brammetje schreef:Optimatus schreef:Dit komt op mij over als een soort reliquienverering, waarbij het reliek ditmaal niet heilig, maar onheilig is.
Heel gauw stoppen met dat bijgeloof.
Ho Ho even een pas op de plaatst .
er stof genoeg hoor .
Ik ben het eens met je dat je niet moet "in geloven". Maar wacht even: wat nu als een demon zich zelf aan de voorwerp heeft gehecht? Bijv. door een aanbidding door duivelbezweerder.
"Gelukkig" vinden wij weleens dat gek, maar dat komt onder meer omdat duivel aanbidding in sommige groepen niet of weinig voorkomt. Ik heb zelf ook nog nooit te maken met gehad met een "occult belast" voorwerp.
Optimatus schreef:Ik heb een keer een dromenvanger boven m'n bed gehangen. Er gebeurde - zoals verwacht - helemaal niets.
Al die onzin is gewoon bijgeloof. Wie daar intuint, is gewoon hypernaïef en blijkbaar niet bij machte z'n eigen hersens te laten werken. Het stinkt gewoon naar reliekenverering en ik had gehoopt dat we 500 jaar na Calvijn van die nonsens toch een keer verlost waren.
Zelfde opmerking als hierboven. Dereck Prince geeft er verslag van dat hij ergens last van had (ik weet niet meer wat) en dat het bleek dat een wandversiering van met chinese draken iets met de boze had te maken. Nadat hij het had weggegooid, was het over.
Ik heb veel verhalen van zendelingen gehoord die van alles meemaakten - de geestelijke wereld is heel erg reëel en de boze kan enge dingen doen. Dus zorg dat je dicht bij God blijft en laat je beschermen door Jezus' bloed; Hij heeft de boze overwonnen.
Overigens: als je zegt dat je er niet "in gelooft" heeft dat indirect het effect (of kan dat hebben) dat je dus de boze het recht ontzegt iets kwaads te doen; dat gaat niet 100% op, maar het is een aspect.
Als er een voorwerp occult is, kun je het 'heiligen' door in de naam van Jezus de macht te bestraffen, vergeving van zonde te vragen over wat een ander (of jezelf) ermee gedaan hebt (zonde is meestal de grond voor de demonen om ergens 'recht' te hebben te blijven zitten). Ook als je zelf beschermt ben door het bloed van Jezus kan het zijn dat je er geen last van hebt, maar het kan natuurlijk wel in ene wel zo zijn.
Dus: blijven oppassen en als je iets hebt wat occult zo kunnen zijn en wat je om een goed regel toch wil bewaren, dan zou ik het altijd 'reinigen'. Beeldjes komen wat mij betreft niet in aanmerking, maar ieder zij in zijn/haar gemoed
ten volle verzekerd.