Vermanen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 jul 2005 23:41

In het kader vermanen?????????

Wat verontrust je meer?

Wat verontrust je meer?

Een mens die verloren gaat
of een schram op je nieuwe auto?

De gemiste kerkdienst
of de vergeefse inspanningen van een werkdag?

Dat de gemeente niet groeit
of dat de kool in je tuin het niet doet?

Dat je niet in de Bijbel gelezen hebt
of dat je aan je krant niet bent toegekomen?

Dat je een goede bijbelstudie hebt gemist
of je favoriete Tv-programma?

Dat je bijdrage voor het werk in het Koninkrijk Gods lager uitvalt
of je inkomen?

Dat u kinderen te laat in de kerk of op de zondagsschool komen
of dat ze niet op tijd op school zijn?

Wanneer u denkt aan de miljoenen mensen die de Heere Jezus niet kennen
of het feit dat u zich niet zo veel kunt veroorloven als u buren?

Wat verontrust je meer?

Dus vermaan in liefde mensen!!!!!!!!!!!

miss t

Berichtdoor miss t » 12 jul 2005 07:41

ik begrijp de link niet tussen die voorbeelden en vermanen...

Volgens mij heeft vermanen met zonde te maken. Niet je bijbellezen, maar wel je krant is geen zonde.

Of het zo verstandig is om nooit je bijbel te lezen, betwijfel ik, maar daar vermaan ik iemand niet zomaar op. Ik zou iemand er misschien wel naar vragen of gewoon bemoedigen door eigen ervaring oid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 jul 2005 08:46

miss t schreef:ik begrijp de link niet tussen die voorbeelden en vermanen...

Volgens mij heeft vermanen met zonde te maken. Niet je bijbellezen, maar wel je krant is geen zonde.

Of het zo verstandig is om nooit je bijbel te lezen, betwijfel ik, maar daar vermaan ik iemand niet zomaar op. Ik zou iemand er misschien wel naar vragen of gewoon bemoedigen door eigen ervaring oid.

Er zijn twee Griekse woorden voor vermanen die in de Bijbel gebruikt worden (noutheteo en parakaleo). Noutheteo kan zowel met waarschuwen als aansporen vertaald worden. Bijvoorbeeld in Kol. 3:16 kan het beide betekenen:

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.

Het is naast een waarschuwing dus ook een aansporing om op de goede Weg te blijven. Maar de nadruk ligt bij dit woord wel op het waarschuwende aspekt. Bijv. in Hand. 20:31 komt dit sterk naar voren:

Daarom waakt, en gedenkt, dat ik drie jaren lang nacht en dag, niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.

In het Duits wordt het woord vermanen vertaald met "aan het hart leggen" en dat vind ik ook wel een mooie.

Het Griekse woord parakaleo heeft uitsluitend de betekenis van aansporen, aanvuren, aanwakkeren. Dit woord wordt bijv. gebruikt in Rom. 12:8 en 2 Tim. 4:2.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

miss t

Berichtdoor miss t » 12 jul 2005 12:31

Bedankt, dat is altijd leerzaam!

Maar mijn vraag blijft... :)

Geeft ook niet... tWas gewoon even een kanttekening die ik wilde maken.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 12 jul 2005 22:23

miss t schreef:Bedankt, dat is altijd leerzaam!

Maar mijn vraag blijft... :)

Geeft ook niet... tWas gewoon even een kanttekening die ik wilde maken.
ik begrijp de link niet tussen die voorbeelden en vermanen...

Het betekend dus als je belangrijk vind om het te hebben dat er bijv. een kras op de auto zit, je het er toch over moet kunnen hebben dat iemand verloren gaat.

De uitleg van het woord is dus: moedig iemand aan! Zoals je zegt dat je het jammer vind dat er een kras op de auto zit, zeg ook dat je het jammer (erg) vind dat iemand verloren gaat!

En nu merk ik dat ik vaak ook niet aan deze standaard voldoe....

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 13 jul 2005 07:45

miss t schreef:Volgens mij heeft vermanen met zonde te maken. Niet je bijbellezen, maar wel je krant is geen zonde.

En dat laatste is dus vermanen (Grieks: parakaleoo; para = bij, naast, erbij; kaleoo=roepen; dus parakaleoo=erbij roepen). Dus als iemand verslapt in z'n christenleven - en nooit in de bijbel lezen hoort daar dacht ik wel bij - dan mag je hem/haar 'erbij roepen'.
The Lord is the Potter, not Harry!!

miss t

Berichtdoor miss t » 13 jul 2005 11:09

Maar nooit de bijbel lezen is wat anders dan de krant lezen (waardoor je op dat moment dus niet de bijbel leest).

Daarom vind ik die voorbeelden niet zo goed in het kader van vermaning.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jul 2005 11:12

Ik heb hetzelf gepost en vind dat ook....hoort niet echt hier :oops:

Terug naar “Archief”