Klaas schreef:Ik heb die tekst uit Fillipensen ook altijd een beetje merkwaardig gevonden. Paulus lijkt hier erg ruimdenkend te zijn terwijl we hem vanuit de bijbel ook kennen als iemand die de grote Petrus fel bekritiseert. Ik zit een beetje 2 kanten op te denken. Beide kanten zijn niet geheel bevredigend.
Ten eerste heeft Paulus het in Fill. over de motivatie voor de prediking en niet over de inhoud. Wellicht legt hij een scherpe scheiding tussen inhoud en motivatie. Klinkt enigszins plausibel, maar de praktijk wijst uit dat verkeerde motieven altijd hun weerslag hebben op de inhoud van de prediking. En zo naief was Paulus toch ook niet?
Daarnaast zou je wellicht kunnen stellen dat Paulus alleen erg scherp is wanneer het gaat om de kern van het evangelie. Met name het idee dat je door werken behouden wordt wijst hij scherp af. Op zich ook wel weer plausibel, maar het probleem met deze insteek is altijd de vraag wat we tot de kern van het evangelie moeten rekenen.
Zomaar een paar gedachten. Wellicht kan iemand er iets mee.
Lees Romeinen 14 maar eens... Dan kun je in de context (joden-christenen, de zwakken genoemd, en heiden-christenen, de sterken genomend) heel duidelijk zien waarom Paulus soms fel ageert tegen Petrus. Petrus verkondigt namelijk (vanuit zíjn context, onder de Joden) wel de vrijheid in Christus, maar niet (altijd) de vrijheid van de wet, terwijl Paulus (vanuit zíjn context, de heiden-christenen) wél die vrijheid van de wet verkondigt. Dit wordt duidelijk in het eten, en in het gebruik van de sabbat... Paulus ziet hier de zwakken als hen die naast God ook nog allerlei geboden en regels nodig hebben om hun geloof te kunnen beleven (let op: hij noemt dat niet fout, alhoewel het woord zwak wel aangeeft dat Paulus het niet ideaal vind), en de sterken zijn zei die alleen God nodig hebben.
De kern van dit stuk is in ieder geval dat zij die bepaalde dingen NIET doen hen die die dingen WEL doen niet mogen veroordelen, maar dat andersom ook geld dat degenen die WEL bepaalde dingen doen NIET mogen neerkijken op hen die dat niet doen...
Wellicht dat de 'reformatorische gezindte' dat eens leren moet...
* Steekt hand in eigen boezem: Houd dus ook in dat ik moet stoppen met mopperen op traag spelende organisten *
[@mods]is beetje offtopic, maar om Klaas zijn suggestie uit te leggen / zijn idee te bevestigen even deze uitleg[/@mods]