Saviour Machine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 20 jan 2004 23:09

Aragorn schreef:Hmm, vind Within Temptation en Evanesence enzo wel leuke muziek maar heb niet het idee dat het echt een blijvertje is. Een beetje veel van hetzelfde allemaal en ik vermoed zo dat over 5 jaar bijna niemand (behalve de verstokte fans) het meer luistert.

Je hebt het nu over de commercieel doorgebroken muziek (waarvan Evanesence kristuluk is trouwens) waarbij veel van de stijl (bij WT) is prijsgegeven voor commercie. Helaas...

Je bekijkt het uit commercieel perspectief. In die zin zal je gelijk hebben, en kan een band als Saviour Machine niet wegvallen, omdat zij nooit commercieel zijn doorgebroken. En terecht! Daarvoor zouden ze al het goede van hun muziek moeten opofferen en dan zou ik er niet meer naar luisteren. Daar komt bij dat de stijl in Nederland niet zo heel veel fans heeft, en het metal/gothic-clubje vrij select is. Als ik naar een concert ga, kom ik vaak, zowel in christelijke als algemene gelegenheden, bekende gezichten tegen. En aanhangers van deze stijlen zijn een stuk trouwer aan hun muziek dan mensen die commerciele top40-muziek luisteren. Logisch, want die muziek ligt lekker in het gehoor en pakt makkelijk op. Mijn ervaring is dat muziek die je snel oppakt je ook weer snel loslaat. Terwijl muziek waar je echt ff voor moet gaan zitten om er goed naar te luisteren, beter en langer blijft hangen. Ook kan commerciele muziek verwateren als het niet meer op de radio komt. Niet-commerciele muziek komt simpelweg niet op de radio en wordt alleen bekend bij de mensen die er de tijd en moeite insteken. Bij hen blijft het daardoor ook beter hangen. En echt goede muziek is tijdloos. In die zin zie ik Saviour Machine net als de oude klassiekers, zoals Bach. Die muziek is nu nog altijd populair onder hen die er de tijd en moeite insteken. Van Saviour Machine kun je complete studies maken, en zal mijn hele leven een van mijn beste bands blijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jan 2004 23:51

Daar komt bij dat de stijl in Nederland niet zo heel veel fans heeft, en het metal/gothic-clubje vrij select is.

Ik zie anders vaak zat van die zwartgerokte dames en gespikede heren langskomen...

Maar verder heb je gelijk dat aanhangers van 'afwijkende' stijlen vaak trouwer zijn dan die van commerciele muziek. Maar ik heb wel het idee dat gothic nu in is, en dat het over een paar jaar weer uit is en dat dan alleen degenen die al fan waren voor het in was (plus een paar die erbij zijn gekomen) het nog luisteren.
Saviour Machine plaats ik niet direct onder het kopje gothic in de zin van WT en Evenesence, maar dat zal wel komen omdat SM niet van die hoogzingende dames heeft.

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 23 jan 2004 00:23

Aragorn schreef:
Daar komt bij dat de stijl in Nederland niet zo heel veel fans heeft, en het metal/gothic-clubje vrij select is.

Ik zie anders vaak zat van die zwartgerokte dames en gespikede heren langskomen...

Maar verder heb je gelijk dat aanhangers van 'afwijkende' stijlen vaak trouwer zijn dan die van commerciele muziek. Maar ik heb wel het idee dat gothic nu in is, en dat het over een paar jaar weer uit is en dat dan alleen degenen die al fan waren voor het in was (plus een paar die erbij zijn gekomen) het nog luisteren.
Saviour Machine plaats ik niet direct onder het kopje gothic in de zin van WT en Evenesence, maar dat zal wel komen omdat SM niet van die hoogzingende dames heeft.

Ik plaats WT en Evanescence niet zondermeer onder Gothic, omdat zijn de stijl deels hebben prijsgegeven ten behoeve van commercieel succes. (al ken ik Evanescence niet zo goed, ik baseer dit puur op WT)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jan 2004 11:51

Misschien dat mijn beeld van Gothic dan teveel daardoor bepaald is. Verder ken ik de scene eigenlijk helemaal niet, en over SM kan ik dan ook niet veel zeggen. Wat wel zo is, is dat de oudere nummers van WT meer geheimzinnig zijn, met van die duistere zware stemmen enzo. Is dat dan meer Gothic dan die vrouwelijke zang?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2004 22:19

Trouwens, Arjen Lucassen (Ayreon, Star One) heeft Eric Clayton gevraagd voor een van zijn projecten. Zondag ben ik naar de cd-presentatie van die nieuwe Ayreon geweest. Hij heet 'The Human Equation'. Het was heel cool! James LaBrie (van Dream Theater) en Eric Clayton die samen zingen, heerlijk toch :-D

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 apr 2004 22:52

Ja ik las het in de Aardschok inderdaad :)
Ik zag opeens Eric Clayton in het rijtje staan, cool :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 21 apr 2004 13:41

Aragorn schreef:

Maar Gothic metal heeft in principe ook niet veel te maken met die hele wannabecreepy/vampire cult.
Gothic begint inderdaad in te komen, maar dan enkel op een manier waarop iets 'in' kan zijn. Het succes van bijvoorbeeld Evanesence heeft niks met gothic te maken, maar wel met het feit dat gothic in is.

Overigens, WT en Evanesence maken ook geen metal, SM wel.

Hm... volgens mij is gothic ook wel lastig te definieren. Maar een aantal elementen die het meestal wel zo ongeveer inhoudt: donkere, etherisch, melancholische sfeer, koor, een mannen- en vrouwenstem (dat is vaak grunt tegenover sopraan), poetisch, harmonieus, lyrics met als onderwerp vaak religie, dood, verlies, depressie etc.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 apr 2004 13:57

Hum :D tja... ik denk dat je hiebij dan kunt denken aan After Forever :D maar in de OOR stond dat ze niet willen worden gacocieerd met Gothic, ze vinden het leuk dat de Gothics als fans kunnen hebben maar ze zijn geen Gothic Metal band :D

en over de gothic teksten... die gaan wel eens over dood etc etc maar ook vaak over mythologie etc. Tja, wanneer is iets Gothic... ik denk zo snel de fans Goths zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wat mij opvalt (gaat weer ergens anders over) is dat de Sound van b.v. Bust/GoodCharlotte/Blink182 heel anders is dan MxPx/NOFX/Sum41 zijn, hoe zit dit? het is allemaal PunkRock :D misschien zijn de eerste meer Puisterige Puber Punk Bandjes?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 14:15

Raido schreef:en over de gothic teksten... die gaan wel eens over dood etc etc maar ook vaak over mythologie etc. Tja, wanneer is iets Gothic... ik denk zo snel de fans Goths zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dan zijn een aantal klassieke componisten bij deze gebombardeerd tot Goth! :mrgreen:

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 21 apr 2004 14:19

Maar lyrics over mythologie heb je vooral bij powermetal. Tja en bij operatic.

Maar eigenlijk is het ook weer zo, dat er weinig bands zijn die zuiver gothic maken. Dan heb je Beseech, en (vooral wat ouder) Theatre of Tragedy, Lacrimosa en nog wel n aantal.
After Forever ook wel, al willen ze inderdaad van dat imago af.

Heh, nou, als jij stijlen wilt definieren aan de hand van fans, doe je aan bijna elke stijl heel veel te kort, als er dan uberhaupt nog stijlen blijven bestaan :)

(Hehe, nee hokjes interesseren me maar matig, maar ze zijn er nu eenmaal...)

En over punk, die je het laatst noemde vind ik toch meer punk (dat wil zeggen, beter in hun soort ;))

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 14:43

operatic..?

never mind.. over hokjes gesproken.. :mrgreen:

Ik constateer in de metal/gothic hoek trouwens wel een sterke neiging tot hokjesdenken, of iig tot het maken van hokjes. Als je alleen al kijkt hoeveel metalstijlen er zijn... Speed- trash- nu- heavy- black- death-metal enz. hadrcore, emocore, emotrash, blabla.. zoveel popstijlen zijn er niet, of worden iig niet benoemd.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 21 apr 2004 14:57

Nou ja... Dat lijkt me niet helemaal kloppen, er zijn veel popstijlen hoor. Als je alleen al kijkt hoe veel soorten house er bestaan.
En zijn hardcore/emocore/emotrash metal? Vind ik ook van niet.

Maar in klassiek heb je ook veel stijlen. Het hoeven niet per se hokjes te zijn, maar gewoon een kwestie van muziek maken zoals jij dat leuk vindt...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 apr 2004 15:15

Lalage:
James LaBrie (van Dream Theater) en Eric Clayton die samen zingen, heerlijk toch

Ik vind zelf James LaBrie nu net de zwakke schakel van Dream Theater (als je over 'zwak' kunt spreken bij zo'n wereldband). Ik vind zijn zang niet echt meesterlijk. Die van Clayton vind ik mooier.

Vrouwe Justitia:
Maar Gothic metal heeft in principe ook niet veel te maken met die hele wannabecreepy/vampire cult.

Van origine niet nee, maar maak dat de doorsnee 'wannabe' maar eens wijs. Het grote probleem is gewoon dat gothic en metal en de combinatie daarvan altijd worden geassocieerd met 'duivel, donker, bloed, vampier, occult, wicca, satanaanbidding, etc.' En dat is gewoon een misverstand wat bijna niet uit de weg te helpen valt.

Gothic begint inderdaad in te komen,

Gothic is 'in', al een hele tijd. Net als de enorme hype rondom occultisme en magie. Die was er in de jaren '80 en die is keihard terug.

Overigens, WT en Evanesence maken ook geen metal, SM wel.

Ben ik niet met je eens. Ten eerste zet je de verkeerden tegenover elkaar omdat het om totaal verschillende bands gaat. Daarbij, en dat is mijn persoonlijke mening, denk ik dat er in Saviour Machine minder metal-invloeden zitten dan in Within Temptation. Evanescence is een heel ander verhaal en in de verste verte geen gothic. En Within Temptation lift ook lekker mee op de hype en maakt gewoon overhypte en overgewaardeerde gothicrock.

Hm... volgens mij is gothic ook wel lastig te definieren. Maar een aantal elementen die het meestal wel zo ongeveer inhoudt: donkere, etherisch, melancholische sfeer, koor, een mannen- en vrouwenstem (dat is vaak grunt tegenover sopraan), poetisch, harmonieus, lyrics met als onderwerp vaak religie, dood, verlies, depressie etc.

Definitie van Gothic is bijna niet te geven. Daar je nu de fout maakt om alles op een hoop te gooien. Je hebt gothic rock, gothic metal, gotische powermetal, cybergothic, etc. etc.
Enkele dingen zie je inderdaad vaak terug: donker, melancholisch, koor (of synthesizer, wat helaas ook maar al te vaak gebeurd), poetisch en harmonieus. Wat betreft de grunt en de sopraan: dat dit regelmatig voorkomt wil niet zeggen dat het thuis hoort in welke definitie van gothic dan ook. Over de onderwerpen valt te twisten, maar inderdaad, het komt regelmatig voor. (Nogmaals: probeer geen definitie te geven, dat lukt volgens mij niemand).

Raido:
ik denk dat je hiebij dan kunt denken aan After Forever

Vind ik niet, ook commerciele, overhypte band. Ik ben niet tegen commercie en commerciele muziek e.d. Maar wel tegen overwaardering en overhypte bands. Bovendien vind ik de stem van het vrouwtje van After Forever niet echt bijster interessant, maar dat is smaakgebonden :) Ik vind het persoonlijk ook niet echt gothic-metal. Wat ik het wel zou noemen? Weet ik niet, een combinatie van gothicrock en nog iets.

Wat mij opvalt (gaat weer ergens anders over) is dat de Sound van b.v. Bust/GoodCharlotte/Blink182 heel anders is dan MxPx/NOFX/Sum41 zijn, hoe zit dit? het is allemaal PunkRock misschien zijn de eerste meer Puisterige Puber Punk Bandjes?

Bust/Busted: een zwaar overhypte puberband. Ze maken geen punkrock maar overhypte, overgewaardeerde catchy en poppy punky zooi. Oftewel: mainstream, meeliftend op anderen, niet creatief, niet origineel, etc. Het klinkt lekker en dat is inderdaad een kunst apart, hoewel veel mensen heel makkelijk dingen aannemen. Ze schijnen niet eens echt zelf te spelen.

Good Charlotte: klinkt aardig, probeert wel overduidelijk erg 'echt' over te komen als punkband. Ze maken lekker in het gehoor liggende punkrock. Ze proberen zich links te profileren (met lifestyle of the rich and the famous) maar ze zijn zo kapitalistisch als weet ik veel wat. Maar het klinkt goed en ze spelen zelf :)

Blink182: kwalitatief erg goede punkrock. Travis is een van de beste punkdrummers ever. Tekstueel erg kinderachtig en niet echt heel erg serieus te noemen. Maar zeker goede punkrock.

MxPx: redelijk goede punk (overigens meer punk dan punkrock). Ook tekstueel zijn ze wel iets sterker dan bijvoorbeeld Blink182, muzikaal echter niet. Niet slecht, maar toch... (MxPx doet overigens mee met de Deconstruction tour: ergens in juni (26 als ik me niet vergis...)

NOFX: goede punk, ook veel minder punkrock dan punk denk ik. Vind ze een beetje ranzig qua teksten maar muzikaal gezien best goed en ze zijn commercieel links, ik vraag me af hoe ze dat kunnen verantwoorden :P

Sum41: is wat ik noem een Puisterige Puber Punk Band. Muzikaal lekker in het gehoor liggend. Maar verder stelt het niet zo veel voor.

Oftewel: je maakt vage categorien waarvan de bands onderling behoorlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Ik raad je aan om ook eens de echte vette punk te luisteren (als je dat al niet doet).

Ik zou Bust en Sum41 Puisterige Puber Punk Bands noemen.
Good Charlotte er tussenin.
NOFX, Blink182 en MxPx als meest 'serieuze gegadigden' voor muzikaal goede muziek :)

Vrouwe Justitia:

Ook bij bepaalde gothic.

Maar eigenlijk is het ook weer zo, dat er weinig bands zijn die zuiver gothic maken.

Zuivere gothic bestaat niet, het is te breed: over welke gothic heb je het?

Verder zou ik After Forever geen zuivere gothic noemen.

Aragorn:
Ik constateer in de metal/gothic hoek trouwens wel een sterke neiging tot hokjesdenken, of iig tot het maken van hokjes. Als je alleen al kijkt hoeveel metalstijlen er zijn... Speed- trash- nu- heavy- black- death-metal enz. hadrcore, emocore, emotrash, blabla.. zoveel popstijlen zijn er niet, of worden iig niet benoemd.

Je moet stijlen en hokjes niet met elkaar verwarren. ;)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 apr 2004 15:16

Vrouwe Justitia schreef:Nou ja... Dat lijkt me niet helemaal kloppen, er zijn veel popstijlen hoor. Als je alleen al kijkt hoe veel soorten house er bestaan.
En zijn hardcore/emocore/emotrash metal? Vind ik ook van niet.

Maar in klassiek heb je ook veel stijlen. Het hoeven niet per se hokjes te zijn, maar gewoon een kwestie van muziek maken zoals jij dat leuk vindt...
.

Hardcore is metal.
Emo is te breed. Je hebt harde metal-achtige emo maar ook poppy emo.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 21 apr 2004 15:41

Hehe, je komt best overtuig(en)d over hoor, dat maakt me al bijna te weinig energiek om alles door te nemen en je niet bij voorbaat al gelijk te geven :)

Maar goed...

Hardcore is metal.
Emo is te breed. Je hebt harde metal-achtige emo maar ook poppy emo.

Officieel wel, inderdaad.

Ik vind zelf James LaBrie nu net de zwakke schakel van Dream Theater (als je over 'zwak' kunt spreken bij zo'n wereldband). Ik vind zijn zang niet echt meesterlijk. Die van Clayton vind ik mooier.

Inderdaad ja. Dat vind ik ook, DT is meesterlijk, daarom hindert die zang niet echt, maar zonder James was het zeker niet minder.

Gothic is 'in', al een hele tijd. Net als de enorme hype rondom occultisme en magie. Die was er in de jaren '80 en die is keihard terug.

Hm, maar dat was een bepaalde elite. Nu begint het toch op een andere manier. Ook komen er steeds meer, die absoluut geen goth willen zijn, maar het wel weer cool vinden om muziek te luisteren die gothic genoemd wordt.

Ben ik niet met je eens. Ten eerste zet je de verkeerden tegenover elkaar omdat het om totaal verschillende bands gaat. Daarbij, en dat is mijn persoonlijke mening, denk ik dat er in Saviour Machine minder metal-invloeden zitten dan in Within Temptation. Evanescence is een heel ander verhaal en in de verste verte geen gothic. En Within Temptation lift ook lekker mee op de hype en maakt gewoon overhypte en overgewaardeerde gothicrock.

Ik zette niets tegenover elkaar, ze werden in eerdere postings tegenover elkaar gezet. En dat maakt in principe niet uit, ik vergelijk niet, kijk alleen wat metal is en wat niet. Saviour Machine is zeker metal, de andere beide rock. Maar goed, dat lijkt me niet een belangrijk discussiepunt.

Definitie van Gothic is bijna niet te geven. Daar je nu de fout maakt om alles op een hoop te gooien. Je hebt gothic rock, gothic metal, gotische powermetal, cybergothic, etc. etc.
Enkele dingen zie je inderdaad vaak terug: donker, melancholisch, koor (of synthesizer, wat helaas ook maar al te vaak gebeurd), poetisch en harmonieus. Wat betreft de grunt en de sopraan: dat dit regelmatig voorkomt wil niet zeggen dat het thuis hoort in welke definitie van gothic dan ook. Over de onderwerpen valt te twisten, maar inderdaad, het komt regelmatig voor. (Nogmaals: probeer geen definitie te geven, dat lukt volgens mij niemand).

Sorry sorry, ik had het over gothic metal, dus dat scheelt al weer...
En, ik gaf toch ook niet echt aan, dat het altijd geldt. Maar goed, een definitie geven is inderdaad moeilijk, maar je kan altijd proberen er in de buurt te komen.

Vind ik niet, ook commerciele, overhypte band. Ik ben niet tegen commercie en commerciele muziek e.d. Maar wel tegen overwaardering en overhypte bands. Bovendien vind ik de stem van het vrouwtje van After Forever niet echt bijster interessant, maar dat is smaakgebonden Ik vind het persoonlijk ook niet echt gothic-metal. Wat ik het wel zou noemen? Weet ik niet, een combinatie van gothicrock en nog iets.

Hm, nee gothic rock vind ik het al helemaal niet... Maar ze hebben misschien weinig eigens, er is van nogal wat stijlen wat in terug te vinden, en niet erg overtuigend.
Maar wel aardig.

Vrouwe Justitia:
Quote:

Ook bij bepaalde gothic.

Inderdaad, maar dat is niet typerend.

Terug naar “Archief”