leven in groot gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ketura

Berichtdoor ketura » 25 sep 2005 15:53

Ik kom uit een groot gezin van 11 kinderen, waarvan er al 2 overleden zijn en één zus gehandicapt is, waar wij nu om beurten voor moeten oppassen omdat ons moeder niet meer leeft.
Zelf ben ik de 2 na jongste (bedoel, heb nog een broertje van 1 jaar jonger en een zusje van 2 jaar jonger)
Ik heb het alleen maar als naar ervaren. Toen ik 18 was, ben ik gelijk intern gegaan in de verpleging, om wat rust en privé te krijgen. Wij sliepen met 4 meisjes op een kamer in stapelbedden, en er sliepen er ook 3 in een 2 persoonsbed.
Altijd ruzies. Nooit ergens geld voor. Nooit vakantie, nooit nieuwe kleren, altijd afgedragen schoenen waar nog 3 anderen op hadden gelopen, zodat je zere tenen kreeg.
Ik ben blij dat ik weg ben. Nooit genoeg eten, altijd trek.
Alleen zondags koekjes.
Twee jaar nadat mijn jongste zusje was geboren kwam de dominee aan huis waarom mijn moeder nog niet zwanger was. Ze heeft hem eruitgeschopt en wilde niks meer met de kerk te maken hebben. Niks kregen we van de kerk, mijn moeder is jong gestorven en begraven zonder kerk erbij, ze haatte het. Niemand van ons is voor een groot gezin. Ja, als je een rijke pa hebt, maar gewone mensen moeten niet meer dan 4 kinderen hebben of zo. Want het is echt niet leuk. Altijd die stomme jurkjes van je zussen aan.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 sep 2005 16:23

ketura schreef:Ik kom uit een groot gezin van 11 kinderen, waarvan er al 2 overleden zijn en één zus gehandicapt is, waar wij nu om beurten voor moeten oppassen omdat ons moeder niet meer leeft.
Zelf ben ik de 2 na jongste (bedoel, heb nog een broertje van 1 jaar jonger en een zusje van 2 jaar jonger)
Ik heb het alleen maar als naar ervaren. Toen ik 18 was, ben ik gelijk intern gegaan in de verpleging, om wat rust en privé te krijgen. Wij sliepen met 4 meisjes op een kamer in stapelbedden, en er sliepen er ook 3 in een 2 persoonsbed.
Altijd ruzies. Nooit ergens geld voor. Nooit vakantie, nooit nieuwe kleren, altijd afgedragen schoenen waar nog 3 anderen op hadden gelopen, zodat je zere tenen kreeg.
Alleen zondags koekjes.
Twee jaar nadat mijn jongste zusje was geboren kwam de dominee aan huis waarom mijn moeder nog niet zwanger was. Ze heeft hem eruitgeschopt en wilde niks meer met de kerk te maken hebben. Niks kregen we van de kerk, mijn moeder is jong gestorven en begraven zonder kerk erbij, ze haatte het. Niemand van ons is voor een groot gezin. Ja, als je een rijke pa hebt, maar gewone mensen moeten niet meer dan 4 kinderen hebben of zo. Want het is echt niet leuk. Altijd die stomme jurkjes van je zussen aan.

So,das duidelijk.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 25 sep 2005 16:38

ketura schreef:Ik kom uit een groot gezin van 11 kinderen, waarvan er al 2 overleden zijn en één zus gehandicapt is, waar wij nu om beurten voor moeten oppassen omdat ons moeder niet meer leeft.
Alleen zondags koekjes.

Sjonge... wat moet dat vreselijk voor je zijn geweest. En nu nog misschien wel...
Veel sterkte!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2005 18:09

Tja ketura, daar zeg je wat, kinderen kosten veel geld! Het is wel opvallend dat anderen daar nog niets over hebben gezegd. Hebben jullie rijke vaders? Of hele creatieve moeders die de relatieve armoede konden verbloemen?

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 25 sep 2005 19:52

Lalage schreef:Tja ketura, daar zeg je wat, kinderen kosten veel geld! Het is wel opvallend dat anderen daar nog niets over hebben gezegd. Hebben jullie rijke vaders? Of hele creatieve moeders die de relatieve armoede konden verbloemen?

Bij ons ging iedereen op z'n 14e werken. Krantenwijk, productiewerk, vakkenvullen, en kochten daarmee hun eigen kleding, parfum/aftershave, cosmetica zooi enz. Heb overigens 1 broer en 1 zus, maar om en nabij de 9 half broers en zussen, vanwege scheidingen van allebei de kanten. Iedereen ging ook vroeg het huis uit, het was onhoudbaar, ene half broer van vaders kant tegen andere half broer van moeders kant, vechten, ruzie etc. Ik was met m'n 18 jaar een recordverbreker : iedereen was op die leeftijd allang het huis uit. ..Heb er geen heimwee naar..niet bepaald,familie,niets dan last.

ketura

Berichtdoor ketura » 25 sep 2005 20:38

Nou dat lijkt me helemaal niks, als je ook nog eens moet leven met andere kinderen die niet je eigen zusen of broers zijn.
Moet je ook maar toevallig met elkaar kunnen opschieten.
Is toch anders dan een echte zus denk ik.
By the way, wij hadden ook krantenwijken en/of folders hoor.........
Maar ik hoef dus zelf geen kinderen, nee, dat lijkt me niks.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 sep 2005 21:05

ketura schreef:Nou dat lijkt me helemaal niks, als je ook nog eens moet leven met andere kinderen die niet je eigen zusen of broers zijn.
Moet je ook maar toevallig met elkaar kunnen opschieten.
Is toch anders dan een echte zus denk ik.
By the way, wij hadden ook krantenwijken en/of folders hoor.........
Maar ik hoef dus zelf geen kinderen, nee, dat lijkt me niks.

helemaal geen kinderen? alleen om die reden?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 26 sep 2005 08:04

Ik kom uit een groot gezin van 11 kinderen, waarvan er al 2 overleden zijn en één zus gehandicapt is, waar wij nu om beurten voor moeten oppassen omdat ons moeder niet meer leeft.
Alleen zondags koekjes.

Eerlijke reactie zeg. Jij, maar ook je moeder moeten het erg zwaar hebben gehad. Ik snap idd ook niet hoe men op een salaris met zijn 13-en kan leven, zelfs niet als je behoorlijk goed verdient. En dan heb ik het nog niet eens over voor voldoende privacy en aandacht voor alle kinderen. Voor alle kinderen hier die wel positief ziujn over hun grote gezin geldt eigenlijk dat ze (we) veel bewondering kunnen hebben voor hun ouders.

abc

Berichtdoor abc » 26 sep 2005 13:04

Lalage schreef:Tja ketura, daar zeg je wat, kinderen kosten veel geld! Het is wel opvallend dat anderen daar nog niets over hebben gezegd. Hebben jullie rijke vaders? Of hele creatieve moeders die de relatieve armoede konden verbloemen?

Gewoon tevreden zijn met wat je hebt. (Dat valt niet altijd mee inderdaad)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 sep 2005 14:32

marjo schreef:Voor alle kinderen hier die wel positief ziujn over hun grote gezin geldt eigenlijk dat ze (we) veel bewondering kunnen hebben voor hun ouders.

Inderdaad,...ik ben mega trots zeker op m'n ma. Mijn pa heeft een eigen bedrijf dus wij zijn alle 8 vooral door ma opgevoed!

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 26 sep 2005 15:52

Vergeet niet dat je bakken geld met kinderbijslag krijgt. Daarnaast heb je nog talloze belastingvoordeeltjes die je kunt gebruiken. Ik kan niet over de financiele situaties van anderen oordelen maar wij hadden het wel prima, volgens mij.

Wij werden verder ook erg gestimuleerd om onze eigen zaakjes goed te regelen. Gewoon lekker gaan werken, geen gezeur verder. En dat is nu nog steeds zo.

Het is dus niet alleen kommer en kwel. Maar ik ben wel trots op m'n moeder ja. Die heeft het toch allemaal mooi gered, met die irritante etters die wij tenslotte waren!

Ik wil Ketura en Rock-g wel even sterkte wensen. Wat een verhalen zeg!! Ik hoop dat jullie nog wel een beetje positief in het leven staan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 sep 2005 16:13

yeti3 schreef:Vergeet niet dat je bakken geld met kinderbijslag krijgt. Daarnaast heb je nog talloze belastingvoordeeltjes die je kunt gebruiken. Ik kan niet over de financiele situaties van anderen oordelen maar wij hadden het wel prima, volgens mij.

Nou.. 'bakken geld' lijkt me een beetje overdreven. Kinderen kosten nog altijd een heel stuk meer dan dat je krijgt aan kinderbijslag.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 sep 2005 21:55

Mijn moeder kan goed naaien en naaide (veel) kleding. Mijn moeder was op haar 12e al aan het werk en had een behoorlijke spaarcenten. Hun bruiloft was heel simpel. (zelf trouwjurk genaaid) enz. Ja mijn moeder was best wel creatief (vondt ik zelf tenminste).

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 26 sep 2005 22:08

Aragorn schreef:
yeti3 schreef:Vergeet niet dat je bakken geld met kinderbijslag krijgt. Daarnaast heb je nog talloze belastingvoordeeltjes die je kunt gebruiken. Ik kan niet over de financiele situaties van anderen oordelen maar wij hadden het wel prima, volgens mij.

Nou.. 'bakken geld' lijkt me een beetje overdreven. Kinderen kosten nog altijd een heel stuk meer dan dat je krijgt aan kinderbijslag.

Da's natuurlijk gewoon een kwestie van efficiente bedrijfsvoering :D

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 sep 2005 22:10

Ja als je maar lang genoeg doorfokt krijg je de Nederlandse staat echt wel een keer aan het wankelen :P

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”