Ouderdom is nog wat anders dan betrouwbaarheid. Iemand die direct nadat iets gebeurd is erover gaat liegen is niet betrouwbaarder dan iemand die na langere tijd de waarheid daarover spreekt.
Daar zijn ze in de nieuwtestamentische tekstwetenschap (tekstkritiek) ook achter gekomen.
Klopt, maar de Veda's zijn niet zolang bewaard gebleven omdat het een stel leugens bevat. Ik gaf al eerder aan bij opmerking van Elbert dat het zeer aannemelijk is dat het OT een vertakking is van de Veda's. Er schijnen zeer opvallende overeenkomsten te zijn.
Toch dicht het de kloof tussen God en mens niet, want dat kan de mens niet. Er is maar één brug voor de kloof tussen God en mens: Jezus Christus.
Er is nooit een kloof geweest tussen de mens en God. Het zonde verhaal is een tekortkoming van begrip over God. Het is enkel wanneer je God als alomvattend en bron van onvoorwaardelijke Liefde gaat zien dat kan gaan begrijpen dat je met de zonde gedachte en de daar uit voorkomende kloof God en jezelf tekort doet.
Wij leven niet in een schijnwereld, hoor. Ik herken dit ook sterk van Plato, die denktrant: de geestelijke wereld als de meest echte, en de materiële wereld als onecht. Het geestelijke hoger dan het stoffelijke.
Ik vind dat erg zweverig.
God heeft de mens niet voor niks in een concrete stoffelijke wereld geplaatst. Het is de woonplaats van (o.a.) de mens.
Er is niets zweverig aan. Het is daarom dat dit weten al duizendenjaren verkondigt wordt, in elke cultuur, in elke tijd.
De stoffelijk wereld is vergankelijk en daarom een illusie. Dat gene wat onvergankelijk is, is Dat. Is God, is jouw ware Zelf.
Lees het volgende, niet te snel, laat het langzaam tot je doordringen:
Isha Upansihad
1.1 Weet dat het Al, dit dynamisch heelal,
met al wat leeft, beweegt en is, doordrongen is van God.
Begeer niets en zie af van rijkdom en bezit;
verheug u slechts in Hem, de Heer van het Al.
1.2 Wie zo hier leeft en werkt op aard,
mag wensen honderd jaar te leven.
Wie zo door het leven gaat en werkt,
doet wel zijn plicht maar blijft toch vrij.
1.3 Hij die het goddelijke Zelf niet koestert in zijn hart
leeft in onwetendheid, in werelden van schijn,
in diepe duisternis dwaalt hij na het leven hier op aard
als hij dat opperst Zelf niet in zijn hart bewaart.
1.4 Onbeweeglijk is het Zelf, maar sneller dan het denken,
geen zintuig raakt Het aan, Het snelt hen steeds vooruit,
stilstaande is Het sneller dan al dat beweegt;
in dat Zelf woont de Kracht waarop het Al berust.
1.5 Het beweegt en beweegt niet,
Het is ver weg en toch nabij,
Het is in dit alles,
Het is buiten dit alles.
1.6 Wie al wat hier op aarde leeft en beweegt en is,
ziet als in het eigen Zelf,
en dat Zelf weer levend in al wat is,
die kent geen haat of afkeer meer.
1.7 Voor hem die alle wezens ziet
doordrongen van dat hoogste Zelf,
komt er een einde aan verdriet en zorg,
nu hij alles in Eenheid verbonden weet.
1.8 Dat Zelf is alles omvattend, stralend, zonder vorm,
onkwetsbaar, ongebonden,
zuiver en puur, wordt niet geraakt door kwaad;
Het is alwetend, goddelijk denken, aldoordringend, zelfbestaand;
Het bepaalt in alle eeuwigheid de gang van het bestaan.
Christenen zijn ook mensen. Jij overschat de mens heel duidelijk.
Het is niet de christen die volmaakt is, het is de oorsprong van dat geloof wat volmaakt is: God.
Jij onderschat de mens. God creerde de mens, vanuit zichzelf, dus zijn wij God. God had niet iets buiten zichzelf nodig (want er is niets buiten God) om de wereld met daarin de mens te creeren.
Daarin is dus geen verschil. Wel hebben zij een grotere verantwoordelijkheid omdat zij onderwezen zijn in de waarheid.
Sorry hoor maar wanneer je iets wilt onderwijzen zal je een voorbeeld moeten zijn van datgene wat je onderwijst. Wat onderwees Christus.. precies onvoorwaardelijke Liefde. Dus ga eerst is na jezelf kijken en met jezelf aan de slag.
Zo zie jij dat. Ik denk er zo niet over, en heb niks met die hindoeïstische zweverigheid.
opnieuw geen zweverigheid maar kennis, wijsheid die rechtstreeks is ontvangen uit de goddelijke Bron.
Ja, nou is het genoeg. Speak to the hand Als je dit nog vaker gaat herhalen gaat het mij in de oren klinken als zoetsappig gekwijl.
Wie niet van zichzelf houd die........
Je was er overigens nog niet uit welk alleraardigst aspect van god er tot uiting komt in de gewijde prostitutie?
Hier ga ik geen tijd aan besteden.
Be Love, Shanti