hoe ver mag kritiek op de predikers bij de jongerendag gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jun 2005 12:47

Oh, leuk, laten we weer een spelletje veroordelen spelen. Ik heb veel kritiek op de jongerendag, heel veel. Maar het gaat tever om iets af te doen als onwaar en niet goed (dus slecht). En dat is wat men binnen reformatorische kringen doet w.b.t. jongerendagen.

Maar goed, ga maar lekker ongegeneerd op de bazuinen scheuren: die ik overigens ook mis in de kerk, maar dat terzijde...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2005 14:30

Mis je die? Dan moet je maar eens goed kijken op de hendels op het orgel... daar zitten ook hendels voor horn en trumpet op :P ;) :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 28 jun 2005 18:56

Klaas schreef:Ik heb die tekst uit Fillipensen ook altijd een beetje merkwaardig gevonden. Paulus lijkt hier erg ruimdenkend te zijn terwijl we hem vanuit de bijbel ook kennen als iemand die de grote Petrus fel bekritiseert. Ik zit een beetje 2 kanten op te denken. Beide kanten zijn niet geheel bevredigend.

Ten eerste heeft Paulus het in Fill. over de motivatie voor de prediking en niet over de inhoud. Wellicht legt hij een scherpe scheiding tussen inhoud en motivatie. Klinkt enigszins plausibel, maar de praktijk wijst uit dat verkeerde motieven altijd hun weerslag hebben op de inhoud van de prediking. En zo naief was Paulus toch ook niet?

Daarnaast zou je wellicht kunnen stellen dat Paulus alleen erg scherp is wanneer het gaat om de kern van het evangelie. Met name het idee dat je door werken behouden wordt wijst hij scherp af. Op zich ook wel weer plausibel, maar het probleem met deze insteek is altijd de vraag wat we tot de kern van het evangelie moeten rekenen.

Zomaar een paar gedachten. Wellicht kan iemand er iets mee.

Lees Romeinen 14 maar eens... Dan kun je in de context (joden-christenen, de zwakken genoemd, en heiden-christenen, de sterken genomend) heel duidelijk zien waarom Paulus soms fel ageert tegen Petrus. Petrus verkondigt namelijk (vanuit zíjn context, onder de Joden) wel de vrijheid in Christus, maar niet (altijd) de vrijheid van de wet, terwijl Paulus (vanuit zíjn context, de heiden-christenen) wél die vrijheid van de wet verkondigt. Dit wordt duidelijk in het eten, en in het gebruik van de sabbat... Paulus ziet hier de zwakken als hen die naast God ook nog allerlei geboden en regels nodig hebben om hun geloof te kunnen beleven (let op: hij noemt dat niet fout, alhoewel het woord zwak wel aangeeft dat Paulus het niet ideaal vind), en de sterken zijn zei die alleen God nodig hebben.

De kern van dit stuk is in ieder geval dat zij die bepaalde dingen NIET doen hen die die dingen WEL doen niet mogen veroordelen, maar dat andersom ook geld dat degenen die WEL bepaalde dingen doen NIET mogen neerkijken op hen die dat niet doen...

Wellicht dat de 'reformatorische gezindte' dat eens leren moet...

* Steekt hand in eigen boezem: Houd dus ook in dat ik moet stoppen met mopperen op traag spelende organisten *

[@mods]is beetje offtopic, maar om Klaas zijn suggestie uit te leggen / zijn idee te bevestigen even deze uitleg[/@mods]
Laatst gewijzigd door JMvVliet op 29 jun 2005 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 28 jun 2005 18:58

voor de volledigheid:

bijbel (NBV) schreef:1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
It's nice to be important,

but it's more important to be nice.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2005 13:56

Marnix schreef:Mis je die? Dan moet je maar eens goed kijken op de hendels op het orgel... daar zitten ook hendels voor horn en trumpet op :P ;) :D

Dat zijn geen echte bazuinen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2005 13:56

Zouden er ook registers zijn met basgitaar en elec. gitaar? :)

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 14:06

Haha, nou, als die er zouden zijn worden ze helaas nooit gebruikt....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 15:19

Jawel, als het nog maar wel als een orgel klinkt :P

We dwalen af... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 20:26

Optimatus schreef:
wh schreef:
ezri schreef:En dat reformatorische mensen niet achter het Eo-jongerendag-gebeuren kunnen staan, wisten we al lang. Jammer dat ze dan opeens alles veroordelen. Het is sowieso heel bijzonder dat zoveel jongeren op zo'n dag afkomen. .

Met een optreden van Marco Borsato zit de Kuip ook vol!!

Wel erg bijzonder dat zoveel mensen op zo`n optreden afkomen!!! :mrgreen:

En de Arena als Hazes begraven wordt.

Yep, maar dat is geloof ik maar één keer. Voor zover ik begrepen heb, graven ze hem niet meer op om dat nog een keer te organiseren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 29 jun 2005 21:43

Ik zou graag willen concluderen dat ik in een vrij land woon waar God's naam in het openbaar bekend gemaakt mag worden.
En dat er mensen bereid zijn om het zendingsbevel in praktijk te brengen.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 10 jul 2005 00:13

Ach, ik ben zelf helemaal niet meer in de mood voor een EOJ, maar heb em dit jaar wel op tv gevolgd, live. Ik vond de toespraken voor jongeren van die leeftijd best wel goed.

Beetje flauw dat dominee's dan altijd met het menselijke wil-argument aan komen zetten zoals buddig in terdege. Sowieso erg slecht om een dag te veroordelen na lezing avn enkel een rd artikel.

Maar goed, volgens mij snijden dominee's in hun eigen vinger. Jongeren vervreemden zo wel van de kerk, want zij zien ook wel in wanneer iets niet waar is of met argumenten gestaafd.
Hopen dat ze een paar jaar later nog wel christen zijn en zien dat er meer is dan de EO.
The more you see the less you know

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jul 2005 00:44

maurits schreef:Ach, ik ben zelf helemaal niet meer in de mood voor een EOJ, maar heb em dit jaar wel op tv gevolgd, live. Ik vond de toespraken voor jongeren van die leeftijd best wel goed.

Beetje flauw dat dominee's dan altijd met het menselijke wil-argument aan komen zetten zoals buddig in terdege. Sowieso erg slecht om een dag te veroordelen na lezing avn enkel een rd artikel.

Maar goed, volgens mij snijden dominee's in hun eigen vinger. Jongeren vervreemden zo wel van de kerk, want zij zien ook wel in wanneer iets niet waar is of met argumenten gestaafd.
Hopen dat ze een paar jaar later nog wel christen zijn en zien dat er meer is dan de EO.

Het vervreemden van de kerk is omdat de jongeren de boodschap van vrije genade niet meer pruimen. Dat zal dan wel bij de voleinding der wereld horen. Het gaat niet op om de boodschap aan te passen aan wat de mensen willen horen. Dan maar liever geen volle kerk. Wellicht zal er uiteindelijk toch slechts dat kleine kuddeke overblijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

miss t

Berichtdoor miss t » 10 jul 2005 17:26

jas schreef:
maurits schreef:Ach, ik ben zelf helemaal niet meer in de mood voor een EOJ, maar heb em dit jaar wel op tv gevolgd, live. Ik vond de toespraken voor jongeren van die leeftijd best wel goed.

Het vervreemden van de kerk is omdat de jongeren de boodschap van vrije genade niet meer pruimen. Dat zal dan wel bij de voleinding der wereld horen. Het gaat niet op om de boodschap aan te passen aan wat de mensen willen horen. Dan maar liever geen volle kerk. Wellicht zal er uiteindelijk toch slechts dat kleine kuddeke overblijven.

De cultuur is veranderd, de kerk heeft dit alleen (willens en wetens?) niet mee doorgemaakt en het maar zo gelaten allemaal. De nood onder jongeren en het verlangen naar echtheid en waarheid is nog zeker zo groot, zo niet groter geworden nu zij in een wereld groeien waar juist deze dingen steeds moeilijker te vinden zijn...

Je uitspraak 'Dat zal dan wel bij de voleinding der wereld horen' vind ik dan kort door de bocht en ook onbijbels. Ik heb in de bijbel nergens gelezen dat in die voleinding mensen de genade niet meer zouden pruimen... Never forget: Jongeren zijn voor het grootste gedeelte het product van hun opvoeding.....

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 10 jul 2005 17:53

Hoezo vrije genade niet pruimen? Volgens mij komen er ook op een jongerendag ontzettend veel jongeren door vrije genade tot geloof. Dat ze daar een keus voor maken zegt niet dat God die keus niet eerst heeft gemaakt voor hen.
God bekeerd de mens, maar daar moet iemand actief voor kiezen het is niet passief. Dat doet echter de vrije genade niet teniet.
The more you see the less you know

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2005 19:30

Inderdaad.

Jammer dat er vaak onterecht een link wordt gelegd tussen het aantal bezoekers en de leer. Dit gaat best wel eens op, maar vaak ook niet. Jas, ik zie niet in wat je reactie in dit topic doet.

Terug naar “Archief”