Fietsen, zwemmen en schaatsen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jul 2005 09:33

Sabra schreef:Dat zie ik wel, omdat hij zegt: Voor onszelf kunnen we zes dagen bezig zijn. M.a.w. op die dagen die ik wat ik wil doen, maar op zondag besteed ik tijd aan God. Mijns inziens het is juist dat je 7 dagen bezig bent voor God, en op één dag rust, c.q. geniet, etc.

Maar dan geniet je toch juist van God en Zijn Woord?
Of natuur......gaven....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jul 2005 09:40

Dat probeer ik 7 dagen te doen, en niet enkel op zondag, omdat dat toevallig de dag is die wij als rustdag hebben bestempeld. Zoals de bijbel zegt; de mens is er niet voor de sabbath, maar de sabbath de mens. Waar ik gemakshalve even sabbath definieer als rustdag, om te voorkomen dat er opnieuw een discussie ontstaat over sabbath/zondag.

André

Berichtdoor André » 03 jul 2005 10:35

Ik vind het ook redelijk armoedig om alleen op Zondag met dingen bezig te zijn die met je geloof in God van doen hebben.
Vandaar dat ik b.v. dagelijks op het refowebforum lees. :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jul 2005 12:42

caprice schreef:
essieee schreef:Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt.
Want is juist wandelen geen eerbare bezigheid...Bij mij achetr loop je zo het bos in..hoe heerlijk op zondag. Weinig mensen, mooie natuur en rust!

De ware rust is alleen maar te vinden in Gods Woord. In de Schriftuur. In de natuur zien we wel Zijn werken, maar we kunnen er niet uit leren hoe we nog zalig kunnen worden. Dat leert de Heere door Zijn Woord en Geest. Zouden we daarom niet juist op Zijn dag met Zijn Woord bezig zijn? Dan kunnen we de andere zes dagen wel wandelen, en desnoods wandelen we op zondag ook maar naar de kerk.

Dat is voor mij uitermate onpraktisch. Als ik in Schoohoven orgel ga spelen in de kerkdienst, zou ik dan eerst 15 km. moeten wandelen? Bij mooi weer ga ik toch echt met de fiets en bij regen met de auto. Aan een kleddernatte organist die gaandeweg snipverkouden wordt, heeft men in de regel niet zoveel. Daar komt nog bij dat ik de avonddiensten in Bergambacht en Krimpen aan de Lek ook vaak begeleid op het orgel, moet ik dan weer 8 tot 12 km. gaan lopen?

Al bij al loop ik dan 15+15+12+12=54 km. op een zondag. Als je bedenkt dat je gemiddeld 4 km/u loopt, zou ik dan echt 13 en een half uur per zondag te voet onderweg moeten zijn?

Ik was het niet van plan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2005 12:48

Tja... ik hou het maar bij: "De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath"

Laat je dus niet door mensen allerlei regels opleggen wat wel en niet zou mogen.

Gebruik de dag zoals God die bedoeld heeft: Om tot rust te komen... en het is een uitstekende dag om ook naar God te luisteren, om met zijn gemeente samen te komen.

Jammer dat mensen soms doen alsof die dingen niet samengaan. Alsof je tussen de kerkdiensten door niet de tijd zou hebben om te fietsen of te wandelen of om op wat voor manier ook te ontspannen. Het kan namelijk prima. Ik zou zeggen, ga op zondag 1 of 2 keer naar de kerk, en gebruik de dag verder om uit te rusten, te ontspannen... Een eindje wandelen, fietsen, lekker in een recreatieplas zwemmen, sporten etc is daarvoor uitstekend geschikt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jul 2005 22:27

André schreef:Ik vind het ook redelijk armoedig om alleen op Zondag met dingen bezig te zijn die met je geloof in God van doen hebben.

Lieve schat, dat wordt ook niet beweerd!

André

Berichtdoor André » 03 jul 2005 22:36

essieee schreef:
André schreef:Ik vind het ook redelijk armoedig om alleen op Zondag met dingen bezig te zijn die met je geloof in God van doen hebben.

Mmm, zeker iets te diagonaal gelezen dan. :shock:
Lieve schat is idd een redelijk correcte omschrijving. :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 jul 2005 22:42

André schreef:
essieee schreef:

Mmm, zeker iets te diagonaal gelezen dan. :shock:
Lieve schat is idd een redelijk correcte omschrijving. :mrgreen:

Haha.lol!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 12:47

Ik moet trouwens denken aan een leuke anekdote.

Er was een predikant die, als het flink had gevroren en er genoeg ijs lag, op zondag de schaatsen onder bond en schaatsend naar de kerk ging.... en een keer als openingslied het vers uit psalm 138 liet zingen waarin staat:

Ik buig mij op uw eis
naar uw paleis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 jul 2005 15:02

Leuk, weet je dat ik dat vroeger toen ik een jaar of 6 was altijd dacht dat dat er mee bedoelt werd. Ik zal mij buigen op uw eis. Dat dat het ijs was, waarover je naar de kerk kon schaatsen, maar helaas, het ging niet op. Elke keer als we die psalm zingen, moet ik er nog steeds aan denken!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 jul 2005 16:43

Ik weet niet of dit al genoemd is:
Lucas 13,10-17

en dit;
Johannes5,8-16

ehbo-er
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ehbo-er » 12 jul 2005 10:44

ik was voorig jaar in italie
het was zo warm dat we naar de strand zijn ge gaan we hadden zaterdag al boodschappen voor ge daan want een fles water heb je wel nodig daar 8)
I love Jezus

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 jul 2005 12:16

Zondag nog heerlijk gezwommen,
wel netjes na de middagdienst pas naar het water gegaan. :)

of je nu thuis op een stoel in de tuin in de zon licht, of op een handdoek aan het water.

Wel maak ik een verschil tussen betaald en onbetaald zwemmen,
omdat bij het eerste geval jij wel van een ander verlangt op die zondag te gaan werken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2005 13:40

Hm op zich vind ik dat nog wel een discussie apart. Niet dat het onderscheid verkeerd is... maar hoe dat nou zit met "mensen voor je laten werken" valt opzich nog wel een hoop over te zeggen. :)

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 13 jul 2005 08:17

essieee schreef:

Wat klinkt dat "lieve schat " neerbuigend. Dat kan toch op een andere manier en wel met wat meer respect? Verder houd ik mijn mond. Er schiet namelijk een waarschuwing door mijn hoofd:"Verwijder eerst die balk uit uw eigen oog voor u aan de splinter van de ander begin."

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”