De vrije wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jul 2005 15:04

Carl schreef:
elbert schreef:
Raido schreef:
elbert schreef: Want het tot de rand toe met zonde gevulde hart kan niets dan de vruchten der zonde voortbrengen.
Ik kan het geven van geld voor AIDS toch geen vrucht der zonde noemen, ja het kan met zonden bevlekt zijn.

Misschien ter informatie: dit stukje van Calvijn komt uit de Geneefse catechismus (uit 1536), waar hij het in het kader van het rechtvaardig zijn voor God behandelt. In zijn betoog werkt hij ernaar toe dat we alleen door een waar geloof voor God rechtvaardig zijn.

Tsja...het ware geloof dat rechtvaardigt.....
Matth. 25:44,45 laat heel duidelijk zien dat het nu juist NIET om het ware geloof gaat, maar om het juiste doen. Dat is het enige dat telt.
Lees ook in dit verband: Deut.15:10, Micha 6:6, Hosea 6:6, Joh. 17:21)

je broer
Carl

Valse tegenstelling.
Aan de vrucht kent men de boom (Luk. 6:43-45). Geen boom, dan ook geen vrucht. Zonder geloof geen vruchten van het geloof.
Een goede boom brengt goede vruchten voort en een kwade boom kwade vruchten.
Je zegt eigenlijk dat er vruchten kunnen zijn zonder vruchtdrager. Dat is onzin.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 18 jul 2005 16:25

elbert schreef:
Valse tegenstelling.
Aan de vrucht kent men de boom (Luk. 6:43-45). Geen boom, dan ook geen vrucht. Zonder geloof geen vruchten van het geloof.
Een goede boom brengt goede vruchten voort en een kwade boom kwade vruchten.
Je zegt eigenlijk dat er vruchten kunnen zijn zonder vruchtdrager. Dat is onzin.

Jesus laat in het Mattheuscitaat zien dat het enkel een alleen gaat om de vrucht.
Je maakt een denkfout: niet het geloof is de boom, maar Jesus zelf. Denk ook nog even aan de gelijkenis van de wijnstok en de ranken.
En mbt het geloof: kijk een s naar de geschiedenis: wat een wandaden ijn zijn er niet in naam van God verricht, terwijl men zeker wist te handelen vanuit het ware geloof.
Niet het geloof is bron waar onze vruchten uit groeien; het is de Geest zelf (Gal. 5:22)
Denk tenslotte ook nog even aan het ware geloof, dat ook satan en de demonen kennen. Hun vruchten zijn bepaald niet overeenkomstig.
Konklusie: er is geen enkel causaal verband tussen geloof en vruchten.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jul 2005 07:04

Tja, en wat doet de Geest? Hij werkt het geloof in Christus in ons, zodat we de werken van het geloof (de vruchten) doen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”