Een aantrekkelijke kerk voor buitenstaanders . . . ik heb niet het idee dat Lalage hier spreekt over een kerk met meer blingbling gehalte, mooie uitstraling of een kerk met gadgets. Het gaat hier m.i. om toegankelijkheid, komt het woord in de breedste zin over?
God wil is wet . . . God hecht waarde aan eenheid, geen onnodige scheiding tuusen de kerkelijke ciultuur en onze hedendaagse maatschappij. Ik zeg niet dat kerken moeten vernieuwen. Maar ik zie wel veel onkunde en onbegrip vanuit traditionele kerken. Als je zelf niet de wens hebt om het Woord uit te leggen aan buitenstaanders. Als je niet het verlangen hebt om Gods woord in de samenleving zichtbaar te maken. Prima, waarschijnlijk ben je dan op andere gebieden bezig voor God, mooi.
Maar wees je er van bewust dat er een aantal mensen zijn hun talent, kennis en creativiteit serieus inzetten en midden in onze maatschappij staan. We leven in 2005, niet in 1960, '85 of '95 . . . besef dat we in een hele andere tijd leven dan de tijd waarin de kerkelijke cultuur werd gevormd. Het gaat niet in de inhoud van de boodschap, die staat niet ter discussie en de de mens stelt zichzelf nog steeds dezelfde levensvragen.
Anyway. Sorry, ik kan fel / boos worden . . . Maar er is zoveel te doen.
peace, Scape