wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 21 feb 2006 16:41

het genade verbond geldt mi voor iedereen maar dat is algemeen en moet nog wel persoonlijk toegepast worden in jouw en mijn hart
waardoor het een persoonlijk verbond wordt
nou is het misschien wat duidelijker ?
I COULD BE YOU OR ANYONE...

André

Berichtdoor André » 21 feb 2006 19:16

ik bedoel het is niet zo dat als je gedoopt bent automatisch wedergeboren ben .
Ik geloof dat je ook het eeuwig leven kunt krijgen als je uit gelovige ouders bent geboren en voor je doop overlijd.
Geloof jij dat dit voor God mogelijk is zelfs als je je niet eens bewust tot Hem hebt kunnen bekeren?

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 21 feb 2006 22:43

André schreef:
ik bedoel het is niet zo dat als je gedoopt bent automatisch wedergeboren ben .
Ik geloof dat je ook het eeuwig leven kunt krijgen als je uit gelovige ouders bent geboren en voor je doop overlijd.
Geloof jij dat dit voor God mogelijk is zelfs als je je niet eens bewust tot Hem hebt kunnen bekeren?

ja absoluut want er staat in de d.l.? volgens mij dat ouders die Echt Christen zijn van wie de kinderen overlijden dat deze niet hoeven te twijfelen aan de plaats van bestemming van hun kind.

André

Berichtdoor André » 21 feb 2006 22:54

Wel geloof ik dat als je je geloof in God gaat belijden voor een leven met God kiest.
Je bent dan een kind van God.
Het woord 'bekeerd' zijn of worden of iedere dag opnieuw, wordt door de diverse gemeentes wel eens anders opgevat en uitgelegd e/o rechten en plichten aan gebonden.

Heis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Heis » 22 feb 2006 09:52

Door je doop ben je door God apart gezet, God heeft iets bijzonders met jou. Ik geloof idd ook dat als een kind van gelovige ouders vroeg sterft, dat dat kind dat bij God mag zijn. Dat krijgen die ouders ook wel vaak naar zich toe, dat hun kind bij Hem mag zijn.

Verder, ik zou niet van mezelf willen zeggen dat ik wedergeboren ben. Die verzekering heb ik niet! Wel betekent God heel veel voor me. Ik krijg veel antwoorden op mijn gebed. Door de preek voel ik best wel dat God tot me spreekt. Maar ik heb niet de verzekering dat Jezus voor mijn zonden is gestorven.
Wat denken jullie daarvan?

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 22 feb 2006 10:07

André schreef:Wel geloof ik dat als je je geloof in God gaat belijden voor een leven met God kiest.
Je bent dan een kind van God.
Het woord 'bekeerd' zijn of worden of iedere dag opnieuw, wordt door de diverse gemeentes wel eens anders opgevat en uitgelegd e/o rechten en plichten aan gebonden.

dat geloof ik ook ja er ook in rom.10 dat wie met de mond zal belijden en met het hart zal geloven dat Jezus de zoon van God is dat die mens dan zal ig zal worden !
een bekering is elke dag nodig maar een wedergeboorte is eenmalig

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 23 feb 2006 17:01

Op zich wel leuk om terug te lezen, dat ik die vraag een poosje geleden gesteld heb :wink:
Want ik ben er inmiddels wel achter dat er niet zomaar te zeggen is wat je moet doen ofzo als je wedergeboren bent.
Dat is ook echt iets wat in een mens zit (of in mij zit :P ) dat je de controle wilt houden over wat er gebeurd en dat je weet wat je moet doen.
Wat God mij in elk geval leert is dat ik Hem in alles moet leren volgen.
En dat ik steeds vrijmoediger wordt om over Hem te praten.
Maar God gaat met iedereen een persoonlijke weg. In alles is het in elk geval het belangrijkste dat je gericht bent op Hem. Wanneer je druk bent met het kijken welke vruchten je bijvoorbeeld voortbrengt, dan heb je grote kans dat je je hoofddoel voorbij loopt.
Je richten op Hem en Hem eren, is denk ik het belangrijkste wat je moet doen als je Zijn kind bent. En dan laat God je vanzelf wel zien welke weg Hij met je wil gaan.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 21 apr 2006 15:50

groeien

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 22 mei 2006 20:07

Wedergeboren en dan?

Vanmiddag sprak ik een wat oudere collega die tegen zijn afscheid aan zit en vroeger als advertentieverkoper veel op pad ging. Hij vertelde het volgende verhaal. "Jaren geleden kwam ik regelmatig bij een familie in Scherpenisse. Jonge mensen, maar man altijd in het zwart, sombere stem en hij vertelde dat het allemaal zo slecht ging in en met ons land. We zijn verloren mensen en geneigd tot alle kwaad. Ook zijn vrouw deelde in die 'zwaartekracht'. Donkere kleding en ze schuifelde wat door de keuken. Achaïsch taalgebruik."

Vervolgens vertelde mijn collega verder. "Laatst was ik bij een bijeenkomst van ds. Simons. In een hoekje stonden een man en een vrouw. Ik dacht: dat kan niet waar zijn. Het was het stel uit Scherpenisse. Man in een grijs kostuum en de vrouw in een gekleurde jurk. Ze zagen me en riepen vrolijk: V., ken je ons nog? Natuurlijk ken ik jullie nog, was het antwoord van mijn collega. De man van het stel: Je zult wel verbaasd zijn ons zo te zien, glimlachte hij. Dat beaamde ik, zei mijn collega. Dat komt, vervolgde de man weer, we hebben door een preek van ds. Simons de Heere Jezus leren kennen als onze Verlosser en Zaligmaker. We hebben Hem lief met heel ons hart. En daarvan kunnen we niet zwijgen."

Wedergeboren mensen. Niet zwaarmoedig en somber meer...
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 mei 2006 10:16

bijzonder mooi!!!
en het is zo waar dat als je Gods liefde ervaart in je leven, je leven er kleurrijk uit gaat zien!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 10:35

Ja, zeker waar, kleurrijk.

Maar (nochtans), niet van deze wereld, want die is kleurloos en Zijn Koninkrijk is niet van hier. Iedereen die De Waarheid lief heeft hoort Zijn Stem, in Navolging en verkregen Verlossing.

Of trek ik hiermee nu dat zwarte pak aan van die man en vrouw uit Scherpenisse, waarvan Omega vertelde.

Het is natuurlijk een mooie anekdote van Omega, maar wat mijn in het aardige verhaal opvalt is dat die mensen zeggen ‘de Heere Jezus te leren kennen als onze Verlosser en Zaligmaker. We hebben Hem lief met heel ons hart’.

Als ik het goed begrijp gaat de liefde van die mensen uit naar de Heere Jezus en dat is bewerkstelligd door een dominee.

Uiteraard wil ik de kleurrijke bloemlezing niet kleurloos maken. Maar om te zeggen dat dit de wedergeboorte van die mensen zou betekenen? vind ik erg voorbarig, maar het kan wel het beging zijn. Tegenwoordig wordt een mens zeer snel op een voetstuk gezet, want de ware liefde komt van de andere kant en gaat van God de Vader zelf uit naar mensen toe, door de werking van Zijn Geest. En daar getuigde deze mensen (nog) niet van.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 24 mei 2006 12:07

Jantjes schreef:Ja, zeker waar, kleurrijk.

Maar (nochtans), niet van deze wereld, want die is kleurloos en Zijn Koninkrijk is niet van hier. Iedereen die De Waarheid lief heeft hoort Zijn Stem, in Navolging en verkregen Verlossing.

Of trek ik hiermee nu dat zwarte pak aan van die man en vrouw uit Scherpenisse, waarvan Omega vertelde.

Het is natuurlijk een mooie anekdote van Omega, maar wat mijn in het aardige verhaal opvalt is dat die mensen zeggen ‘de Heere Jezus te leren kennen als onze Verlosser en Zaligmaker. We hebben Hem lief met heel ons hart’.

Als ik het goed begrijp gaat de liefde van die mensen uit naar de Heere Jezus en dat is bewerkstelligd door een dominee.

Uiteraard wil ik de kleurrijke bloemlezing niet kleurloos maken. Maar om te zeggen dat dit de wedergeboorte van die mensen zou betekenen? vind ik erg voorbarig, maar het kan wel het beging zijn. Tegenwoordig wordt een mens zeer snel op een voetstuk gezet, want de ware liefde komt van de andere kant en gaat van God de Vader zelf uit naar mensen toe, door de werking van Zijn Geest. En daar getuigde deze mensen (nog) niet van.

:shock: Was je erbij dan?

Als ik zo jou berichten lees krijg ik de indruk dat je maar al te graag op de splinters in andermans ogen wijst.
Ik hoop wel voor je dat je de balk in je eigen ogen niet vergeet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 mei 2006 12:48

Jantjes... ga terug naar groep 3 en leer lezen!

Dat komt, vervolgde de man weer, we hebben door een preek van ds. Simons de Heere Jezus leren kennen als onze Verlosser en Zaligmaker. We hebben Hem lief met heel ons hart. En daarvan kunnen we niet zwijgen."

Waar staat hier dat ze de zaligheid van ds. Simons hebben gekregen? Nergens! God heeft alleen een preek van ds. Simons willen gebruiken om deze mensen Zijn liefde te toenene. Ja, dat doet God door de Heilige Geest.

om te zeggen dat dit de wedergeboorte van die mensen zou betekenen? vind ik erg voorbarig, maar het kan wel het beging zijn

oordeel niet over anderen!

En daar getuigde deze mensen (nog) niet van.

vraag hun adres, misschien praat je dan na een bezoek aan ze wel anders

Uiteraard wil ik de kleurrijke bloemlezing niet kleurloos maken
Had dit stuk dan niet gepost!

misschien ben ik nu veelste hard, maar je stuk schoot bij mij echt in een verkeerd keel gat!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 13:53

Nee hoor Gerdien B.

Je bent niet te hard en ik neem het Wullimpie ook niet kwalijk.

Ik weet waar de reacties uit voort komen en hoe ik zelf ook altijd zo vel gereageerd hebt op gelijksoortig commentaar als ik schreef op Omega’s verhaal. Toch is mij dat nu juist tot groot onderwijs geweest en ga je inzien dat er trappen of standen zijn in de bekering. Dan ga je niet meer zo snel van jezelf zeggen, ik ben er. Deze topic stelt toch de vraag ‘wedergeboren en dan?’

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 14:36

Gelukkig is de eerste trap van de Hemelse Ladder al genoeg om eeuwig bij hem te moeten zijn, uiteraard groei je in de genade, maar Stappen, Standen of Trappen dat riekt naar een weg en pas bij het laaste Stapje stapje in de Hemel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”