Bekering van Joden bij wederkomst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 20:20

Maranatha,

Baruch Yeshua HaAdon! Jij hebt de spijker op zijn kop geslagen... jammer dat veel mensen moeite hebben de Bijbel óók letterlijk te lezen :wink:

Shalom tova :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 20:35

Kena schreef:Maranatha,

Baruch Yeshua HaAdon! Jij hebt de spijker op zijn kop geslagen... jammer dat veel mensen moeite hebben de Bijbel óók letterlijk te lezen :wink:

Ja, maar ik heb er nog steeds moeite mee, want ook ik zit zelf ook nog vol met theologische nonsens.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mar 2003 21:53

Kena:
Nee, je begrijpt het niet.

Of ik het niet begrijp weet ik niet. Ik begrijp jou in ieder geval niet.
Maar ik wil het wel graag begrijpen.

Kena:
Israël is Joden incl.

OK, dat snap ik denk ik nog. Alle Joden zijn Israëlieten, maar niet alle Israëlieten zijn Joden.
Mijn vraag is of dat Jood-zijn bepaald wordt door je afkomst of door je geloof. Zie je 'Joods' als aanduiding van de aanhangers van de Joodse religie of zie je het als aanduiding van een bepaalde stam / stammen?

Kena:
Israël is sinds na Salomo tot op de dag van vandaag opgedeeld in

Huis van Israël, 10 stammen en

Huis van Juda: de Joden (Juda), Levieten en Benjaminieten.

OK, dat snap ik ook. Denk ik. Maar ik kan dit niet goed combineren met wat je eerder schreef. Joden behoren volgens jou tot het huis van Juda en dus niet tot het huis van Israël. Maar ze behoren wel tot Israël? Is dat het onderscheid dat je wilt maken: Israël duidt op het geheel en Huis van Israël en Huis van Juda op de twee delen waaruit dat geheel is samengesteld?

Kena
: Dus het is verre van cirkelredenering en het is een kwestie van de Bijbel grondig te bestuderen.

Ik weet ook wel dat in de bijbel Israël en Juda onderscheiden worden. Ik vroeg je echter hoe je weet dat Paulus met deze aanduidingen precies dat bedoelt wat jij ook bedoelt.

Kena:
Maar eerst dien je dìt te snappen alvorens we ons kunnen gaan begeven op Rom. brieven, want daar worden ze ook apart genoemd.

Omdat het m.i. zonder concrete teksten nogal vaag wordt, wil ik toch even naar wat speciefieke teksten kijken om te zien hoe we ze interpreteren t.a.v. de woorden Jood en Israël.

Ik begin in Romeinen 9.

Vers 3&4: Want ik zou zelf wel wensen verbannen te zijn van Christus, voor mijn broederen, die mijn maagschap zijn naar het vlees;
Welke Israelieten zijn, welker is de aanneming tot kinderen, en de heerlijkheid, en de verbonden, en de wetgeving, en de dienst van God, en de beloftenissen;

De broeders waar Paulus hier op doelt zijn volgens mij alle Israëlieten. Hij maakt hier m.i. geen onderscheid tussen de verschillende stammen. Van deze mensen zegt hij dat ze uitermate bevoorrecht zijn omdat ze de Wet en het Verbond gekregen hebben.

Vers 6: Doch ik zeg dit niet, alsof het woord Gods ware uitgevallen; want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn.

Niet elke Israëliet wordt blijkbaar ook tot het 'ware Israël' gerekend. Of je tot dat ware Israël behoort wordt niet bepaald door je afkomst maar door je geloof in Gods beloften.

Vers 23&24: En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid? Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

Paulus gebruikt hier het woord 'Joden' m.i. als synoniem voor Israël. Ik zie niet in hoe je dit anders zou moeten lezen. Uit de Joden / Israël en de heidenen heeft God zich een volk verkoren: het ware Israël. Dit sluit aan bij wat ik hierboven schreef: bij het ware Israël gaat het niet om afkomst maar om je geloof. Vandaar ook dat heidenen ook tot het ware Israël kunnen behoren.

Vers 25: Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.

Dat wat 'niet Mijn volk' was zijn volgens mij de heidenen. Dat blijkt wel uit vers 30: Wat zullen wij dan zeggen? Dat de heidenen, die de rechtvaardigheid niet zochten, de rechtvaardigheid verkregen hebben, doch de rechtvaardigheid, die uit het geloof is. Het gaat Paulus er om dat het heil nu ook voor de heidenen 'beschikbaar' is.

Hoofdstuk 10:12: Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

Ook hier weer dezelfde lijn. Voor wat betreft diegenen die in Jezus Christus geloven is er geen onderscheid tussen Jood of Griek. Je afkomst maakt dus niet uit. Ook hier had Paulus i.p.v. Jood net zo goed Israëliet kunnen schrijven.

Hoofdstuk 11:1: Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israeliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin.

Een logische vraag, als God het heil uitstrekt naar de heidenen omdat de Joden zich gestoten hebben aan de Steen des aanstoots, is het boek Israël dan dichtgedaan? Nee, zegt Paulus: kijk maar naar mij. Ik ben ook Israëliet en ik behoor ook tot dat ware Israël.

Vers 7&8: Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden. (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.

Soms lijkt er echter wel op dat God Israël verstoten heeft en dat Israëlieten / Joden niet meer zalig kunnen worden. Paulus wijt dit aan een verharding die over de Joden is gekomen.

Vers 17: En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,

Er is dan ook wel degelijk wat gebeurd met de Joden / Israëlieten die niet in Jezus geloofden. Zij zijn de afgebroken takken en in hun plaats worden de heidenen die tot geloof komen ingeënt. Zij behoren nu wel tot het ware Israël maar de ongelovige Joden niet meer.

Vers 23: Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.

Zoals gezegd is dit echter niet het einde voor die ongelovige joden. Wanneer ze tot geloof in Christus komen worden ze alsnog opnieuw ingeplant.

Vers 25: Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israel gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn

Onder Israël versta ik ook hier weer 'Israël naar het vlees'. Over hen is een verharding gekomen die op een gegeven moment opgeheven zal worden.

Vers 26: En alzo zal geheel Israel zalig worden (...)

De gehele boom wordt zalig: de niet-afgebroken takken, de ingeënte takken van de wilde olijf en de opnieuw ingeplante afgebroken takken.

Tot zover mijn gedachten. Ik ben benieuwd naar de jouwe.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 mar 2003 21:55

Maranatha:
en dat Hij plots toch Zijn volk nog op nr. 1 heeft staan ondanks het feit dat ze Jezus nog niet aangenomen hebben

Vind jij dit ergens in de bijbel terug?

Maranatha:
Mijn mening is dat het aardse volk van God nog steeds de joden zijn en niet de heidense christenen.

Ik geloof niet dat de heidense gelovigen in deplaats gekomen zijn van Israël en dat alles wat voor Israël gold nu voor hen zou gelden.
Ik geloof dat de gelovigen uit de Joden en de gelovigen uit de heidenen samen Gods volk vormen. Let maar eens op hoe Paulus onderscheid kan maken tussen Israël als volk en het geestelijke Israël.

Maranatha:
Van alle koninkrijken, van babel, perzie tot in deze eeuw zijn allemaal ten onder gegaan. Het volk van Israel is bij ons tot op de dag van vandaag en heeft alle koninkrijken overleeft. De koninkrijken zijn opgelost in de volkeren.

Dat is niet echt een sterk argument. Van Israël is alleen het tweestammenrijk overgebleven. De overige 10 stammen (het overgrote deel dus) is opgelost in de volken. Ook van de koninkrijken die jij noemt zijn ws. nog wel nakomelingen te vinden.

Maranatha:
De theologie van de heidense christenen heeft hen blind gemaakt op datgene wat God werkelijk zal gaan doen en dat is Zijn belofte aan Abraham gestand doen, dat Zijn volk weer zijn plaats inneemt (en dit is al gebeurd, Israel is weer een natie). Israel zal weer gaan heersen over het deel in het midden oosten dat God vantevoren voor hen heeft uitgekozen.

En volgens mij is dat een theologie die net zo verblindend werkt. Alsof voor God het aardse hoger is dan het geestelijke...

Maranatha:
Als dat gebeurt is zullen ze hun Koning krijgen van God, Yeshua Messiach.

'Mijn koninkrijk is niet van deze wereld' zei Jezus ooit. Zou Hij op zijn woorden terugkomen?

Klaas

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 04 mar 2003 22:20

Klaas je vergeet vers 18 van romeinen 11 waar staat:
18 beroem u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt; niet gij draagt de wortel, maar de wortel u.

De Wortel is Jezus zowel Israel als de heidenen zijn erop ge-ent. Niet Omdat wij zulke beste jongens zijn. Er is over de joden een tijdelijke bedekking tot de maat van de heidenen vol is. Dan zal de bedekking worden weggenomen en zullen de joden vurigere volgeling van Jezus worden dan wij.
rom 11:28
Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil.

De joden zijn verhard, zodat het evangelie bij ons kon komen. Een reden van God zou kunnen zijn dat via de westerse wereld met zijn superieure technieken, het evangelie sneller over de wereld kon worden verspreidt. Dit laatste is evenwel speculatie en berust niet op enig document, maaar de gedachte fascineert mij wel.
Ten tweede geeft deze tekst de weg die God met zijn Volk gaat, want zij zijn Zijn volk vanwege het geloof van hun voorvaderen. In dat geloof zullen de getrouwe joden, die de laatste 2000 jaar geleefd hebben weldegelijk behouden zijn, ondanks het feit dat ze Jezus niet accepteren.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 22:58

Klaas schreef:Of ik het niet begrijp weet ik niet. Ik begrijp jou in ieder geval niet.
Maar ik wil het wel graag begrijpen.
OK, dat snap ik denk ik nog. Alle Joden zijn Israëlieten, maar niet alle Israëlieten zijn Joden.
Mijn vraag is of dat Jood-zijn bepaald wordt door je afkomst of door je geloof. Zie je 'Joods' als aanduiding van de aanhangers van de Joodse religie of zie je het als aanduiding van een bepaalde stam / stammen?

Een Jood komt van stam Juda. Iemand die het geloof aanhangt als Israëliet, is ook ´Jood´. Jood is in dat geval een verzamelnaam. Bijbels gezien wordt die onderscheid wel correct gemaakt. In de Bijbel is een Jood die van Juda afstamt.

OK, dat snap ik ook. Denk ik. Maar ik kan dit niet goed combineren met wat je eerder schreef. Joden behoren volgens jou tot het huis van Juda en dus niet tot het huis van Israël. Maar ze behoren wel tot Israël? Is dat het onderscheid dat je wilt maken: Israël duidt op het geheel en Huis van Israël en Huis van Juda op de twee delen waaruit dat geheel is samengesteld?

Juist! Lees maar:
Ezechiël 37:16-23: De Heer richtte zich tot mij: `Mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: de stam Juda en de Israëlieten die daarmee verbonden zijn. Neem dan nog een stuk hout en schrijf daarop: de stam Jozef, dat is Efraïm, en de Israëlieten die daarmee verbonden zijn. Houd de beide stukken vervolgens zo tegen elkaar dat je als het ware één stuk hout in je hand hebt. Als de Israëlieten je vragen wat dat betekent, zeg dan dat Ik, God, de Heer, dit zal doen: Ik zal het stuk hout nemen van de stam Jozef, dat is Efraïm, en de stammen die daarbij horen en zal dat tegen het stuk van de stam Juda aanleggen. Ik zal ze zo tegen elkaar houden dat Ik één stuk hout in de hand heb. Houd die beide stukken waar je op geschreven hebt zo, dat iedereen ze kan zien en zeg dan dat Ik, God, de Heer, dit aankondig: Ik zal de Israëlieten weghalen bij de volken waar ze terechtgekomen zijn. Ik breng hen van alle kanten weer terug in hun eigen land Ik maak daar, op de bergen van Israël, één volk van hen. Eén Koning zal over alle Israëlieten regeren. Het zullen niet langer twee volken zijn, twee gescheiden koninkrijken. Zij zullen zich niet langer verontreinigen met hun afgoden, met hun walgelijke praktijken, met hun wangedrag. Daarvan zal Ik hen vrijmaken, zij zullen Mij niet langer o­ntrouw zijn en zich niet langer tegen Mij keren. Ik zal hen reinigen, zij zullen Mijn volk zijn en Ik hun God.
koninkrijken:
  1. 1= Juda met Benjamin en Levi; de Joden.
  2. de rest van de 10 verloren stammen; de Israëlieten.

Ik weet ook wel dat in de bijbel Israël en Juda onderscheiden worden. Ik vroeg je echter hoe je weet dat Paulus met deze aanduidingen precies dat bedoelt wat jij ook bedoelt.

S´haul (Paulus) geeft dit duidelijk in Rom.brieven weer. Soms spreekt hij over Joden en andere keer over het gehele volk dat weer één wordt. Dat is een profetie die uit zal komen, omdat G´d een onveranderlijke G´d is. Hij houdt aan Zijn Woord. Niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat Hij Getrouw en Genadig is.

Omdat het m.i. zonder concrete teksten nogal vaag wordt, wil ik toch even naar wat speciefieke teksten kijken om te zien hoe we ze interpreteren t.a.v. de woorden Jood en Israël.

Ik kan Rom.9-11 dromen. Ik heb daarover een artikel geschreven waar alles tekstueel stap voor stap met de TeNaCH wordt uitgelegd.
Maar zulke teksten zijn niet compleet wanneer je de teksten van de TeNaCH laat ontbreken. Yeshua en S´haul halen niet voor niets iedere keer de profeten aan en DAT zie ik maar weinig Christenen doen. De profeten aanhalen IN hun betoog met het B´rit Chadasha (NT) in de hand. Vandaar mijn opmerking die terecht is.

Dit heeft mij jaren en jaren studie gekost en heb daar een groot pakket verslagen van geschreven die eigenlijk 1 geheel vormen waardoor alles zo helder als kristal is geworden mbt de Verlossingsplan van Yeshua tov Israël, héél Israël. De Here spreekt in Zijn Woord en wij dienen te zwijgen. Vandaar dat ik mijn mening hier behoorlijk stil hou. Het is te omvangrijk om alles neer te zetten :wink: Ik lees liever wat jullie zeggen en trachtte alleen even uit te leggen wat Israël en Joden zijn.

Alle eer en eerbied aan Hem; de G´d van Israël en de christenen :mrgreen:

Hartelijke groet en shalom tova,

Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 04 mar 2003 23:01

Maranatha schreef:
Kena schreef:Maranatha,

Ja, maar ik heb er nog steeds moeite mee, want ook ik zit zelf ook nog vol met theologische nonsens.

Komt goed. Laat Hem Zijn Werk maar in jou doen :wink:

Wat een gave G´d :mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 mar 2003 12:49

Kena:
Een Jood komt van stam Juda. Iemand die het geloof aanhangt als Israëliet, is ook ´Jood´. Jood is in dat geval een verzamelnaam. Bijbels gezien wordt die onderscheid wel correct gemaakt. In de Bijbel is een Jood die van Juda afstamt.

Betekent dit dat we elke keer als we in de bijbel 'Jood' of 'Israël' lezen, dit onderscheid moeten maken? Waar baser je dit op?

Met jouw uitleg van Ezechiël 37 ben ik het niet eens. Volgens mij gaat het om het samenvoegen van de Joden en de heidenen, maar het voert ws te ver om dit hier uit te spitten. Ik begrijp in ieder geval wél wat je bedoelt.

Kena:
S´haul (Paulus) geeft dit duidelijk in Rom.brieven weer. Soms spreekt hij over Joden en andere keer over het gehele volk dat weer één wordt.

Paulus spreekt inderdaad de ene keer over Joden en de andere keer over Israël. De vraag is echter of hij hiermee daadwerkelijk het verschil 2 en 10-stammenrijk wil aangeven. Dit is een aanname die je niet onderbouwt. Jammer. Als ik Romeinen lees dan gaat het helemaal niet over het verschil tussen de diverse stammen. Het gaat over Joden en heidenen en het feit dat God een God is voor beide.

Kena:
Ik kan Rom.9-11 dromen. Ik heb daarover een artikel geschreven waar alles tekstueel stap voor stap met de TeNaCH wordt uitgelegd.

Ik vind dit een beetje een goedkope manier van discussiëren. Ik doe m'n best om samen na te denken over de betekenis van Rom.9-11 en het enige dat jij doet is zeggen dat je het toch stiekem beter weet. Je doet niet eens een poging om jouw visie te onderbouwen! Ik vind dat erg jammer want ik ben altijd benieuwd naar nieuwe inzichten.

Kena:
Yeshua en S´haul halen niet voor niets iedere keer de profeten aan en DAT zie ik maar weinig Christenen doen.

Het grappige is wel dat Paulus b.v. Ezechiel 37 aanhaalt als hij spreekt over het feit dat het onderscheid tussen Joden en heidenen is weggevallen....

Kena:
De profeten aanhalen IN hun betoog met het B´rit Chadasha (NT) in de hand. Vandaar mijn opmerking die terecht is.

Probleem is dat jij niets betoogt. Jij spreekt alleen in algemeenheden. Haalde je de profeten maar eens aan om te laten zien hoe we het NT moeten interpreteren.

Kena:
Vandaar dat ik mijn mening hier behoorlijk stil hou. Het is te omvangrijk om alles neer te zetten Ik lees liever wat jullie zeggen en trachtte alleen even uit te leggen wat Israël en Joden zijn.

Nogmaals, jammer dat je alleen aanstipt wat volgens jou niet klopt en dat je je eigen mening niet uitlegt. Voor iemand die hier jaren op gestudeerd heeft moet het toch een kleine moeite zijn e.e.a. in het kort weer te geven?

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 mar 2003 12:51

Maranatha:
Klaas je vergeet vers 18 van romeinen 11 waar staat:

Ik dacht niet dat ik me beroemde tegen de afgebroken takken. Hoe kom je daar bij???

Maranatha:
Er is over de joden een tijdelijke bedekking tot de maat van de heidenen vol is.

Dat schreef ik toch ook?

Maranatha:
Dan zal de bedekking worden weggenomen en zullen de joden vurigere volgeling van Jezus worden dan wij.

Dat laatste haal ik niet uit Rom.11. Hoe kom je daar bij?

Maranatha:
De joden zijn verhard, zodat het evangelie bij ons kon komen.

Mee eens.

Maranatha:
Ten tweede geeft deze tekst de weg die God met zijn Volk gaat, want zij zijn Zijn volk vanwege het geloof van hun voorvaderen. In dat geloof zullen de getrouwe joden, die de laatste 2000 jaar geleefd hebben weldegelijk behouden zijn, ondanks het feit dat ze Jezus niet accepteren.

Maar waar staat dat laatste dan Maranatha? Paulus zegt heel duidelijk dat de afgebroken takken pas weer ingeplant worden als ze niet in hun ongeloof blijven. Heb je bijbelgedeelten om deze uitspraak te onderbouwen?

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 05 mar 2003 14:08

Klaas schreef:Kena:

Betekent dit dat we elke keer als we in de bijbel 'Jood' of 'Israël' lezen, dit onderscheid moeten maken? Waar baser je dit op?

Lees lees lees.
Met jouw uitleg van Ezechiël 37 ben ik het niet eens. Volgens mij gaat het om het samenvoegen van de Joden en de heidenen, maar het voert ws te ver om dit hier uit te spitten. Ik begrijp in ieder geval wél wat je bedoelt.

Het was een voorbeeld. Lees de HELE TeNaCH nog eens en vervolgens Matt en sluit af met de Romeinenbrieven.

Paulus spreekt inderdaad de ene keer over Joden en de andere keer over Israël. De vraag is echter of hij hiermee daadwerkelijk het verschil 2 en 10-stammenrijk wil aangeven.

Absoluut wel, Klaas.
Dit is een aanname die je niet onderbouwt. Jammer. Als ik Romeinen lees dan gaat het helemaal niet over het verschil tussen de diverse stammen. Het gaat over Joden en heidenen en het feit dat God een God is voor beide.

Ik heb het prima onderbouwt, alleen zie je het niet. Als je iets niet ziet zegt niet dat ik het niet onderbouwt.

Ik vind dit een beetje een goedkope manier van discussiëren.

Hè jakkie, moet het zo?
Ik doe m'n best om samen na te denken over de betekenis van Rom.9-11

Ik hoef niet over Rom.9-11 na te dneken. Wat is daar nu fout aan? Waarom mag ik niet iets aan een ander leren?
en het enige dat jij doet is zeggen dat je het toch stiekem beter weet. Je doet niet eens een poging om jouw visie te onderbouwen! Ik vind dat erg jammer want ik ben altijd benieuwd naar nieuwe inzichten.

Weet je wat? Om de ruimte te besparen ga ik je links geven. Lees die ook ECHT! Dan kunnen we verder praten. Ik vind het jammer dat je je zo opstelt, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben!

De Verloren stammen:

http://vandi294.speed.planet.nl/faq/mod ... pageid=565

De ware Joden (studie Rom.9-11):

http://vandi294.speed.planet.nl/faq/mod ... pageid=186

Het grappige is wel dat Paulus b.v. Ezechiel 37 aanhaalt als hij spreekt over het feit dat het onderscheid tussen Joden en heidenen is weggevallen....

In genade maar NIET als táák.
Kena:
De profeten aanhalen IN hun betoog met het B´rit Chadasha (NT) in de hand. Vandaar mijn opmerking die terecht is.

Probleem is dat jij niets betoogt. Jij spreekt alleen in algemeenheden. Haalde je de profeten maar eens aan om te laten zien hoe we het NT moeten interpreteren.

Juist, zoals Yeshua en S´haul dat ook deden. Dat is Bijbels en goed.

Nogmaals, jammer dat je alleen aanstipt wat volgens jou niet klopt en dat je je eigen mening niet uitlegt. Voor iemand die hier jaren op gestudeerd heeft moet het toch een kleine moeite zijn e.e.a. in het kort weer te geven?

Klaas

Bij deze. Veel leesplezier, alleen zal het wel wat tijd kosten :mrgreen: Ook het inladen van die verslagen, want het is slechts onze nieuwe testsite :wink: Het is overigens uren en uren leeswerk, maar daar moet je maar voor over hebben :D

Enne... niet meer van die rare dingen zeggen alsof ik uit de hoogte ben hè? Want dan ben ik héél snel klaar. We kunnen van elkaar leren, maar als ik van iets zo zeker ben door inderdaad jaren studie, reken mij daar niet op af. Dat is geen doen :shock:

Kena.

PS alles wat Maranatha zegt is allemaal te lezen in Jeremia, Hosea en Zacharia. De HELE Bijbel is actueel, dus ook de TeNaCH.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 mar 2003 18:34

="Kena"PS alles wat Maranatha zegt is allemaal te lezen in Jeremia, Hosea en Zacharia. De HELE Bijbel is actueel, dus ook de TeNaCH.

Wat een geluk dat we elkaar hebben. Mijn geheugen wat tekstplaatsen betreft is een grote zeef. Ik weet dat er ergens geschreven staat, want ik heb het zelf gelezen, maar ja Waar???? :oops:

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 05 mar 2003 19:29

Kena schreef:Ik hoef niet over Rom.9-11 na te dneken. Wat is daar nu fout aan? Waarom mag ik niet iets aan een ander leren?

1 Tim.2:
12 maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

Kena schreef: Ik vind het jammer dat je je zo opstelt, terwijl ik me van geen kwaad bewust ben!

Als het goed is ben je dat wel, want ik heb je er op een ander forum al eens voor gewaarschuwd.

Kena schreef:Enne... niet meer van die rare dingen zeggen alsof ik uit de hoogte ben hè? Want dan ben ik héél snel klaar. We kunnen van elkaar leren, maar als ik van iets zo zeker ben door inderdaad jaren studie, reken mij daar niet op af. Dat is geen doen :shock:

Eerlijk gezegd kwam het op mij ook zo over. Vreselijk uit de hoogte. Zo van; ik weet allemaal hoe het zit, maar voordat jullie op mijn kennisniveau zitten zijn we jaren verder. Dus succes met studeren en discussieren, jongens; als het uit de hand loopt grijp ik wel in.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 mar 2003 19:39

Torenspits schreef:1 Tim.2:
[color=green]12 maar ik sta niet toe, dat een vrouw onderricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden.

Ha ene zware broeder, die als hij in het nauw zit, maar met teksten gaat schieten. Ook deze tekst is weer compleet uit zijn verband weg gerukt en dient om mensen om de oren te slaan. De eerste waar Jezus Messias zich aan vertoonde was aan een vrouw. Hij vertelde aan een vrouw voor het eerst dat Hij de Zoon van God was.
Teksten opzich zijn als een schallende kerkklok, veel herrie weinig inhoud.
Als je niet met haar in discussie wilt zul je het met mij aan de stok krijgen, want wat zij zegt heeft inhoud en is geen schallende kerkklok, maar een liefelijk gezang.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 mar 2003 23:19

Maranatha:
Als je niet met haar in discussie wilt

Volgens mij is zij degene die geen discussie aan wil gaan...

En hoe zit het met jou? Ik heb je een aantal hele concrete vragen gesteld. Ga je daar nog op antwoorden of moet ik de bijbel maar eens gaan lezen?

Kena, ik ga de studie over Rom. 9-11 in ieder geval lezen. Ik weet nog niet wat de handigste manier is om erop te reageren, maar wellicht verzin ik wat.

De studie over de verloren stammen laat ik even liggen. Er zijn zo veel (speculatieve) theoriën over die tien stammen dat ik met niet in alle varianten ga verdiepen.

Groet,
Klaas

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 05 mar 2003 23:41

Klaas schreef:Volgens mij is zij degene die geen discussie aan wil gaan...

En hoe zit het met jou? Ik heb je een aantal hele concrete vragen gesteld. Ga je daar nog op antwoorden of moet ik de bijbel maar eens gaan lezen?

Mijn antwoord was ook niet aan jou gericht, maar aan Torenspits die zomaar plomp verloren een tekst plaatst.

Wat betreft de antwoorden op je vragen, die krijg je zo spoedig mogelijk.

Tof van je dat je de dingen onderzoekt.
Geef me wat tijd ik heb veel problemen met onthouden waar bepaalde teksten geschreven staan.

Terug naar “Archief”