Moderator: Moderafo's
Airke schreef:M@rije schreef:Ik snap God wel vaker niet helemaal, maar nu dan helemaal niet, terwijl er zoveel andere gemeentes in ''geestelijke nood'' zitten zonder leider.
Ik ook niet. Maar vooral snap ik de gergem niet in dit verband. Er zijn namelijk sowieso zo'n honderd dominees tekort. En elk jaar worden er een of twee toegelaten tot de theologische school. Maar ja, de gergem beschikt nu eenmaal over hartenkenners. De rest is niet geschikt.
Airke schreef:Inderdaad, wat is 'niet helemaal een goede roeping'. En wie bepaalt dat? De curatoren blijkbaar. En de mens ziet aan wat voor ogen is. Denkelijk geldt dat ook hier.
Yael schreef:tja bij ons in de cgk gaan er veel dominee's naar Urk toepersoonlijk vind ik dat moeilijk te begrijpen.
airke schreef:@Johannes: daar hebben ze geen curatorium toch. (jij bent wel lollig vandaag )
jan1981 schreef:airke schreef:@Johannes: daar hebben ze geen curatorium toch. (jij bent wel lollig vandaag )
het was niet lollig bedoeld. bij de hervormde kon je zomaar dominee worden, maar bij de ger gem stellen ze gewoon eisen. en op zich is dat wel goed anders krijg je net zulke taferelen als bij de hervormde kerk.
Airke schreef:Er staan er daar in ieder geval een heel stel meer dan er worden toegelaten. En die hebben dan al een attest van hun kerkenraad, kun je nagaan.
Inderdaad, wat is 'niet helemaal een goede roeping'. En wie bepaalt dat? De curatoren blijkbaar. En de mens ziet aan wat voor ogen is. Denkelijk geldt dat ook hier. Of hebben ze een rechtstreekse verbinding met de hemel? Als ze nou nog het lot zouden werpen...
mw schreef:Yael schreef:tja bij ons in de cgk gaan er veel dominee's naar Urk toepersoonlijk vind ik dat moeilijk te begrijpen.
*zucht*
dat begrijp je wel als je zelf in een grote gemeent zit
en bereid je maar voor.. we gaan over een tijd weer beroepen
Yael schreef:mw schreef:Yael schreef:tja bij ons in de cgk gaan er veel dominee's naar Urk toepersoonlijk vind ik dat moeilijk te begrijpen.
*zucht*
dat begrijp je wel als je zelf in een grote gemeent zit
en bereid je maar voor.. we gaan over een tijd weer beroepen
wie weet zal ik het dan wel begrijpen jamaar toch is het sneu voor andere gemeentes hoe groot of klein ook binnen de cgk die al jaren geen dominee hebben. (en je kunt toch niet ontkennen dat Urk populair is bij dominees.) maar beroep maar lekker hoor, ds bouw zullen jullie toch niet beroepen dus
![]()
ow ja btw ds bottemblei (of hoe schrijf je zn naam) uit Drachten die heeft ook een hele grote gemeente (3000 leden ofzo) daar is hij ook als enigste predikant..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten