joden en christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 07 mar 2003 22:46

Ik zie het zo: wij zijn allemaal schuldig aan Jezus'dood. Want als wij niet hadden lopen zondigen, was het ook niet nodig dat Jezus ervoor had moeten sterven.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mar 2003 22:47

Beste groenrondballetje,

Het wordt ondersteund door het Woord

Dus jij vind Joh. 19:7-11 een stevige ondersteuning?

Vers 11 verwijst juist naar het feit dat God de Vader aan het werk is.

Om is wat anders dan door ...

Christus is naar de aarde gekomen om het oordeel van God te dragen, door aan het kruis te sterven voor mijn zonden.
Leuk woordspelletje :wink:

Dat is toch wel een beetje uit de context gerukt! God de Vader wilde dat de zonde bestraft werd, en Jezus nam de straf op zich op!

Dus Jezus Christus zelf heeft het grootste aandeel in zijn dood.
Christus was een Jood, dus toch de Joden hebben Christus vermoord???
(sorry, ik ben een beetje cynisch)

Quote:
is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?

Deze mening kon alleen worden gevormd door gebeurtenissen uit hun context te rukken (zie mijn vorige posting). Dus zie hier het gevaar van gebeurtenissen uit hun context rukken ....

Jammergenoeg is dat de Joden wel heel lang verweten, het is een vaststaand feit in de geschiedenis, ten onrechte zei men wel dat de Joden God vermoord hadden.

Romeinen 11 leert ons dat ook! Als je iets anders gelooft kun je je bekeren tot het Jodendom Maar ik denk dat Jezus de Ware Weg tot het Leven is ....
Romeinen 11 laat zien dat als de Joden zich bekeren tot Jezus, dat Jezus ook voor Joden de Ware Weg tot het Leven is.

Het staat ook niet ter discussie dat Jezus Christus ook voor de Jood de Weg, de Waarheid en het Leven is. Dat betekent niet dat God de Vader geen speciale bedoeling meer heeft met de nakomelingen van Abraham, Izaak en Jakob. Je hebt niet voor niets het Lichaam en de Bruid, maar dat zou een andere discussie opleveren.

Volgens mij is er in 1948 op geestelijk gebied t.a.v. Israel en Joden weinig veranderd ...

Je hebt helemaal gelijk, maar de bijbel is er wel duidelijk over dat de Joden weer in het Land der belofte zullen gaan wonen. Ze zullen er immers al wonen, zodra Christus komt om met zijn voeten op de olijfberg te staan.
Zacharia 14 onder anderen.

Vele Christenen weigeren om zich Christen te noemen, ze noemen zich rooms, gereformeerd, hervormd ...

Tja friezen noemen zich ook liever niet een Nederlander, toch zijn ze het wel.

Romans 1:16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en [ook] den Griek.
(SV)

Hopelijk zit het Christen zijn ook erg niet in hun hart

???????????????????
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 07 mar 2003 22:51

Chickie, je hebt gelijk.
Gelukkig nog iemand met gezond verstand :P

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 07 mar 2003 23:04

Hajjj lieve broer!
hemelburger schreef:Wij (messiaanse Joden ?). Dus ook niet aan de tien geboden. :!:
Die zijn immers aan de Israelieten gegeven.

Ik bedoel ´wij Messiaanse Joden´ met dat ik er 1 ben :mrgreen:

Lfs en shalom Tova!

Kena
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 07 mar 2003 23:06

hemelburger schreef:Chickie, je hebt gelijk.
Gelukkig nog iemand met gezond verstand :P

Omein! :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 08 mar 2003 10:29

Zij die God niet kenden werden door hen die God zouden moeten kennen ertoe aangezet God te vermoorden.
Als er iemand schuld draagt, of meer schuld dan een ander, wie dan?
(Los van het feit of die schuld ook bestraft moet worden)

Joh.1:
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.

Enda, Maranatha, TheEdge, hemelburger, Kena, Elsa, chickie,
aangezien jullie Hem gekruisigd hebben, zijn jullie het Zijne en hebben jullie Hem niet aangenomen?

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 08 mar 2003 10:45

Zeg mij eens, hemelburger,

ben jij polytheist?

hemelburger schreef:
God de Vader heeft het grootste aandeel aan de dood van Christus. zie hier

hemelburger schreef:
Dus Jezus Christus zelf heeft het grootste aandeel in zijn dood.
Christus was een Jood, dus toch de Joden hebben Christus vermoord???
(sorry, ik ben een beetje cynisch)zie hier

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 08 mar 2003 14:55

Beste Torenspits,

Zeg mij eens, hemelburger,

ben jij polytheist?

Absoluut niet. Wel is het zo dat ik uit de bijbel leer dat de Goddelijk eenheid bestaat uit drie personen, namelijk de Vader de Zoon en de Heilige Geest.
Op diverse plekken worden Ze ook naast elkaar vermeldt.
Jezus Christus zelf praat over Zijn Vader en toch zijn Ze één. Zo ook de Heilige Geest.

John 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, [namelijk] de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
(SV)

Een mens is een beeldje van deze eenheid, namelijk ziel, geest en lichaam.

Zij die God niet kenden werden door hen die God zouden moeten kennen ertoe aangezet God te vermoorden.
Als er iemand schuld draagt, of meer schuld dan een ander, wie dan?

Doet mij denken aan het boek "Animalfarm" van George Orwell. Daar staat een zin "All animals are equal, but some animals are more equal than others."

De bijbel zegt:
Romans 3:23-24 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
(SV)

1 John 4:9-10 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft [tot] een verzoening voor onze zonden.
(SV)

Met welke bedoeling zond God Zijn eniggeboren Zoon?
Juist om ons met Zichzelf te verzoenen door Christus te laten sterven aan het kruis.

Matthew 26:37-45 En met Zich nemende Petrus, en de twee zonen van Zebedeus, begon Hij droevig en zeer beangst te worden.
38 Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.
39 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op Zijn aangezicht, biddende en zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker van Mij voorbijgaan? doch niet, gelijk Ik wil, maar gelijk Gij [wilt]. 40 En Hij kwam tot de discipelen en vond hen slapende, en zeide tot Petrus: Kunt gij dan niet een uur met Mij waken?
41 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
42 Wederom ten tweeden male heengaande, bad Hij, zeggende: Mijn Vader! Indien deze drinkbeker van Mij niet voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede!
43 En komende [bij hen], vond Hij hen wederom slapende; want hun ogen waren bezwaard.
44 En hen latende, ging Hij wederom heen, en bad ten derden male, zeggende dezelfde woorden. 45 Toen kwam Hij tot Zijn discipelen, en zeide tot hen: Slaapt [nu] voort, en rust; ziet, de ure is nabij gekomen, en de Zoon des mensen wordt overgeleverd in de handen der zondaren.
(SV)

De zondaren hebben Hem aan het kruis gehangen.

Jij bent gelukkig geen zondaar Torenspits, jammer, want dan is Christus niet voor jou gestorven.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 08 mar 2003 17:59

Tot vervelens toe blijven we langs elkaar heen praten. Ik deed dat omdat ik vind dat iedere Christen toch wel in staat moet zijn de rol van de Joden op waarde in te schatten en daarvan te getuigen.

Over de geestelijke schuldvraag (als ik dat zo goed omschrijf) is bij mij geen enkele twijfel. Natuurlijk ben ik zeer dankbaar voor het offer dat Hij gaf voor alle zondaars incl. mij. Als ik zonder zonde zou zijn geweest had Jezus niet voor mij hoeven sterven aan het kruis. Maar Zijn sterven was ook voor mij nodig. Ik ben mij bewust van vele zonden die ik gepleegd heb en anderen waarmee ik moeite heb om ze zelfs nu met Zijn hulp te overwinnen.
Maar de daadwerkelijke kruisiging is niet een zonde die ik gepleegd heb. Ik ben op de tweede dag na de kruisiging geboren, dus dat ik bij die kruisiging betrokken was is fysiek onmogelijk.

Ik vind het een slechte zaak als men bepaalde zonden en de plegers daarvan niet durft te benoemen.
Zo wordt schuld uitgesmeerd over talloze onschuldigen.
De kruisiging van Jezus is uitgelokt door de Joden en uitgevoerd door Romeinen. Jezus heeft zelf gezegd 'die Mij aan u (Pilatus-Romein) heeft overgeleverd, heeft groter zonde'. Jezus heeft er geen problemen mee de zaken scherp te stellen. Waarom jij en anderen wel?
Denk je niet dat je sommige Bijbelversen tekort doet door de rol van de Joden in de kruisiging van de Messias te bagatelliseren?
Denk je niet dat het belangrijk was dat juist de Joden betrokken waren?

De vraag van Enda was duidelijk genoeg en ik heb daar in eerste instantie al een duidelijk antwoord op gegeven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 09:25

Maar de daadwerkelijke kruisiging is niet een zonde die ik gepleegd heb. Ik ben op de tweede dag na de kruisiging geboren, dus dat ik bij die kruisiging betrokken was is fysiek onmogelijk.
Ben ik het helemaal mee eens, Torenspits. Zou nooit van mijn leven iemand kruisigen. Je moet jezelf geen zonden aan gaan rekenen die je niet gedaan hebt.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 mar 2003 09:38

Beste Hemelburger,
Joh.19:7-11 schreef:Volgens mij (een Christen) hebben de Joden meer aandeel aan de dood van Jezus dan de Romeinen.

groenrondballetje schreef:Het wordt ondersteund door het Woord

hemelburger schreef:Dus jij vind Joh. 19:7-11 een stevige ondersteuning?

Het woord stevig is van jou afkomstig, ik schreef dat dit uit het Woord is ...

Johannes 18 : 1 Jezus, dit gezegd hebbende, ging uit met Zijn discipelen over de beek Kedron, waar een hof was, in welken Hij ging, en Zijn discipelen. 2 En Judas, die Hem verried, wist ook die plaats, dewijl Jezus aldaar dikwijls vergaderd was geweest met Zijn discipelen. 3 Judas dan, genomen hebbende de bende [krijgsknechten] en [enige] dienaars van de overpriesters en Farizeen, kwam aldaar met lantaarnen, en fakkelen, en wapenen. 4 Jezus dan, wetende alles, wat over Hem komen zou, ging uit, en zeide tot hen: Wien zoekt gij? 5 Zij antwoordden Hem: Jezus den Nazarener. Jezus zeide tot hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verried, stond ook bij hen. 6 Als Hij dan tot hen zeide: Ik ben het; gingen zij achterwaarts, en vielen ter aarde. 7 Hij vraagde hun dan wederom: Wien zoekt gij? En zij zeiden: Jezus den Nazarener. 8 Jezus antwoordde: Ik heb u gezegd, dat Ik het ben. Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan. 9 Opdat het woord vervuld zou worden, dat Hij gezegd had: Uit degenen, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren.
10 Simon Petrus dan, hebbende een zwaard, trok hetzelve [uit], en sloeg des hogepriesters dienstknecht, en hieuw zijn rechteroor af. En de naam van den dienstknecht was Malchus. 11 Jezus dan zeide tot Petrus: Steek uw zwaard in de schede. Den drinkbeker, dien Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik dien niet drinken? 12 De bende dan, en de overste over duizend, en de dienaars der Joden namen Jezus gezamenlijk, en bonden Hem; 13 En leidden Hem henen, eerst tot Annas; want hij was de vrouws vader van Kajafas, welke deszelven jaars hogepriester was. 14 Kajafas nu was degene, die den Joden geraden had, dat het nut was, dat een Mens voor het volk stierve. 15 En Simon Petrus volgde Jezus, en een ander discipel. Deze discipel nu was den hogepriester bekend, en ging met Jezus in des hogepriesters zaal. 16 En Petrus stond buiten aan de deur. De andere discipel dan, die den hogepriester bekend was, ging uit, en sprak met de deurwaarster, en bracht Petrus in. 17 De dienstmaagd dan, die de deurwaarster was, zeide tot Petrus: Zijt ook gij niet uit de discipelen van dezen Mens? Hij zeide: Ik ben niet. 18 En de dienstknechten en de dienaars stonden, hebbende een kolenvuur gemaakt, omdat het koud was, en warmden zich. Petrus stond bij hen, en warmde zich. 19 De hogepriester dan vraagde Jezus van Zijn discipelen, en van Zijn leer. 20 Jezus antwoordde hem: Ik heb vrijuit gesproken tot de wereld; Ik heb allen tijd geleerd in de synagoge en in den tempel, waar de Joden van alle plaatsen samenkomen; en in het verborgen heb Ik niets gesproken. 21 Wat ondervraagt gij Mij? Ondervraag degenen, die het gehoord hebben, wat Ik tot hen gesproken heb; zie, dezen weten, wat Ik gezegd heb. 22 En als Hij dit zeide, gaf een van de dienaren, die daarbij stond, Jezus een kinnebakslag, zeggende: Antwoordt Gij alzo den hogepriester? 23 Jezus antwoordde hem: Indien Ik kwalijk gesproken heb, betuig van het kwade; en indien wel, waarom slaat gij Mij? 24 (Annas dan had Hem gebonden gezonden tot Kajafas, den hogepriester.) 25 En Simon Petrus stond en warmde zich. Zij zeiden dan tot hem: Zijt gij ook niet uit Zijn discipelen? Hij loochende het, en zeide: Ik ben niet. 26 Een van de dienstknechten des hogepriesters, die maagschap was van dengene, dien Petrus het oor afgehouwen had, zeide: Heb ik u niet gezien in den hof met Hem? 27 Petrus dan loochende het wederom. En terstond kraaide de haan. 28 Zij dan leidden Jezus van Kajafas in het rechthuis. En het was's morgens vroeg; en zij gingen niet in het rechthuis, opdat zij niet verontreinigd zouden worden, maar opdat zij het pascha eten mochten.

In dit eerste stuk zijn het de Joden die de hoofdrol spelen in de arrestatie van Jezus ...
29 Pilatus dan ging tot hen uit, en zeide: Wat beschuldiging brengt gij tegen dezen Mens? 30 Zij antwoordden en zeiden tot hem: Indien Deze geen kwaaddoener ware, zo zouden wij Hem u niet overgeleverd hebben. 31 Pilatus dan zeide tot hen: Neemt gij Hem, en oordeelt Hem naar uw wet. De Joden dan zeiden tot hem: Het is ons niet geoorloofd iemand te doden. 32 Opdat het woord van Jezus vervuld wierd, dat Hij gezegd had, betekenende, hoedanigen dood Hij sterven zoude. 33 Pilatus dan ging wederom in het rechthuis, en riep Jezus, en zeide tot Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? 34 Jezus antwoordde hem: Zegt gij dit van uzelven, of hebben het u anderen van Mij gezegd? 35 Pilatus antwoordde: Ben ik een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan?
36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier. 37 Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik een Koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem. 38 Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? En als hij dat gezegd had, ging hij wederom uit tot de Joden, en zeide tot hen: Ik vind geen schuld in Hem. 39 Doch gij hebt een gewoonte, dat ik u op het pascha een loslate. Wilt gij dan, dat ik u den Koning der Joden loslate?
40 Zij dan riepen allen wederom, zeggende: Niet Dezen, maar Bar-abbas! En Bar-abbas was een moordenaar. Johannes 19 : 1 Toen nam Pilatus dan Jezus, en geselde [Hem]. 2 En de krijgsknechten, een kroon van doornen gevlochten hebbende, zetten [die] op Zijn hoofd, en wierpen Hem een purperen kleed om; 3 En zeiden: Wees gegroet, Gij Koning der Joden! En zij gaven Hem kinnebakslagen. 4 Pilatus dan kwam wederom uit, en zeide tot hen: Ziet, ik breng Hem tot ulieden uit, opdat gij wetet, dat ik in Hem geen schuld vinde. 5 Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon, en het purperen kleed. En [Pilatus] zeide tot hen: Ziet, de Mens! 6 Als Hem dan de overpriesters en de dienaars zagen, riepen zij, zeggende: Kruis [Hem], kruis [Hem]; Pilatus zeide tot hen: Neemt gijlieden Hem en kruist [Hem]; want ik vind in Hem geen schuld. 7 De Joden antwoordden hem: Wij hebben een wet, en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt. 8 Toen Pilatus dan dit woord hoorde, werd hij meer bevreesd; 9 En ging wederom in het rechthuis, en zeide tot Jezus: Van waar zijt Gij? Maar Jezus gaf hem geen antwoord. 10 Pilatus dan zeide tot Hem: Spreekt Gij tot mij niet? Weet Gij niet, dat ik macht heb U te kruisigen, en macht heb U los te laten? 11 Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven ware; daarom die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde. 12 Van toen af zocht Pilatus Hem los te laten; maar de Joden riepen, zeggende: Indien gij Dezen loslaat, zo zijt gij des keizers vriend niet; een iegelijk, die zichzelven koning maakt, wederspreekt den keizer. 13 Als Pilatus dan dit woord hoorde, bracht hij Jezus uit, en zat neder op den rechterstoel, in de plaats, genaamd Lithostrotos, en in het Hebreeuws Gabbatha. 14 En het was de voorbereiding van het pascha, en omtrent de zesde ure; en hij zeide tot de Joden: Ziet, uw Koning! 15 Maar zij riepen: Neem weg, neem weg, kruis Hem! Pilatus zeide tot hen: Zal ik uw Koning kruisigen? De overpriesters antwoordden: Wij hebben geen koning, dan den keizer.
16 Toen gaf hij Hem dan hun over, opdat Hij gekruist zou worden. En zij namen Jezus, en leidden [Hem] weg. 17 En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de [plaats], genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha; 18 Alwaar zij Hem kruisten, en met Hem twee anderen, aan elke zijde een, en Jezus in het midden.
19 En Pilatus schreef ook een opschrift, en zette [dat] op het kruis; en er was geschreven: JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.
20 Dit opschrift dan lazen velen van de Joden; want de plaats, waar Jezus gekruist werd, was nabij de stad; en het was geschreven in het Hebreeuws, in het Grieks, [en] in het Latijn. 21 De overpriesters dan der Joden zeiden tot Pilatus: Schrijf niet: De Koning der Joden; maar, dat Hij gezegd heeft: Ik ben de Koning der Joden. 22 Pilatus antwoordde: Wat ik geschreven heb, [dat] heb ik geschreven.

In het tweede stuk zijn het de Joden die de aandringen op de kruisiging van hun mede-Jood Jezus ...

Dus ik kan me helemaal aansluiten bij Torenspits:
Torenspits schreef:Over de geestelijke schuldvraag (als ik dat zo goed omschrijf) is bij mij geen enkele twijfel. Natuurlijk ben ik zeer dankbaar voor het offer dat Hij gaf voor alle zondaars incl. mij. Als ik zonder zonde zou zijn geweest had Jezus niet voor mij hoeven sterven aan het kruis. Maar Zijn sterven was ook voor mij nodig. Ik ben mij bewust van vele zonden die ik gepleegd heb en anderen waarmee ik moeite heb om ze zelfs nu met Zijn hulp te overwinnen.

Ik vind het een slechte zaak als men bepaalde zonden en de plegers daarvan niet durft te benoemen.
Zo wordt schuld uitgesmeerd over talloze onschuldigen.
De kruisiging van Jezus is uitgelokt door de Joden en uitgevoerd door Romeinen. Jezus heeft zelf gezegd 'die Mij aan u (Pilatus-Romein) heeft overgeleverd, heeft groter zonde'. Jezus heeft er geen problemen mee de zaken scherp te stellen. Waarom jij en anderen wel?
Denk je niet dat je sommige Bijbelversen tekort doet door de rol van de Joden in de kruisiging van de Messias te bagatelliseren?
Denk je niet dat het belangrijk was dat juist de Joden betrokken waren?

hemelburger schreef:Vers 11 verwijst juist naar het feit dat God de Vader aan het werk is.

10 Pilatus dan zeide tot Hem: Spreekt Gij tot mij niet? Weet Gij niet, dat ik macht heb U te kruisigen, en macht heb U los te laten? 11 Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven ware; daarom die Mij aan u heeft overgeleverd, heeft groter zonde.
Ik zie hier geen Vader aan het werk om de kruisiging opzettelijk te bewerkstellingen door Pilatus over te halen. Wel laat de Vader dit toe door Pilatus de macht te laten de kruisiging uit te voeren, maar dit is wat anders :!: (vergelijk het maar met het gegeven dat de Vader menige volkerenmoord heeft toegelaten in de geschiedenis; Dit hoeft niet per se te betekenen dat de Vader dit gewild heeft!)

hemelburger schreef:Wie kan zich vrijpleiten? Wie wilde dat Jezus Christus zou sterven, juist God de Vader zelf.

groenrondballetje schreef:Dat is toch wel een beetje uit de context gerukt! God de Vader wilde dat de zonde bestraft werd, en Jezus nam de straf op zich op!

hemelburger schreef:Dus Jezus Christus zelf heeft het grootste aandeel in zijn dood. Christus was een Jood, dus toch de Joden hebben Christus vermoord??? (sorry, ik ben een beetje cynisch)

Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ... (zie stuk van Torenspits!)

is het zo dat de joden door christenen worden beschouwd als moordenaars van de messias?

groenrondballetje schreef:Deze mening kon alleen worden gevormd door gebeurtenissen uit hun context te rukken (zie mijn vorige posting). Dus zie hier het gevaar van gebeurtenissen uit hun context rukken ....

hemelburger schreef:Jammergenoeg is dat de Joden wel heel lang verweten, het is een vaststaand feit in de geschiedenis, ten onrechte zei men wel dat de Joden God vermoord hadden.

Ten eerste kan niemand God vermoorden :wink:
Ten tweede, mijn idee is dat de je ene leugen niet moet vervangen door de andere. Alleen de Waarheid kan stand houden :!:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 10 mar 2003 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 09:59

je mag de daden van individuen ook niet aan een hele bevolkingsgroep toeschrijven.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 13:27

surfer schreef:je mag de daden van individuen ook niet aan een hele bevolkingsgroep toeschrijven.

Tnx :D
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 10 mar 2003 14:58

Opmerkelijke stukken uit 1 Joh. 18

4 Jezus dan, wetende alles, wat over Hem komen zou, ging uit, en zeide tot hen: Wien zoekt gij?

9 Opdat het woord vervuld zou worden, dat Hij gezegd had: Uit degenen, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren.

11 Jezus dan zeide tot Petrus: Steek uw zwaard in de schede. Den drinkbeker, dien Mij de Vader gegeven heeft, zal Ik dien niet drinken?

32 Opdat het woord van Jezus vervuld wierd, dat Hij gezegd had, betekenende, hoedanigen dood Hij sterven zoude.

groenrondballetje
Wel laat de Vader dit toe door Pilatus de macht te laten

Laten? GEVEN

groenrondballetje
(vergelijk het maar met het gegeven dat de Vader menige volkerenmoord heeft toegelaten in de geschiedenis; Dit hoeft niet per se te betekenen dat de Vader dit gewild heeft!)

Dus God de Vader wilde niet dat Christus zou sterven? I'm confused.
Dus de breuk tussen God en mensen moest blijven? I'm still confused.

groenrondballetje
Volgens mij wilde Jezus niet, en de Vader ook niet dat Jezus zou sterven, maar wisten ze dat iemand moest sterven vanwege de zonde ...

Het was Jezus Christus wil te doen de wil Zijns Vaders.

groenrondballetje
Ten eerste kan niemand God vermoorden

Let op!
JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.
Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim

PS Kena heb ik het goed gespeld?

groenrondballetje
Ten tweede, mijn idee is dat de je ene leugen niet moet vervangen door de andere. Alleen de Waarheid kan stand houden

Doe wat je zegt, dan lieg je niet. :mrgreen:

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 15:13

hemelburger schreef:Let op!
JEZUS, DE NAZARENER, DE KONING DER JODEN.
Yeshoea Hanozri Wemelech Hajudim

PS Kena heb ik het goed gespeld?

Mijn complimenten! :D

Kena :wink:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”