verkering: Mag je vriend/vriendin met een ander uit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2005 15:22

Toen ik verkering kreeg, ging ik niet om die reden m'n vriendschappen met jongens verbreken. Dat leek me grote onzin. Toen ik met een vriend van me een dagje ging wandelen, vond Borkdude dat eerst wel vreemd, maar toen hij hem eenmaal een keertje had ontmoet was het over. Het is misschien wel makkelijker voor je geliefde als je met een groepje weggaat, dan wanneer je een op een elkaar ontmoet. Maar aan de andere kant moet hij het gewoon maar accepteren. Nu gaat hij ook meer met vrouwen om (omdat hij van Enschede naar Nijmegen was verhuisd) en ik was benieuwd hoe ik daarop zou reageren. Wel: het kan me nog steeds niet jaloers maken, omdat ik gewoon het allerbeste bij hem pas. Maar we hebben inmiddels ook 3 jaar verkering en dan weet je ook wat je aan elkaar hebt. En wij zijn nu eenmaal allebei erg trouw, ook aan dingen als onze band, onze studentenvereniging enzo. Als Borkdude me zou vertellen dat hij met een ander meisje heeft gezoend, zou ik het echt niet geloven.

Wat wel veranderd is, is hoe ik met jongens omga: ik ben voorzichtiger in ze knuffels geven, wat ik vroeger heel vaak deed. Nu doe ik dat minder vaak en in ieder geval niet waar Borkdude bij is. Meiden: let op wat je doet, want je kunt bij een jongen veel meer gevoelens oproepen dan je door hebt door ze aan te raken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 okt 2005 15:37

UHm...nouja, ik heb 3 maanden verkering met een jongen die ik al heel wat langer ken, en met wie ik al lang bevriend was (dus: onze relatie van 3 maanden is heeeeel anders dan een relatie van 2 mensen die elkaar daarvoor bijna NIET kenden, omdat wij elkaar voor we verkering kregen eigenlijk al erg goed kenden)

Bij mij is het vooral aan de orde dat ik veel met jongens omga. Altijd al geweest. Binnen de kerk (onze wederzijdse vrienden dus) zijn vooral jongens.
Mijn vriend heeft eigenlijk bijna geen vriendinnen. Dus voor mij is het niet zo lastig, hij gaat alleen met jongens stappen, en met hun vriendinnen erbij.
In een vorige relatie was het vooral andersom, hij trok veel met meiden op, en dat vond ik vreselijk! Ik zag mezelf steeds tegenover de andere meiden en voelde steeds dat ik mezelf moest bewijzen. Dat is vreselijk irritant!!!!
Nu ik deze relatie heb, probeer ik niet teveel alleen met 1 jongen uit te gaan. Ik zit in een meidenklas gelukkig, en de enige jongen heeft een vriendin, en eens in de week ga ik fitnessen met Topkok, en dat zal zo blijven. Maar mijn vriend weet en vertrouwt mij dat ik echt niet naar een ander zal 'overstappen'. Al is het soms best lastig voor hem, omdat hij van een aantal jongens die hij kent en waar ik nu nog mee omga WEET dat ze ooit gek op mij zijn geweest (en dat is geen arrogantie, dat is waarheid, kan ik niks aan doen!)
Dus voor hem blijft het lastig, en ga ik zeker uitgaan met 1 jongen uit de weg idd

Maar het contact met die vrienden blijft bestaan, zeker wel! Alleen ga ik nu minder 'knuffeliger' met hen om, en neem een vriendin mee als ik uitga met ze, omdat ik weet dat mijn vriend het best lastig vind soms nog.

(en ik zal heel eerlijk zijn: ik voel nergens de behoefte om met een jongen uit te gaan dan met mijn eigen jongen ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 okt 2005 15:39

Wat wel veranderd is, is hoe ik met jongens omga: ik ben voorzichtiger in ze knuffels geven, wat ik vroeger heel vaak deed. Nu doe ik dat minder vaak en in ieder geval niet waar Borkdude bij is. Meiden: let op wat je doet, want je kunt bij een jongen veel meer gevoelens oproepen dan je door hebt door ze aan te raken.
Dat bedoel ik dus.. op zich geld dat ook wel voor meisjes maar je moest eens weten hoe intens ik een gewone knuffel ervaar *daarom wilde ik dat ook niet toen ik verkering had*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2005 17:42

ik heb ongeveer meer dan 2 jaar een relatie. We hebben relatie op afstand, en het wil regelmatig voorkomen dat ik uit ga met een groep vrienden. Omdat mijn vriend weet wat ik van die vrienden denkt, hoeft hij zich geen zorgen te maken.

Sinds kort heb ik weer een aantal oud klasgenoten ontmoet, erg gezellig, maar als ikd aar mee uit zou gaan, zou ik wel onbewust aandacht erop vestigen dat ik meer wil, dan dat de bedoelig is, omdat ik alleen weg ga.

Andersom vind ik dat precies eender. Als ik vind dat hij te veel met anderen weg gaat, dat ik niet wil, lijkt het mij dat er in de relatie iets niet in orde is. Ik dnek niet dat het jaloezie is, maar misschien wel een vorm van uitproberen tot hoever. Het lijkt mij teminste dat je een ander niet zou willen kwetsen, of onzeker zou maken over een relatie. LIjkt me niet echt gezond. Rekening houden met elkaar is daarin wel heel belangrijk!! En dan hou je ook rekening met een ander zn onzekerheden over de relatie. toch?

en wat missF zegt, geldt ook voor mij, k hoef niet met anderen uit, heb al genoeg aan me eigen vriend!! :lol: :lol: :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 okt 2005 18:25

Als je je relatie efficiënt om zeep wilt helpen, moet je vooral gaan claimen. Dan moet je jaloers gaan lopen doen als je partner al naar iemand van de andere geslachtelijke overtuiging kijkt, laat staan práát. Het beste is als je eist dat hij/zij al zijn/haar tijd met jou doorbrengt en gaan lopen mokken en pruilen als hij/zij toch iets voor zichzelf wil gaan doen. Dan moet je halverwege de avond in tranen bellen en de ander zich zo schuldig laten voelen dat hij naar huis/naar jou toe komt.

Maar dit moet je dus alleen doen als je heel snel van je relatie af wil
:wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2005 18:26

MrSokkie schreef:Als je je relatie efficiënt om zeep wilt helpen, moet je vooral gaan claimen. Dan moet je jaloers gaan lopen doen als je partner al naar iemand van de andere geslachtelijke overtuiging kijkt, laat staan práát. Het beste is als je eist dat hij/zij al zijn/haar tijd met jou doorbrengt en gaan lopen mokken en pruilen als hij/zij toch iets voor zichzelf wil gaan doen. Dan moet je halverwege de avond in tranen bellen en de ander zich zo schuldig laten voelen dat hij naar huis/naar jou toe komt.

wat anders? met ledige ogen toekijken hoe je de ander steeds meer en meer aandacht besteedt aan een ander???

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 27 okt 2005 18:41

Ik zou er weinig moeite mee hebben als ik overtuigd zou zijn dat we een gezonde , goede relatie hebben en hij helemaal voor mij gaat. Wanneer daar twijfels over zijn, denk ik dat je ook snel genoeg aan zijn intenties gaat twijfelen.
Ik heb zelf een erg goede vriend en het lijkt me een vedrietige gedachte niet meer met hem uit eten of aan de strandwandel te kunnen mocht ik een relatie krijgen.
Dat is ovrigens wel een voorwaarde, dat er met degene met wie hij uit gaat een vriendschap/collega-relatie bestaat. Niet dat hij met andere meisjes ''date'' puur voor de fun. DAt lijkt me tijd die in mij geinvesteerd zou moeten worden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 okt 2005 18:41

MrSokkie schreef:Als je je relatie efficiënt om zeep wilt helpen, moet je vooral gaan claimen. Dan moet je jaloers gaan lopen doen als je partner al naar iemand van de andere geslachtelijke overtuiging kijkt, laat staan práát. Het beste is als je eist dat hij/zij al zijn/haar tijd met jou doorbrengt en gaan lopen mokken en pruilen als hij/zij toch iets voor zichzelf wil gaan doen. Dan moet je halverwege de avond in tranen bellen en de ander zich zo schuldig laten voelen dat hij naar huis/naar jou toe komt.

Ja, dat heet claimen inderdaad. Maar er is een gezonde tussenweg! Het is NIET normaal als een jongen zo goed als alleen naar andere meiden kijkt, en andersom bij meisjes die zo naar jongens kijken ook.
Nadat ik een relatie heb gehad waarin ik me dus wel diegene voelde, die een vriendje had die vooral naar andere meiden keek, ben ik erg voorzichtig. In het begin van deze relatie was ik ook zeker erg bang dat hij hetzelfde zou doen, en ik voelde me erg claimerig. Maar dat heb ik nooit gezegd, omdat ik weet hoe vervelend dat is voor de ander. Maar nu kan ik gewoon eerlijk zeggen dat ik daar toen best mee zat. Maar nu is dat gelukkig helemaal over. Want ik snap best dat het voor die ander heel vervelend is. Maar op dat moment voelde ik dat wel, en was het voor mij net zo vervelend! Dus je kunt wel zeggen: goedzo, vooral claimen, daarmee help je je relatie in de vernieling, maar je helpt je relatie ook in de vernieling als je het tegengestelde doet van wat je voelt...

Dus is de middenweg het eerlijk zeggen en er eerlijk over praten :)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 okt 2005 18:50

Ik heb er geen moeite mee, en zodra ik een vriendin zou hebben die er moeite mee heeft dat ik met een vriendin op stap ga, dan kan haar biezen pakken. Ik beschouw het dan als een motie van wantrouwen. De vriendinnen met wie ik regelmatig optrek, ken ik al lange tijd, dus waarom zou er nu ineens wel wat moeten gebeuren? Kwestie van vertrouwen. En als er wel wat zou gebeuren, dan is het een teken aan de wand. Dan zou de huidige relatie toch wel gedoemd zijn te mislukken.
En dat geldt uiteraard ook vice versa, als ik moeilijk bij mijn vriendin zou gaan doen, dan mag ze ook mij eruit smijten....(hoewel ik toch hoop dat ik nog de eer aan mezelf zou kunnen houden... :wink: )
Ik weiger gewoon om vriendschappen op te geven voor een relatie, en omgegeerd van haar verwacht ik dat zij dat ook niet doet. Nergens voor nodig lijkt mij.

En je kent ze wel, die stelletjes, helemaal in elkaar opgaan, nooit meer met vrienden optrekken....dan gaat de relatie uit, en hupsakee....daar staan ze beiden weer alleen, maar dan ook zonder vrienden. Lijkt me echt geweldig hoor...zo Remy zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2005 18:58

ik ben miss wel iets anders. Ik vind wanneer ik een relatie heb, ik meer van hem mag verlangen en eisen dan een ander!!1

k denk niet dat ik het goed verwoord kan krijgen, maar kga verder

dat wil niet zeggen dat tie niks mag!!! maar ik vind wel dat tie ook rekeing moet houden met mij. Net heb ik dat ook al gezegd. Vooral in een begin van een relatie ben je bang iemand kwijt te raken, nou ja, logisch toch, dat je dan gaat claimen? dat gaat dan vanzelf weer weg!!

Ik denk ook dat er ook nog een verschil is, met wie en waarom!! die weg zou gaan!!K vind nog steeds dat het niet helemaal kan en gezond is!!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 okt 2005 19:09

Ik vind wanneer ik een relatie heb, ik meer van hem mag verlangen en eisen dan een ander

Hoor je in een goede relatie van liefde elkaar niet het beste toe te wensen? Dus als hij een avondje wil optrekken met een goede vriendin van hem, waarom zou dat niet kunnen? Omdat JIJ jaloers bent? Omdat JIJ onzeker bent? Waarschijnlijk kent hij die vriendin wel langer dan vandaag, dus als ze elkaar leuk vinden, dan zou dat waarschijnlijk al eerder zijn gebeurd, en niet ineens als jij met hem een relatie hebt.

Nou ja, zo denk ik er dan weer over.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 okt 2005 19:18

Katlheen schreef:
Ik vind wanneer ik een relatie heb, ik meer van hem mag verlangen en eisen dan een ander

Hoor je in een goede relatie van liefde elkaar niet het beste toe te wensen? Dus als hij een avondje wil optrekken met een goede vriendin van hem, waarom zou dat niet kunnen? Omdat JIJ jaloers bent? Omdat JIJ onzeker bent? Waarschijnlijk kent hij die vriendin wel langer dan vandaag, dus als ze elkaar leuk vinden, dan zou dat waarschijnlijk al eerder zijn gebeurd, en niet ineens als jij met hem een relatie hebt.

Nou ja, zo denk ik er dan weer over.

En als ik omga met jongens die gek op mij zijn (geweest)?
Of andersom...als hij omgaat met een meisje dat gek op hem was/is, of nog 'erger'', als hij omgaat met een meisje waar hij zelf ooit gek op was?

Nou, dan kan mijn verstand nog zo hard zeggen: hij hoort nu toch bij jou? Dat meisje is echt geen bedreiging meer, maar het VOELT niet zo..

Jij spreekt erg verstandelijk, maar helemaaaaaal niet met je gevoel, en ik denk dat dat op dit gebied vooral een grote rol speelt. Maargoed, ik dacht altijd hetzelfde als jij, maar nu ik verkering heb denk ik veel meer zoals ppm het zegt: omdat jullie die relatie aangegaan zijn, mag je iets van hem verlangen en hij van mij...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 okt 2005 19:31

Zij mag van mij verlangen dat ik van haar houd, en dat ik dat niet in gevaar breng. Hoewel, wat is in gevaar brengen? Als zij toch weer verliefd wordt op die ex of wat dan ook...dan lijkt me dat een teken aan de wand. En met zo'n partner ga ik niet verder hoor. Is het niet nu, dan kan het later ook gebeuren dat ze verliefd wordt op een ander. Claimen en een muur eromheen optrekken lijkt mij het failliet van een relatie.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 27 okt 2005 20:30

Ik ervaar juist dat mannen en vrouwen evengoed jaloers zijn aangelegd......maar goed :D
als ik naar mijn vriendenkring kijk zie ik juist meer mannen die jaloers zijn. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Je moet je vriend vriendin vrij kunnen laten. Als het goed is vertrouw je elkaar volkomen, en je weet datje om elkaar geeft en je hebt voor elkaar gekozen dat is duidelijk. Waarom zou je dan moeilijk doen als hij gezellig contact heeft met een andere vriend vriendin?
Laatst gewijzigd door Funlover op 27 okt 2005 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 okt 2005 20:31

Katlheen schreef:Zij mag van mij verlangen dat ik van haar houd, en dat ik dat niet in gevaar breng. Hoewel, wat is in gevaar brengen? Als zij toch weer verliefd wordt op die ex of wat dan ook...dan lijkt me dat een teken aan de wand. En met zo'n partner ga ik niet verder hoor. Is het niet nu, dan kan het later ook gebeuren dat ze verliefd wordt op een ander. Claimen en een muur eromheen optrekken lijkt mij het failliet van een relatie.

dat begrijp ik ook wel, ik zou dat ook niet willen. Waar het bij mij om gaat, is gewoon het feit, dat hij uti zou gaan met iemand, die ik niet of wel ken. dat is gewoon niet meer nodig. Dan kan die ook vragen of ik mee ga, zodat we er een gezellig uitje van maken. Ik denk dat het dan ook zoeken is naar problemen. Ik weet niet hoe ik het allemaal goed moet verwoorden. Het is een gevoel wat bij mij op komt, wat mij erg doet huiveren.
Het vertrouwen zal zeker een deuk krijgen denk ik. Wat heb je zonder vertrouwen, in elk geval geen relatie, lijkt mij.

kweet niet precies hoe ik het gevoel meot verwoorden. Ik denk dat er ook nog een verschil in zit in welke fase van de relatie je ben. Als het in het begin is, is het nog weer anders, dan wanneer je bijvoorbeeld al langer bij elkaar bent, en verscheidene dingen, lief en leed, met elkaar hebt gedeeld.

Terug naar “Archief”