Waarom willen refo's alleen orgel in de kerk horen?
Een paar eeuwen geleden waren muziekinstrumenten uit de boze, toen werd het orgel ingevoerd en nu zijn alle muziekinstrumenten behalve het orgel verboden.
dat was de eerste vraag geloof ik in deze topic. Welkom, ik ben hier voor het eerst, haha.
Is het wel zo dat alle instrumenten behalve het orgel zijn verboden? waar staat dat? Het is misschien alleen gebruikelijk dat er door orgel begeleid wordt?
Ik heb zelf een aantal jaar begeleid op orgel en ik weet dat sommigen dat fijn vonden. anderne vonden het afschuweljik omdat ik er teveel 'evangelische' liederen door heen gooide (dieanderen dus weer juist gaaf vonden).
Ik denk dat het totaal niet uitmaakt welk instrument er in de kerk staat. De psalmen kan je prima begeleiden met ieder instrument, al zal je als je met piano als hoofdinstrument gaat werken de manier van zingen moeten aanpassen. maar het kan wel! de gemeente moet dan ritmisch gaan zingen en niet de rusten te lang aanhouden zoals meestal gebeurd in dekerken. Ook moeten ze dan de halve noten echt als halfve noten gaan zingen en niet als driekwart noten.
In een eredienst gaat het erom dat je God wilt eren omdat wat Hij voor ons gedaan heeft! Lofzang dus, aanbidding. Een muzikant, welke dan ook, moet dienend de dienst binnen gaan en weten wat hij gaat spelen en waar de preek over gaat. Dan kan je een fijne dienst meemaken!
Als je de aanwezigheid van Godkunt voelen in een dienst, dan maakt het instrument echt niet meer uit.
Een orgel kan je mooi vinden of niet mooi. Maar dat is smaak.
Dat er doro organisten getiraniseerd wordt, daar ben ik helemaal mee eens. Ik denk dat rganisten er vanuit moeten gaan dat de meerderheid in de gemeente niet van orgelmuziek houdt en dus niet voor hun plezier naar lange vorospelen en ingewikkelde klassieke zenuwachtige muziek willen luisteren. Een kerkdienst moetfijn zijn voor iedereen, niet alleen voor de organist en de orgelliefhebbers.
martin mans muziek? die heb ik ook wel gespeeld. Maar de meeste organisten spelen niet precies wat er staat en dan wordt het inderdaad een zooitje. Die muziek is voroal geshikt voor kerken met goede acoustic en humorvolle mensen.
Ik geef hem groot gelijk als hij de psalmen wat wil opleuken. Er zijn zulke gave dingen in, waarom zingen we ze dan zo beroerd!!!