Lalage:
James LaBrie (van Dream Theater) en Eric Clayton die samen zingen, heerlijk toch
Ik vind zelf James LaBrie nu net de zwakke schakel van Dream Theater (als je over 'zwak' kunt spreken bij zo'n wereldband). Ik vind zijn zang niet echt meesterlijk. Die van Clayton vind ik mooier.
Vrouwe Justitia:
Maar Gothic metal heeft in principe ook niet veel te maken met die hele wannabecreepy/vampire cult.
Van origine niet nee, maar maak dat de doorsnee 'wannabe' maar eens wijs. Het grote probleem is gewoon dat gothic en metal en de combinatie daarvan altijd worden geassocieerd met 'duivel, donker, bloed, vampier, occult, wicca, satanaanbidding, etc.' En dat is gewoon een misverstand wat bijna niet uit de weg te helpen valt.
Gothic begint inderdaad in te komen,
Gothic is 'in', al een hele tijd. Net als de enorme hype rondom occultisme en magie. Die was er in de jaren '80 en die is keihard terug.
Overigens, WT en Evanesence maken ook geen metal, SM wel.
Ben ik niet met je eens. Ten eerste zet je de verkeerden tegenover elkaar omdat het om totaal verschillende bands gaat. Daarbij, en dat is mijn persoonlijke mening, denk ik dat er in Saviour Machine minder metal-invloeden zitten dan in Within Temptation. Evanescence is een heel ander verhaal en in de verste verte geen gothic. En Within Temptation lift ook lekker mee op de hype en maakt gewoon overhypte en overgewaardeerde gothicrock.
Hm... volgens mij is gothic ook wel lastig te definieren. Maar een aantal elementen die het meestal wel zo ongeveer inhoudt: donkere, etherisch, melancholische sfeer, koor, een mannen- en vrouwenstem (dat is vaak grunt tegenover sopraan), poetisch, harmonieus, lyrics met als onderwerp vaak religie, dood, verlies, depressie etc.
Definitie van Gothic is bijna niet te geven. Daar je nu de fout maakt om alles op een hoop te gooien. Je hebt gothic rock, gothic metal, gotische powermetal, cybergothic, etc. etc.
Enkele dingen zie je inderdaad vaak terug: donker, melancholisch, koor (of synthesizer, wat helaas ook maar al te vaak gebeurd), poetisch en harmonieus. Wat betreft de grunt en de sopraan: dat dit regelmatig voorkomt wil niet zeggen dat het thuis hoort in welke definitie van gothic dan ook. Over de onderwerpen valt te twisten, maar inderdaad, het komt regelmatig voor. (Nogmaals: probeer geen definitie te geven, dat lukt volgens mij niemand).
Raido:
ik denk dat je hiebij dan kunt denken aan After Forever
Vind ik niet, ook commerciele, overhypte band. Ik ben niet tegen commercie en commerciele muziek e.d. Maar wel tegen overwaardering en overhypte bands. Bovendien vind ik de stem van het vrouwtje van After Forever niet echt bijster interessant, maar dat is smaakgebonden

Ik vind het persoonlijk ook niet echt gothic-metal. Wat ik het wel zou noemen? Weet ik niet, een combinatie van gothicrock en nog iets.
Wat mij opvalt (gaat weer ergens anders over) is dat de Sound van b.v. Bust/GoodCharlotte/Blink182 heel anders is dan MxPx/NOFX/Sum41 zijn, hoe zit dit? het is allemaal PunkRock misschien zijn de eerste meer Puisterige Puber Punk Bandjes?
Bust/Busted: een zwaar overhypte puberband. Ze maken geen punkrock maar overhypte, overgewaardeerde catchy en poppy punky zooi. Oftewel: mainstream, meeliftend op anderen, niet creatief, niet origineel, etc. Het klinkt lekker en dat is inderdaad een kunst apart, hoewel veel mensen heel makkelijk dingen aannemen. Ze schijnen niet eens echt zelf te spelen.
Good Charlotte: klinkt aardig, probeert wel overduidelijk erg 'echt' over te komen als punkband. Ze maken lekker in het gehoor liggende punkrock. Ze proberen zich links te profileren (met lifestyle of the rich and the famous) maar ze zijn zo kapitalistisch als weet ik veel wat. Maar het klinkt goed en ze spelen zelf

Blink182: kwalitatief erg goede punkrock. Travis is een van de beste punkdrummers ever. Tekstueel erg kinderachtig en niet echt heel erg serieus te noemen. Maar zeker goede punkrock.
MxPx: redelijk goede punk (overigens meer punk dan punkrock). Ook tekstueel zijn ze wel iets sterker dan bijvoorbeeld Blink182, muzikaal echter niet. Niet slecht, maar toch... (MxPx doet overigens mee met de Deconstruction tour: ergens in juni (26 als ik me niet vergis...)
NOFX: goede punk, ook veel minder punkrock dan punk denk ik. Vind ze een beetje ranzig qua teksten maar muzikaal gezien best goed en ze zijn commercieel links, ik vraag me af hoe ze dat kunnen verantwoorden

Sum41: is wat ik noem een Puisterige Puber Punk Band. Muzikaal lekker in het gehoor liggend. Maar verder stelt het niet zo veel voor.
Oftewel: je maakt vage categorien waarvan de bands onderling behoorlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik raad je aan om ook eens de echte vette punk te luisteren (als je dat al niet doet).
Ik zou Bust en Sum41 Puisterige Puber Punk Bands noemen.
Good Charlotte er tussenin.
NOFX, Blink182 en MxPx als meest 'serieuze gegadigden' voor muzikaal goede muziek

Vrouwe Justitia:
Maar lyrics over mythologie heb je vooral bij powermetal. Tja en bij operatic.
Ook bij bepaalde gothic.
Maar eigenlijk is het ook weer zo, dat er weinig bands zijn die zuiver gothic maken.
Zuivere gothic bestaat niet, het is te breed: over welke gothic heb je het?
Verder zou ik After Forever geen zuivere gothic noemen.
Aragorn:
Ik constateer in de metal/gothic hoek trouwens wel een sterke neiging tot hokjesdenken, of iig tot het maken van hokjes. Als je alleen al kijkt hoeveel metalstijlen er zijn... Speed- trash- nu- heavy- black- death-metal enz. hadrcore, emocore, emotrash, blabla.. zoveel popstijlen zijn er niet, of worden iig niet benoemd.
Je moet stijlen en hokjes niet met elkaar verwarren.