Voorbestemd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 nov 2005 21:21

Marnix schreef:Wel is het opvallend, dat die mensen die worden aangesproken als uitverkorenen, toch worden aangespoord om te volharden, om de eeuwige krans te krijgen. Blijkbaar is die aansporing wel nodig, en is het niet al een feit dat we die krijgen omdat we immers bekeerd zijn. We moeten volharden, de wedloop uitlopen. En daar is niets remonstrants aan.

Hier ben ik het wel met je eens. Het gaat mij erom dat als je tot geloof bent gekomen, je weten mag dat je het eeuwige leven hebt. Je bent overgegaan uit de duisternis naar het licht. Nooit kan iemand (of jezelf!) dat nog veranderen. De mogelijkhied om verloren te gaan is dan uitgesloten.
Natuurlijk is er de roeping om te volharden. De gelovige zal niets liever willen dan dat en er naar streven. Maar niet meer met de onzekerheid van 'als ik niet volhard ga ik alsnog verloren'. Als het de houding op zou leveren van 'nu ben ik bekeerd en alles gaat goed' dan ben je helemaal niet bekeerd.
Neem de vergelijking met zondigen. God wil ons, iedere keer als wij de zonde doen, vergeven wanneer wij die belijden. En toch zal dat voor de gelovige niet betekenen: nu zondig ik maar. Sterker nog, juist het feit dat God de zonde wil vergeven, maakt dat ik de zonde nog erger vind. En toch hoef ik niet krampachtig te zijn: stel je voor dat ik zondig dan ga ik verloren.
Hopelijk heb ik een beetje duidelijker gemaakt wat ik bedoel :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 nov 2005 21:24

Marnix schreef:We moeten volharden, de wedloop uitlopen. En daar is niets remonstrants aan.

Daar is inderdaad niets remonstrants aan. Het is naar mijn mening wel remonstrants als je het uiteindelijke halen van de eindstreep afhankelijk stelt van de menselijke volharding. Daar gaat het mij om.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 09 nov 2005 21:27

Lalage schreef:
Raido schreef:
Happy One schreef:
Raido schreef:
Marnix schreef:Maar we denken te mensen over God als we daarom vaststellen dat het dus al vastligt en we geen verantwoordelijkheid daarin hebben.
Het ligt ook 'vast' in Gods besluit. Anders zou Hij zichzelf tegendenken/spreken. Je moet er echter geen conclusie aan verbinden, en helemaal niet de conclusie: dan komt het allemaal wel goed, als dat moet.

Waarbij het de vraag is of dat besluit alleen de verkiezing of ook de verwerping omvat. Persoonlijk geloof ik niet in een verwerping van eeuwigheid (of een dubbele predestinatie), en denk ik dus het eerste.
Uiteraard bestaat dat niet, dan zou God ongelofelijk hypocriet zijn, aan de ene kant zeggen dat Hij niet wil dat er een iemand verloren zou gaan maar al wel van eeuwigheid mensen verworpen zou hebben..

Karl Barth zei: 'Ik geloof niet in alverzoening, maar ik geloof wel dat Jezus iedereen verzoent.' En dat zeg ik hier met hem mee.

Bijbels bewijs? Misschien een hernieuwd topic :) ?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 nov 2005 22:16

Happy One: weet je wat het lastige van dat onderwerp is? Dat je er zoveel over kunt zeggen! Er zijn boeken vol over geschreven. Maar wie geinteresseerd is moet zeker eens de volgende website bekijken:
http://www.goedbericht.nl
Daar staat uitgelegd wat ik geloof ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2005 14:57

Happy One schreef:
Marnix schreef:We moeten volharden, de wedloop uitlopen. En daar is niets remonstrants aan.

Daar is inderdaad niets remonstrants aan. Het is naar mijn mening wel remonstrants als je het uiteindelijke halen van de eindstreep afhankelijk stelt van de menselijke volharding. Daar gaat het mij om.

Dat doe ik inderdaad niet. Maar het niet halen van de eindstreep kan wel een gevolg zijn van gebrek aan volharding. En daar ging het mij even om ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 nov 2005 15:02

Happy One schreef:
Marnix schreef:Wel is het opvallend, dat die mensen die worden aangesproken als uitverkorenen, toch worden aangespoord om te volharden, om de eeuwige krans te krijgen. Blijkbaar is die aansporing wel nodig, en is het niet al een feit dat we die krijgen omdat we immers bekeerd zijn. We moeten volharden, de wedloop uitlopen. En daar is niets remonstrants aan.

Hier ben ik het wel met je eens. Het gaat mij erom dat als je tot geloof bent gekomen, je weten mag dat je het eeuwige leven hebt. Je bent overgegaan uit de duisternis naar het licht. Nooit kan iemand (of jezelf!) dat nog veranderen. De mogelijkhied om verloren te gaan is dan uitgesloten.
Natuurlijk is er de roeping om te volharden. De gelovige zal niets liever willen dan dat en er naar streven. Maar niet meer met de onzekerheid van 'als ik niet volhard ga ik alsnog verloren'. Als het de houding op zou leveren van 'nu ben ik bekeerd en alles gaat goed' dan ben je helemaal niet bekeerd.
Neem de vergelijking met zondigen. God wil ons, iedere keer als wij de zonde doen, vergeven wanneer wij die belijden. En toch zal dat voor de gelovige niet betekenen: nu zondig ik maar. Sterker nog, juist het feit dat God de zonde wil vergeven, maakt dat ik de zonde nog erger vind. En toch hoef ik niet krampachtig te zijn: stel je voor dat ik zondig dan ga ik verloren.
Hopelijk heb ik een beetje duidelijker gemaakt wat ik bedoel :) .

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat de onduidelijkheid een beetje het gevolg is op de visie op volharding. Ik bedoel hiermee inderdaad niet dat je door goed te leven iets kan verdienen. Je zondigt als Christen inderdaad nog, maar je bent geen slaaf meer van de zonde maar vrij, je mag weten dat je door Hem bent vrijgekocht. Met volharden bedoel ik: Bij dat geloof blijven, vertrouwen op Christus... en niet de werken waarin dat tot uiting komt. Niets kan je scheiden van de liefde van Christus... als jij bij Hem blijft en in Hem blijft geloven... dat dit in werken tot uiting komt klopt, maar het doen van zonde zorgt dan niet voor onzekerheid, die zekerheid zit hem namelijk niet in de werken, waar in het offer van Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 15:20

Lalage schreef:Happy One: weet je wat het lastige van dat onderwerp is? Dat je er zoveel over kunt zeggen! Er zijn boeken vol over geschreven. Maar wie geinteresseerd is moet zeker eens de volgende website bekijken:
Ah alverzoening ;-) idereen komt in de hemel enzo :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 nov 2005 23:56

Raido schreef:
Lalage schreef:Happy One: weet je wat het lastige van dat onderwerp is? Dat je er zoveel over kunt zeggen! Er zijn boeken vol over geschreven. Maar wie geinteresseerd is moet zeker eens de volgende website bekijken:
Ah alverzoening ;-) idereen komt in de hemel enzo :)

ik zei dus:
Lalage schreef:Karl Barth zei: 'Ik geloof niet in alverzoening, maar ik geloof wel dat Jezus iedereen verzoent.' En dat zeg ik hier met hem mee.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 14 nov 2005 11:52

Marnix schreef:In Efeze 1 staat dat we al uitverkoren waren voor de grondlegging van de wereld.

Toch moeten we uitkijken dat we hierdoor geen verkeerde dingen gaan denken.
Mee eens Marnix. Als je denkt dat je al uitverkoren bent kan je in principe achterover leunen en denken: "Ik kom er toch wel, ik kom toch wel in de Hemel." En dát is juist verkeerd!
Door de Bijbel te lezen, Bijbelstudies te volgen, naar de Kerk te gaan en bijvoorbeeld te RW-en ( :lol: ) leer je (meer) over Jezus, de Bijbel en waarom alles moest gebeuren. Zo deel je meningen enz..
Ik heb die gedachte ook een tijdje gehad. "God weet toch al wat er met mij gebeurd dus ja, alles legt toch al vast wat ik doe dus in principe maakt het niet uit wat ik doe." Daar ben ik dus nu hard van teruggekomen.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2005 12:54

Annemieke86 schreef:
Marnix schreef:In Efeze 1 staat dat we al uitverkoren waren voor de grondlegging van de wereld.

Toch moeten we uitkijken dat we hierdoor geen verkeerde dingen gaan denken.
Mee eens Marnix. Als je denkt dat je al uitverkoren bent kan je in principe achterover leunen en denken: "Ik kom er toch wel, ik kom toch wel in de Hemel." En dát is juist verkeerd!
Door de Bijbel te lezen, Bijbelstudies te volgen, naar de Kerk te gaan en bijvoorbeeld te RW-en ( :lol: ) leer je (meer) over Jezus, de Bijbel en waarom alles moest gebeuren. Zo deel je meningen enz..
Ik heb die gedachte ook een tijdje gehad. "God weet toch al wat er met mij gebeurd dus ja, alles legt toch al vast wat ik doe dus in principe maakt het niet uit wat ik doe." Daar ben ik dus nu hard van teruggekomen.

Juist omdat we moeten volharden kan je idd niet achterover gaan leunen. Je uitverkiezing komt ook in je gedrag tot uiting... en als iemand denkt uitverkoren te zijn en vervolgens achterover gaat leunen, blijkt daaruit het tegendeel. Je kan alleen in het Koninkrijk komen als je opnieuw bent geboren.... en wedergeboorte heeft altijd een veranderde, actieve levensstijl tot gevolg. Geloof zonder werken is dood. Als we denken uitverkoren te izjn moet dat ook tot uiting komen... anders zijn we het niet.

Terug naar “Archief”