Ik vind het moeilijk om te zeggen waar Ezechiel 38:16 over gaat:
Ik weet wel dat er in Openbaringen de koningen Gog en Magog weer voor komen, ik denk dus dat dit stuk (heel Ezechiel niet over de Moshiach gaat maar over het laatste der dagen (speculatie, ik weet het ook niet zeker, maar over de Moshiach lijkt me niet aannemelijk. Ik weet niet hoe jij tegen de staat Israël aankijkt, maar eigenlijk (op grond van deze tekst) zou je kunnen stellen dat Israel daar niet hoort.16 En gij zult optrekken tegen Mijn volk Israel, als een wolk, om het land te bedekken; in het laatste der dagen zal het geschieden; dan zal Ik u aanbrengen tegen Mijn land, opdat de heidenen Mij kennen, als Ik aan u, o Gog! voor hun ogen zal geheiligd worden.
Persoonlijk denk ik weer dat dit een heenwijzing is op de komt van Christus op de laatste dag, en dat Hij dan zal verzamelen, die genen die overgebleven zijn.Jesaja 11:11-12
11 Want het zal13 geschieden te dien dage, dat de Heere ten anderen male14 Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven15 het overblijfsel16 Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrie, en van Egypte, en van Pathros,17 en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.18
12 En Hij zal19 een banier20 oprichten onder de heidenen, en Hij zal21 de verdrevenen van Israel verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen,22 van de vier einden des aardrijks.
In Zijn dagen is de tijd van het Nieuwe Testament, zijn volk zal zeker wonen: Gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, en dienvolgens vrede hebbende met God door onzen Heere Jezus Christus.Jeremiah 33:186 In Zijn dagen12 zal Juda13 verlost worden, en Israel zeker wonen;14 en dit zal Zijn naam zijn, waarmede men Hem zal noemen:15 De HEERE: ONZE GERECHTIGHEID.16
7 Daarom, ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat zij niet meer zullen zeggen: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die de kinderen Israels uit Egypteland heeft opgevoerd.
8 Maar: Zo waarachtig als de HEERE leeft, Die het zaad van het huis Israels heeft opgevoerd, en Die het aangebracht heeft uit het land van het noorden, en uit al de landen, waarheen Ik ze gedreven had!17 want zij zullen wonen in hun land.
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/kt-Hs_3.html#11 (en verdere).Hosea 3:4-5
4 Want de kinderen Israels zullen vele dagen blijven zitten,11 zonder koning,12 en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld,13 en zonder efod14 en terafim.15
5 Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun koning;16 en zij zullen vrezende komen tot den HEERE17 en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.18
Volgens mij gaat hier niet over een wereldlijke regering, maar over het eren van God, en sinds de dood van Jezus (wat betekend Jesu Hanoshri ook al weer?) zijn er 1000den mensen naar Israel getrokken, bijvoorbeeld de Moorman.Jesaja 2:2-4
2 En het zal geschieden in het laatste3 der dagen, dat de berg4 van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op den top5 der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen6 toevloeien.
3 En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des HEEREN, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen,7 en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion8 zal de wet9 uitgaan, en des HEEREN woord uit Jeruzalem.
4 En Hij zal10 rechten onder de heidenen, en bestraffen11 vele volken; en zij zullen12 hun zwaarden slaan tot spaden,13 en hun spiesen tot sikkelen;14 het ene15 volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog16 meer leren.