Boekenlezer schreef:Marnix schreef:De evangelische "hype" is niet zo moeilijk om te verklaren. Mensen willen echtheid. Ze willen voor die relatie met Jezus gaan.
Ik wil ook echtheid, en ik wil weten wat de Bijbel mij precies leert. (Dus ook hoe de relatie met God eruit ziet.) Maar als je dat wilt weten, dan zul je toch in de eerste plaats je zo radicaal mogelijk op de bron moeten richten: de Bijbel. Dat is mijn methode geweest, en is het nog. Vorming door studie speelt daarin dus een cruciale rol.
Ik ervaar dat toch anders. In evangelische kerken staat de bijbel zeker centraal. Er wordt alleen meer aandacht gegeven aan hoe je de boodschap van de bijbel practisch maakt in je eigen leven. Maar daarvoor moet je wel kijken wat er in de bijbel staat... en dat gebeurt ook zeker, heb ik gemerkt.
Helaas mis ik die instelling bij veel mensen. Ik heb wel eens het idee dat het meer zo functioneert: 'Hé, kijk daar, hoe ze het daar doen. Dàt is leuk! Hop, gaan we daarheen!' Of: 'Hop, nemen we hun gewoonten over.' Dan gebruik je de Bijbel niet als bron, maar de praktijk van andere christenen. (Het gras is bij de ander altijd groener.) En als het over grondige bijbelstudie gaat, lijkt het wel zo te zijn: 'Huh...? Hoe zou dat moeten? Nee hoor, dat kan ik niet.' I.i.g. doen ze het niet, behalve dan op een manier waarin je al hun subjectiviteiten laten meespreken (= de Bijbel in de rede vallen). Dan vraag ik me wel eens af: 'ben ik zo hoogbegaafd, of zijn zij zo achterlijk?' Ik irriteer me daar namelijk mateloos aan. Is dat nou ècht zo moeilijk/onmogelijk om zo integer mogelijk brongericht te zijn?
Ik heb dus niks tegen een verlangen naar echtheid, en om de relatie met God te willen ervaren.
Maar aangezien dat geen excuus is voor de evangelische hype, gruw ik wel van die hype. Want die vind ik kortzichtig.
Dat mensen kijken naar andere kerken en soms vinden dat het daar beter gaat heeft niet te maken met het wel of niet centraal staan van de bijbel. Die bijbel staat zowel in de evangelische als in de traditionele kerken centraal. Mensen lopen niet aan tegen dat punt. Ze lopen aan tegen vormen, die in traditionele kerken vaak volgens een traditioneel (is anders dan bijbels!) concept moeten plaatsvinden, vaak op een wat ouderwetse manier. Oude vertaling, psalmberijming, evt. zingen op hele noten, orgel... maar ook het niet uiten van emoties, strak voor je uit zingen etc.
Zowel in traditionele kerken als evangelische kerken staat de bijbel (Jezus Christus, God) centraal. Alleen vormen kunnen voor mensen wel een blokkade worden waardoor die boodschap niet goed overkomt. Dat bedoel ik met die echtheid. Ik zal de laatste zijn die beweert dat God niet centraal zou staan in traditionele kerken. Alleen vormen kunnen dat wel anders doen lijken.
Bovendien ben ik er nog helemaal niet zo van overtuigd dat bij de evangelischen alles echter is dan in de kerk. Ik ervaar dat evangelische ook wel eens als overdreven aanstellerij. Ik denk dan bijvoorbeeld aan met de handen omhoog staan met dichtgeknepen ogen en heen en weer deinend, al "Jesus" zingend. Waar voor meerwaarde heeft dat? Voor mij geen enkele. Beleef je dan het geloof beter of zo? Ik niet. Ik beleef het juist beter als ik mezelf rustig houd en nuchter blijf in mijn houding. Dan voel ik veel beter (scherper) wat er in mij omgaat, dan wanneer ik mezelf zo ophits.
Meerwaarde? Je kijkt verkeerd als je over meerwaarde gaat praten. Als mensen met hun handen omhoog staan, of met ogen dicht of heen en weer deinen, gaan ze dan dingen doen die niet normaal zijn.... puur omdat het meerwaarde heeft? Absoluut niet. Het is juist dat ciht bij Jezus zijn, die relatie met Hem... Ik ervaar het als natuurlijk. Ik heb regelmatig bij jeugdkerken dat het heel dicht bij komt.... dat ik me ontzettend gelukkig voel omdat ik weer heb gehoord (ja, bijbels onderbouwd) hoeveel God van me houdt en wat Hij voor me heeft gedaan. Dan dein ik ook heen en weer, heb ik soms mijn ogen ook dicht (of een big smile op mijn gezicht) en loof ik Hem door het zingen. Het is niet onnatuurlijk, ik doe geen dingen die ik helemaal niet wil, integendeel... het is natuurlijk. Zelf merk ik juist wel eens dat ik in mijn eigen kerk, als ik me zo dankbaar voel, als ik God liefde die door de preek heen klonk heel dichtbij voel, me beperkt voel.... ik zou wel willen schreeuwen/juichen/dansen... maar is niet gewoon.
Goed, dit is misschien ook wel een beetje persoonlijk en zal ook wel te maken hebben met wat je gewend bent. Sommige mensen zijn gewoon heel nuchter en vinden dat niet nuchtere gedoe vreemd. Maar ik vind het jammer als die mensen vervolgens anderen vreemd aankijken omdat ze wel dankbaar zijn. Ik wil er wel voor waarschuwen: Wordt niet als Michal, die toen David door de straten van Jeruzalem danste voor zijn God hem verachte en dacht: Doe toch normaal, wees een beetje nuchter. Ik wil jou persoonlijk daar ook voor waarschuwen.... want als jij dit ervaart als aanstellerij denk ik dat het goed is dat je je even achter de oren krabt. Stelde David zich soms aan? Of de apostelen op de pinksterdag? Stellen mensen zich aan als ze door Gods liefde gegrepen, zichtbaar blij en dankbaar zijn? Keur het gedrag van anderen nou niet zomaar af omdat ze anders zijn dan jij. Zo onbijbels is dansen, je handen opheffen en zo niet hoor.
In het bestuderen van de Bijbel heb ik de krachten van Gods Geest heel nadrukkelijk in mij gevoeld. Maar als je denkt dat ik daarbij wel eens van mijn stoel afrolde, of begon te schreeuwen, of wat voor uitbundig gedrag dan ook, dan heb je het mis. Ik bleef gewoon op mijn stoel zitten, hoor. Ik heb ook geen behoefte om er mee te koop te lopen, want ik ben een zondaar. Ik ben niet vroom in mijzelf, integendeel. Ik hoef mijzelf dus niet aan te prijzen.
Ik voel geen enkele behoefte aan het vergeestelijken van allerlei vrolijkheid en emoties, want ik heb wel eens het gevoel dat dat meer gewone menselijke psychologische processen zijn dan dat het iets te maken zou hebben met 'het waaien van de Geest'.
Ik hoef niet te kijken naar anderen om te weten wat echt authentiek geloof is. Ik heb dat allang ervaren tijdens het bestuderen van mijn Bijbel. Ik weet allang hoe dat voelt.
Ik twijfel ook niet aan je geloof. Alleen de manier van uiten kan per persoon verschillen. Als iemand er wel uitbundig van wordt, twijfel dan niet aan zo iemand omdat je zelf dat niet hebt. Het is voor mijn gevoel niet psychologisch maar natuurlijk. Natuurlijk is sfeer ook wel overdraagbaar, aanstekelijk... maar dat zie je in de bijbel ook, dat is niet iets wat verkeerd is. Aan de andere kant, het feit dat in traditionele kerken mensen weinig emotie tonen, is net zo goed psychologisch. Dat is ook omdat niemand het doet. Ik raad je aan te doen wat je zelf al aangeeft: De bijbel als bron nemen. Als je dat doet zie je dat die manier van uiten per persoon verschilt.... en dat andere manieren dan de jouwe net zo goed bijbels zijn als die van jou!
Ondertussen beseft men dan blijkbaar niet dat men het ook over zichzelf heeft, aangezien men dan ook zelf deel uitmaakt van die kerk.
Overigens gaat de catechismus ook volop over de relatie met God. Neem alleen de eerste vraag maar eens. De gedachte dat de belijdenis maar dorre leer is, is absoluut een misvatting. Maar er moet natuurlijk ook veel direct vanuit de Bijbel zelf gepreekt worden. Dat is immers dé bron, en dat moet dan ook waargemaakt worden in de praktijk.
Snap ik. Ik ben ook niet tegen de cathechismus. Ik vind het alleen raar dat iedere middagpreek over de cathechismus gaat. Ik ben nu 23 en heb dus over iedere zondag van de cathechismus al minimaal 15 preken gehoord. En dan is het met cathechisatie ook allemaal nog behandeld! Dan denk ik: Misschien wordt het wat teveel van het goede.... waarom elke zondagmiddag een catheschismuspreek? Dat was volgens mij helemaal niet de bedoeling van de schrijvers van de HC.
Dat is gelijk een mooi voorbeeld van het zo belangrijk zijn van tradities. Kort na de reformatie wordt de 2e dienst ingevoerd. Reden: Doordat de preken in de Roomse kerk in het latijn waren en gewone mensen dat niet snapten hadden ze heel weinig kennis van de bijbel. Om die kennis op te vijzelen werden 's middags leerdiensten ingevoerd, aan de hand van de Cathechismus. Maar dat burgerde in en hebben ze nooit meer anders gedaan. Je zou kunnen afvragen of deze opzet die vlak na de reformatie heel hard nodig was, nog wel zo relevant is. Ik heb niks tegen twee diensten per zondag.... maar ik denk dat we nu de aandacht beter wat meer kunnen verleggen naar samen gemeente zijn.... interactie in de gemeente, misschien wel samen eten, bijbelstudie doen etc. Gezien het onstaan van de tweede dienst zou een dergelijke verandering helemaal niet onlogisch zijn. Iedere zondagmiddag een cathechismuspreek is iets wat totaal niet op de bijbel gebaseerd is maar puur een traditie... en het geeft wel aan hoe belangrijk tradities voor mensen zijn geworden.
Ik vrees echter ook wel eens, dat het voor sommige mensen zo is: als je gewoon nuchter doet en jezelf blijft - en waarom zou je dat niet doen?! - vinden zij het al doods, terwijl zij denken dat allerlei gegil en overdreven halleluja-geroep het blijkbaar wel is. Gewoon door beïnvloeding dus. De perceptie wordt dan belemmerd door gebrek aan nuchterheid. (En allerlei onbewuste onwillekeurige vooraannames spelen ook een grote rol.)
Waarom zouden mensen niet nuchter blijven? Omdat het uiten van emoties voor veel mensen een natuurlijke reactie is. Als je een mooi kado van iemand krijgt roepen mensen snel: Oh wat mooi. Als iemand op tv de loterij wint juicht hij/zij en aan alles kan je zien dat hij/zij er blij mee is. Als je verliefd ben lopen veel mensen te zweven.... en met een glimlach o phun gezicht. Als het natuurlijk is valt het argument "waarom zou je eigenlijk niet nuchter blijven" weg. Want als je dan nuchter zou doen zou het tegen je gevoel, tegen je natuur ingaan. Dan wordt nuchter zijn onnatuurlijk, en dat is niet goed.
Kijk, en daar heb ik wat moeite mee. Men zegt dat de bijbel centraal staat. Maar kijk eens in de bijbel: Daar staan genoeg voorbeelden van juichen voor God, in de handen klappen en dansen in. En als dat niet bij mensen past zien ze dat stukje bijbel door de vingers en zeggen ze: Waarom zou je niet nuchter blijven? Waarom worden mensen die daarin anders dan hen zijn worden met argwaan bekeken. Waarom wordt op die punten de bijbel opeens even wat minder centraal gezet?
Wie zijn gereformeerde kerk verlaat, en zich aansluit bij een evangelische gemeente en zich laat overdopen, en zich daarbij overgeeft aan een heel andere visie op verbond en gemeente begaat daarmee dus wel een echte fout. Dat mag nooit goedgepraat worden.
Dat is geen andere visie op het verbond hoor. Ik ben overigens geen voorstander van overdopen... maar de verbondsvisie in evangelische kerken in niet anders. Men gelooft ook dat God een verbond sluit met kinderen... alleen gelooft men niet dat de doop het teken is dat daarbij hoort (en de bijbel staat bij de leer van de volwassendoop net zo goed centraal als bij ons bij de kinderdoop). Maar goed, daar is in het verleden veel over gepraat en er zijn genoeg topics over volwassendoop vs. kinderdoop, laten we daar maar niet mee doorgaan in dit topic

Het kan je wijzen op eigen fouten, en het kan je opscherpen. De bereidheid om kritisch naar jezelf te willen kijken moet er dan wel zijn.
Maar uiteindelijk leren we van de Bijbel nog het meeste, al zijn die impulsen vanuit de omgeving natuurlijk best nuttig. Ik denk dat je van die impulsen vooral leert hoe bepaalde dingen niet moeten, hetzij bij de ander, hetzij bij jezelf, maar van de Bijbel leer je vervolgens hoe het dan wel moet.
Klopt. Maar ik heb soms het idee dat we onze kerken eigenlijk wel prima vinden en de mening hebben dat we bijbels gezien alles wel goed doen in de kerk. Dat bedoel ik met de hand in eigen boezem steken. We kunnen zo vaak bij andere kerken allerlei dingen die niet bijbels zijn aanwijzen... maar als we ze bij onszelf moeten benoemen moeten we wel heel diep nadenken.