Ik denk persoonlijk, dat je het kind schade aanbrengt als je geen grenzen stelt, als je een kind niet leert dat het respect dient op te brengen voor anderen en andermans goederen.
Mystery schreef:Je hebt wel gelijk, maar ik denk dat het ook komt doordat een tik zichtbaarder is dan bijv. emotionele mishandeling. Wat zou je daarover kunnen zeggen?
Ik denk dat emotionele mishandeling of verwaarlozing iets is wat heel geleidelijk in een opvoeding sluipt, iets waarvan de ouders waarschijnlijk ook anders wilden maar niet konden. Of ze hebben/hadden het niet door. Riska, wat zou je erover willen horen of wat bediscussieren?
Ik zal proberen wat op een rijtje te zetten:
Fysieke, lichamelijke mishandeling dus - is slaan op allerlei manieren. Al ben ik er persoonlijk op tegen, ik bedoel geen tik. Slaan met stok, riem, slippers etc. en meestal op het blote lijf. Stompen, etc. etc.
Psychische mishandeling kan zich op verschillende manieren uiten:
Een kind kan overvraagd worden - het moet dingen doen die het niet kan, gewoon omdat het daartoe de aanleg niet heeft. (En voordat er misverstanden over komen: het beste uit een kind halen is natuurlijk prima. Maar als een kind op het vmbo gelukkig is en dood-en doodongelukkig op vwo/havo, pres hem er niet toe. Of als ouders een toekomstige profspeler in een kind zien en dat kind dus maar blijven opzwepen tot nog hogere prestaties... etc. etc.)
Een kind kan de grond in getrapt worden. "Jij bent te stom om voor de duvel te dansen", "Natuurlijk doe jij het weer verkeerd, ik had niet anders verwacht". Voortdurend voor stomkop, pummel etc. etc. uitgemaakt worden.
Een kind staat volledig in de schaduw van een broertje of zusje - wordt er telkens mee vergeleken: "kijk nou eens, hoe goed die het doet, kan jij nog wat van leren etc.
Voor een deel is dit al emotionele mishandeling (verwaarlozing). Een van de ergste dingen in dat geval is een ouder die doet alsof het kind niet bestaat. Als kind kreeg ik liever (om maar een voorbeeld te noemen) met de lineaal, dan dat er dagen en dagen niets gezegd werd en je domweg niet bestónd!
Dan is er de seksuele mishandeling. Dat kan van "het uitgekleed worden met de ogen", strelingen, seksuele handelingen verrichten bij de volwassene (of oudere broer/zuster) tot verkrachting toe zijn.
Alles wat het kind niet prettig vind, alles wat "geheim" moet blijven (en wordt afgedwongen met o.a. bedreigingen) valt onder seksueel misbruik.
"Normale" ouders doen dat niet. Wat de oorzaak is, is in feite niet bekend. Zeker is dat alle vormen van mishandeling voorkomen in alle lagen van de bevolking. Van advocaat, dominee of andere 'notabele' tot de arbeider toe. Opleiding, status, kerkelijke gezindte, het doet er niet toe. Het komt overal voor.
En ja, 30% van degenen die enigerlei vorm van mishandeling hebben meegemaakt doen dat zelf ook weer.
Maar ik wilde dan toch maar kijken naar de positieve kant: 70% doet het niet.
Je moet alert zijn als kinderen nooit een vriendje(vriendinnetje) mee naar huis nemen (tenzij je wéét dat er bv. ziekte is), wanneer de prestaties op school met sprongen achteruit gaan, wanneer een kind regelmatig om onduidelijke redenen ziek gemeld wordt, niet mag zwemmen/gymmen om duistere redenen, wanneer een kind verstijft bij aanrakingen of wegduikt als je een aai over de bol wilt geven. Voortdurende blauwe plekken etc. etc. Helaas is het nog veel te veel zo dat de betreffende instanties te laat ingrijpen...