Reïncarnatie, de voor en tegens.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jun 2005 08:20

Rock-G schreef:En,zoals ik in dat andere draadje al opmerkte : hoe kan het mogelijk zijn dat mensen 'met lichaam en ziel' de nieuwe wereld/de hel zullen beleven zonder reincarnatie? Tenzij je gemumificeerd/t wordt is je lichaam na 50 jaar wel een eind vergaan,zeker in de drassige grond als de onze (onsmakelijk maar tis nou eenmaal zo)

Niemand kan het wonder van de opstanding van de doden verklaren. Maar moet je echt iets snappen om het te geloven ? Toch is de lichaamlijke opstanding zeker waar, en wel omdat de Heere het beloofd heeft. Jezus is opgestaan! Geloof je dat?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2005 11:03

Maja de Bij schreef:
Rock-G schreef:En,zoals ik in dat andere draadje al opmerkte : hoe kan het mogelijk zijn dat mensen 'met lichaam en ziel' de nieuwe wereld/de hel zullen beleven zonder reincarnatie? Tenzij je gemumificeerd/t wordt is je lichaam na 50 jaar wel een eind vergaan,zeker in de drassige grond als de onze (onsmakelijk maar tis nou eenmaal zo)

Niemand kan het wonder van de opstanding van de doden verklaren. Maar moet je echt iets snappen om het te geloven ? Toch is de lichaamlijke opstanding zeker waar, en wel omdat de Heere het beloofd heeft. Jezus is opgestaan! Geloof je dat?

Inderdaad. Als ik eerlijk ben druipt je ongelovigheid er van af. Omdat jij het niet kan verklaren is het dus niet zo? Lariekoek en goddeloos!De bijbel is er zo duidelijk over!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 02 jun 2005 13:21

Eh..nou jullie slaan de spijker op se kop want ik ben inderdaad netjes gezegd 'van God los', na 17 jaar Ger.Gem. Maar ik wist eerlijk niet dat de opstanding zo diep zat, het was maar een gedachtegang van me,sorry!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jun 2005 16:39

beeldspraak: Je bent als de druppel die verdampt is uit de eeuwige oceaan. De druppel krijgt vorm wanneer het op de aarde neer valt. Het is nu aan de druppel om zijn weg terug te vinden naar de eeuwige oceaan, om daar uiteindelijk in op te gaan. De druppel maakte altijd deel uit van de oceaan, al weet de druppel dat zelf niet meer. De oceaan weet dat elke druppel niet van hem gescheiden is en altijd weer terugkomt.
Op het moment van de verdamping is die druppel geen onderdeel meer van de oceaan, het vind enkel de oorsprong in die oceaan.

Als je een huis bouwt gebruik je stenen, zonder de stenen geen huis, daarzijn we het over eens denk ik, maar stel dat ik na het bouwen van mijn huis een steen uit de muur haal, is de steen dan huis? Nee het was een onderdeel van het huis, het vormde samen met andere bouwstoffen het huis maar was het huis niet.

En,zoals ik in dat andere draadje al opmerkte : hoe kan het mogelijk zijn dat mensen 'met lichaam en ziel' de nieuwe wereld/de hel zullen beleven zonder reincarnatie? Tenzij je gemumificeerd/t wordt is je lichaam na 50 jaar wel een eind vergaan,zeker in de drassige grond als de onze (onsmakelijk maar tis nou eenmaal zo)
Ik weet dat je een vraag niet met een tegenvraag mag beantwoorden. Maar als het niet mogelijk is in jou ogen dat een mens met lichaam en ziel de nieuwe wereld zal beleven zonder reincarnatie is het dan uberhaupt wel mogelijk dat een mens kan verder leven in een ander wezen?

We moeten er niet van uit gaan dat iets niet kan, opstandig kan, reincarnatie, best mogelijk maar op grond van de Bijbel geloof ik niet in reincarnatie.

Inderdaad. Als ik eerlijk ben druipt je ongelovigheid er van af. Omdat jij het niet kan verklaren is het dus niet zo? Lariekoek en goddeloos!De bijbel is er zo duidelijk over!
Misschien heeft Rock-G ook wel een boekje geschreven waar in staat God bestaat niet.. en kan hij zeggen "er staat geschreven, dus is het zo".. Dat is niet goed, net zoals jou reactie, of de manier waarop. Ik geloof dat het zo is, dat moet je zeggen. In een discussie met niet/anders gelovigen kun je niet aankomen met het argument "zo staat het. dus"
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jun 2005 18:09

twee dingen: Ik wil aan Shiva toch vragen of ze met goede bronverwijzingen komt over de vroege kerk. Ik geloof namelijk dat Origenes gelijk had en dat de reincarnatieleer vreemd is aan het Christendom (Zie het eerder geciteerde stuk) Ik heb wel wat gelezen over en uit de vroege kerk maar ben nooit de re-incarnatie leer tegengekomen.

Een tweede opmerking. Ongeveer een zevende deel van de mensen die ooit geboren is leeft nu nog. Het heeft tijden geduurd voor de eerste 6 miljard mensen er waren. Waren de zielen in die tijd inactief?
De vergelijking met de oceaan is leuk, maar ik ga met Raido's commentaar mee en bovendien is het een vergelijking die niet perse gerechtvaardigd is. Waarom zou deze vergelijking opgaan?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 02 jun 2005 19:32

En,zoals ik in dat andere draadje al opmerkte : hoe kan het mogelijk zijn dat mensen 'met lichaam en ziel' de nieuwe wereld/de hel zullen beleven zonder reincarnatie? Tenzij je gemumificeerd/t wordt is je lichaam na 50 jaar wel een eind vergaan,zeker in de drassige grond als de onze (onsmakelijk maar tis nou eenmaal zo)
Ik weet dat je een vraag niet met een tegenvraag mag beantwoorden. Maar als het niet mogelijk is in jou ogen dat een mens met lichaam en ziel de nieuwe wereld zal beleven zonder reincarnatie is het dan uberhaupt wel mogelijk dat een mens kan verder leven in een ander wezen?

We moeten er niet van uit gaan dat iets niet kan, opstandig kan, reincarnatie, best mogelijk maar op grond van de Bijbel geloof ik niet in reincarnatie.

Waarom zou reincarnatie niet bestaan? Is reincanatie niet een vorm van wederopstanding? er worden hier verschillende vormen van weergegeven. Maar wat is de wederopstanding in lichaam en ziel dan waar ik net over las? Hoe noem ik dat dan?

Komt het vooroordeel misschien omdat het een hindoeistisch oorsprong heeft? dat is natuurlijk een dwaalleer. En dan spreken we het meteen tegen.

Ik geloof eerlijk gezegt wel in een reincarnatie zij het nog met enige twijfel. Poosje geleden zag ik op TV een serie waarin er een jongen in hypnosche werd gebracht. Men liet hem in zijn onderbewustzijn afdalen en vandaaruit begon hij een periode zeer gedetaileerd te beschrijven. Van het model huis tot de soorten steen, kleuren enz. Ook beschreef hij de omgeving van dit huis, de tuin, het huis van binnen, zijn eigen huis. Het klonk gewoon wat griezelig. Vervolgens ging men met deze jongen naar het gebied en alles klopte gewoon op kleine veranderingen na vrijwel op de punt komma.. Dat kon ik niet goed verklaren. Of juist wel.. Dat vind ik dus moeilijk bepalen. Saat het mijn geloof in de weg? Nee, niet echt.

Vond het alleen wel opmerkelijk en moest hieraan denken.

Groet en houdoe,

Fly29 (p.s. het stukje is van mij maar zit op de computer van mijn vriendin dus..)
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 jun 2005 19:54

Wat ik dus niet snap van mensen die in reincarnatie geloven is dit.
Ze komen in een stad of zo, en herkennen het daar, uit hun vorige leven.
Nou, ik heb jarenlang in een dorp gewoond, waar ik 30 jaar niet meer geweest was.
Nou, ik kwam na 30 jaar terug, dus in DIT leven, en ik herkende weinig nog, alles was zo veranderd, ook de bomen zijn veel groter en dikker geworden, een heel stuk bos waar ik met mijn hond altijd was, was ineens weg, dat is een villawijk geworden.
Hoe kunnen dan mensen uit een vorig leven wel alles herkennen, en ik uit dit leven vind, dat waar ik woonde dat het zo veranderd is, dat ik het nauwelijks herkende, alleen al door bv de bomen in de straat waardoor het anders was????

Bharat

Berichtdoor Bharat » 02 jun 2005 21:05

Quote:
beeldspraak: Je bent als de druppel die verdampt is uit de eeuwige oceaan. De druppel krijgt vorm wanneer het op de aarde neer valt. Het is nu aan de druppel om zijn weg terug te vinden naar de eeuwige oceaan, om daar uiteindelijk in op te gaan. De druppel maakte altijd deel uit van de oceaan, al weet de druppel dat zelf niet meer. De oceaan weet dat elke druppel niet van hem gescheiden is en altijd weer terugkomt.
Op het moment van de verdamping is die druppel geen onderdeel meer van de oceaan, het vind enkel de oorsprong in die oceaan.

Is het niet een deel van de oceaan? Is de verdamping niet enkel een verandering van vorm van een zeer klein deel van deze oceaan? En dus de oceaan zelf? Ene het blijft een beeldspraak, die kloppen nooit voor 100% maar het gaat om het punt wat je ermee probeert duidelijk te maken, toch?
Als je een huis bouwt gebruik je stenen, zonder de stenen geen huis, daarzijn we het over eens denk ik, maar stel dat ik na het bouwen van mijn huis een steen uit de muur haal, is de steen dan huis? Nee het was een onderdeel van het huis, het vormde samen met andere bouwstoffen het huis maar was het huis niet.

Deze vergelijking klopt pas wanneer je gaat naar datgene waarvan de steen is gemaakt die wordt gebruikt om het huis te bouwen.

Deze vraag wordt wel niet aan mij gevraagd maar toch...
De mens leeft ook niet verder maar datgene wat de mens doet leven. Het lichaam komt uit stof en zal weer weder keren tot stof. Maar het leven gaat verder, daar heeft het geen stof voor nodig.(het is immers leven)
Een tweede opmerking. Ongeveer een zevende deel van de mensen die ooit geboren is leeft nu nog. Het heeft tijden geduurd voor de eerste 6 miljard mensen er waren. Waren de zielen in die tijd inactief?

Hier zijn diverse antwoorden mogelijk.
Komt het vooroordeel misschien omdat het een hindoeistisch oorsprong heeft? dat is natuurlijk een dwaalleer. En dan spreken we het meteen tegen.

He nee, zo kortzichtig zijn we toch niet.

Leef in Liefde

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 02 jun 2005 21:24

Dat programma heet 'Wie was ik' MariaM, vind het ook zeer intrigerent. En reincarnatie vind haar oorsprong niet alleen in het (overigens zeer vredelievend) hindoeisme. Voordat Bonefatius ons landje had gevonden was het hier ook een heel normale gedachtegang, en waren delen van het Romeinse rijk er ook niet van overtuigt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2005 00:17

Ik geloof niet in reïncarnatie, maar als het dan toch bestaat, kom ik het liefst terug als een gezapige huiskat die de hele dag voor de kachel kan maffen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2005 07:06

Optimatus schreef:Ik geloof niet in reïncarnatie, maar als het dan toch bestaat, kom ik het liefst terug als een gezapige huiskat die de hele dag voor de kachel kan maffen...

Bijkomend voordeel is, is dat je dan 8 levens extra kado krijgt. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 09:42

Rock, ik heb het een keer gezien, vond het een beetje zweverig eigenlijk.
Mijn moeder is ook overtuigd van reincarnatie, maar zij is heel haar leven heel spiritueel bezig geweest, een soort zigeunerin zal ik maar zeggen.
Ik heb ook bepaalde "gaven" waarvan ik denk dat het gewoon oerinstinkten zijn, die iedereen heeft, alleen komen ze bij de een meer aan de oppervlakte dan bij de andere.
ik geloof niet in reincarnatie, maar, zal het niet veroordelen, ik laat het wel open.
Ik geloof in Jezus en daar staat wel dat Jezus terug zal komen.
Nou, dan vint ik het nu wel de tijd, want het loopt aardig uit de hand, hier op aarde :roll:

Ik geloof ook zeer in Jezus, omdat als ik bid, in de naam van Jezus Christus, dan wordt ik altijd geholpen, mijn gebeden worden altijd op een of andere manier verhoord.
Dus "bewijzen" van God heb ik allang gekregen, en veel ook, mede, omdat ik pas op mijn 33ste gedoopt ben, dus 15jaar geleden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 09:43

elbert schreef:
Optimatus schreef:Ik geloof niet in reïncarnatie, maar als het dan toch bestaat, kom ik het liefst terug als een gezapige huiskat die de hele dag voor de kachel kan maffen...

Bijkomend voordeel is, is dat je dan 8 levens extra kado krijgt. :mrgreen:

Ik kom liever terug als een grasspriet, of als een krop sla, of een stuk kaas :mrgreen:
Maar volgens de boedhisten en dat soort mensen kom je steeds als een hogere levensvorm terug, dus kan je alleen maar in het verre verleden een grasspriet geweest zijn, en moet je steeds wer als mens incarneren, net zolang tot je carma helemaal goed is.
Karma is wat je doet in je leven, dus als je een fout karma hebt, heb je bv iedereen altijd belazerd en in elkaar geslagen, zoiets en met een goed karma heb je altijd goed gedaan en iedereen liefgehad, en zo.

Maar ik snap niet waar het goed voor zou zijn om te incarneren en dat je niks meer van vorige levens weet.
Dan zou je vorige leven dus weinig zin hebben gehad, bovendien vindt ik dit leven al zo'n rotopgave, dus ik zou voor geen goud terug willen komen. Zo leuk is het allemaal niet, ik heb tot nu toe, en dat is bijna een halve eeuw alleen maar een rotleven gehad, met veel dood en verderf om me heen, ja, wel enkele leuke dingen, en die probeer ik dan maar te koesteren en alle rotdingen te vergeten.
Volgens mijn moeder had mijn overleden dochter een "oud zieltje" dat hier op aarde nogmaar iets korts af te maken had.
Bullsh*t.
Allemaal gewauwel.
Ik ben dan zeker in mijn vorige leven een bruut geweest, die nu moet boeten, met alle pijn en ellende van kinds af aan?
Allemaal ge *ul

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jun 2005 16:31

Mariamagdalena,

IK ben het helemaal en grondig met je eens! De leer van reïncarnatie maakt er in feite van: "eigen schuld, dikke bult" want je hebt er zelf voor gekozen. Ja, ammehoela!

Ik heb net als jij: ik moet er niet aan denken dat ik het over moest doen...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 jun 2005 16:47

Mariamagdalena schreef:
Maar ik snap niet waar het goed voor zou zijn om te incarneren en dat je niks meer van vorige levens weet.
Dan zou je vorige leven dus weinig zin hebben gehad, bovendien vindt ik dit leven al zo'n rotopgave, dus ik zou voor geen goud terug willen komen. Zo leuk is het allemaal niet, ik heb tot nu toe, en dat is bijna een halve eeuw alleen maar een rotleven gehad, met veel dood en verderf om me heen, ja, wel enkele leuke dingen, en die probeer ik dan maar te koesteren en alle rotdingen te vergeten.
Volgens mijn moeder had mijn overleden dochter een "oud zieltje" dat hier op aarde nogmaar iets korts af te maken had.
Bullsh*t.
Allemaal gewauwel.
Ik ben dan zeker in mijn vorige leven een bruut geweest, die nu moet boeten, met alle pijn en ellende van kinds af aan?
Allemaal ge *ul

Inderdaad wel makkelijk van je moeder ja,die conclusie. Maar toch,nu je dat zegt..Het is wel een verklaring waarom de één een prachtig leven heeft,en als de kat doodgaat ze bij de psycholoog zitten,en de ander heeft niets dan tegenslag. Karma...waar kejje die dingen kopen? Ga ik ff een nieuwe halen,die van mij is écht verrot :mrgreen:

Terug naar “Archief”