hijwel schreef:Plutonic schreef:maar de waarde van een persoon komt volgens mij pas tot zijn doel zodra die persoon tot geloof komt.
ik ben het helemaal met je eens.
Of als hij opgenomen wordt?????
Moderator: Moderafo's
essieee schreef:hijwel schreef:Plutonic schreef:maar de waarde van een persoon komt volgens mij pas tot zijn doel zodra die persoon tot geloof komt.
hijwel schreef:essieee schreef:hijwel schreef:Plutonic schreef:maar de waarde van een persoon komt volgens mij pas tot zijn doel zodra die persoon tot geloof komt.
dat we uiteindelijk eeuwig bij Hem mogen leven..
ja ik denk dat je dat mag zien als het eindoel wat God met ons leven heeft.
Afat82 schreef:Op een ander forum stelde iemand de volgende vraag:
In de preek van vorige week zondagavond stelde de dominee dat de mens op zichzelf een nul is, niets waard. Alleen dankzij God wordt de mens veel waard.
Hij zei: hoeveel is twee maal nul? Zei een kind in de kerk: dat is nul.
zei de dominee: hoeveel is drie maal nul? Zei een ander kind: dat is nul.
Toen zei de dominee: zolang het aan ons mensen ligt, blijft het nul. Het is aan God te danken - God zet een 1 voor de 3 nullen, dan is het niet meer 000 maar 1000 - dat de mens veel waard is.
Gisterochtend eveneens een preek gehoord, waarin we mochten horen dat de mens zich niet op gelijke hoogte met God mag stellen door kritiek op Hem te uiten.
Ook moest de mens net als Job zijn plaats weten en het vooral niet beter weten dan God...... (dat naar aanleiding van de tekst: De Here heeft gegeven, de Here heeft genomen, de naam des Heren zij geloofd)
Eerlijk gezegd raak ik een beetje gedeprimeerd door dit soort boodschappen.
Het komt op mij over alsof alle mensen verwaand en hoogmoedig zijn en dat ze in de kerk zitten met de bedoeling van God weg te lopen!
Met mijn verstand weet ik dat dat niet zo is, maar de sfeer die zo'n preek bij mij oproept brengt mij in verwarring. Zo'n preek komt heel erg koud over bij mij.
Zelf heb ik behoefte aan een zo nauwkeurig mogelijke uitleg over wat God nu echt van ons wil in het dagelijks leven. En als ik eerlijk mag zijn, weten mijn christelijke vrienden me dat vaak beter te vertellen dan sommige preken die ik 's zondags in de kerk hoor.
Mijn vrienden laten me gewoon weten dat God van ons houdt, en - heel belangrijk! -dat voel ik ook aan de manier waarop ze over Hem praten. Dat vóelen dat God van ons houdt en JA tegen ons zegt, dat mis ik zo vaak in de preek!
Ik hoop maar dat jullie wel die preken horen waarin je kan voelen dat God van mensen houdt!
Ik ben benieuwd wat jullie reactie hierop is!
(oeps, zie net dat ik m onder een verkeerd forum heb gezet, had m onder 'algemeen' willen plaatsen, dus excuus!)
hijwel schreef:Wij zijn geen nullen.
Wij zijn waardevol en kostbaar in de ogen van God. We kunnen ons wel een nul voelen of onszelf niks waard vinden. Maar laat Gods waarheid dan diep tot je doordringen. God zegt jij bent waardevol omdat ik jou schepper ben. Jij bent waardevol omdat Ik jou Vader ben.
Ik snap niet dat een dominee kan zeggen dat wij niks zijn. Een dominee heeft ander nieuws te brengen..
Namelijk dat God ons zo waardevol vondt om zelf het liefste wat Hij had over te geven voor ons. Jezus vondt ons zo waardevol dat hij de dood er voor in wou gaan.
En dan kunnen 100 dominees zeggen dat ik niks ben, en nutteloos. Maar ik heb gehoord en gezien hoeveel waarde God aan mijn leven hecht.
De enige reden dat wij onszelf waardevol mogen noemen is de reden dan God ons waardevol vindt.
Shito schreef:Zonder alle reacties eerst door te lezen:
Denk eens aan het verhaal van de verloren zoon (Lucas 15:11+)
Die jongen had het nog slechter dan de varkens, nog slechter dan de onreine beesten. Een 0, ja een -1. En toch stond zijn vader op hem te wachten, dag in dag uit, want hij hield van hem en wilde zo graag dat zijn kind weer bij hem terug zou komen! Of je nou een 10, een 0 of nog minder dan een 0 bent, YHWH houdt van je en wil dat je weer bij Hem terug komt, dat je weer wordt wat Hij van je wil maken. Dat je Hem weer wilt dienen.
elbert schreef:Hmm, als calvinist moet ik hier toch even op reageren. ;)
Je typering van het Calvinisme is er een die neerkomt op het feit dat de mens vanuit deze visie een nul is. Dat valt echter nog te bezien. Ook verreweg de meeste calvinisten erkennen dat de mens waardevol is, om de eenvoudige reden dat de mens een schepsel van God is. En schepselen van God zijn niet per definitie waardeloos, integendeel.
elbert schreef:Het punt wat de genoemde (calvinistische) ds. in de beginpost aanhaalde, duidt op het zichzelf als nul zien door de mens, terwijl God die mens als iets anders aanduidt.
elbert schreef:Deze ervaring van de mens is gegrond op het feit dat de mens vanuit zichzelf niet meer in staat is om te voldoen aan de hoge eisen die de wet van God aan de mens stelt...
elbert schreef:Het wonder zit hem nu juist in de vrije genade van God: hoewel de mens niets verdient behalve de eeuwige dood, spreekt God hem/haar vrij op grond van de kruisdood van Christus en de schenking van het geloof (waardoor de mens deel krijgt aan die kruisverdienste).
De mens is dus (vanuit de calvinistische visie) wel waardevol vanuit zijn schepselzijn, maar is niet meer waardevol genoeg om op basis van zichzelf de zaligheid te kunnen ontvangen. De mens is dan wel niet een prul, maar is wel goddeloos (Rom. 3:23, Rom. 4:5). Voor dit soort mensen (die dit overigens in het geloof ook erkennen) heeft Jezus Zijn leven gegeven.
Deze wetenschap maakt de verwondering dan ook des te groter: "Heere, wat is het een wonder dat U iemand zoals ik ben, ook genadig bent in Uw Zoon Jezus Christus!".
elbert schreef:En met die ootmoedige houding van een christen is op zich niets mis, integendeel. Bij de gelijkenis van de tollenaar en de Farizeeer, waarbij de tollenaar uitriep: "O God! wees mij zondaar genadig!" (Luk. 18:13), onderwijst Jezus ons dat "die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden." (vers 14)
mw schreef:hijwel schreef:Wij zijn geen nullen.
Wij zijn waardevol en kostbaar in de ogen van God. We kunnen ons wel een nul voelen of onszelf niks waard vinden. Maar laat Gods waarheid dan diep tot je doordringen. God zegt jij bent waardevol omdat ik jou schepper ben. Jij bent waardevol omdat Ik jou Vader ben.
Ik snap niet dat een dominee kan zeggen dat wij niks zijn. Een dominee heeft ander nieuws te brengen..
Namelijk dat God ons zo waardevol vondt om zelf het liefste wat Hij had over te geven voor ons. Jezus vondt ons zo waardevol dat hij de dood er voor in wou gaan.
En dan kunnen 100 dominees zeggen dat ik niks ben, en nutteloos. Maar ik heb gehoord en gezien hoeveel waarde God aan mijn leven hecht.
De enige reden dat wij onszelf waardevol mogen noemen is de reden dan God ons waardevol vindt.
de ds bedoeld dat wij vanuit onszelf een nul zijn, hij zei toch ook dat God er een 1 voor zet. Als we met God leven dat is er geen cijfer denkbaar, zo groot. Zonder God zijn we nu eenmaal niets waard.
Afat82 schreef:Dank je Carl en anderen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de mens van nature een nul is, we zijn immers niet uit onszelf in staat om enig goed te doen, maar slechts door de genade van God.
Maar 't blijft een lastig onderwerp!
Peter L schreef:Shito schreef:Zonder alle reacties eerst door te lezen:
Denk eens aan het verhaal van de verloren zoon (Lucas 15:11+)
Die jongen had het nog slechter dan de varkens, nog slechter dan de onreine beesten. Een 0, ja een -1. En toch stond zijn vader op hem te wachten, dag in dag uit, want hij hield van hem en wilde zo graag dat zijn kind weer bij hem terug zou komen! Of je nou een 10, een 0 of nog minder dan een 0 bent, YHWH houdt van je en wil dat je weer bij Hem terug komt, dat je weer wordt wat Hij van je wil maken. Dat je Hem weer wilt dienen.
....(CUT).....
Het idee dat de mens een nul is en niets waard is volledig in strijd met het evangelie. Je bent juist zoveel waard, dat Jezus voor jou Zijn leven gaf. Of had Jezus Zijn leven over voor prullen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten