Vrienden met groot leeftijdsverschil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2005 13:20

Nah, een bepaald gevoel van vertedering kan ik me ook nog wel voorstellen, maar dan krijg je meer een soort vaderlijke relatie. Dat staat dan wel heel ver af van een gelijkwaardige liefdesrelatie en is op geen enkele gezonde manier levensvatbaar.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 dec 2005 13:28

Vertedering, oké, dat zou ook kunnen, maar volgens mij zit dat niet in je buik :wink: En inderdaad, dan is er zeker nog steeds geen sprake van een gelijkwaardige liefdesrelatie
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2005 13:59

Het was zo eens een gedachte van mij. Het is nou bepaald niet zo dat ik op het punt sta om zo iemand te vragen.
Ik vond het gewoon eens interessant om te weten hoe anderen tegen zoiets aankijken. Tot nu toe blijkt dat dus erg afkeurend te zijn.

Je zult je dan misschien afvragen: waarom kom je dan op zo'n idee?
Nou, het leven gedraagt zich niet zo keurig geplaveid als dat wij zelf wel willen. Dat betekent dus dat je met de meest onpraktische dingen te maken kan krijgen. (Het zal de humor van ons bestaan wel zijn. :lol: ) Toch eens leuk om te horen hoe anderen met dat onpraktische omgaan.
Natuurlijk is het handig als je een dame tegenkomt van volwassen leeftijd die het helemaal is voor je. Maar hoe vaak gebeurt dat...??
Dan kan het uiteraard gebeuren, dat je onder de volwassen dames niemand tegenkomt die je heel bijzonder interessant vindt, maar dat je per ongeluk in gesprek raakt met zo'n jong kind, en dat het naar meer gaat voelen (vertedering inderdaad). En da's toch knap irritant, want je vraagt dan niet zo maar even: 'Zeg, is het een ideetje als wij eens samen daarheen (bv. een eetgelegenheid) gaan?' Terwijl je dat bij iemand van volwassen leeftijd wel kan doen.

Wel weet ik van de theoloog Herman Bavinck, die op zijn 50ste trouwde met een vrouw van 25. Groot leeftijdsverschil! Blijkbaar komen die relaties dus toch wel voor, al nam hij haar niet al op 15-jarige leeftijd. (Geen idee of hij haar toen al kende.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2005 14:04

Boekenlezer schreef:Toch eens leuk om te horen hoe anderen met dat onpraktische omgaan.

Toen ik dit typte, zag ik bovenin het beeld de tekst staan - in die reclamebanner: seksueel misbruik.
Inderdaad ja, zo pakken sommigen dat aan! :?
Dat doe ik toch maar liever niet!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2005 14:07

Kijk, 50 en 25 is al heel iets anders dan 30 en 15 omdat je dan iig allebei volwassen bent (alhoewel nog wel best een andere levensfase natuurlijk). Verder heb ik het idee dat men in die tijd vaak ook trouwde om maar iemand te hebben om de was op te vouwen, niet te hoeven branden en nakroost te kunnen verwekken en niet altijd zozeer omdat er sprake was van een hoge mate van geestelijke eenheid.

Ik begrijp niet hoe je een gevoel van vertedering in verband kunt brengen met het met iemand uitgaan als potentiële relatiepartner. Dat laatste doe ik toch alleen maar met vrouwen die ik interessant vind om mee te converseren en die bevinden zich noodzakelijkerwijs in dezelfde leeftijdscategorie. (Ik heb dan itt de meeste mannen ook nog nooit iets gehad met een jongere vrouw :) )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 dec 2005 14:27

Aragorn schreef:Kijk, 50 en 25 is al heel iets anders dan 30 en 15 omdat je dan iig allebei volwassen bent (alhoewel nog wel best een andere levensfase natuurlijk). Verder heb ik het idee dat men in die tijd vaak ook trouwde om maar iemand te hebben om de was op te vouwen, niet te hoeven branden en nakroost te kunnen verwekken en niet altijd zozeer omdat er sprake was van een hoge mate van geestelijke eenheid.

Je zou je dan toch kunnen afvragen waarom H. Bavinck dan niet eerder aan de vrouw ging. Dan heeft hij het nog lang alleen kunnen redden.
Overigens, iemand bij mij thuis die o.a. de was voor mij opvouwt zou ik ook heel handig vinden! :D Maar als dat alles is wat ze voor me zou zijn, dan zou ik me er toch niet zo gelukkig mee voelen.
Nakroost verwekken bij een vrouw waar ik niet van houd lijkt mij dus echt HELEMAAL NIKS! Ik ben benieuwd hoe Jakob dat deed met Lea... brrr! Lijkt me meer voor de hand liggen om zo iemand seksueel totaal niet aan te raken, en van je af te houden.

Aragorn schreef:Ik begrijp niet hoe je een gevoel van vertedering in verband kunt brengen met het met iemand uitgaan als potentiële relatiepartner. Dat laatste doe ik toch alleen maar met vrouwen die ik interessant vind om mee te converseren en die bevinden zich noodzakelijkerwijs in dezelfde leeftijdscategorie. (Ik heb dan itt de meeste mannen ook nog nooit iets gehad met een jongere vrouw :) )

Denken en doen is twee. Denken kun je over alles. Vooral als je flink fantasie hebt. Voor doen ga je echter je verstand gebruiken.
Overigens zijn er soms ook jongere meisjes, met wie ook best te praten valt. Al is dat denk ik meer uitzondering dan regel.

jbmz

Berichtdoor jbmz » 21 dec 2005 17:34

Overigens zijn er soms ook jongere meisjes, met wie ook best te praten valt. Al is dat denk ik meer uitzondering dan regel.

Er wordt wel beweert dat meisjes emotioneel sneller volwassen zijn...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2005 17:41

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:Kijk, 50 en 25 is al heel iets anders dan 30 en 15 omdat je dan iig allebei volwassen bent (alhoewel nog wel best een andere levensfase natuurlijk). Verder heb ik het idee dat men in die tijd vaak ook trouwde om maar iemand te hebben om de was op te vouwen, niet te hoeven branden en nakroost te kunnen verwekken en niet altijd zozeer omdat er sprake was van een hoge mate van geestelijke eenheid.

Je zou je dan toch kunnen afvragen waarom H. Bavinck dan niet eerder aan de vrouw ging. Dan heeft hij het nog lang alleen kunnen redden.
Overigens, iemand bij mij thuis die o.a. de was voor mij opvouwt zou ik ook heel handig vinden! :D Maar als dat alles is wat ze voor me zou zijn, dan zou ik me er toch niet zo gelukkig mee voelen.
Nakroost verwekken bij een vrouw waar ik niet van houd lijkt mij dus echt HELEMAAL NIKS! Ik ben benieuwd hoe Jakob dat deed met Lea... brrr! Lijkt me meer voor de hand liggen om zo iemand seksueel totaal niet aan te raken, en van je af te houden.

Ach, het klinkt misschien wat apart, maar de meeste mensen zijn er wel toe in staat hoor. :)

Aragorn schreef:Ik begrijp niet hoe je een gevoel van vertedering in verband kunt brengen met het met iemand uitgaan als potentiële relatiepartner. Dat laatste doe ik toch alleen maar met vrouwen die ik interessant vind om mee te converseren en die bevinden zich noodzakelijkerwijs in dezelfde leeftijdscategorie. (Ik heb dan itt de meeste mannen ook nog nooit iets gehad met een jongere vrouw :) )

Denken en doen is twee. Denken kun je over alles. Vooral als je flink fantasie hebt. Voor doen ga je echter je verstand gebruiken.

Klopt, maar mijn denken kan er al niet bij dat het mogelijk is om gelijkwaardig en boeiend met iemand van 15 te praten. En ik moet de eerste 15jarige nog tegenkomen waar 'mee te praten valt' in de zin zoals jij nu bedoelt (en dan ben ik nog maar 20). Waar praat je dan over en welke raakvlakken heb je?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 dec 2005 19:16

jbmz schreef:

Er wordt wel beweert dat meisjes emotioneel sneller volwassen zijn...

... maar ze (we) zijn echt nog niet op hun 15e emotioneel volwassen, hoor!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

jbmz

Berichtdoor jbmz » 22 dec 2005 11:21

jbmz schreef: Er wordt wel beweert dat meisjes emotioneel sneller volwassen zijn...

LeChat schreef:... maar ze (we) zijn echt nog niet op hun 15e emotioneel volwassen, hoor!

of ze écht helemaal volwassen zijn weet ik inderdaad ook niet, maar er zijn er wel:
Al is dat denk ik meer uitzondering dan regel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2005 12:37

Wie zijn er wel? Meisjes die je op hun 15e (emotioneel) volwassen kunt noemen? :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 dec 2005 12:39

Aragorn schreef:Wie zijn er wel? Meisjes die je op hun 15e (emotioneel) volwassen kunt noemen? :roll:
Men zegt, ik geloof het eigenlijk niet :) Ze lopen wel 2 jaar voor op jongens, ze zijn dan te vergelijken met een 17 jarige jongen qua emotionele ontwikkeling/lichamelijk ontwikkeling..

Maar ik kan eerlijk zeggen dat ik op mijn 17e verre van emotioneel ontwikkeld was :D ik was wel zwaar emo, maar dat is wat anders..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 dec 2005 13:21

Hahaha, ik geloof er nix van... al denken ze zelf misschien van wel. Ik ben nu 24 en begin me langzamerhand enigszins volwassen te voelen. Maar dat ligt er vast ook aan dat ik nog student ben. Misschien praat ik over een paar maanden heel anders hierover ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 dec 2005 13:24

Alles is best, als je maar niet over borstvoeding en zwangerschappen gaat praten :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 dec 2005 13:31

Huh? Ik ben nog niet eens getrouwd! En denk je nou echt dat ik studeer om zwanger te worden?

Terug naar “Archief”