hemelvaart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 09:56

Volgens mij blijft dat wat jij stelt ook 'gewoon' gelden als je de troonsbestijging koppelt aan de opstanding. Ik zie geen enkel aspect in dat wat je nu stelt dat tegen die opvatting zou spreken.

Als je Hebr. 2:9 erbij neemt, waar staat dat Jezus met heerlijkheid en eer gekroond is, nadat Hij een korte tijd onder de engelen gesteld was (tenminste, zo lees ik deze tekst wel), dan worden de argumenten wel wat sterker.

En tot wanneer is Christus onder de engelen gesteld? Ik zou zeggen tot aan Zijn opstanding. De verheerlijkte Christus staat toch boven de engelen, neem ik aan?

Bovendien moeten we ons de vraag stellen wanneer de overwinning compleet was.

Over het algemeen wordt de opstanding gezien als de overwinning of als het teken ervan. Er is ook wat voor te zeggen om de overwinning reeds bij het sterven van Christus te plaatsen. 'Het is volbracht' zei Christus immers?

En dan wordt het stukje dat ik plaatste over het Hogepriesterschap van Jezus wel belangrijk in dit verhaal. Want het ingaan in de hemelen van Jezus bij Zijn hemelvaart betekende dat er definitief verzoening was aangebracht.

Maar dat ingaan in de hemelen behoeft dus niet exclusief te duiden op de hemelvaart. Jij denkt bij die term aan de hemelvaart, maar doet de schrijver dat ook?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 mei 2005 10:04

Klaas schreef:Volgens mij blijft dat wat jij stelt ook 'gewoon' gelden als je de troonsbestijging koppelt aan de opstanding. Ik zie geen enkel aspect in dat wat je nu stelt dat tegen die opvatting zou spreken.

Maar dan geloof je dus dat Christus alleen naar Zijn goddelijke natuur op de troon zit? Het gaat er volgens mij juist om dat Hij als mens in de Tempel van God is. Zo staat het ook in de catechismus van Calvijn:

Door Zijn opstanding heeft Hij ons de poort van het hemelse Rijk geopend, die voor ons allen in Adam was gesloten geworden. Want Hij is in onze menselijke natuur en in onze naam ingegaan, zodat wij in Hem het Hemelrijk reeds in hoop bezitten en met Hem reeds vertoeven in het hemelse Rijk. Hij is tot heil van ons allen in de Tempel van God binnengetreden, welke niet door mensenhanden gemaakt werd, om daar overeenkomstig Zijn ambt als eeuwige Hogepriester in eeuwigheid onze Voorspraak en Middelaar te zijn.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 10:21

Maja schreef:Maar dan geloof je dus dat Christus alleen naar Zijn goddelijke natuur op de troon zit? Het gaat er volgens mij juist om dat Hij als mens in de Tempel van God is. Zo staat het ook in de catechismus van Calvijn.

Kun jij je daar iets bij voorstellen? Jezus die in Zijn menselijke natuur met God (zonder menselijke natuur) in de troon zit? Ik niet echt. Volgens mij zijn dit vragen die meer gebaseerd zijn op menselijke constructies dan op de bijbel.

Overigens is de menselijke natuur niet gelijk te stellen aan het lichaam. Jezus was naar ziel, geest en lichaam mens. Ook zonder fysieke aanwezigheid kan Jezus' menselijke natuur dan ook wel degelijk bij God zijn. Vergelijk het ook met ons sterven. Tenzij je ervan uitgaat dat we direct na ons sterven een opstandingslichaam krijgen, zijn we na ons sterven wel als mens, maar niet fysiek bij God.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mei 2005 10:40

Klaas schreef:
Maja schreef:Maar dan geloof je dus dat Christus alleen naar Zijn goddelijke natuur op de troon zit? Het gaat er volgens mij juist om dat Hij als mens in de Tempel van God is. Zo staat het ook in de catechismus van Calvijn.

Kun jij je daar iets bij voorstellen? Jezus die in Zijn menselijke natuur met God (zonder menselijke natuur) in de troon zit? Ik niet echt. Volgens mij zijn dit vragen die meer gebaseerd zijn op menselijke constructies dan op de bijbel.

Overigens is de menselijke natuur niet gelijk te stellen aan het lichaam. Jezus was naar ziel, geest en lichaam mens. Ook zonder fysieke aanwezigheid kan Jezus' menselijke natuur dan ook wel degelijk bij God zijn. Vergelijk het ook met ons sterven. Tenzij je ervan uitgaat dat we direct na ons sterven een opstandingslichaam krijgen, zijn we na ons sterven wel als mens, maar niet fysiek bij God.

Klaas

Hier ben ik het niet mee eens. De volledige menselijke natuur, wil ook zeggen dat daar een fysiek lichaam bij hoort. Anders is het geen volledige mens. En Jezus is waarachtig God en waarachtig mens. Dat laatste is Hij ook gebleven na Zijn hemelvaart. Hij is dus in de hemel bij Zijn Vader met Zijn Goddelijke Geest en met Zijn menselijk Lichaam.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 10:50

Jas schreef:Hij is dus in de hemel bij Zijn Vader met Zijn Goddelijke Geest en met Zijn menselijk Lichaam.

Het spijt me, maar dat denk ik toch niet. Ik geloof niet dat de hemel een fysieke ruimte is. Lichamelijkheid heeft m.i. te maken met deze aarde en (voor de toekomst) de nieuwe aarde.

Maar goed, volgens mij zijn dat meer menselijke voorstellingen dan bijbelse.
"Jezus moet wel lichamelijk in de hemel aanwezig zijn omdat Hij anders geen volledig mens is." is een uitspraak gebaseerd op menselijke denkbeelden. In de bijbel vind ik zulke redenaties niet terug.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mei 2005 11:03

Klaas schreef:
Jas schreef:Hij is dus in de hemel bij Zijn Vader met Zijn Goddelijke Geest en met Zijn menselijk Lichaam.

Het spijt me, maar dat denk ik toch niet. Ik geloof niet dat de hemel een fysieke ruimte is. Lichamelijkheid heeft m.i. te maken met deze aarde en (voor de toekomst) de nieuwe aarde.

Maar goed, volgens mij zijn dat meer menselijke voorstellingen dan bijbelse.
"Jezus moet wel lichamelijk in de hemel aanwezig zijn omdat Hij anders geen volledig mens is." is een uitspraak gebaseerd op menselijke denkbeelden. In de bijbel vind ik zulke redenaties niet terug.

Klaas

Ik wel. In Hand. 7:56 zegt Stafanus: "Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods".
Heb jij al eens een geest zien staan Klaas?
Laatst gewijzigd door jas op 10 mei 2005 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 mei 2005 11:04

Het maakt voor je (Klaas) dus niet uit of de hemelvaart wel of niet echt gebeurd is, zolang het maar waar is?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2005 11:08

Klaas schreef:

Klaas

Hier kan ik me nou weer minder bij voorstellen. :?

Daarnaast, de hemelvaart wordt ons getekend als een fysiek gebeuren. Ook het taalgebruik in de Bijbel duidt op een fysieke zaak: Jezus zit ter rechterhand van God na zijn hemelvaart (Mark. 16:19). Dat Jezus een echt lichaam had, bewijst het eten van vis (Luk. 24:42-43) na zijn opstanding en de vraag aan Thomas om zijn handen in de wonden van Jezus te steken (Joh. 20:27). Dus toen Hij ten hemel voer, voer Hij met zijn (verheerlijkt) menselijk lichaam ten hemel. De vraag wat we ons daar verder bij voor moeten stellen, is volgens mij vragen naar de beperkingen van het menselijk voorstellingsvermogen. We hebben te geloven dat Christus in de hemel bij Zijn Vader is, dus zowel naar Zijn menselijke als Zijn goddelijke natuur. Want duidelijk is, dat Hij naar Zijn menselijke natuur niet meer bij ons is (naar Zijn goddelijke natuur trouwens wel).

Klaas schreef:
elbert schreef:Bovendien moeten we ons de vraag stellen wanneer de overwinning compleet was.

Over het algemeen wordt de opstanding gezien als de overwinning of als het teken ervan. Er is ook wat voor te zeggen om de overwinning reeds bij het sterven van Christus te plaatsen. 'Het is volbracht' zei Christus immers?

Dat is op zich natuurlijk helemaal waar, maar we moeten wel goed weten wat we ermee bedoelen. Als Jezus zegt: "Het is volbracht" aan het kruis, dan bedoelt Hij daarmee dat Zijn lijden en het boeten voor de zonden volbracht is, dat de macht van de duivel hiermee gebroken is enz. Maar betekent de opstanding uit de doden dan dat al het verlossingswerk hiermee ten einde is? Dat zou betekenen dat hemelvaart en Pinksteren dan niet meer nodig zouden zijn en dat is niet zo.
Het offer van Christus moest in de hemel aan Zijn Vader voorgesteld worden en door Zijn Vader geaccepteerd worden, net zoals dat in het heilige der heiligen bij de besprenkeling op het verzoendeksel moest geschieden (zie Hebr. 8 en 9). We moeten nl. niet vergeten dat de duivel als aanklager fungeert van ons mensen (bijv. in Zach. 3:1 en in het boek Job gebeurt dit). Voor Gods aangezicht wordt dit pleit beslecht en wordt de gevangenis gevangen genomen:

Ef. 4:8 Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
9 Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?
10 Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.

Hier wordt trouwens Ps. 68:19 geciteerd en het spreken over het geven van gaven aan de mensen duidt volgens mij op de gaven die na Pinksteren aan de mensen werden gegeven.

Klaas schreef:
elbert schreef:En dan wordt het stukje dat ik plaatste over het Hogepriesterschap van Jezus wel belangrijk in dit verhaal. Want het ingaan in de hemelen van Jezus bij Zijn hemelvaart betekende dat er definitief verzoening was aangebracht.

Maar dat ingaan in de hemelen behoeft dus niet exclusief te duiden op de hemelvaart. Jij denkt bij die term aan de hemelvaart, maar doet de schrijver dat ook?

Dat ligt buitengewoon voor de hand gezien de context en de aanhalingen die deze brief doet. Voordat ik het daarover heb, wil ik wijzen op de Pinksterpreek van Petrus. Daar zegt hij:

Hand. 2:32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.
35 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.

De verzen 34 en 35 zijn aanhalingen uit Ps. 110:1. Dezelfde aanhaling uit Ps. 110 wordt gedaan in de Hebreeenbrief, nl. in Hebr. 1:13. In Hebr. 2 wordt hierop verder geborduurd (dus ook vers 9). Dus ligt het voor de hand om dit van toepassing te verklaren op de hemelvaart.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 11:09

Jas schreef:Ik wel. In Hand. 7:56 zegt Stafanus: "Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods".

Dus Stefanus zag ook de rechterhand van God?

Maja schreef:Het maakt voor je (Klaas) dus niet uit of de hemelvaart wel of niet echt gebeurd is, zolang het maar waar is?

Zoals ik al aangaf heb ik er geen moeite mee me voor te stellen dat er historisch gezien sprake was van een fysieke hemelvaart. Ik ben echter van mening dat de betekenis van hemelvaart niet in dat fysieke zit.

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 10 mei 2005 11:11

Klaas schreef:Ik ben echter van mening dat de betekenis van hemelvaart niet in dat fysieke zit.

Maar waarin dan wel?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2005 11:13

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Ik ben echter van mening dat de betekenis van hemelvaart niet in dat fysieke zit.

Maar waarin dan wel?

Hmm, en zit de betekenis van Pasen dan ook niet in dat fysieke? :?
Dan gaan we de kant op van de ter Lindens. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 11:17

Maja schreef:Maar waarin dan wel?

Als je bij de hemelvaart als intronatie wilt blijven zou je kunnen zeggen dat de hemelvaart zichtbaar maakt wat met Pasen reeds realiteit was. Net zoals de opstanding m.i. meer het zichtbaar maken van de overwinning op de dood is dan de overwinning zelf.

Ik stel daarnaast voor de hemelvaart te zien in het licht van de wederkomst. De beschrijving van Lukas zal voor de toenmalige Joden de belofte van Zijn wederkomst ingehouden hebben.

Klaas

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mei 2005 11:17

elbert schreef:
Maja de Bij schreef:

Maar waarin dan wel?

Hmm, en zit de betekenis van Pasen dan ook niet in dat fysieke? :?
Dan gaan we de kant op van de ter Lindens. :(

Nee ik geloof ook niet dat Klaas zo denkt, anders zou hij ook niet Geheel geloven in Jezus Christus, die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, die geleden...............
Dit is namelijk geheel fysiek!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mei 2005 11:18

Klaas schreef:
Jas schreef:Ik wel. In Hand. 7:56 zegt Stafanus: "Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods".

Maja schreef:Het maakt voor je (Klaas) dus niet uit of de hemelvaart wel of niet echt gebeurd is, zolang het maar waar is?

Zoals ik al aangaf heb ik er geen moeite mee me voor te stellen dat er historisch gezien sprake was van een fysieke hemelvaart. Ik ben echter van mening dat de betekenis van hemelvaart niet in dat fysieke zit.

Klaas

Wat jij nu doet is gevaarlijk. Paulus vindt juist het fysieke element van de opstanding zo belangrijk, dat hij er een hele rede over houdt en zelfs stelt, dat als de opstanding niet heeft plaatsgehad, geloven zinloos is.
Ik geloof dat dit bij de hemelvaart net zo zwaar weegt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mei 2005 11:23

jas schreef:
Klaas schreef:

Klaas

Wat jij nu doet is gevaarlijk. Paulus vindt juist het fysieke element van de opstanding zo belangrijk, dat hij er een hele rede over houdt en zelfs stelt, dat als de opstanding niet heeft plaatsgehad, geloven zinloos is.
Ik geloof dat dit bij de hemelvaart net zo zwaar weegt.

Inderdaad, want wanneer Jezus niet leterlijk alles heeft doorstaan zou het ook niet 'volmaakt het dragen van onze straf zijn' .

Terug naar “Archief”