@stotterende Refowebbers:-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 11 sep 2006 20:57

Hier nog zo'n geval, al is het bij mij meer zo dat ik sneller denk dan praat. Doordat je in je gedachten verder bent stotter je. Erg vervelend voor anderen, al heb ik er zelf weinig last van (zo ernstig is het niet). Toch heb ik wel zoiets van: Ik wil ook normaal praten. 2 vrienden van me zijn logopedist en raden me aan om rustig te praten en goed adem te halen. Neem de tijd voor wat je zegt.

Raido: Dat met die arm schuin voor je: Rechterhand naar linkerzij of anders? Interessante theorie iig.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 sep 2006 20:29

Foefjes helpen toch maar een poosje. :P
Ik heb welles dak dan ga kuchen voor dat ik wat zeg. Zoiets als *kuch* en dan blablabla voor zover het er vloeiend uitkomt. :mrgreen: :?

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 12 sep 2006 21:14

Yael schreef:Foefjes helpen toch maar een poosje. :P
Ik heb welles dak dan ga kuchen voor dat ik wat zeg. Zoiets als *kuch* en dan blablabla voor zover het er vloeiend uitkomt. :mrgreen: :?

Hahahha, ik word nijdig als er iemand door me heen praat, dan wil ik nog wel es ff haperen. :oops: Maar net zoals ik zei.. ik spreek uit eigen ervaring dus niet boos worden. Stotteren zit tussen de oren, wees zeker van jezelf denk na voordat je wat zegt en je stottert nooit meer.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 13 sep 2006 18:38

J@Sp3R schreef: Stotteren zit tussen de oren, wees zeker van jezelf denk na voordat je wat zegt en je stottert nooit meer.

:?: :?: :?:

dat dachten ze 50 jaar geleden.........

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 14 sep 2006 13:21

Bij dat stotteren lijkt het een beetje op waar ik mee zit. Je vindt jezelf heel normaal. Maar met iets vrij simpels heb je onbeschrijfelijke moeite.

Ikzelf vang geen non- verbale signalen op. Mijn hersenen bepalen mij niet bij de toon waarmee iets wordt gezegd. Ik schaal het danook bijna nooit goed in.

Ik maak heel slecht vrienden. Het is voor mij moeilijk een beetje normeel gesprek op gang te houden zonder in een van de bekende vallen te trappen.

Dat zijn: te hard of te zacht praten, teveel of te weinig gebaren. Te dichtbij of te veraf staan. Telang ergens over doorgaan. Te smalle belangstelling. Vaak over hetzelfde beginnen.

J@Sp3R

Berichtdoor J@Sp3R » 14 sep 2006 14:14

Stylus schreef:Bij dat stotteren lijkt het een beetje op waar ik mee zit. Je vindt jezelf heel normaal. Maar met iets vrij simpels heb je onbeschrijfelijke moeite.

Ikzelf vang geen non- verbale signalen op. Mijn hersenen bepalen mij niet bij de toon waarmee iets wordt gezegd. Ik schaal het danook bijna nooit goed in.

Ik maak heel slecht vrienden. Het is voor mij moeilijk een beetje normeel gesprek op gang te houden zonder in een van de bekende vallen te trappen.

Dat zijn: te hard of te zacht praten, teveel of te weinig gebaren. Te dichtbij of te veraf staan. Telang ergens over doorgaan. Te smalle belangstelling. Vaak over hetzelfde beginnen.

Poeh man zo had ik het niet bekeken, sterkte man... ik zou eerlijk gezegd je geen tips kunnen geven :oops: :cry: *kan wel heel wijs wat zeggen, maar weet het echt niet*. Succes ermee.. ik laat je het zeker horen als ik je ergens mee kan helpen.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 14 sep 2006 20:04

No hard feelings, hoor. Als je er meer van wilt weten: tik bij google in: syndroom EN asperger.

Dat stotteren zit er vaak ook zo diep in, dat het wel lijkt alsof er wat draadjes in je hersenen los zitten.

Aspies, zo heten wij, zijn ook normaal of bovenontwikkeld, net als stotteraars. Alleen we komen over als gekke henkie' s omdat we weinig zelfvertrouwen uitstralen. We hebben het idee, dat we op de verkeerde planeet zitten. Tik dus ook in "wrong planet " op google.

Kijk, je hebt natuurlijk nerds en nerds. Maar wij zijn de kampioenen. We pikken niks op wat te maken heeft met relationele ondefinieerbare signalen, die voor die andere 169 van de 170 mensen zo maar even gratis door de hersenen worden vertaald.

Bovendien hebben we een nogal hoekig onbeholpen bewegingspatroon en zit er nou niet zoveel uitdrukking op onze gezichten.....

Kleinigheidjes misschien, hoor. Maar in een gezelschap ben je eigenlijk altijd wel het lulletje. Omdat je niet klikt met de meesten. Wel met die enen andere aspie, tenminste als er 340 mensen rondlopen. Moet je die ene andere wel even opsporen... Vaak pikken we grappen verkeerd op. We kunnen de bijklanlen in de stem niet plaatsen. Reageren er allemaal dus te heftig op. Val je wel even buiten de boot... Foutje.....

Neurobiologisch... Paar genen dwarsgeplaatst of zo. Niet te genezen. We doen het met intelligente manouvres, die het echte nooit kunnen evenaren. Nerds. Maar dan erger. Bestaat wel in verschillende mate en varianten. Maar er zijn enkele basisvoorwaarden. Zie Google.

Ik wacht af wat het diagnose- onderzoek, dat over een half jaar pas kan beginnen, zal uitwijzen.
Laatst gewijzigd door Stylus op 14 sep 2006 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 14 sep 2006 20:05

Foutje in de bediening van het equipment.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 sep 2006 20:18

Je verteld het zo 'koud', ongevoelig, maar zie ik het verkeerd als ik een hoop emotie achter die woorden lees?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 14 sep 2006 20:28

en stotter je ook style?

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 14 sep 2006 20:46

L'être extraterrestre schreef:Je verteld het zo 'koud', ongevoelig, maar zie ik het verkeerd als ik een hoop emotie achter die woorden lees?

Tuulluk. Emotie is er wel.

Wat ik vande week tegen iemand zei: Je voelt het als een ontluistering van je identiteit. Maar ik vergelaak het direct met het syndroom van Dawn. Ontluistering? Je bent altijd al zo geweest.

Maar nu ken je de echte bron! Een vijand die doorlopend met je mee heeft gelopen. Dat wel.

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 14 sep 2006 20:49

tweetietwee schreef:en stotter je ook style?

Ik heet Stylus. Nee, ik stotter niet zelf. Maar deze afwijking van mij heeft ook storende invloed op wat je zegt. Je stem klinkt monotoon en je kunt er niet de non- verbale expressie in leggen, waarmee de normale hersendelen van anderen van de mij onbekende signalen worden voorzien.

Waarom krioelen mensen op recepties door elkaar heen en gaat dat zo gesmeerd? Het gaat allemaal buiten me om... Dat rouleren en snel gesprekken aanknopen is voor iemand als ik een onmogelijke opgave.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 sep 2006 15:08

Stylus schreef:Ik wacht af wat het diagnose- onderzoek, dat over een half jaar pas kan beginnen, zal uitwijzen.

He, ik dacht dat uit het topic dat je erover geopend hebt te begrijpen dat je al een diagnose hebt. Maar dat is dus niet zo? Naar dat het zo lang moet duren.

Het is absoluut geen kleinigheid om geen nonverbale signalen op te vangen. Men gaat er nu eenmaal vanuit dat je dat wel doet, en het schijnt nogal belangrijk zijn.
Zit je ook op het autsiderforum?

Stylus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Stylus » 16 sep 2006 20:03

Airke schreef:
Stylus schreef:Ik wacht af wat het diagnose- onderzoek, dat over een half jaar pas kan beginnen, zal uitwijzen.

He, ik dacht dat uit het topic dat je erover geopend hebt te begrijpen dat je al een diagnose hebt. Maar dat is dus niet zo? Naar dat het zo lang moet duren.

Het is absoluut geen kleinigheid om geen nonverbale signalen op te vangen. Men gaat er nu eenmaal vanuit dat je dat wel doet, en het schijnt nogal belangrijk zijn.
Zit je ook op het autsiderforum?

O, je hebt gisteren gereageerd. Ik was al bang dat ik niet snel genoeg zou zijn met mijn reactie.

Nee, mijn diagnose- onderzoek begint over een half jaar of zoiets. Maar ik weet zeker dat het zo is, voor mezelf dan. Alle kenmerken zijn namelijk aanwezig.

Inderdaad jammer, dat gemis. Maar zie het ook maar een beetje zo: ik weet neit wat ik mis. Daarom mis ik het dus minder. Maar al die voorvallen kleuren zich nu anders in. Dat begrijp je, Ik heb nu wat gelezen op het web en vbanuit de bieb. Dat kwam nogal aan allemaal. En ook dat herkauwen allemaal. Ik denk echter dat ik mezelf in de tussentijd niet ga belasten met allerlei extra zaken als niet- christelijke fora en zo. Op een forum als dit is het geen enkel probleem, hoor.

Ik heb waarschijnlijk een milde variant. Het is namelijk een spectrum, waarin je ergens een plekje hebt qua intensiteit en qua gekleurdheid.

Ik wil me dus niet zo graag spiegelen aan anderen en zo. Ik wil dat half jaar graag weer terechtkomen op de technieken die ik automatisch daarvoor gebruikte , toen ik dacht dat ik gewoon alleen een achterstand had.

Ik vind het nog steeds raar dat er van die handicaps zijn, die je op zo'n schlemielige manier op het verkeerde been zetten. Ik zocht de oorzaken in van alles, gedeeltelijk misschien nog terecht ook.

Even een half jaar niet fileren. Niet proberen alles uit elkaar te houden, even op de ouwe voet doorgaan. Hoe ging dat ook al weer. Grappig, dat wel zeg...

Maar zo'n discussie als dit op dit forum vind ik prima hoor. Moet toch kunnen?

Terug naar “Archief”