We gaan voor 6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 mei 2005 20:16

ach airke, jij stoort je aan de lage toelatingspercentage van de gergem opleiding, ik stoorde me aan de hoge toelatingspercentage van de hervormde kerk. zo storen we ons altijd wel ergens aan. :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 16 mei 2005 21:03

Airke schreef:
M@rije schreef:Ik snap God wel vaker niet helemaal, maar nu dan helemaal niet, terwijl er zoveel andere gemeentes in ''geestelijke nood'' zitten zonder leider.

Ik ook niet. Maar vooral snap ik de gergem niet in dit verband. Er zijn namelijk sowieso zo'n honderd dominees tekort. En elk jaar worden er een of twee toegelaten tot de theologische school. Maar ja, de gergem beschikt nu eenmaal over hartenkenners. De rest is niet geschikt. :?

Wees blij dat er zeker niet te licht over toelatingen wordt gedacht.
Sorry hoor, maar liever een paar dominees minder, dan Dominees die niet helemaal een goede roeping hebben.
En wie zegt dat er ieder jaar bosjes mannen voor de deur bij het curatorium staan???
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mei 2005 21:26

vind je het gek als de eisen al zo groot zijn? en wat is nou weer 'niet helemaal goede roeping?'...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 16 mei 2005 21:50

Er staan er daar in ieder geval een heel stel meer dan er worden toegelaten. En die hebben dan al een attest van hun kerkenraad, kun je nagaan.
Inderdaad, wat is 'niet helemaal een goede roeping'. En wie bepaalt dat? De curatoren blijkbaar. En de mens ziet aan wat voor ogen is. Denkelijk geldt dat ook hier. Of hebben ze een rechtstreekse verbinding met de hemel? Als ze nou nog het lot zouden werpen...

@Johannes: daar hebben ze geen curatorium toch. (jij bent wel lollig vandaag ;))

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 16 mei 2005 21:59

Airke schreef:Inderdaad, wat is 'niet helemaal een goede roeping'. En wie bepaalt dat? De curatoren blijkbaar. En de mens ziet aan wat voor ogen is. Denkelijk geldt dat ook hier.

Het curatorium is hiervoor aangesteld ja...
En inderdaad 'de mens ziet aan wat voor ogen is'. Dat is helemaal waar. (Daarom moest Samuel ook 7 zonen van Isaï overslaan en moest de achtste achter de schapen vandaan gehaald worden...)
Maar er moet toch íemand zijn die hierin een keuze maakt? En even simpel gesteld: het curatorium kan hierin onafhankelijker opereren dan een kerkeraad waar de desbetreffende persoon lid is. Dus zo verkeerd is die opzet imo niet. (ik denk dat bij het curatorium het 'de mens ziet aan...' minder van toepassing is dan bij een kerkeraad)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mei 2005 22:43

Yael schreef:tja bij ons in de cgk gaan er veel dominee's naar Urk toe :roll: persoonlijk vind ik dat moeilijk te begrijpen.

*zucht*
dat begrijp je wel als je zelf in een grote gemeent zit
en bereid je maar voor.. we gaan over een tijd weer beroepen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 16 mei 2005 23:28

airke schreef:@Johannes: daar hebben ze geen curatorium toch. (jij bent wel lollig vandaag )

het was niet lollig bedoeld. bij de hervormde kon je zomaar dominee worden, maar bij de ger gem stellen ze gewoon eisen. en op zich is dat wel goed anders krijg je net zulke taferelen als bij de hervormde kerk.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 16 mei 2005 23:35

jan1981 schreef:
airke schreef:@Johannes: daar hebben ze geen curatorium toch. (jij bent wel lollig vandaag )

het was niet lollig bedoeld. bij de hervormde kon je zomaar dominee worden, maar bij de ger gem stellen ze gewoon eisen. en op zich is dat wel goed anders krijg je net zulke taferelen als bij de hervormde kerk.

Wat voor taferelen? :wink:

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 17 mei 2005 09:04

Airke schreef:Er staan er daar in ieder geval een heel stel meer dan er worden toegelaten. En die hebben dan al een attest van hun kerkenraad, kun je nagaan.
Inderdaad, wat is 'niet helemaal een goede roeping'. En wie bepaalt dat? De curatoren blijkbaar. En de mens ziet aan wat voor ogen is. Denkelijk geldt dat ook hier. Of hebben ze een rechtstreekse verbinding met de hemel? Als ze nou nog het lot zouden werpen...

Denk je dat dit alles zonder gebed gaat??? Dat de curatoren ff kijken en dan ja of nee zeggen??? Dat zij het heel makkelijk opvatten???
Ik weet zeker dat er heel veel gebed is in de tijd dat het 'curatorium vergadert'. In de gemeenten, bij de mensen thuis, maar vooral ook bij de leden van het curatorium. Zij doen dit echt niet zomaar even. Vergeet niet dat dit een heel moeilijke taak is die zij van God hebben gekregen.
En of ze een rechtstreekse verbinding met de Hemel hebben??? Niet letterlijk misshcien, maar ooit wel is van GEBEDSVERHORING gehoord? God is machtig genoeg om deze mannen een direct antwoord op hun gebed te geven!!!

En een lot werpen is natuurlijk helemaal onzin!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 17 mei 2005 10:40

Over het curatorium en gergem en meer van dat soort dingen bestaat al een topic die ook heeee lang is geworden volgens mij. Lijkt me beetje onzin om hier dan weer over te gaan op hetzelfde onderwerp.
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 11:45

Tja, zo lang mensen het ergens niet mee eens zijn zul je ze er af en toe wel over horen hoor :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2005 16:44

mw schreef:
Yael schreef:tja bij ons in de cgk gaan er veel dominee's naar Urk toe :roll: persoonlijk vind ik dat moeilijk te begrijpen.

*zucht*

wie weet zal ik het dan wel begrijpen ja :roll: maar toch is het sneu voor andere gemeentes hoe groot of klein ook binnen de cgk die al jaren geen dominee hebben. (en je kunt toch niet ontkennen dat Urk populair is bij dominees.) maar beroep maar lekker hoor, ds bouw zullen jullie toch niet beroepen dus :mrgreen: :mrgreen:
ow ja btw ds bottemblei (of hoe schrijf je zn naam :oops: ) uit Drachten die heeft ook een hele grote gemeente (3000 leden ofzo) daar is hij ook als enigste predikant..

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 mei 2005 18:04

ik zal niet ontkennen dat Urk populair is, maar ik geef ook niet toe
het is idd sneu voor de andere gemeente, maar ze moeten wel een predikant kunnen betalen, anders steken ze zich alleen maar dieper in de problemen.
En jah.. hoe ze dat in Drachten doen... ik neem mijn petje af voor die man. Een tijd terug hebben wij het ook met 1 predikant moeten doen, we hadden wel hulp van de emeritus-predikant, maar die tijd doe ik niet graag weer over. ( dit is er trouwens niet het goede topic voor)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 mei 2005 18:32

Yael schreef:
mw schreef:

*zucht*

wie weet zal ik het dan wel begrijpen ja :roll: maar toch is het sneu voor andere gemeentes hoe groot of klein ook binnen de cgk die al jaren geen dominee hebben. (en je kunt toch niet ontkennen dat Urk populair is bij dominees.) maar beroep maar lekker hoor, ds bouw zullen jullie toch niet beroepen dus :mrgreen: :mrgreen:
ow ja btw ds bottemblei (of hoe schrijf je zn naam :oops: ) uit Drachten die heeft ook een hele grote gemeente (3000 leden ofzo) daar is hij ook als enigste predikant..

Dat van Drachten heeft natuurlijk ook veel te maken met de kerkstructuur. Binnen veel van de reformatorische kerken is het aantal taken heel wat groter dan binnen Baptistengemeenten (waar meer van de andere leden gevraagd wordt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2005 18:50

elk gemeentelid heeft idd zn taak in de gemeente in Drachten, dat zei ds bottemblei zondagavond nog voor de EO. persoonlijk vind ik dat juist erg mooi.

@mw: je hebt gelijk dit is het topic er niet voor, dan maar in het cgk topic :wink:

Terug naar “Archief”