Het is wel degelijk letterlijk bedoeld. Ik hoef niet te zien dat gelovigen bergen gaan verplaatsen - dat heb ik al een paar keer gezegd, en Napoleon zegt dat ook treffend - maar ze zouden het moeten kunnen, zoals ook Petrus over water kon lopen.
Er is zoveel mogelijk. En opzich kan je dat ook heel simpel benaderen wanneer je bedenkt dat alles energie is. Maar wat veel belangrijker is, is je af te vragen of je er wat mee opschiet. Er zijn vele yogi's die jaren lang mediteren en andere zaken doen zodat ze over water kunnen lopen of kunnen zweven en veel meer. Maar zijn zij dichter bij God? Ik denk het niet want waar is de Liefde.
Daarnaast zijn er de grotere meesters die tot zeer veel in staat zijn en waarschijnlijk bergen kunnen verplaatsen en alle zieken kunnen genezen. Maar zij doen dit niet. Waarom? Omdat zij de staat hebben bereikt waarin zij weten dat God alles is en dat alles gaat zoals het moet gaan. Zouden zij immers zich wel met zaken gaan bemoeien dan is dat een teken van ego, en dat stadium hebben zij gepasseerd.
Toch zijn er zij die soms laten zijn hoe groot de kracht van God is wanneer je totaal geloof hebt. Zij doen dit enkel om aan hen die zo verdwaald zijn te laten zien, de ogen te openen waardoor zij weer kunnen beginnen met echt te geloven. Jezus deed dit ook.
En je zou het kunnen als je een geloof had als een mosterdzaadje. Jezus kon ook alles, hij heeft ook zieken genezen. Toch heeft hij niet in een klap iedereen genezen. Waarom? Dat is een moeilijke vraag; een mogelijk antwoord zou kunnen zijn dat degenen die zo makkelijk van hun ziekte af zouden komen een ervaring zouden missen (namelijk de ziekte) die heel leerzaam kan zijn. Maar dat is speculatie - feit is dat de gave van het zieken genezen niet per definitie inhoudt dat die ook lukraak gebruikt moet worden.
Het mosterdzaadje is een beeldspraak die komt vanuit de Veda's. Teksten die voor Jezus niet vreemd waren. Maar dat terzijde.
Wanneer je geloof zo groot is dat je zieken kunt genezen door bijv. handoplegging man je dat wel bij iedereen willen toepassen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Want zij die niet gaan leven volgens de lessen die o.a. Christus heeft onderwezen zal binnen de kortste tijd weer ziek zijn. Het is daarom ook dat Jezus niet iedereen genas, Hij deed dit zeer selectief want Hij keek dwars door de buitenkant van de mens heen. Hij zag de ware verlangens van de ziel.
Jezus geeft inderdaad geen kant-en-klare oplossing - dat zou wel heel makkelijk zijn. Misschien moeten we zelf op zoek gaan? Dat Jezus niet erbij vertelt wat we stap voor stap moeten doen betekent niet dat hij onzin verkoopt, of dat hij het niet letterlijk bedoelt. "Niets zal u onmogelijk zijn" zegt hij, en dat liegt er niet om.
Toch gaf Hij die wel maar er waren maar weinige die Hem begrepen, Zijn eigen 12 volgelingen begrepen Hem meestal niet eens.
Het antwoord zit in jezelf, in de vorm van Liefde.
Ik weet dat de meeste van jullie dit veel te kort door de bocht vinden en dit niet willen accepteren maar wanneer God Liefde is, zal het antwoord dan ook niet in Liefde te vinden zijn?
Leef in Liefde.