Baruch Yeshua HaAdon! Jij hebt de spijker op zijn kop geslagen... jammer dat veel mensen moeite hebben de Bijbel óók letterlijk te lezen

Shalom tova

Moderator: Moderafo's
Kena schreef:Maranatha,
Baruch Yeshua HaAdon! Jij hebt de spijker op zijn kop geslagen... jammer dat veel mensen moeite hebben de Bijbel óók letterlijk te lezen![]()
Shalom tova
Nee, je begrijpt het niet.
Israël is Joden incl.
Israël is sinds na Salomo tot op de dag van vandaag opgedeeld in
Huis van Israël, 10 stammen en
Huis van Juda: de Joden (Juda), Levieten en Benjaminieten.
: Dus het is verre van cirkelredenering en het is een kwestie van de Bijbel grondig te bestuderen.
Maar eerst dien je dìt te snappen alvorens we ons kunnen gaan begeven op Rom. brieven, want daar worden ze ook apart genoemd.
en dat Hij plots toch Zijn volk nog op nr. 1 heeft staan ondanks het feit dat ze Jezus nog niet aangenomen hebben
Mijn mening is dat het aardse volk van God nog steeds de joden zijn en niet de heidense christenen.
Van alle koninkrijken, van babel, perzie tot in deze eeuw zijn allemaal ten onder gegaan. Het volk van Israel is bij ons tot op de dag van vandaag en heeft alle koninkrijken overleeft. De koninkrijken zijn opgelost in de volkeren.
De theologie van de heidense christenen heeft hen blind gemaakt op datgene wat God werkelijk zal gaan doen en dat is Zijn belofte aan Abraham gestand doen, dat Zijn volk weer zijn plaats inneemt (en dit is al gebeurd, Israel is weer een natie). Israel zal weer gaan heersen over het deel in het midden oosten dat God vantevoren voor hen heeft uitgekozen.
Als dat gebeurt is zullen ze hun Koning krijgen van God, Yeshua Messiach.
18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt; niet gij draagt de wortel, maar de wortel u.
rom 11:28
Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.
Klaas schreef:Of ik het niet begrijp weet ik niet. Ik begrijp jou in ieder geval niet.
Maar ik wil het wel graag begrijpen.
OK, dat snap ik denk ik nog. Alle Joden zijn Israëlieten, maar niet alle Israëlieten zijn Joden.
Mijn vraag is of dat Jood-zijn bepaald wordt door je afkomst of door je geloof. Zie je 'Joods' als aanduiding van de aanhangers van de Joodse religie of zie je het als aanduiding van een bepaalde stam / stammen?
OK, dat snap ik ook. Denk ik. Maar ik kan dit niet goed combineren met wat je eerder schreef. Joden behoren volgens jou tot het huis van Juda en dus niet tot het huis van Israël. Maar ze behoren wel tot Israël? Is dat het onderscheid dat je wilt maken: Israël duidt op het geheel en Huis van Israël en Huis van Juda op de twee delen waaruit dat geheel is samengesteld?
Ik weet ook wel dat in de bijbel Israël en Juda onderscheiden worden. Ik vroeg je echter hoe je weet dat Paulus met deze aanduidingen precies dat bedoelt wat jij ook bedoelt.
Omdat het m.i. zonder concrete teksten nogal vaag wordt, wil ik toch even naar wat speciefieke teksten kijken om te zien hoe we ze interpreteren t.a.v. de woorden Jood en Israël.
Maranatha schreef:Kena schreef:Maranatha,
Baruch Yeshua HaAdon! Jij hebt de spijker op zijn kop geslagen... jammer dat veel mensen moeite hebben de Bijbel óók letterlijk te lezen![]()
Shalom tova
Ja, maar ik heb er nog steeds moeite mee, want ook ik zit zelf ook nog vol met theologische nonsens.
Een Jood komt van stam Juda. Iemand die het geloof aanhangt als Israëliet, is ook ´Jood´. Jood is in dat geval een verzamelnaam. Bijbels gezien wordt die onderscheid wel correct gemaakt. In de Bijbel is een Jood die van Juda afstamt.
S´haul (Paulus) geeft dit duidelijk in Rom.brieven weer. Soms spreekt hij over Joden en andere keer over het gehele volk dat weer één wordt.
Ik kan Rom.9-11 dromen. Ik heb daarover een artikel geschreven waar alles tekstueel stap voor stap met de TeNaCH wordt uitgelegd.
Yeshua en S´haul halen niet voor niets iedere keer de profeten aan en DAT zie ik maar weinig Christenen doen.
De profeten aanhalen IN hun betoog met het B´rit Chadasha (NT) in de hand. Vandaar mijn opmerking die terecht is.
Vandaar dat ik mijn mening hier behoorlijk stil hou. Het is te omvangrijk om alles neer te zetten Ik lees liever wat jullie zeggen en trachtte alleen even uit te leggen wat Israël en Joden zijn.
Klaas je vergeet vers 18 van romeinen 11 waar staat:
Er is over de joden een tijdelijke bedekking tot de maat van de heidenen vol is.
Dan zal de bedekking worden weggenomen en zullen de joden vurigere volgeling van Jezus worden dan wij.
De joden zijn verhard, zodat het evangelie bij ons kon komen.
Ten tweede geeft deze tekst de weg die God met zijn Volk gaat, want zij zijn Zijn volk vanwege het geloof van hun voorvaderen. In dat geloof zullen de getrouwe joden, die de laatste 2000 jaar geleefd hebben weldegelijk behouden zijn, ondanks het feit dat ze Jezus niet accepteren.
Klaas schreef:Kena:Een Jood komt van stam Juda. Iemand die het geloof aanhangt als Israëliet, is ook ´Jood´. Jood is in dat geval een verzamelnaam. Bijbels gezien wordt die onderscheid wel correct gemaakt. In de Bijbel is een Jood die van Juda afstamt.
Betekent dit dat we elke keer als we in de bijbel 'Jood' of 'Israël' lezen, dit onderscheid moeten maken? Waar baser je dit op?
Met jouw uitleg van Ezechiël 37 ben ik het niet eens. Volgens mij gaat het om het samenvoegen van de Joden en de heidenen, maar het voert ws te ver om dit hier uit te spitten. Ik begrijp in ieder geval wél wat je bedoelt.
Paulus spreekt inderdaad de ene keer over Joden en de andere keer over Israël. De vraag is echter of hij hiermee daadwerkelijk het verschil 2 en 10-stammenrijk wil aangeven.
Dit is een aanname die je niet onderbouwt. Jammer. Als ik Romeinen lees dan gaat het helemaal niet over het verschil tussen de diverse stammen. Het gaat over Joden en heidenen en het feit dat God een God is voor beide.
Ik vind dit een beetje een goedkope manier van discussiëren.
Ik doe m'n best om samen na te denken over de betekenis van Rom.9-11
en het enige dat jij doet is zeggen dat je het toch stiekem beter weet. Je doet niet eens een poging om jouw visie te onderbouwen! Ik vind dat erg jammer want ik ben altijd benieuwd naar nieuwe inzichten.
Het grappige is wel dat Paulus b.v. Ezechiel 37 aanhaalt als hij spreekt over het feit dat het onderscheid tussen Joden en heidenen is weggevallen....
De profeten aanhalen IN hun betoog met het B´rit Chadasha (NT) in de hand. Vandaar mijn opmerking die terecht is.
Probleem is dat jij niets betoogt. Jij spreekt alleen in algemeenheden. Haalde je de profeten maar eens aan om te laten zien hoe we het NT moeten interpreteren.
Juist, zoals Yeshua en S´haul dat ook deden. Dat is Bijbels en goed.Nogmaals, jammer dat je alleen aanstipt wat volgens jou niet klopt en dat je je eigen mening niet uitlegt. Voor iemand die hier jaren op gestudeerd heeft moet het toch een kleine moeite zijn e.e.a. in het kort weer te geven?
Klaas
="Kena"PS alles wat Maranatha zegt is allemaal te lezen in Jeremia, Hosea en Zacharia. De HELE Bijbel is actueel, dus ook de TeNaCH.
Kena schreef:Ik hoef niet over Rom.9-11 na te dneken. Wat is daar nu fout aan? Waarom mag ik niet iets aan een ander leren?
Kena schreef: Ik vind het jammer dat je je zo opstelt, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben!
Kena schreef:Enne... niet meer van die rare dingen zeggen alsof ik uit de hoogte ben hè? Want dan ben ik héél snel klaar. We kunnen van elkaar leren, maar als ik van iets zo zeker ben door inderdaad jaren studie, reken mij daar niet op af. Dat is geen doen :shock:
Torenspits schreef:1 Tim.2:
[color=green]12 maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.
Als je niet met haar in discussie wilt
Klaas schreef:Volgens mij is zij degene die geen discussie aan wil gaan...
En hoe zit het met jou? Ik heb je een aantal hele concrete vragen gesteld. Ga je daar nog op antwoorden of moet ik de bijbel maar eens gaan lezen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten