligt voor de hand dat Johannes het getal 666 bedoelde als code voor een naam. Dat namen vercijferd kunnen worden door de letters te lezen als getallen en die getallen bij elkaar op te tellen, lag voor Johannes en zijn tijdgenoten meer voor de hand dan voor ons. De Israëlieten, Grieken en Romeinen gebruikten hun alfabet namelijk niet alleen om te schrijven, maar ook om getallen te noteren. Ze konden daardoor elk getal als woord lezen en omgekeerd.
Johannes gebruikte dus een bekende methode, maar het valt te betwijfelen of zijn lezers hebben begrepen op wie hij doelde. Het probleem is dat verschillende namen na omzetting in cijfers hetzelfde getal kunnen opleveren. Daardoor circuleerden al in de tweede eeuw na Christus verschillende oplossingen voor het raadsel uit Openbaring.'
'In de 16de eeuw besteedden eminente wiskundigen kostbare dagen van hun leven aan de puzzel van Johannes. Protestanten ontdekten dat de paus een 666-titel droeg, vicarius filii dei ('plaatsvervanger van de zoon Gods'). Uit deze woorden zijn de drie zessen te destilleren door de letters die tevens een Romeins cijfer zijn bij elkaar op te tellen: VICarIVs fILII DeI = (5+1+100+1+5) + (1+50+1+1) + (500+1) = 666'
De enigste argumenten tegen de uitleg die ik aanhang, die ik heb kunnen vinden zijn de volgende:
'...,maar het valt te betwijfelen of zijn lezers hebben begrepen op wie hij doelde. Het probleem is dat verschillende namen na omzetting in cijfers hetzelfde getal kunnen opleveren.'
'Wat deze berichten gemeen hebben, is dat het manifestaties zijn van wantrouwen in autoriteiten die mensen onpersoonlijk behandelen. '
'De 666-paranoia tiert ook in buitenkerkelijke kring.'
De schrijver van het stuk haalt dan een hele waslijst aan van de meest vreemde apocalyptische uitleggingen naar aanleiding van 666, waar ik eenvoudigweg nul waarde aan hecht omdat ik die uitleggingen ook als erg vaag beschouw en niet geloof, omdat ik 666 reeds direct concreet terugverwijs naar het pausdom wat in de geschiedenis een zeer grote rol heeft gespeeld, en nog speelt gezien de wereldleiders die regelmatig in Rome op bezoek gaan.
Uit jouw stuk haal ik dat het gebruiken van het alfabet om getallen te noteren, een vaak gebruikte methode was in vroegere tijden. Met de bovenstaande 3 argumenten die ik heb kunnen destilleren uit het stuk, samen met een waslijst van uitleggingen die ik met de schrijver ook als vaag beschouw, zie ik geen tegenargumenten die deze uitleg van 666 als betwijfelbaar beschouwen, meer nog de schrijver geeft zelf al aan dat 'Vicarius Filii Dei' vertaald naar cijfers 666 is. Dus mijns inziens is dit stuk geen enkel tegenargument dat mijn uitleg onzin zou zijn. Eerlijk gezegd, vind ik het stuk niet bijster getuigen van juiste argumentatie, omdat iemand die iets als onzin wil of kan neerzetten, eerst kennis dient te hebben van de argumenten van die positie, en ik vind in het stuk weinig aanleiding om dit van de schrijver te veronderstellen aangaande de positie van de pauselijke antichrist (mede ook gezien de boeken die hij heeft gebruikt). Ik moet je eigenlijk danken voor dit stuk, omdat ik citaten uit jouw stuk kan gebruiken voor de positie die ik tracht te verdedigen, waarvan ik meen dat dit de enig mogelijke protestantse positie is in het licht van de Schrift en de geschiedenis.

Andere citaten uit het skepsis stuk:
"Pausgetrouwe cijferaars sloegen terug door met een ingewikkelde en dubieuze formule aan te tonen dat niet de paus, maar Martin Luther de antichrist in eigen persoon was. Zo leverde zelfs de wiskunde haar bijdrage aan de godsdienststrijd. "
"De afgelopen jaren werden de sinistere drie zessen op de volgende plaatsen aangetroffen:
- In de glazen piramide voor het Louvre, die uit 666 platen glas zou bestaan. Dit bouwwerk, ontworpen door de Chinese architect Ming Pei en voltooid in 1988, zou zich bovendien bevinden op een snijpunt van krachtlijnen en daardoor werken als een katalysator voor kosmische energieën die de Parijse machthebbers beïnvloeden.
- Op Griekse identiteitskaarten, wat voor duizenden Grieken reden was om in 1986 te demonstreren voor het parlementsgebouw in Athene. Alle kaarten zouden beginnen met drie zessen.
- In de naam en het adres van president Reagan, die voluit Ronald Wilson Reagan heet, drie namen van zes letters. Na zijn presidentschap verhuisde Reagan naar Californië, 666 St. Cloud Drive. Reagan, niet de minst bijgelovige president van de VS, liet zijn adres veranderen in 668 St. Cloud Drive.
- In Engelse nummerborden die hun eigenaars niets dan ongeluk brachten. Een autobezitter doorstond een aanval van een hondsdolle vos en 22 kamikazeduikvluchten van vogels. Een moordenaar werd naar eigen zeggen tot zijn daad gedreven door het 666-nummerbord van zijn vrachtwagen. Wat er ook van waar mag zijn: het Britse kentekenregistratiebureau geeft sinds 1990 geen 666-nummerborden meer uit.
- In het merkteken dat stemmers bij het referendum in Zuid-Afrika in maart 1992 op hun hand kregen om te voorkomen dat iemand meer dan eens zijn stem zou uitbrengen. Leden van de Pinkstergemeente vermoedden in die veeg van een vloeistof die alleen zichtbaar was onder een ultraviolette lamp het Merkteken van het Beest.
- In de naam van computertycoon Bill Gates (voluit William Henry Gates III), de baas van het Microsoftimperium. Vervang de letters van 'Bill Gates' door ASCII-waarden en tel er drie bij op. De uitkomst is 666.
- Waar zit het Getal van het Beest in de streepjes? Het gerucht wil dat de 6 wordt voorgesteld door twee dunne streepjes, en dat die in iedere streepjescode drie maal voorkomen: aan het begin, in het midden en het eind. Ze zijn goed te herkennen omdat ze langer zijn dan de andere streepjes.
- Hitler was niet alleen de baarlijke duivel, maar ook een sadist en een idioot. De woorden bewijzen het, zoals we zien als we de sleutel: A=100, B=101, C=102... toepassen. Hitler = 107 + 108 + 119 + 111 + 104 + 117 = 666, hij was een sadist = 118 + 100 + 103 + 108 + 118 + 119 = 666, een idioot = 108 + 103 + 108 + 114 +114 + 119 = 666 en getikt geeft dezelfde uitkomst. Deze 'Hitler-sleutel' (A=100, B=101...) past echter ook op bisschop Bomers van Haarlem, op de detective Sherlock Holmes, de schilder Ingres, de schrijvers Joost van den Vondel, Isaac Bashevis Singer, Robert Graves en Gerard de Nerval, de popmuzikanten John Lee Hooker en Alice Cooper en de wiskundigen Kaluza, Shanks en Kneser. Omdat iedere letter minimaal 100 punten krijgt, kunnen alleen woorden van zes letters met deze sleutel worden omgerekend tot 666.
- De computersleutel (A=6, B=12, C=18...) levert veel meer treffers op. Veelbetekenende namen zijn die van Henry Kissinger, Hoffmann von Fallersleben (dichter van 'Deutschland über Alles') en spellinghervormer Kollewijn. De meest omineuze plaatsnamen die de Beestdetector vond, zijn Jeruzalem, Berchtesgaden (ooit hoofdkwartier van Adolf H.) en Deutschland (van über Alles). Maar op de uitdraai verschenen ook Pietersen, Smulders, Brinkgreve, Slauerhoff, Horatius, Confucius, Hoenderloo en Venezuela.
- Andere woorden die volgens de computersleutel 666 opleveren zijn paragnost, amuletten, exorcisme, spiraaltje, kernenergie, en zenuwgif - allemaal personen en zaken die ten minste volgens een deel van de Nederlandse bevolking des duivels zijn. De woordkunstenaar A.J.S. Majoor attendeerde me na lezing van een eerdere versie van dit artikel nog op ongelovige, duivelarij, seksclubs en - jawel! - getallenmagie. Maar de rekensom komt ook op 666 uit bij de onschuldige woorden reukorgaan, wereldstad, ooggetuige, koffiemolen, barokcantate, lantaarnpaal en kijkcijfers. "

Ik denk dat ik hiermee voldoende argumenten heb gegeven tegen jouw stelling " Het getal van de antichrist is 666, dit is door getrouwe protestanten uit (Nadere) Reformatie, ja zelfs door Ireneaus van Lyon uitgelegd als de 'lateinos' ('latin man'). Het kenmerk van iedere paus is dat hij een latijnse naam heeft " ...

groenrondballetje schreef:Ik denk dat het een echte antichrist strategie is je zelf als goed voor te doen, en anderen als het kwaad te bespiegelen, door het evangelie subtiel te verdraaien, zie hoofdstuk 11 in http://www.geocities.com/groenrondballetje/slang.html

Dennis schreef:Eindelijk iets waarmee ik het eens kan zijn, alhoewel dit zich beperkt tot deze uitspraak en niet tot het hoofdstuk wat je aanhaalt, wat ik ook doorgelezen heb.

Waar ben je het dan niet mee eens ?

Groeten,

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 27 mar 2003 13:28, 5 keer totaal gewijzigd.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 27 mar 2003 12:51

Ik geloof niet dat er ergens in de Bijbel staat dat De Heilige Geest de plaatsvervanger van Jezus Christus is.

Toch noemt de paus ook God als zijn Vader; Jezus als Opperpriester, en volgens mij beschouwd de paus zich als opvolger van Paulus en die was niet de plaatsvervanger van Christus.

De paus is de opvolger van Petrus niet die van Paulus.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 mar 2003 13:10

Oke hier komt nog meer reactie op in het aan Dennis beloofde stuk.

Nu even wat begrippen recht zetten. De contra-reformatie kwam op gang door Ignatius Loyola. Deze contra-reformatie was al aan de gang tijdens het concilie van Trente. De onderworpenheid van de Jesuieten (de orde gesticht door de paus) bracht juist deze orde er toe om de protestanten te vervolgen. Verder vonden de grootste slachtingen onder protestanten na de contra-reformatie plaats. Hierbij is ook te denken aan de Bartolomeus nacht.

Voor Dennis, helaas hebben ook de protestanten zich schuldig gemaakt aan moordpartijen. De martelaren van Gorcum zijn een afschrikwekkend voorbeeld, maar ook doodvonnissen om theologische redenen, (Zwingli liet mensen als Hut en Greber verdrinken, Calvijns rol in het proces tegen Servet is zeer omstreden, later was het een protestantse voorvechter als Cromwell in Engeland die veel mensen ter dood liet brengen (waaronder trouwens Christopher Love) en de heksenjacht in Salem werd gevoerd door mensen met een puriteinse achtergrond. Ik geef direct toe dat de aantallen niet in verhouding staan tot het aantal moorden door de inquisitie, maar met vuile handen moet je niet naar mensen met viezere handen wijzen.

Trouwens in de tijd van de inquisitie waren het de dopers die het zwaarst werden vervolgd, niet de gereformeerden. (en ze hadden het er niet allemaal naar gemaakt, Ook mennonieten werden verbrand, zij waren totaal niet staatsgevaarlijk. De groep van Melchior Hoffmann was dat natuurlijk wel.)

Vaya con Dios,

parsifal

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 27 mar 2003 13:33

Skoezie schreef:

Ik geloof niet dat er ergens in de Bijbel staat dat De Heilige Geest de plaatsvervanger van Jezus Christus is.

Ik denk dat Joh.14:16-17 hier het dichtste bij komt: "En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn."

De paus is de opvolger van Petrus niet die van Paulus.[/quote]
Bedankt voor de correctie :wink:

John

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 27 mar 2003 18:13

Hajjj Dennis,

Mijn complimenten voor je postings :!: Je bent erg bevestigend. Tnx.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”