Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 feb 2003 18:14

Ik denk niet dat het goed is om thuis te blijven als je je niet zo thuis voelt in een bepaalde gemeente.

Volgens mij zit je niet goed als je zegt dat er geen kerken zijn waar God gediend wordt, je kunt niet zomaar thuis blijven. Sorry dat ik je aanval, torenspits, maar volgens mij is het niet goed om jezelf zo af te zonderen in een huisgemeente. Ik denk dat het niet Gods bedoeling is dat iedereen voor zichzelf gelooft en dan maar allemaal groepen gaat vormen. We moeten toch een eenheid zijn?
Oke, eenheid komt pas echt als Jezus weer terug komt, maar we kunnen er zelf toch ook aan werken? Vaak zien we beter wat een ander verkeerd doet, dan zijn goede kanten.
Het gaat erom of God gediend wordt, en niet in de eerste plaats of het volgens jou precies goed is.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 18:17

Toch denk ik dat Torenspits de bestie optie heeft gekozen.

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 13 feb 2003 19:31

Lizzz,

Wat zou jij doen als jij nu bijvoorbeeld zou komen te wonen in een klein plaatsje in Ierland waar in de wijde omtrek alleen maar Rooms-Katholieke kerken te vinden zijn?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2003 22:36

Torenspits:
Wat zou jij doen als jij nu bijvoorbeeld zou komen te wonen in een klein plaatsje in Ierland waar in de wijde omtrek alleen maar Rooms-Katholieke kerken te vinden zijn?

Ik ben Lizz niet, maar ik spring hier toch maar even op in. Is het goed dat een lid zich ontrekt aan het lichaam waartoe hij behoort? Je kunt van mening zijn dat het lichaam, als het om de RK kerk gaat, erg ziek is, maar ben je dan echt beter af als je je helemaal afsluit van contact met andere gelovigen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2003 22:50

Torenspits schreef:Lizzz,

Ik zou echt wel naar die katholieke kerk gaan hoor! Katholieken zijn ook christenen. Er zijn maar een paar kleine dingen die verschillen. De heiligenverering gebeurt helemaal niet zoals wij denken en speelt ook niet zo'n grote rol. Ga eens met katholieken zelf praten! Dan weet je tenminste waar je het over hebt. Ik vind het juist ziek om je af te sluiten van je medegelovigen, alleen omdat zij hun vieringen in een beetje een andere vorm gieten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 feb 2003 22:51

ze maken van een gewoon mens een heilige. verschilt toch wel een beetje met de protestante kerken toch?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2003 22:57

johannes1 schreef:ze maken van een gewoon mens een heilige. verschilt toch wel een beetje met de protestante kerken toch?

Weet je waarom ze dat doen? Omdat die mensen heel wijs waren en goede ideeen hadden over christen zijn. Zo heeft Ignatius ideeen gegeven voor hoe je kunt bidden. Zo iemand, die dus een 'goed christen' was, kan heilig worden verklaard. Dan weet je dat je een voorbeeld kunt nemen aan diegene. Dat is alles.

Trouwens: alle christenen zijn heilig, lees maar in de bijbel!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 feb 2003 22:58

ik kan ook een voorbeeld nemen aan de dominee, maar moet je hem dan gelijk heiligmaken. het is ook een mens hoor
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 09:42

Het is ideaal als iemand zich thuis voelt in een kerkelijke gemeente.
Sommige mensen, zoals ik, doen dat niet, en ik heb daar zelf vrede mee. Dat anderen denken dat je dan geen christen kan zijn neem ik voor kennisgeving aan.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 14 feb 2003 10:54

Ik snap torenspits' dilemma wel. Ik ben wel eens in een katholieke kerk geweest en dat staat m.i. wel erg ver af van een protestantse dienst, in welke vorm dan ook. En als er maar 20 kerkgangers zijn, dan vraag ik me af wat ik me daarbij voor moet stellen. Het dilemma is dan tussen een kerk die veel dingen doet waar je absoluut niet achter staat (en dat gaat verder dan wat vormverschillen) of je eigen plan trekken. Ik vind absoluut niet dat torenspits een mindere Christen is door voor het laatste te kiezen. Maar ik denk wel dat zijn situatie in Nederland vrij uniek is (omdat een eiland nogal beperkt is).

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 feb 2003 13:06

marjo schreef:Ik ben wel eens in een katholieke kerk geweest en dat staat m.i. wel erg ver af van een protestantse dienst, in welke vorm dan ook.

Ik ben in de geweest in de RK, SOW, vol-evangelische, evangelisch-pinkstergemeente, een zich algemeen protestant noemde gemeente, NH-bond.
Als ik dan naar vorm kijk zie ik een lijn van modern naar oud in evangelisch-pinkster naar vol-evangelish en RK naar SOW naar algemeen protestants naar NH-bond.
Als ik dan naar de boodschap kijk zie ik een lijn breeddenkend naar smaldenkend van SOW via RK naar algemeen protestants naar evangelisch-pinkster en vol-evangelisch naar NH-bond.
Dus zowel m.b.t. vorm als inhoud, valt de RK-kerk tussen de protestantse kerken ... :!: maar misschien kom je zelf maar in een beperkte groep van protestantse kerken geweest ... :?:

John

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 13:08

surfer schreef:Het is ideaal als iemand zich thuis voelt in een kerkelijke gemeente.
Sommige mensen, zoals ik, doen dat niet, en ik heb daar zelf vrede mee. Dat anderen denken dat je dan geen christen kan zijn neem ik voor kennisgeving aan.

Dat hoor je mij niet zeggen! Maar, ik denk wel dat je geen goed christen kunt zijn. Het essentiele van een christen is het feit dat je een verticale relatie met God hebt maar ook een horizontale relatie hebt met je medebroeders en zusters. Ik denk dat je dat aspect verzaakt en niet gehoorzaam bent aan de bijbelse boodschap als je niet een gemeente opzoekt waar je deze horizontale liefde naar elkaar toe kunt betonen. Van Jezus Christus heb je gaven gekregen toen je christen werd. Deze gaven zijn niet voor jezelf maar om uit te dragen naar anderen toe. Daarnaast mis je ook het Heilig Avondmaal, waarvan Christus zei dat wij die met elkaar zouden moeten vieren. En bijbelse autoriteit gegeven door ambstdragers. Een derde punt is dat je het jezelf lastig maakt om te geloven. Je staat alleen met wat gaven (iedereen krijgt gaven van de Heilige Geest). Terwijl je in een gemeente elkaar kunt ondersteunen met verschillende gaven, een ieder naar de gave die hij van Jezus Christus heeft gekregen (Efeze 4).

Vervolgens het punt dat jij je niet thuisvoelt... dat is een probleem waar heel veel mensen mee zitten. Toch denk ik dat dat jou er niet van mag weerhouden om je bij een gemeente aan te sluiten. Dat is mijns inziens niet opbouwend. Veel beter kun je juist dat stukje wat je mist waardoor jij je niet thuisvoelt brengen in de gemeente zodat de gemeente door jouw aanwezigheid jouw gave die Christus in jou heeft gelegd ook kan ervaren. Probeer dat niet thuisvoelen eens positief te kanaliseren! Ik denk ook dat dat de bijbelse boodschap is.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 13:16

dude,

je hebt een hele positieve opvatting over kerkelijke gemeentes. Waarschijnlijk ook wel terecht, gezien je eigen ervaringen. Ik maak zelf altijd de afweging in hoeverre ik door de houding van anderen opgebouwd of afgebroken wordt. Als het laatste overheerst, dan haak ik af. Niet dat ik zo onzeker in het geloof ben, maar ik moet steeds al die negativiteit en onverschilligheid neutraliseren, en dat ervaar ik als energievretend en schadelijk. En ik voel me helemaal vrij daarin, het is niet zo dat ik mijn geweten moet sussen of wat ook.
Christen zijn kan ik ook uitstralen naar anderen toe, maar dan in algemene zin, bijvoorbeeld op mijn werk.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 13:20

Torenspits schreef: Misschien kan thedudehimself eens vertellen in welke gemeente hij zich zo op zijn plaats voelt. Daar zou hij mij enorm mee kunnen helpen.

Ik ben zelf op dit moment nog zoekende met de intentie om iets te vinden(lekker cryptisch). Dat komt omdat ik bijna afgestudeerd ben en pas besloten heb om in mijn studentenstad + omtrek een permanent onderkomen te vinden. Mijn ideale gemeente gaat trouwens dwars door kerkmuren en kerknaampjes heen. Ik zoek een gemeente waarin:

Jezus Christus wordt gevolgd, dit houdt in dat:

1. De Heilige Geest voelbaar aanwezig is.

2. De intentie is om naar het Woord van God te luisteren en het Woord van God op een juiste manier uit te leggen.

3. Er een onderlinge band bestaat van broeder- en zusterliefde. Dit houdt in dat mensen voor elkaar klaar staan er een niet-autoritaire leiding is maar een leiding die in ootmoed de taken op zich neemt, er ruimte is voor initiatief van elke gelovige (dus geen beleid van enkelen die denken de waarheid in pacht te hebben).

Mijns inziens zijn er veel gemeenten die aan dit criterium voldoen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 13:35

surfer schreef:dude,

je hebt een hele positieve opvatting over kerkelijke gemeentes. Waarschijnlijk ook wel terecht, gezien je eigen ervaringen.

Was het maar waar. Ik heb in mijn gemeente een flinke ruzie en daaruit volgend een grote scheuring meegemaakt. Maar, dit weerhoudt mij niet om positief te blijven. Ik zie in de gemeenten waar ik nu naar toe gaat ook haperingen, minder goede dingen. Maar mijn opvatting is juist dat zulke ongerechtigheden mijn verantwoordelijkheid is.

surfer schreef: Ik maak zelf altijd de afweging in hoeverre ik door de houding van anderen opgebouwd of afgebroken wordt. Als het laatste overheerst, dan haak ik af. Niet dat ik zo onzeker in het geloof ben, maar ik moet steeds al die negativiteit en onverschilligheid neutraliseren, en dat ervaar ik als energievretend en schadelijk.

Ik ben helaas genoeg ook bekend met al die gemeenten die negatief en overschillig reageren op anderen. Helaas, helaas! Vaak zijn voorgangers en leiders daar ook nog de oorzaak van. Ik denk zelf dat dit komt omdat er de afgelopen tijd, zeker in reformatorische kring, te veel aandacht geweest is op details (ik bedoel niet dat details onbelangrijk zijn). Hierdoor is de centrale boodschap; heb liefde naar elkaar toe, op het tweede plan komen te liggen. Met als gevolg teleurgestelde mensen zoals veel reacties op dit forum. Mijn advies aan jou, je moet kijken wat je er zelf mee doet, is zoek eerst een gemeente waar liefde naar elkaar is en waar de intentie is om naar elkaar en naar de blijde boodschap te luisteren. Neem dingen die je misschien wat minder liggen (de details) op de koop toe. Kijk naar de hoofdboodschap: Christus in jou en in een ander. Christus leer was niet dogmatisch! Christus leer was praktisch: heb elkaar lief en God boven alles. Die dogmatiek komt later wel. Laten we eerst maar eens met de centrale boodschap beginnen.

surfer schreef: En ik voel me helemaal vrij daarin, het is niet zo dat ik mijn geweten moet sussen of wat ook.
Christen zijn kan ik ook uitstralen naar anderen toe, maar dan in algemene zin, bijvoorbeeld op mijn werk.

Ik denk dat het echt goed is om wel een gemeente te zoeken Surfer. Als je echt wilt uitstralen is een gemeente essentieel als energiebron. Gods stem kun je vaak horen uit andere mensen. Andere mensen kunnnen je scherpen of je problemen met God verhelderen en in kaart brengen. Ze brengen jou dichter bij God. Zoek zo'n gemeente... ik denk dat je dan nog meer zult stralen op je werk.[/b]

Terug naar “Archief”