elbert schreef:Collateral schreef:Verder ga je heel selectief te werk met het noemen van voorbeelden. Ik lees over de vrouwen van bijvoorbeeld Ezau, David, Gideon, Rehabeam, Abia en Jojada weinig negatiefs. Is snap dus niet zo goed wat je bedoelt met "ze kregen er vrijwel altijd problemen mee."
Laten we het rijtje maar eens afgaan:
Ezau - trouwde met twee Hethitische vrouwen die voor Izaak en Rebekka een bitterheid des geestes waren (Gen. 26:34-35). Nu is het wel zo, dat de oorzaak van die bitterheid het feit was dat hij Hethietische vrouwen trouwde, die niet in dezelfde God als Izaak en Rebekka geloofden en de Hethietische afgoden dienden. Zie ook Gen. 27:46 over deze kwestie. Omdat Ezau zag dat die vrouwen kwaad waren in de ogen van z'n ouders, nam hij maar een vrouw uit de dochters van Ismael (familie dus), nl. Mahalath. Gen. 28:9. Er staat expliciet bij vermeld dat die Mahalath een vrouw was die boven de Hethietische vrouwen van Ezau stond. Met een beetje fantasie kun je je wel voorstellen dat dit niet zo'n gezellige sfeer in het gezin van Ezau zal hebben veroorzaakt.
Dat kan, hoewel het zeker niet noodzakelijk is. Verder zit de kneep hem hier niet in de polygamie, maar in het 'meer achten' van een van de vrouwen, en het mogelijke ongenoegen daarover van de andere vrouwen.
David - overspel met Bathseba, straf van God, dood van het kind van Bathseba. En de voorzegging dat het zwaard van het huis van David niet zou wijken (2 Sam. 12:10).
En uiteindelijk de geboorte van Jezus.

David had meerdere vrouwen (Ahinoam, Abigail, Michal, Bathseba) en meerdere kinderen bij die vrouwen, wat een probleem gaf bij de erfopvolging: Amnon, Absalom, Adonia, Salomo. Amnon verkrachtte Thamar, de zuster van Absalom, Absalom laat Amnon doden om vervolgens zelf de macht te grijpen (2 Sam. 13-15). Adonia wilde later koning zijn ten koste van de aangewezen troonopvolger Salomo en werd later ook door Salomo gedood. (1 Kon. 1-2).
Zoals ik al min of meer zei: het is wel heel gekleurd om dit soort zaken aan de polygamie te wijten.

Gideon - had vele vrouwen en 70 zonen (Richt. 8:30). Bij een bijvrouw verwekt hij bovendien Abimelech. Abimelech laat alle zonen op 1 na doden en roept zichzelf tot koning uit, maar wordt gedood bij het beleg van Sichem (de stad die hem notabene geholpen had bij het doden van zijn broers). Een happy end zit hier dus ook niet aan vast.
Tsja... Als je 70 zonen hebt moet je niet raar opkijken als er een of twee bijzitten die op een minder aangename manier aan hun eind komen. Maar ook hier weer: om dit op de polygamie van hun vader af te schuiven: nee. Zie ook mijn voorbeeld van Kaïn en Abel...
Abia - had 14 vrouwen, 22 zonen en 16 dochters. Van hem wordt het volgende gezegd:1 Koningen 15:3- En hij wandelde in al de zonden zijns vaders, die hij voor hem gedaan had; en zijn hart was niet volkomen met den HEERE, zijn God, gelijk het hart van zijn vader David.
En toch ging het opmerkelijk goed met hem.

Collateral schreef: Inderdaad, God kan impliciet spreken, maar in dit geval is God niet duidelijk. Als polygamie in Gods ogen een gruwel zou zijn, zou je mogen verwachten dat Hij het expliciet had verworpen, zoals Hij veel onbeduiderende dingen (zoals het eten van garnalen) ook expliciet heeft verworpen.
In Genesis 2 staat al dat 1 man bij 1 vrouw hoort, dus onduidelijk is het niet. Verder blijkt uit de objectieve verslaggeving (dat is wat anders dan dat het de gewoonste zaak van de wereld zou zijn) die de Bijbel over polygamie doet, dat het meestal geen fijne bedoening was in de gezinnen waar het voorkwam.
Tsja, in (naar ik meen) de meeste gezinnen kwam het voor, en in de meeste gezinnen was het ook geen fijne bedoening. In de meeste gezinnen waarover Genesis spreekt werd flink gemoord, gehoereerd, verkracht en/of incest gepleegd, maar ik heb niet het idee dat monogame gezinnen van dat soort zaken vrij waren.
elbert schreef:Maar afgezien van bovenstaande zou je misschien wel kunnen zeggen dat polygamie in dezelfde categorie valt als slavernij in de Bijbel: het is oorspronkelijk niet de bedoeling en is als zodanig een gevolg van de zondeval, maar er wordt in de Bijbel vooral in het Oude Testament regulerend mee omgegaan (i.p.v. direkt corrigerend).
Dat God deze zaken zou reguleren terwijl Hij ze verafschuwt lijkt me onzinnig. Iets onbenulligs als het eten van garnalen is in Zijn ogen een gruwel; daarover zegt Hij toch ook niet dat je er toch wel van mag eten, als je je maar inhoudt (niet meer dan tien per dag o.i.d.)?
In dat geval zouden er voor doodslag ook wel regulerende wetten mogen zijn i.p.v. verbiedende wetten.
Lees ook de post van gertio, met name 2 Samuël 12:8...
In het Nieuwe Testament zie je wat dat betreft dat polygamie daar veel minder voorkomt en dat ook slavernij in een ander daglicht komt te staan.
Slavernij was ten tijde van het N.T. volstrekt niet verboden hoor. Misschien mocht je je dochter in die tijd niet meer als slavin verkopen?