Heidelbergse Catechismus [Deze week : Zondag 1 | Vraag 2]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 sep 2005 12:47

....eigen ben.....

Ja inderdaad, niks van onszelf, alles van Christus!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 12:49

essieee schreef:....eigen ben.....

Ja inderdaad, niks van onszelf, alles van Christus!
Zoals je ook wel eens lidmaat van Christus wordt genoemd (ledemaat)..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 sep 2005 12:50

Ja precies...je bent ingelijfd is Christus...dan moet ik altijd denken aan die tak..boom!

Ja...je behoord volledig aan Christus toe..van het begin tot het einde......

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 12:53

essieee schreef:Ja precies...je bent ingelijfd is Christus...dan moet ik altijd denken aan die tak..boom!

Ja...je behoord volledig aan Christus toe..van het begin tot het einde......
Eigenlijk zo letterlijk... ingelijfd in Christus, lijf is een ander woord voor lichaam en een ledemaat is een onderdeel van een lichaam..

André

Berichtdoor André » 24 sep 2005 20:22

Rom 11,24
Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geënt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geënt! (NBV)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2005 20:24

Ik heb de openingspost weer aangepast, we zijn weer aangeland bij de volgende vraag (Zondag 1 | Vraag 2)

Het gaat dus om de vraag:

Zondag 1 | Vraag 2 schreef:Wat moet u weten om door deze troost gelukkig te leven en te sterven?

Ten eerste hoe groot mijn zonden en ellende zijn.
Ten tweede hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word.
Ten derde hoe ik God voor zo’n verlossing dankbaar moet zijn.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 sep 2005 20:40

Raido, blijft dit zo overzichtelijk op deze manier?

maar goed, ontopic, v&a 2

de 3 deling, welke bij elkaar hoort,
Ellende - Verlossing - Dankbaarheid :)

ik heb alleen wel het idee dat mijn dankbaarheid nog wel es tekort schiet,
en dan bedoel ik, volgens mij kan er nog heel veel veranderen in mijn leven om een dankbaarder leven te leiden, aan de andere kant moet dat natuurlijk ook weer niet doorschieten in een leven van goede werken om dan pas die verlossing waard te zijn...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 sep 2005 20:49

ellende, verlossing, dankbaarheid

ikheb hier al verschillende discussie overgevoerd...
vaak denken mensen dat het een soort station is... eerst moet ik mijn ellende goed weten.. maar vaak komen ze niet verder.. want wanneer weet je nou of je ellende groot genoeg is.

Sommigen willen de volgorde door elkaar gooien.. maar hoe ze dat willen doen vraag ik me af..

want hoe kun je verlost worden van iets waarvan je niet weet dat je het hebt.. dus de ellendekennis moet wel eerst komen...
en hoe kun je dankbaar zijn voor iets wat nog niet gebeurd is? Dus de verlossing komt wel voor de dankbaarheid.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2005 21:04

Raido, blijft dit zo overzichtelijk op deze manier?
Hoe anders...

Ellende verlossing en dankbaarheid zijn allemaal even nodig denk ik. De ene keer zal de ellende meer zijn, de andere keer de dankbaarheid..

Zie het als een munt, de ene keer ligt het ene boven, de andere keer weer het andere. Het ene kerkverband legt op het ene meer de nadruk dan het andere, maar als het goed is komen deze drie punten in elke leven van een Christen naar voren..

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 sep 2005 21:16

Raido schreef:Zie het als een munt, de ene keer ligt het ene boven, de andere keer weer het andere. Het ene kerkverband legt op het ene meer de nadruk dan het andere, maar als het goed is komen deze drie punten in elke leven van een Christen naar voren..

en de verlossing is een dubbeltje op zijn kant? ;)

Maar misschien is het dat ook wel, dat ik me soms niet dankbaar genoeg voor denk te doen juist op die momenten dat je je eigen ellende maar al te goed beseft.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2005 21:18

Ik weet dat het niet helemaal toepasbaar is, maar kon zo geen voorwerp met drie kanten bedenken ;) Wat ik bedoelde is dat de drie zaken altijd aanwezig zijn dat de ene keer het ene boven ligt, en het andere ondersteund..

Dankbaarheid hoef je natuurlijk niet direct te uiten in uiterlijke dankbaarheid, maar kan ook met 'den opperste zielevreugd'..

André

Berichtdoor André » 27 sep 2005 00:16

Ik heb misschien een iets afwijkend idee van beleven, God heeft Jezus voor ons gegeven zodat wij uit onze ellende werden/worden verlost, waardoor ik in dankbaarheid mag/kan leven hier dit tijdelijke leven.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 27 sep 2005 06:41

Het lijkt me mooi als bij deze drie ook expliciet de goede schepping genoemd zou worden. In de zin dat wij eens goed gemaakt zijn. En waarom de wereld naar de verlossing smacht. Dit komt later wel aan de orde, maar het lijkt me zo belangrijk dat het ook hier genoemd zou moeten worden.

Ellende, verlossing en dankbaarheid ben ik trouwens wel steeds meer als belangrijk gaan zien. Ik geloof best dat niet iedereen heel diep door de ellende hoeft te gaan, maar ook geloof ik dat sommige mensen het door voelen moeten leren, we zijn zo eigenwijs.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 07:10

André schreef:Ik heb misschien een iets afwijkend idee van beleven, God heeft Jezus voor ons gegeven zodat wij uit onze ellende werden/worden verlost, waardoor ik in dankbaarheid mag/kan leven hier dit tijdelijke leven.
Het gaat inderdaad niet alleen over het beleven in de zin van je ziel, maar ook in de rest van Gods goedgeschapen schepping.

Jezus opende de deur naar de Vader, waardoor wij uit onze ellende verlost kunnen worden en zo dankbaar kunnen zijn (in ziel en lichaam), denk bijvoorbeeld aan het genieten van dingen..

André

Berichtdoor André » 27 sep 2005 11:49

Raido schreef:
André schreef:Ik heb misschien een iets afwijkend idee van beleven, God heeft Jezus voor ons gegeven zodat wij uit onze ellende werden/worden verlost, waardoor ik in dankbaarheid mag/kan leven hier dit tijdelijke leven.
Het gaat inderdaad niet alleen over het beleven in de zin van je ziel, maar ook in de rest van Gods goedgeschapen schepping.
Mmm, ik ga er voor het gemak dan maar even vanuit dat de mede forummer op de hoogte is van God's goedgeschapen schepping.

Terug naar “Archief”