slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 11:55

De reacties verbazen me. Hunkeren jullie er niet naar om Gods stem te horen en je hart verklaard te horen onder de preek. Als het goed is zit je om het puntje van de stoel.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 11:55

De reacties verbazen me. Hunkeren jullie er niet naar om Gods stem te horen en je hart verklaard te horen onder de preek? Als het goed is zit je om het puntje van de stoel.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 feb 2003 12:10

Corne van 't Hof schreef:De reacties verbazen me. Hunkeren jullie er niet naar om Gods stem te horen en je hart verklaard te horen onder de preek? Als het goed is zit je om het puntje van de stoel.

ja, maar als ik tijdens de preek in een moment van afleiding toch om me heen kijk, zie ik verdacht veel mensen die het er bijzonder mee eens zijn, en met gesloten ogen ja-knikken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 12:30

Tja dit is de doodstaat van de mens. De mens is zelfs zo dood, dat hij zijn ogen niet open kan houden. De doodstaat uitwendig en inwendig.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 feb 2003 12:58

Zou de oorzaak ook door de omgeving kunnen komen? Bijvoorbeeld: Te weinig zuurstof voor alle aanwezigen. Veel warmte, kosters weten niet hoe ze een ruimte moeten verwarmen. Weinig ventilatie. Lang zitten in een bepaalde houding. Een weinig veranderend beeld op de preekstoel.

Ik denk dat het in heel veel gevallen echt niet de bedoeling is om in slaap te vallen. Maar het overkomt ze gewoon.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 13:16

Kennen jullie het verhaal van Eutychus?
Handelingen 20. Daar viel een jongen door slaap overmand uit het raam. En Paulus wekte hem weer tot leven.
Maar hiermee wil ik zeggen dat het niks nieuws is dat mensen in slaap vallen. Alleen bij paulus kan ik het mij voorstellen. Hij preekte uren en uren achter elkaar.
Wij mopperen al als een preek dus 20 minuten duurt.
Trijntje vraagt wat nu erger is. Nu volgens mij zijn er geen erge of ergere dingen aan te duiden. Niet naar de kerk gaan daarmee geef je geen gehoor aan de roep van God om te komen luisteren naar wat Hij tot je te zeggen heeft. En als je slaapt doe je hetzelfde.
Als je nu mensen ziet slapen in de kerk, maak ze wakker!
Stoot ze aan. Of zoals bij ons weleens een dominee doet hij wacht met verder praten tot de persoon in kwestie weer wakker is.
Net zoals hij dat doet als er jongeren zitten te klieren.
Ik moet zeggen dat ik vroeger weleens last van slaap had, en dan vreselijk veel pepermuntjes ging eten om maar wakker te blijven.
Nu bleek dus dat ik helemaal niet tegen die pepermuntjes kon en daar juist slaperig van werd.
Dus misschien een tip voor connie, geen pepermuntjes meer nemen als de preek begint, maar gewoon een suikervrij dropje.

Verder vind ik het heel onbeleefd als er tegen je gesproken wordt dat je dan gewoon gaat zitten slapen.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 13 feb 2003 13:18

Eeen tukje in de kerk is gewoon menselijk.
Ik las gisteren nog, op een cursus dat docenten niet altijd boos moeten worden als een kind weg zat te dromen of niet oplette. Het scheen dat het lichaam deze ontspanning gewoon nodig had om de zoveel minuten.

Nu geef ik toe dat slapen wel een erg vergaande vorm is en ook beweer ik niet dat slapen in de kerk niet goed is. Maar om nu direct dat kerkeraadslid hier op aan te vallen gaat te ver.

de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.

Ik doe vaak tijdens het grote gebed een klein tukje. Dat valt niet op. Onze ds bidt nogal lang dus de gelegenheid wordt geboden.

Het verdere van de dienst heb ik dan geen last meer.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 feb 2003 13:19

Is het niet de taak van een ambtsdrager om de mensen wakker te schudden? Het is voor een groot deel ook zijn schuld.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 13 feb 2003 13:27

OK, maar wat als de diakenen in dutten?
Onze dominee preekt echt niet saai, een praat heel hard!

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 14:28

Wanneer je ook slaapt, tijdens de preek of gebed, slapen is niet goed. En zeker niet als je een voorbeeldfunctie hebt, zoals de ouderlingen of diakenen.
Ik zou de man er wel gewoon op aanspreken als het een gewoonte van hem is. Als het 1 malig is, kan ik me voorstellen dat er misschien iets hem in slaap deed sukkelen. Misschien niet lekker, of slechte en vermoeiende week gehad.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 14:31

waarom slapen in de kerk? Is Gods Woord niet interessant ofzo?? Het zou een wonder zijn waneer iemand uit zijn doodstaat/doodslaap zou ontwaken

joepie

Berichtdoor joepie » 13 feb 2003 14:40

Je spreekt weer in raadselen voor mij. En als ik je wat vraag geef je geen antwoordt.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Re: slapen in de kerk.....

Berichtdoor butterfly » 13 feb 2003 14:44

trijntjejohanna schreef:Wat zou God erger vinden: Dat je zondagsmorgens thuis blijft, of dat je wel heen gaat, maar slaapt????

mmm dat hangt ervanaf als de preek boring is dan kan jij er toch niks aandoen :mrgreen:

Als je gewoon te weinig slaaprust hebt gehad dan ben je gewoon fout bezig! Dan kan je beter gewoon niet naar de kerk gaan!

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 feb 2003 14:46

Corne van 't Hof schreef:waarom slapen in de kerk? Is Gods Woord niet interessant ofzo?? Het zou een wonder zijn waneer iemand uit zijn doodstaat/doodslaap zou ontwaken

Misschien moet je het een beetje omschrijven en andere woorden gebruiken voor de duidelijkheid. Ik denk dat je het wel goed bedoeld alleen dat het niet overkomt.

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 27 feb 2003 16:08

Je kunt de preek ook meeschrijven. Zo maak je het voor jezelf visueel en je houdt de preek bij! Sinds ik dat doe kan ik de preek zelfs navertellen en heb ik er tenminste wat aan. Wedden dat je wel wakker blijft als je meeschrijft. Het is maar of je het wilt!

Terug naar “Archief”