Scheiden...?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 12:11

de basis van alles is een oprecht geloof in God. Dan kun je ook weten of je je partner van God krijgt of dat je die zelf uitgekozen hebt. In het laatste geval moet je niet vreemd opkijken als later de wegen uiteen gaan lopen.

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 12:24

Surfer,

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen we moeten wel bedenken dat het een ideaal situatie is. Door de zondeval is alles gebroken. Ook het huwelijk. Het geloof is geen garantie dat het goed gaat! Het huiselijk leven van de gelovige David is ons tot afschrik wekkend voorbeeld gegeven. :!:

Rudolf

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 12:29

Hoi Radar,

je zult toch wel met me eens zijn dat David zijn vrouwen niet van God gekregen heeft maar zelf uitgezocht. Daar zit nu net de oorzaak van alle ellende. Denk bijvoorbeeld aan Batseba en hoe zwaar God hem daarvoor gestraft heeft. Of aan zijn eerste vrouw Michal, die hem uitlachte bij de intocht van de ark.
David's zoon Salomo had hetzelfde probleem, hij had 'vele vreemde vrouwen lief' en in zijn ouderdom hebben ze hem verleid tot afgodendienst. Hij zegt in de Spreuken dat 'een verstandige vrouw van de Heere is' maar zelf heeft hij daar niet naar gehandeld.

:arrow: Wij hebben te weinig geloof :!:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 feb 2003 12:33

"Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel. "

In feite kun je dus aannemen dat beide partijen nooit weer mogen trouwen?

Ik zelf denk niet makkelijk over scheiden (daarbij zal ik nooit mensen veroordelen die het wel doen. Het is wel je eigen verantwoording, al hoor je er mensen wel op te wijzen).
God brengt je bij elkaar, je hebt er zelf voor gekozen om met elkaar verder te gaan. Je neemt dus een hele grote stap. Hier ben je ook zelf verantwoordelijk voor!
Maar, wanneer een man of vrouw overspel pleegt ligt de zaak wel heel anders. En ik heb veel bewondering voor de mensen die nog door willen gaan met een partner die dit heeft gedaan! Dat vind ik echt heel knap.

Voor mensen die heel moeilijke tijden hebben samen is praten enorm belangrijk, ook het praten met anderen, predikant, hulpverlening e.d. Maar zeker niet zomaar een stap gaan maken waar je later spijt van zult krijgen.

En.. ik blijf erbij.. de kinderen worden de dupe!
Time flies when you have none!

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 12:39

Surfer,

Inderdaad het was geen geloofsdaad van David. Maar David was wel een gelovige. Ik bedoelde ook te zeggen dat het geloof geen garanties geeft. Ook een gelovige kan met de van God gekregen vrouw zulke misstappen begaan, zodat het toch tot een scheiding komt.
Maar als het een gelovige is, zal er ook berouw daarna komen, net als bij David.

Rudolf

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 feb 2003 12:46

Maar als het een gelovige is, zal er ook berouw daarna komen, net als bij David.
jawel, maar het heeft weinig zin om steeds maar de fouten van anderen te herhalen. Wij hebben meer dan genoeg voorbeelden ter beschikking hoe het niet moet, en dat telt ook zwaar mee!

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 20 feb 2003 15:37

En.. ik blijf erbij.. de kinderen worden de dupe!

Ik denk dat kinderen soms beter bij een ouder alleen kunnen opgroeien, dan in een onveilige situatie thuis!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Scheiden...?!?

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 18:06

Lotte schreef:Hoe kijken wij aan tegen het huwelijk, en een scheiding?
Heb dat onlangs op ons dorp meegemaakt, dat iemand uit de kerk ging scheiden. Dat was iets voor weken voorpaginanieuws in de dorpsroddel!
Ik vond dat erg stuitend. Mensen veroordelen elkaar, maar elkaar een helpende hand toesteken, juist in zulke gevallen, ho maar!
Graag jullie meningen!!!

Zal ik eens even iets schokkends gaan zeggen?
DE 10 GEBODEN ZEGGEN NIETS OVER ECHTSCHEIDEN!!!

Exodus 20:14 zegt:"Gij zult niet echtbreken."
Echtbreken dus. Niet echtscheiden.

Toen die bijbel in het Nederlands vertaald werd, wisten de vertalers precies het verschil tussen echtbreken en echtscheiden. Omdat het tegenwoordig nogal ouderwetse woorden zijn, weten mensen het verschil niet meer zo goed.

Wanneer je getrouwd bent (in de "echt" verbonden, zoals ze dat zo mooi zeggen), maar je je verbintenis verbreekt door met een ander het bed in te duiken, dan heb je echtbreuk gepleegd. Echtbreuk is dus gelijk aan overspel. Echtscheiden is iets heel anders: dat doe je pas, wanneer je huwelijk ontbonden wordt.

God verbiedt dus dat je je partner ontrouw bent in je huwelijk. Maar hij verbiedt niet dat je scheidt. Okee, hij keurt dat ook niet goed, het huwelijk is geen spelletje, of een club waar je een paar jaartjes lid van kunt zijn en dan weer door naar de volgende club. Maar God is echt wel realistisch genoeg om te weten dat er huwelijken zijn, gesloten met de beste bedoelingen, maar die uiteindelijk ZO slecht zijn, dat mensen maar beter uit elkaar kunnen gaan, omdat ze anders elkaar geestelijk helemaal slopen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 18:09

[quote]Mattheus 19 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 18:12

surfer schreef:
Mattheus 19 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

Het is niet ideaal nee, maar zoals ik al zei: niet verboden...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 18:20

ja, maar zo iemand komt er toch wel erg mager af. Het klinkt een beetje schamper, zo van, omdat het blijkbaar niet anders kan, dan moet dat maar.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 18:26

surfer schreef:ja, maar zo iemand komt er toch wel erg mager af. Het klinkt een beetje schamper, zo van, omdat het blijkbaar niet anders kan, dan moet dat maar.

Ik begrijp je redenering niet helemaal.
Wat bedoel je precies?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 mar 2003 18:27

het is een uiterste middel, en alleen omdat het blijkbaar niet anders schijnt te kunnen. Christus heeft er geen enkele waardering voor, het klinkt heel afkeurend.

Simson

Berichtdoor Simson » 07 mar 2003 19:14

Dat je elkaar trouw belooft is een moment opname.
Je staat dan waarschijnlijk niet met bijde benen op de grond.
Zelf hou ik meer van samenwonen. Is niet zo moeilijk en je minder veratwoordelijkheid tot elkaar.

Mzzl,
Simson

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 07 mar 2003 19:22

surfer schreef:het is een uiterste middel, en alleen omdat het blijkbaar niet anders schijnt te kunnen. Christus heeft er geen enkele waardering voor, het klinkt heel afkeurend.

Ik heb Mattheus 19:1-12 ook eens gelezen. Bedankt voor de verwijzing trouwens.

Ik denk dat jouw tekst, vers 8, als je 'm los leest, redelijk uit zijn verband is gerukt. In vers 4,5 en 6 vertelt Jezus inderdaad dat God man en vrouw (Adam en Eva, daar gaat het hier over) bij elkaar gevoegd heeft, en wat God samengevoegd heeft, mag je niet scheiden. Maar toen kwam de zondeval... en werd alles anders: de harten van de mensen werden harder, en bij elkaar blijven werd daardoor moeilijker.

Jij had wat dat betreft beter van vers 9 gebruik kunnen maken:
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, [die] doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet [ook] overspel.

Echter... in 1 Korinthiers 7 staat het volgende:
10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.
11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.

Ofwel: er zijn blijkbaar gevallen dat het huwelijk zo rot is, dat de vrouw van haar man scheidt. Overigens zijn daar wel restricties aan: ze mag niet weer opnieuw een relatie aangaan.

Terug naar “Archief”