surfer schreef:dude,
je hebt een hele positieve opvatting over kerkelijke gemeentes. Waarschijnlijk ook wel terecht, gezien je eigen ervaringen.
Was het maar waar. Ik heb in mijn gemeente een flinke ruzie en daaruit volgend een grote scheuring meegemaakt. Maar, dit weerhoudt mij niet om positief te blijven. Ik zie in de gemeenten waar ik nu naar toe gaat ook haperingen, minder goede dingen. Maar mijn opvatting is juist dat zulke ongerechtigheden mijn verantwoordelijkheid is.
surfer schreef: Ik maak zelf altijd de afweging in hoeverre ik door de houding van anderen opgebouwd of afgebroken wordt. Als het laatste overheerst, dan haak ik af. Niet dat ik zo onzeker in het geloof ben, maar ik moet steeds al die negativiteit en onverschilligheid neutraliseren, en dat ervaar ik als energievretend en schadelijk.
Ik ben helaas genoeg ook bekend met al die gemeenten die negatief en overschillig reageren op anderen. Helaas, helaas! Vaak zijn voorgangers en leiders daar ook nog de oorzaak van. Ik denk zelf dat dit komt omdat er de afgelopen tijd, zeker in reformatorische kring, te veel aandacht geweest is op details (ik bedoel
niet dat details onbelangrijk zijn). Hierdoor is de centrale boodschap; heb liefde naar elkaar toe, op het tweede plan komen te liggen. Met als gevolg teleurgestelde mensen zoals veel reacties op dit forum. Mijn advies aan jou, je moet kijken wat je er zelf mee doet, is zoek eerst een gemeente waar liefde naar elkaar is en waar de intentie is om naar elkaar en naar de blijde boodschap te luisteren. Neem dingen die je misschien wat minder liggen (de details) op de koop toe. Kijk naar de hoofdboodschap: Christus in jou en in een ander. Christus leer was niet dogmatisch! Christus leer was praktisch: heb elkaar lief en God boven alles. Die dogmatiek komt later wel. Laten we eerst maar eens met de centrale boodschap beginnen.
surfer schreef: En ik voel me helemaal vrij daarin, het is niet zo dat ik mijn geweten moet sussen of wat ook.
Christen zijn kan ik ook uitstralen naar anderen toe, maar dan in algemene zin, bijvoorbeeld op mijn werk.
Ik denk dat het echt goed is om wel een gemeente te zoeken Surfer. Als je echt wilt uitstralen is een gemeente essentieel als energiebron. Gods stem kun je vaak horen uit andere mensen. Andere mensen kunnnen je scherpen of je problemen met God verhelderen en in kaart brengen. Ze brengen jou dichter bij God. Zoek zo'n gemeente... ik denk dat je dan nog meer zult stralen op je werk.[/b]