Yael schreef:wat voor een ''geloof'' heb je dan, dat wanneer je erover gaat nadenken het verliest.
Een geloof dat kennelijk nooit een overtuigende reden heeft gehad om ervoor te kiezen.
Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..
Yael schreef:Raido schreef:Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..
Het kan ook zijn dat er iets mis is met je ''Godsbeeld''? Dat hoeft dan niet aan de Bijbel te liggen, maar dat ligt dan meer aan je eigen interpretatie?
Ook lijkt het wel alsof het NT tegen de Tenach wordt uitgespeeld. Alsof Jezus een geheel nieuwe boodschap kwam brengen, van Liefde. En in de Tenach zou dat dan niet te vinden zijn.
Het probleem is dat de God van Liefde dan wel de Holocaust heeft toegelaten, hoe plaats je dat dan in het plaatje?
Aragorn schreef:Yael schreef:Raido schreef:Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..
Het kan ook zijn dat er iets mis is met je ''Godsbeeld''? Dat hoeft dan niet aan de Bijbel te liggen, maar dat ligt dan meer aan je eigen interpretatie?
Ook lijkt het wel alsof het NT tegen de Tenach wordt uitgespeeld. Alsof Jezus een geheel nieuwe boodschap kwam brengen, van Liefde. En in de Tenach zou dat dan niet te vinden zijn.
Het probleem is dat de God van Liefde dan wel de Holocaust heeft toegelaten, hoe plaats je dat dan in het plaatje?
De boodschap van Jezus was ook heel anders dan die van het OT. Vergeving ipv wraak; de geest vd wet ipv de letter.
Het probleem van het lijden staat hier mi. los van.
Yael schreef:Je kan het ook zien dat Hij het compleet maakte. Mi. als je zo gaat redeneren speel je Jezus uit tegen Zijn eigen volk. Want in welke preciese zin was Zijn boodschap anders dan die van de Tenach? Kun je dat bv. naast elkaar zetten wat je precies bedoeld, de Bijbelgedeelten dus.
Verder stelde Hij foute interpretaties van de Schriftgeleerden en Farizeers aan de kaak. (wat jij noemt geest van de wet ipv de letter.) Daar werd ook al door bv. Jesaja tegen geageerd.
Mattheus 5 schreef:27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
Probleem van het lijden, maar mensen hebben wel moeite met de oorlogen in de Tenach? Dat ging er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe?
Na Jezus is in die zin ook niks veranderd.
Aragorn schreef:Yael schreef:Je kan het ook zien dat Hij het compleet maakte. Mi. als je zo gaat redeneren speel je Jezus uit tegen Zijn eigen volk. Want in welke preciese zin was Zijn boodschap anders dan die van de Tenach? Kun je dat bv. naast elkaar zetten wat je precies bedoeld, de Bijbelgedeelten dus.
Verder stelde Hij foute interpretaties van de Schriftgeleerden en Farizeers aan de kaak. (wat jij noemt geest van de wet ipv de letter.) Daar werd ook al door bv. Jesaja tegen geageerd.
Hoe je het noemt maakt mij niet zoveel uit, vast staat dat het iig anders is. Wbt de geest en de letter is dit denk ik wel het duidelijkste voorbeeld:Mattheus 5 schreef:27 Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen.
28 Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan.
En natuurlijk ook het plukken van aren op de sabbath. Dat zou je ook nog onder foute interpretatie vd Schriftgeleerden kunnen verstaan, maar in breder perspectief gezien is het wel iets dat past bij de gehele boodschap van Jezus en minder bij de meer op wetten en regels gerichte cultuur van het OT. Ik zie dit niet als het uitspelen van Jezus tegen de Joden (alhoewel Hij natuurlijk genoeg op hen had aan te merken), want zij hebben tenslotte de Tenach niet geschreven.![]()
Probleem van het lijden, maar mensen hebben wel moeite met de oorlogen in de Tenach? Dat ging er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe?
Na Jezus is in die zin ook niks veranderd.
Wat bedoel je hiermee precies te zeggen?
Yael schreef:Raido schreef:Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..
Aragorn schreef:Jij gelooft daar wel in dus? En zo ja, waarom?
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef:Jij gelooft daar wel in dus? En zo ja, waarom?
Ik geloof inderdaad dat er een God is en dat Hij spreekt tot ons. Tsja, waarom? Misschien wel omdat ik zelf Zijn stem heb gehoord. Hij heeft Zich trouwens bepaald niet onbetuigd gelaten om aan het Woord te komen.
Ik twijfel eigenlijk om dezelfde reden ook niet aan jouw bestaan. Of vallen je postings gewoon uit de lucht?
Nou ja wat is een sterk geloof zonder onderzoek?Yael schreef:wat voor een ''geloof'' heb je dan, dat wanneer je erover gaat nadenken het verliest.
Ik heb het met mijn mede-gergemmetalheadbroeder over gehad (CaptianCaveman), in een PB schreef ik dit:Zou je dit kunnen toelichten wat je precies bedoeld?
Ik herken gewoon wat je schrijft, ik weet ook wat het is zeg maar. Je ziet Jezus staan, omdat Hij geschreven is in de Bijbel, stel dat ik nou spring, en vlak voordat Jezus mij vangt blijkt het een kartonnen bord te zijn, waarachter een of ander evil iets heel hard staat lachen en jij naar beneden valt...
*wil dit niet denken, vertrouwd op God*
Harm-Jan
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten