orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 mar 2003 16:10

joepie schreef:LAten we eerlijk wezen het was gewoon een draaiorgel en daarin zaten alle instrumenten.

Kun je die uitleggen? Want als je bedoelt dat het huidige pijporgel ontstaan is uit het draaiorgel, dan sla je de plank volledig mis!

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 14 mar 2003 16:29

Ik ken een organist die speelde na de dienst, toepasselijke liederen of psalmen...... Helaas speelt hij niet meer bij ons de gemeente. Wat ik echt heel jammer vindt..

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 mar 2003 16:39

Mijn vader is ook organist. Al sinds zijn 14e. Hij heeft dus inmiddels wat jaren ervaring. Hij probeert ook altijd tijdens de collecten en na de dienst iets toepasselijks te spelen. Dat is soms wel moeilijk. Maar meestal lukt dat wel. Vooral onder collecte merk je soms aan de gemeente dat ze het herkennen. Ze neurien mee.

Ik heb overigens zelf helemaal niets met orgels, ik speel het dus niet.

We hebben 2 vaste organisten. En nog een die af en toe speelt. Maar van alle drie moet gezegt worden dat ze boven de 50 jaar zijn. En er is geen opvolging. Dat wordt wel een probleem.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2003 16:55

In de kerk van mijn ouders is een gozer die goed piano speelt achter het orgel geplant, gaat best aardig.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2003 18:21

:D

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 14 mar 2003 19:35

parsifal schreef:Soms zitten er wel heel Christelijke organisten achter het orgel hoor, van die mensen van wie de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet.

Je bent VOORWAAR vergeten je bron te vermelden, foei! :mrgreen:

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 14 mar 2003 22:03

Ik heb indertijd op www.internezzo-muziek.nl een poll geplaatst
over dit onderwerp.
Het merendeel was er over eens dat er wel wat meer
muziekinstrumenten mogen worden bespeeld in diensten.
Orgel als mono-begeleiding functioneerd nog altijd perfect en
is een traditie.
Om nouw ineens een een groepje drummers ipv het orgel te
laten begeleiden. :mrgreen:

Ach laten we maar lekker conservatief blijven met het kerkorgel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2003 23:34

JonaGOLD schreef:Om nouw ineens een een groepje drummers ipv het orgel te laten begeleiden. :mrgreen:

Wat een goed idee! Krijgen we misschien eindelijk wat ritme in de kerkzang en zingen we eens strak in dat ritme!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 mar 2003 23:38

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is. Zou je dan niet krijgen dat veel mensen niet meer weten wat ze zingen? Dat ze ook de oude melodien niet meer herkennen? En vooral de ouderen die niet goed meer kunnen lezen vinden het heel fijn om de vertrouwde muziek te horen. Maar misschien is een combinatie wel mogelijk. Dus af en toe eens een dienst waarbij andere instrumenten worden gebruikt. Maar dan niet voor de Psalmen.

Simson

Berichtdoor Simson » 15 mar 2003 09:37

Bij mij vroeger in de kerk stond de handrem op het orgel!
Sloom echt niet normaal. En dan zingen met zo'n lange uithaal.
Je kon tussen 2 regels door gaan pissen bij wijze van spreken.
Mzz,

Simson

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 mar 2003 10:06

Dat ligt echt niet aan het orgel zelf. Die maakt alleen maar het geluid wat de bespeler hem laat maken. Dus misschien moet je eens met de organist gaan praten. Wat hij fout deed ;-)

joris

Berichtdoor joris » 15 mar 2003 12:31

Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?

Een paar eeuwen geleden waren muziekinstrumenten uit de boze, toen werd het orgel ingevoerd en nu zijn alle muziekinstrumenten behalve het orgel verboden.

dat was de eerste vraag geloof ik in deze topic. Welkom, ik ben hier voor het eerst, haha.

Is het wel zo dat alle instrumenten behalve het orgel zijn verboden? waar staat dat? Het is misschien alleen gebruikelijk dat er door orgel begeleid wordt?

Ik heb zelf een aantal jaar begeleid op orgel en ik weet dat sommigen dat fijn vonden. anderne vonden het afschuweljik omdat ik er teveel 'evangelische' liederen door heen gooide (dieanderen dus weer juist gaaf vonden).

Ik denk dat het totaal niet uitmaakt welk instrument er in de kerk staat. De psalmen kan je prima begeleiden met ieder instrument, al zal je als je met piano als hoofdinstrument gaat werken de manier van zingen moeten aanpassen. maar het kan wel! de gemeente moet dan ritmisch gaan zingen en niet de rusten te lang aanhouden zoals meestal gebeurd in dekerken. Ook moeten ze dan de halve noten echt als halfve noten gaan zingen en niet als driekwart noten.

In een eredienst gaat het erom dat je God wilt eren omdat wat Hij voor ons gedaan heeft! Lofzang dus, aanbidding. Een muzikant, welke dan ook, moet dienend de dienst binnen gaan en weten wat hij gaat spelen en waar de preek over gaat. Dan kan je een fijne dienst meemaken!
Als je de aanwezigheid van Godkunt voelen in een dienst, dan maakt het instrument echt niet meer uit.

Een orgel kan je mooi vinden of niet mooi. Maar dat is smaak.
Dat er doro organisten getiraniseerd wordt, daar ben ik helemaal mee eens. Ik denk dat rganisten er vanuit moeten gaan dat de meerderheid in de gemeente niet van orgelmuziek houdt en dus niet voor hun plezier naar lange vorospelen en ingewikkelde klassieke zenuwachtige muziek willen luisteren. Een kerkdienst moetfijn zijn voor iedereen, niet alleen voor de organist en de orgelliefhebbers.

martin mans muziek? die heb ik ook wel gespeeld. Maar de meeste organisten spelen niet precies wat er staat en dan wordt het inderdaad een zooitje. Die muziek is voroal geshikt voor kerken met goede acoustic en humorvolle mensen.
Ik geef hem groot gelijk als hij de psalmen wat wil opleuken. Er zijn zulke gave dingen in, waarom zingen we ze dan zo beroerd!!!

Terug naar “Archief”