Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 06 jan 2006 14:45

De oorsprong van de dromenvanger ligt bij de indianen in Noord-Amerika. Ze geloven dat het zelf maken en ophangen van een dromenvanger boven het bed nare dromen weert. Eeuwenlang al maken Indianenouders dromenvangers om boven het bedje van hun kinderen te hangen. Men gaat ervan uit dat de hemel doorweekt is met dromen, goede en slechte. Tijdens de nacht worden de nare dromen gevangen in het ‘web’ en volgens de legende worden ze bij het eerste ochtendlicht vernietigd. Fijne dromen kunnen ongehinderd hun doorgang in het centrum van de dromenvanger vinden en treden daarmee het leven binnen van de dromer.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jan 2006 20:58

puur psychologisch in feite. Zolang je denkt dat het werkt, werkt het ook.
Net zoals die test met aspirines/pijnstillers/etc. Ze gaven rode en blauwe suikerpillen aan een serie proefpersonen en zeiden dat het slaappillen waren. De blauwe zouden slaapverwekkend zijn en de roze oppeppend.
En werkelijk, na het innemen van de blauwe pillen voelden laten we zeggen 4 van de 10 personen zich slaperig worden.

In werkelijkheid waren het gewoon suikersnoepjes.

Magie lijkt interessant, goed en misschien wel zinvol/nuttig, maar is het in feite niet. De mens heeft enige macht gekregen en kan opgaan in de natuur (wicca) en daar veel uithalen. Per definitie niet verkeerd, maar zodra er machten/goden geaccepteerd worden buiten YHWH en er een zekere occulte (gesloten kring) groepering gecree-erd wordt (covens in de wicca) met verschillende klassen "priesters en priesteressen" ga je al snel in de richting van oude heidense religies en uitingen daarvan.

Mensen zijn religieus ingesteld, en er mag zeker aandacht en liefde en zorg(zaamheid) aan de natuur en aanverwanten zaken zijn, maar de grens moet getrokken worden. Geen andere goden naast YHWH. Ze zijn er wel, maar YHWH is jaloers en duldt geen andere goden naast hem, als extra.
Verder is de mens ondanks zijn originele kracht en macht niet sterk genoeg om DE geestelijke wereld aan te kunnen. Zich ermee inlaten wel, maar er is geen controle op, sterker nog: de geestelijke wereld krijgt al snel controle over de mens en dan zit de mens gevangen.

En is dat geestelijke vrijheid? Jezus' juk is zacht en zijn lasten zijn licht. Het witte kleed en een lauwerkrans als prijs.
what the soul hides, blood tells

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 27 jan 2006 12:17

puur psychologisch in feite???

Denk dat we de geestlijke wereld niet als enkel psychologisch af kunnen doen hoor.
Er is wel meer aan de hand dan enkel het "verklaarbare".
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2006 12:26

peter77 schreef:puur psychologisch in feite???

Denk dat we de geestlijke wereld niet als enkel psychologisch af kunnen doen hoor.
Er is wel meer aan de hand dan enkel het "verklaarbare".

ben ik het helemaal mee eens...

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 27 jan 2006 12:54

Hoi Riska

:lol:

We moeten inderdaad de "geestelijke" wereld niet weg redeneren uit alles om ons heen. Overdrijven in ook een vak en het andere uiterste is achter elke boom een duiveltje te zien, doch voorzichtigheid is zeker op zijn plek met de hedendaagse zogenaamde onschuldige vaak uit andere godsdiensten voorkomende dingen en gebruiken di ewel eens veel meer kunnen zijn dan psychologisch alleen

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 27 jan 2006 23:31

ik haakte specifiek in op die dromenvanger, die blijkbaar werkt. En waarom werkt het? Gewoonweg een vaag dingetje boven je bed. Zeg je kind dat het een dromenvanger is en het kind gelooft dat het werkt. Gevolg: minder tot geen dromen meer. Behold, het werkt.

Puur psychologisch.
Dat ergens op zo'n punt een deurtje opengelaten wordt voor geestelijke machten is een ander verhaal.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 10:19

Puur psychologisch.
Dat ergens op zo'n punt een deurtje opengelaten wordt voor geestelijke machten is een ander verhaal.

Dat is nu juist hetzelfde verhaal. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Als je zegt: het is puur (enkel psychologisch) maar dat er toch ook nog een "geestelijk" kantje aanzit, klinkt dat een beetje als een tegenstelling.
Begrijp wel wat je wil zeggen en ik wil ook weer niet vervelend gaan lopen zaniken. Maar ik weet uit ervaring dat dit soort puur psychologische dingen veelal helemaal niet zo neutraal zijn als jij ze wilt doen overkomen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 11:23

pure focus op de "dromenvanger".
Wat doet zo'n ding. Het vangt enge dromen op. Als je daar van overtuigd bent en er aan gewend bent geraakt, slaap je vanzelf rustiger. Dat is gewoonweg een psychologische inwerking op je geest. Dat kun je met meerdere dingen gebruiken. Een aspirientje werkt, maar het hoeft niet, als je geest er geen zin in heeft. De geest is sterk, en als je dat kunt beinvloeden kun je veel bereiken.
Psychologisch. Niets meer en niets minder.

Genoeg geestelijke machten etc. Dat is gevaarlijk en tegelijkertijd erg interessant. Een dromenvanger mag dan verbonden zijn met zo'n geestelijke wereld, ik zie er eenvoudigweg een psychologisch trucje in. Daarnaast is het maar net welke intentie je verbindt aan de dromenvanger:

- het "vangt" je enge dromen op zodat je rustig slaapt (tamelijk onschuldig)
- het "vangt" enge dromen op die worden veroorzaakt door de boze geesten in de lucht (is enigszins minder onschuldig)

Het zit m in de intentie die je aan een dromenvanger koppelt. Als iemand zo vaag wil zijn om een dromenvanger te gebruiken met manier 1 dan heb ik daar niets op tegen. Ik gebruik zelf ook een aantal psychologische hulpmiddelen, zoals de klok voor zetten "to fool myself" en de wekker nooit op het hele of halve uur te zetten maar altijd 1 minuut daarover heen. Heeft in de verte misschien iets weg van bijgeloof, maar het is gewoon een gewoonte, een soort van autisme. En zo zijn er nog veel meer dingen.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2006 11:45

Serenity schreef:een soort van autisme

Automatisme bedoel je denk ik - autisme is héél iets anders...

Ik denk gewoon dat een 'dromenvanger' een goede hulp is wanneer een kleuter bang is voor enge dromen.
We moeten niet overál iets ergs achter zoeken.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 11:50

Bijzonder dat men dit ding als neutraal wil beschouwen. Als ik het woord dromenvanger intyp in een zoekmachine op internet krijg ik allemaal sites van magie en spiritisme. Maar wil er geen punt van maken. Ik zie de zaak anders. Als een kind nare dromen heeft kan je het beter in de rust en vertrouwen brengen van het werkelijke feit dat de Here Jezus bij hen is in plaats van een amulet dat boven het bed hangt, waar het kind zijn vertrouwen op zou moeten stellen omdat het slechts psychologisch zou zijn. Maar wie ben ik?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 12:01

jij bent iemand die mogelijk gevaren ziet, en dat kan best positief zijn. Maar pas op dat je niet doorschiet.

Een dromenvanger is populair in paganistische stromingen ja.
Check de gemiddelde wieg, en zitten toch vaak van die poppetjes en speeltjes boven? Kan het kind naar kijken, aandacht aan geven etc. Maar het werkt op psychologisch. Haal het weg en het kind is z'n houvast en structuur kwijt.

Niet iedereen is christen, dus niet iedereen zal een angstig kind geruststellen met het feit dat Jezus over ze waakt. Een dromenvanger komt dan sneller in aanmerking. Trouwens, lang niet iedereen is in zijn/haar nopjes met allerlei magische dingen als dromenvangers. Amuletten etc. Als iemand geen christen is wil dat niet zeggen dat hij/zij direct een wiccan is ofzo.
Er zijn mensen genoeg die zo'n dromenvanger maar onzin vinden. Gewoon niet zeuren: slapen jij. Ga schaapjes tellen etc.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 12:15

Was iedereen maar christen. :lol:

We moeten de kinderlijke fantasie niet onderschatten. Veelal kan het kind door het vertrouwen te zetten op iets dat in de grond tot het spirituele behoort, zijn geest daarmee openzetten voor latere ervaringen. Raad je aan het boekje "kind en occultisme eens te lezen." Als je christen bent tenminste.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 12:36

je kunt zeggen wat je wilt, maar wat doe je in feite als christen? Je zegt dat "Jezus over het kind waakt". Je zegt dus tegen je kind dat hij/zij het vertrouwen moet stellen op God/Jezus. Dat is net zo spiritueel, en puur filosofisch gezien is dat hetzelfde als je kind zeggen vertrouwen te stellen op de werking van een dromenvanger.

Of je nu je vertrouwen stelt op Jezus of dromenvangers/boze geesten, het is hetzelfde: het kind openstellen voor de geestelijke wereld.
Dat God/Jezus de veilige kant van de geestelijke wereld is waar je op kunt vertrouwen is alweer een secundair punt.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2006 12:39

peter77 schreef:Was iedereen maar christen. :lol:

We moeten de kinderlijke fantasie niet onderschatten. Veelal kan het kind door het vertrouwen te zetten op iets dat in de grond tot het spirituele behoort, zijn geest daarmee openzetten voor latere ervaringen. Raad je aan het boekje "kind en occultisme eens te lezen." Als je christen bent tenminste.

Sorry, maar ik heb het gevoel dat je overal spoken ziet ( een uitdrukking, die misschien nu wel erg op zijn plaats is... :wink: )
Doet mij denken aan voeding. We moeten dit en dat eten en ineens mag het niet meer, want hier krijg je kanker van, daar krijg je dit van en van weer wat anders dat. In feite zou je niks meer mogen eten en drinken.
Zo is het ook met allerlei dingen die in het normale leven voorkomen.
IK heb mijn kinderen gewoon de sprookjes voorgelezen en verteld. Dat is niet de deur openzetten voor weet-ik-veel-welk occultisme ook.
Je moet kinderen vanaf het begin ook leren wat wel en wat niet goed is en bepaalde dingen gewoon spelenderwijs doen.
Naarmate het kind ouder wordt weet het drommels goed wat in feite een gebaar geweest is en wat niet.
Wij hebben in de eerste plaats ervoor te zorgen dat onze kinderen veilig opgroeien. Bekend is dat in dromen allerlei dingen terugkomen die overdag beleefd zijn en ervaren. Aan goede dingen, maar ook aan angsten. En een kleuter heeft ontzettend veel te verwerken wat hem/haar angst inboezemt, dat komt dan in nachtmerries terug. Een tijdje die 'dromenvanger' of welk ander ding ervoor gebruiken, is niet erg. Er komt, als de opvoeding goed is, een moment dat het kind weet dat het in feite flauwekul was. Maar het heeft het kind er wél doorgeholpen en het heeft geleerd dat het op de ouders mag terugvallen.

Als volwassene heb ik een periode gehad dat ik donkere dromen had. Laat ik het zomaar stellen. In het liedboek van de kerken staat een prachtig Avondlied.

"Wanneer mij slapeloosheid kwelt,
geef dat uw Geest mij vergezelt.
Laat mij niet raken in de macht
der boze geesten van de nacht.

De dromen gaan hun eigen weg,
neem Gij hun duister dreigen weg,
verjaag de wolven van uw schaap
want ik ben weerloos als ik slaap"
(387: 5 en 6)

Naast het spelletje (en meer is het echt niet) met de dromenvanger zingen wij toch ook met het kind een avondgebedje als: "Ik ga slapen ik ben moe, 'k sluit mijn beide oogjes toe, Here houdt ook deze nacht, over mij getrouw de wacht"?
Het ene ontkracht niet het andere, het kind ontdekt heus wel wat altijd geldt en wat alleen maar bij het kleuter zijn hoorde...

En het belangrijkste in deze: wij mogen leven uit de wetenschap dat God het kwaad heeft overwonnen. Door als angstige mensen te leven die bang zijn dat achter alles het kwade schuilt, doen wij onrecht aan God en geven wij er blijk van eigenlijk niet te geloven dat God dat kwaad heeft overwonnen...

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 12:51

Wat een hoop tekst. Moet ik dat alles lezen?
Wil enkel zeggen: Geen mens is zo doof als diegene die niet wil horen

Terug naar “Archief”