"Zwart" werken bij Christenen, mag dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2003 16:12

En die 5 euro zou je dus moeten opgeven aan de belasting!
Ik zeg altijd: Nee dank u, want liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 mar 2003 16:47

Dat kun je niet maken! Dan durft ze misschien helemaal niet weer te vragen. En ik denk dat je die 5 euro niet hoeft op te geven aan de belasting. Je hebt nog zoiets als een belastingvrije som. En het zou wel heel toevallig zijn als deze 5 euro net je over de grens zou brengen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 16:49

jullie overdrijven. Hier gaat het natuurlijk niet over.
Het gaat bijv. om een bouwvakker die s'avonds zwart bijklust. Waarbij hij niet alleen de maatschappij tilt, maar feitelijk ook nog zijn baas.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 mar 2003 16:58

Heb je helemaal gelijk in. Maar hoe dan met mensen die een heel ander beroep uitoefenen maar door een opleiding in het verleden wel bepaalde kennis hebben? Die doen het gewoon als hobby, om hun kennis bij te houden.

En als het bijvoorbeeld gaat om het inregelen van radio/TV of computer. Natuurlijk zijn er bedrijven die dat willen doen, maar de kosten zijn zo enorm hoog en bovendien zijn die bedrijven over het algemeen alleen maar geinterressert in grote instellingen of bedrijven. De kleine klanten worden afgescheept met korte oplossingen of zijn de computer voor het simpel installeren van een programma een week kwijt. En bij radio en TV kun je het al helemaal vergeten dat het wordt ingeregeld op de manier zoals de klant het zou willen hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2003 17:32

Ik vind dat je de kennis die je hebt best mag gebruiken om anderen te helpen. Maar helpen is wat anders dan voor geld gaan werken.
Zwart dus. En ja je hoort dus ook die 5 euro op te geven, wij hebben eens een soort quiz gevolgt over belasting zaken, en daar werd deze vraag gesteld. Of je b.v. ook de fles wijn die je krijgt van een zaken relatie moet opgeven aan de belasting. En het zal je verbazen , het antwoordt was dus : JA.
En surfer heeft gelijk, het onderling dienstbetoon is wat anders dan zwart gaan bijklussen.
Wij hebben bij de verhuizing van ons huis naar een apartement, veel hulp gehad van allerlei mensen. Ook van een electricien, bouwvakker noem maar op, en die hebben gewoon belangeloos geholpen. Dat is dus je gaven gebruiken voor daar waar nodig is.
En ik geloof niet dat dat iets is wat niet kan.

Simson

Berichtdoor Simson » 10 mar 2003 17:39

BJ schreef:Als die oude mevrouw van 85 belt dat haar keukenlamp zo vreemd doet en haar zoon niet eerder dan zaterdag kan komen. Dan ga je dus. En bij het weggaan drukt ze je 5 euro in de hand en die kun je niet weigeren.

Dit is geen zwart werken he!
Jij vraagt tocg geen geld?
Dan is het niet ter verrijking van jezelf!
En zwart werken is dat wel degelijk!

Mzzl,
Simson

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 mar 2003 17:40

Natuurlijk moet je volgens de regels ook die 5 euro opgeven aan de belasting. Dat is gewoon een afspraak. Maar steek jij je hand ook op de fiets uit in de polder als je al een uur lang geen auto bent tegen gekomen? En je zeker weet dat niemand er last van heeft als je dat nu bij de volgende bocht niet doet? Ik kan me niet voorstellen dat je opeens meer belasting moet betalen als je die 5 euro opgeeft. Die is gewoon veel te klein. Je hoeft immers ook niet je contanten op te geven die gewoon in de huishoudpot zitten.

Wat ik eerder probeerde aan te geven is dat sommige mensen het gewoon fijn vinden dat ze je iets kunnen geven. En bij oudere mensen kan dat in de vorm van een klein bedrag. Voor hetzelfde geld geven ze een bosje bloemen.

En natuurlijk is het fijn dat mensen zich belangenloos willen inzetten voor anderen. En dat je je niet bezwaard hoeft te voelen dat je niets geeft.

Simson

Berichtdoor Simson » 10 mar 2003 17:53

BJ schreef:Natuurlijk moet je volgens de regels ook die 5 euro opgeven aan de belasting. Dat is gewoon een afspraak. Maar steek jij je hand ook op de fiets uit in de polder als je al een uur lang geen auto bent tegen gekomen? En je zeker weet dat niemand er last van heeft als je dat nu bij de volgende bocht niet doet? Ik kan me niet voorstellen dat je opeens meer belasting moet betalen als je die 5 euro opgeeft. Die is gewoon veel te klein. Je hoeft immers ook niet je contanten op te geven die gewoon in de huishoudpot zitten.

Wat ik eerder probeerde aan te geven is dat sommige mensen het gewoon fijn vinden dat ze je iets kunnen geven. En bij oudere mensen kan dat in de vorm van een klein bedrag. Voor hetzelfde geld geven ze een bosje bloemen.

En natuurlijk is het fijn dat mensen zich belangenloos willen inzetten voor anderen. En dat je je niet bezwaard hoeft te voelen dat je niets geeft.

He, die 5 euro hoef je niet optegeven!
Tot een x bedrag in het jaar hoeft het niet.
Zelf heb ik ook ooit eens in huis voor iemand voor niets bezig geweest.
Dat wil zeggen dat ik niets rekende. Maar als je dan wat krijg is het een gift.

Mzzl,
Simson

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 mar 2003 23:32

Dat het in die kleine incidentjes niet om zwart werk gaat maar belangeloze hulp kan zijn lijkt me duidelijk.

Terug naar zwart werk!

Als er sprake is van zwart werk en je doet dit vanuit eigen initiatief niet voor christenen, omdat ze dat niet zouden mogen, is dat juist? Dat was je vraag in het begin Simson. Vind je het nu ook juist of niet om voor een christen te kiezen of je zwart werkt bij hem/haar of niet?
sol lucet omnibus

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 10 mar 2003 23:44

Voorop gesteld: ik ben het eens met de stelling dat zwart werken niet kan. Niet door christenen en niet door anderen.

Het zwart werken is overigens wél de verantwoording van degene die werkt, niet van degene die betaald.

Maar bekijk het eens wat subtieler :)
Er zijn christenen met grote gezinnen, normale of zelfs kleine inkomens. Het geld komt in die gezinnen met kruiwagens binnen en gaat er met vrachtwagens uit.
Als dan je dak lek is, je bankrekening ook en Simson is in de buurt ................... :wink: Dan kan ik me goed voorstellen dat je liever hebt dat hij 'zonder bon' dat dak plakt. Dit kan namelijk een behoorlijke aanslag op het, toch al geringe, budget zijn, waar anders lang voor gespaard moet worden.

Ik laat onverlet dat zwart werk zonde voor God is, maar een beetje begrip kan geen kwaad, denk ik :lol:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 mar 2003 12:04

et zwart werken is overigens wél de verantwoording van degene die werkt, niet van degene die betaald.
volgens mij ook van diegene die betaald.

Maar bekijk het eens wat subtieler
Er zijn christenen met grote gezinnen, normale of zelfs kleine inkomens. Het geld komt in die gezinnen met kruiwagens binnen en gaat er met vrachtwagens uit.
Als dan je dak lek is, je bankrekening ook en Simson is in de buurt ................... Dan kan ik me goed voorstellen dat je liever hebt dat hij 'zonder bon' dat dak plakt. Dit kan namelijk een behoorlijke aanslag op het, toch al geringe, budget zijn, waar anders lang voor gespaard moet worden.
ehm....is dit niet een drogredenering? Je bent toch niet verplicht om een groot gezin te stichten? En als je dat doet, dan weet je de consequenties.

Ik laat onverlet dat zwart werk zonde voor God is, maar een beetje begrip kan geen kwaad, denk ik
Een beetje begrip voor de zonde? :shock:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 11 mar 2003 12:34

Bij zwart werk hebben beiden verantwoordelijkheid.
De ene laat het toe door ervoor te betalen en de ander voert het uit. Beiden stemmen er dus mee in.
sol lucet omnibus

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 mar 2003 22:26

surfer schreef: ehm....is dit niet een drogredenering? Je bent toch niet verplicht om een groot gezin te stichten? En als je dat doet, dan weet je de consequenties.

Beetje off topic.
Er zijn nogal wat mensen die niet voor een groot gezin 'kiezen', maar het 'krijgen'.

surfer schreef:
Elsa schreef:Ik laat onverlet dat zwart werk zonde voor God is, maar een beetje begrip kan geen kwaad, denk ik
Een beetje begrip voor de zonde? :shock:

Heel zwart/wit gezien kun je dat zo zeggen, maar zó bedoelde ik het niet.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 mar 2003 10:33

Beetje off topic.
Er zijn nogal wat mensen die niet voor een groot gezin 'kiezen', maar het 'krijgen'.
hm.. je moet er toch wel een zekere actie voor ondernemen....Je kunt te makkelijk omspringen met de term 'nemen' van kinderen, maar ook met de term 'krijgen'.

En als je dan dat grote gezin gekregen hebt, mag je dan vervolgens gaan marchanderen omdat je anders niet rond kunt komen? Vreemde redenatie, toch?

maar zó bedoelde ik het niet.
Ok. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mar 2003 09:51

Je bent even verantwoordelijk voor de hoeveelheid kinderen die je krijgt als voor het al dan niet iemand voor je laten zwartwerken. In beide moet je je verantwoordelijkheid nemen. En als je vind dat een groot gezin is zoals het hoort, dan neem je ook de consequinties die erbij horen.
En dat is meestal niet dat je het erg breed hebt op het gebied van de te besteden gelden. Maar dat is geen vrijbrief voor overtreden van de wet.

Terug naar “Archief”