Bidden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 10 aug 2005 22:18

bidden is lastig, en de meningen zijn verdeeld. Moet je specifiek bidden? Is het een lijstje die je afgaat en God verlangt of hij het maar even verhoort?

Ik heb eens in het ziekenhuis gelegen, ik had ergens een ontsteking, maar ze wisten nog niet precies waar. Ik had veel pijn, bloed was te hoog, temperatuur hoog. De volgende morgen zouden ze weer kijken, en als er geen verbetering was, zouden ze gaan opereren (want dan zouden ze wel weten wat het was, waarschijnlijk een (blinde) darmoperatie.

Ik was als de dood voor een operatie. Ik verlang naar de dood, maar niet naar eventuele bijbehorende pijn en ellende. Ik heb me suf gebeden, want ik anders eigenlijk nooit doe. Alleen maar een paar simpele zinnetjes. Geen formele stijl als "onze vader" en "amen".

De volgende morgen was mijn temperatuur normaal, het bloed zuiver en dus de ontsteking verdwenen. Ze wisten niet wat er was gebeurd, en ik mocht naar huis.

Een tijd later besefte ik ineens dat ik God er niet eens voor had bedankt.

Maar bidden is lastig, en niet alles waar je uit goed geloof om bidt wordt verhoord. Het ene wel, het andere niet.
Ik heb eens iemand horen zeggen dat je specifiek moet bidden. Bijvoorbeeld als er broodnodig een tafel nodig is ergens, bij iemand of wat dan ook (als voorbeeld) moet je specifiek de tafel beschrijven, de kleur, het soort hout etc. Globale gebeden zijn zinloos. Ergens had hij een punt, maar het klonk te overdreven.

Het Onze Vader is een leuk iets. Shito heeft daar een interessante mening over, die ik overigens ook aanhang. Het is een standaard gebed die gewoonweg standaard punten behandelt. Alles en iedereen bidt het gebed letterlijk vanuit de bijbel, hard op opzeggen, alsof dat de enige manier is waarop je hoort te bidden, want Jezus heeft gezegd "bid gij aldus". Maar als je beter gaat lezen en kijkt wat er staat, zul je zien dat het helemaal geen dictaat is, maar een richtlijn. Waar bid je voor?

Verder: you get what you pray for...
but....
seek first the kingdom!
En daar gaat het ten diepste om. Je krijgt wat je bidt, maar het is geen verlanglijstje. Bid voor je eigen redding, meer heb je niet nodig. Ook al ga je dood van de honger, het weegt niet op tegen eeuwige dood. Verlossing is het enige waar je ten diepste voor zou moeten bidden, dat is het enige belangrijke in het leven.

Want de Farizeeer op de hoek van de straat ging een heel lijstje af waarschijnlijk, maar het gebed van die tollenaar was kort, maar krachtig.

Bidden is jezelf helemaal voorleggen aan God. Mijn hele leven is een gebed. Niet specifiek op mijn knietjes bij het bed 's avonds als ik naar bed ga. Eigenlijk nooit.

Maar gewoon, onderweg op de fiets, losse gedachten. Of in stilte, mijn vragen en belevenissen aan God voorleggen. Gewoon denken aan wat je doet, waar je over nadenkt. Alsof je met telepathie zit te vertellen wat je doet aan iemand ver weg, of dichtbij naast je. Wat houdt je bezig, wat vind je moeilijk? Wat heb je fout gedaan, waar zie je tegenop?

Dat is bidden voor mij, en daar voel ik me enorm goed bij. Mijn hele leven is een gebed, in gedachten, maar ook met mijn daden. Helaas is dat leven dan ook vaak geen gebed, maar een vloeken, en elke keer val ik figuurlijk keihard tegen het asfalt, als ik besef dat ik mijn Maker weer tegen de schenen geschopt heb.

Het binden op je voorhoofd en op de handpalm (Deuteronomium), en ook het teken van het Beest, op het voorhoofd en handpalm. Het denken (voorhoofd) en het doen (handpalm).
Hoe leef je? Heb je zuivere gedachten? Of probeer je zoveel mogelijk zuivere gedachten te hebben? Zijn je daden overeenkomstig je poging om YHWH te volgen?

Teken van het Beest, om maar even dat punt te noemen, is geen chip onder je huid, of een streepjescode. Het is het denken en het doen. Aan de vruchten herken je de boom...

Voor of tegen. Er is geen tussenweg.
what the soul hides, blood tells

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 10 aug 2005 22:45

Bidden moet ècht zijn.

En helaas is het dat vaak niet. vaak is het het opzeggen van een stel woorden die je uit je hoofd kent maar waar je niets van meent, soms zelfs niet weet wat het betekent en of het nog Nederlands te noemen is.

Vaak is een gebed niet meer dan een overtreding van het derde gebod.

Hoe zinvol.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 06:34

ja...hoe zinloos....en toch zegt God; Bid zonder ophouden......

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 11 aug 2005 08:51

oh come on lees je wel wat hij zegt? "Bid zonder ophouden" werd door Paulus geschreven geloof ik :)

maar wat heeft YHWH aan "bid-zonder-ophouden"-gebeden als ze inhoudsloos zijn? Opgezegde gebeden?

Echtheid, eigen tekst, eigen emotie, geen traditionele opzeggebeden waar je het misschien wel meent, maar hoe kan een relatie tussen Vader en Kind gezond zijn als het kind alleen maar communiceert met voorgecalculeerde vragen en antwoorden? Een vader wil dat zijn kind echt uit zichzelf iets zegt, ook al is het geen goed Nederlands.

Moet een christen een robot zijn of kan hij echt volledig vanuit zichzelf met God praten?
what the soul hides, blood tells

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 11 aug 2005 09:26

Serenity schreef:oh come on lees je wel wat hij zegt? "Bid zonder ophouden" werd door Paulus geschreven geloof ik :)

maar wat heeft YHWH aan "bid-zonder-ophouden"-gebeden als ze inhoudsloos zijn? Opgezegde gebeden?

Echtheid, eigen tekst, eigen emotie, geen traditionele opzeggebeden waar je het misschien wel meent, maar hoe kan een relatie tussen Vader en Kind gezond zijn als het kind alleen maar communiceert met voorgecalculeerde vragen en antwoorden? Een vader wil dat zijn kind echt uit zichzelf iets zegt, ook al is het geen goed Nederlands.

Moet een christen een robot zijn of kan hij echt volledig vanuit zichzelf met God praten?

beide, de Heere Jezus zelf gaf ons ook een gebed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 14:59

Serenity schreef:oh come on lees je wel wat hij zegt? "Bid zonder ophouden" werd door Paulus geschreven geloof ik :)

Helemaal mee eens, maar mijn vraag aan God is ook vaak; geef dat ik het meen......

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 15:06

Ik bid aan het begin van de dag.
En verder bid ik overal in mezelf, op straat, in huis, in de natuur, in de bus, in de kerk, overal eigenlijk.
Als ik alleen ben bid ik bewust hardop om niet afgeleid te worden, en de woorden echt uitspreken is ook krachtiger (tenslotte kan de duivel je gedachten niet lezen maar je woorden wel horen)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 15:07

Kan de duivel geen gedachten lezen??????

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 15:11

Nee, dat kan alleen God!! De satan kan je wel gedachten ingeven. Vandaar dat je weleens aant bidden ben en er opeens achter komt dat je aan iets heel anders zit te denken dan bidden, en snap je niet hoe je erbij komt.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 aug 2005 15:14

marina87 schreef:Nee, dat kan alleen God!! De satan kan je wel gedachten ingeven. Vandaar dat je weleens aant bidden ben en er opeens achter komt dat je aan iets heel anders zit te denken dan bidden, en snap je niet hoe je erbij komt.

He, van die theorie heb ik ook nog nooit gehoord... Hoe kom je daarbij?
Ik denk namelijk veel voor mezelf, ik vertel niet zomaar alles... maar dan merk ik wel dat als ik iets in mijn gedachten heb dat de duivel het schijnbaar wel weet...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 15:26

1 Corinthiërs 2:11Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods. (NBG)

Deze vertaling is niet zo duidelijk. Maar let op de Engelse bijbel:

No one can know what anyone is really thinking except that person alone, and no one can know Gods’ thoughts except God’s own Spirit.

Dit schept al wat meer duidelijkheid en Het Boek vertaalt het zo:

Zoals alleen de geest van een mens weet wat in een mens omgaat, weet ook alleen de Geest van God wat er in God is.

Dat is dus goed nieuws. Maar wat de duivel wel kan, is 'brandende pijlen' op ons afschieten. Dat staat in Efeze 6. Moet je eigenlijk even helemaal lezen, want daar staat ook in hoe je je daartegen kunt wapenen.

Die brandende pijlen zijn slechte, onreine of negatieve gedachten over onszelf, over andere mensen of over situaties. De duivel hoopt daarmee dat we slecht over onszelf, over anderen of over God gaan denken. Hij hoopt ook dat we God niet meer onder ogen durven komen. Terwijl Jezus juist het tegenovergestelde wil.

Jakobus 4:7 Onderwerp u dus aan God, maar verzet u tegen de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Lees vooral ook Efeze 6 even helemaal! En nog een geruststelling en aanmoediging om alles met God te bespreken: Psalm 94:11 'De Here kent de gedachten der mensen'

De satan was eerst een boodschapper van God. God geeft opdrachten aan hen, maar zijn geen Goden

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 aug 2005 15:39

Psalm 94:11 in marina87 post schreef:Psalm 94:11 'De Here kent de gedachten der mensen'

Gelukkig maar dat God alles weet..... Daar zijn we het sowieso over eens... maar nu die duivel..... het is me toch niet helemaal duidelijk:

NBG 1 Korinthe 2:11 schreef:Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.

NBV 1 Korinthe 2:11 schreef:Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen.

Het Boek 1 Korinthe 2:11 schreef:Zoals alleen de geest van een mens weet wat in een mens omgaat, weet ook alleen de Geest van God wat er in God is.

English 1 Korinthe 2:11 schreef:No one can know what anyone is really thinking except that person alone, and no one can know Gods’ thoughts except God’s own Spirit.

Eigenlijk zeggen alle vertalingen wel een beetje hetzelfde (ik heb er even verschillende vertalingen bijgepakt...). De Engelse vind ik zelf ook het helderste, maar eigenlijk zou dat betekenen dat zelfs God niet weet wat er in de mensen omgaat? Dat zou dan weer in tegenstrijd zijn met Psalm 94:1....

Ach ja, gelukkig hoort God onze gebeden wel. Maar hoe zit het dan met de gebeden naar de satan die ook door satanisten (of is dat het verkeerde woord) worden uitgevoerd... die worden ook verhoord!?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 15:45

Ik weet te weinig van satanisten af. Spreken ze die gebeden hardop uit? Worden de gebeden wel echt verhoord? Of weet de duivel door toekijken, in gaten houden en meeluisteren in gesprekken, wat die mensen willen? Dat denk ik eerder.
De duivel weet onze zwakke plekken doordat hij ons constant in de gaten houdt en loert waar hij ons op kan pakken. hij ziet ook hoe je reageert op dingen en waar je onzeker van wordt. Als je alert wordt op deze dingen ga je zn tactiekjes doorkrijgen en kun je er beter tegen vechten met Gods hulp.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 15:55

Het schokt me, heb dit nooit geweten..mijn kinderlijke logica is dan..worstel je ergens mee....hou het stil...dan weet de duvel het dus ook niet!

Dus heel raar gezegd kun je er dan ook maar beter niet hardop voor bidden?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 11 aug 2005 16:00

essieee schreef:Het schokt me, heb dit nooit geweten..mijn kinderlijke logica is dan..worstel je ergens mee....hou het stil...dan weet de duvel het dus ook niet!

Dus heel raar gezegd kun je er dan ook maar beter niet hardop voor bidden?

Juist wel!! Weet je nog Essieee, God is sterker!! En laat dat merken aan satan. Hij is de verliezer. Uitspreken is krachtiger, en dan kun je samen met God er tegen vechten.

Terug naar “Archief”